Meik Wiking Hygge Recensie Boek over Denemarken

Meik Wiking - Hygge Recensie Boek over Denemarken

Meik Wiking – Hygge Recensie Boek over Denemarken
De Denen zijn het gelukkigste volk ter wereld. En dat geluk wordt vooral uitgedrukt met het woord “hygge” dat in zekere zin onvertaalbaar is. In het boek van de directeur van The Happiness Intitue uit Kopenhagen en Deense schrijfster Meik Wiking – Hygge, De Deense kunst van het leven wordt uitgelegd en verklaard wat hygge inhoudt en wat het de Denen oplevert. Op deze pagina vind de Meik Wiking – Hygge recensie en informatie.

– Titel: Hygge. De Deense kunst van het leven
– Schrijfster: Meik Wiking (Denemarken)
– Soort boek: cultuurgids, landenboek, psychologieboek
– Origineel: The Little Book of Hygge (2016)
– Nederlandse vertaling: Barbara Lampe
– Uitgever: Lev. Boeken (A.W. Bruna uitgevers)
– Verschenen: 11 oktober 2016
– Omvang: 287 pagina’s (met afbeeldingen)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)
– Bijzonderheden: Boek van de Week
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Het boek Hygge, De Deense Kunst van het Leven, trekt in een boekhandel mijn aandacht: het is prachtig vormgegeven, ik word er blij van als ik het zie en in mijn handen neem. Een mooi hardcover boek, met rustige kleuren, tekeningen en foto’s. Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in Levenskunst – van de Deen Meik Wiking, die in het gelukkigste land van de wereld woont en ook nog eens directeur van het Happiness Research Institute is, hoor ik dus graag zijn visie.

Wat is hygge nou eigenlijk?
Dat is wat dit boek onderzoekt. Bij mij komt meteen het Nederlandse woord “knus” op, of zoals Meik Wiking het prachtig beschrijft: “hygge is een ervaring”- “warme chocolademelk bij kaarslicht.” Voor het creëren van hygge zijn een aantal dingen zo goed als onmisbaar, vertelt de schrijver ons, zoals kaarsen, het juiste licht, een haardvuur, vrienden en familie, het juiste eten en warme dranken, de natuur en natuurlijk Kerstmis. Hygge gaat over aanwezig zijn in het nu, over genieten van de goede dingen van het leven en daar dankbaar voor zijn.

Tips voor meer hygge in ons eigen leven
Meik Wiking geeft ons in zijn boek een heleboel leuke tips voor meer hygge in ons eigen leven – thuis, op vakantie en op het werk en er staan een aantal recepten in het boek voor higgeligt eten. De hygge-rondleiding door Kopenhagen is zeker uitnodigend. Meik Wiking bespreekt de gewoontes van de Denen met liefde en warme humor – afgewisseld met onderzoeken en kleine statistiekjes over geluk. Bij het lezen van het boek overvalt me eenzelfde nostalgisch gevoel als ik elk jaar weer heb bij het kijken van de Noorse tv-serie Kerst met Linus: eenvoud, vertrouwen, veiligheid, samenzijn, vriendschap en nog meer. En is hygge nou echt de reden dat de Denen zo hoog scoren op de geluksranglijst? Het is in elk geval helder dat het er toe bijdraagt.

Hygge een aanrader voor deze herfst en winter
Wat mij betreft is het boek Hygge een aanrader voor deze herfst en winter: lekker knus lezen bij de verwarming, onder een dekentje en met een pot thee onder handbereik, poes op schoot, terwijl de regen tegen de ruiten klettert en de wind om het huis waait – in je eigen, persoonlijke hyggekrog. Het boek van Meik Wiking – Hygge, de Deense kunst van het leven krijgt van mij +++ (zeer goed).

Inhoud Meik Wiking – Hygge, De Deense kunst van het leven
Het Deense woord hygge is zo’n woord dat niet direct te vertalen is, maar iets betekent als comfort, warmte, saam-horigheid. Hygge is het gevoel dat je krijgt als je met warme gebreide sokken aan met je partner op de bank knuffelt, voor het haardvuur terwijl het buiten donker, koud en stormachtig weer is. Of dat gevoel wanneer je met je beste vrienden samen thuis eet en een goed gesprek hebt bij kaarslicht. Het is dat niet te beschrijven gevoel dat je ervaart als het licht dat ’s ochtend door je slaapkamerraam valt precies goed is. Denemarken is het gelukkigste land ter wereld. Meik Wiking dicht dit grotendeels toe aan hygge, de Deense mentaliteit voor het leven. Denen focussen zich op de dingen die er echt toe doen, zoals quality time met vrienden en familie, en genieten van de goede dingen in het leven. In zijn boek Hygge vind je praktische stappen en tips om zelf meer hygge te leven, ondersteund door Meik Wikings onderzoek aan het Happiness Research Institute. Omarm hygge en word gelukkiger!

Deense Schrijvers en Schrijfsters Boeken en Informatie
Denemarken Informatie op Allesoverscandinavie.nl

Recensie door: Monique van der Hoeven (Leefjeeigenwijs.nl)