Christine Otten We hadden liefde, we hadden wapens

Christine Otten We hadden liefde, we hadden wapens Recensie Roman 2016

CHRISTIEN OTTEN – WE HADDEN LIEFDE, WE HADDEN WAPEN (RECENSIE ROMAN 2016)
De nieuwe roman van Christine Otten – We hadden liefde, we hadden wapens verschijn in oktober 2016 bij uitgeverij Atlas Contact
We hadden liefde, we hadden wapens. Het is een roman over de effecten van rassen segregatie in het Amerika van 1961 en de gevolgen die het heeft voor een activist die moet vluchten. Deze pagina bevat de Christine Otten – We hadden liefde, we hadden wapens recensie, inhoud en bestel informatie.

– Titel: We hadden liefde, we hadden wapens
– Schrijfster: Christine Otten ♀ (Nederland)
– Genre: sociale roman
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschijnt: oktober 2016
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
…Uitgebreide Informatie en Bestellen >

Christine Otten We hadden liefde, we hadden wapens Recensie
Christine Otten heeft met We hadden liefde, we hadden wapens een zeer geslaagde poging ondernomen om in romanvorm en van binnenuit de effecten van de rassenscheiding in de Verenigde Staten te beschrijven en met name de negatieve consequenties voor mensen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap die vanaf de jaren vijftig tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw strijd leverde tegen de rassenongelijkheid. Zoals Christine Otten in haar nawoord schrijft, is de roman geïnspireerd op de geschiedenis van Robert F. Williams, zijn vrouw Mabel Williams en hun zoon John C. Williams. Ter voorbereiding voor de roman heeft Christine Otten uitgebreid gesproken met Mabel en John en heeft ook gesproken met familie, mede-strijders en vrienden van de familie Williams. Gebaseerd op al deze persoonlijke ervaring heeft Christine Otten een aangrijpende roman geschreven. Door de intensiteit van de roman, het wisselende perspectief waarin het verhaal verteld wordt door zowel Mabel, de vrouw van Robert en John, de zoon, en het invoelingsvermogen van Christine Otten komt de ervaring hoe het geweest moet zijn om als Afro-Amerikaan strijd te leveren tegen rassensegregatie en rassendiscriminatie, heel dichtbij. Natuurlijk haakt deze roman ook in op de actualiteit van gebeurtenissen in het hedendaagse Amerika en laat zien dat de strijd voor rassengelijkheid al een heel lange geschiedenis heeft. Maar door alleen te zeggen dat het een actuele roman is doe je Chritine Otten tekort. Minstens zo belangrijk is dat We hadden liefde, we hadden wapens heel goed geschreven is met empathie voor de hoofdpersonen zonder sentimenteel of te politiek correct te worden en, niet te vergeten, geschreven in een mooie stijl. Kortom met We hadden liefde, we hadden wapens, is het Christine Otten gelukt om haar toch al indrukwekkende oeuvre uit te breiden met een uitstekende en lezenswaardige roman. Christine Otten – We hadden liefde, we hadden wapens wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Inhoud Christine Otten – We hadden liefde, we hadden wapens
Monroe, North Carolina, 1961. Robert F. Williams leidt geweldloze acties tegen de rassenscheiding in zijn stad. Als kort na elkaar zwarte vrouwen worden mishandeld door witte mannen en zwarte mannen worden vermoord door de Ku Klux Klan en de daders vrijuit gaan, roept Williams de zwarte bevolking op zich te bewapenen. Dat maakt hem tot doelwit: de KKK wil hem lynchen en de FBI verklaart hem tot staatsvijand nummer 1. Halsoverkop vlucht hij, samen met zijn vrouw en twee zoontjes. Eerst naar Cuba als gast van Fidel Castro, daarna naar China. Pas als Richard Nixon de banden met Mao Zedong aanhaalt kan het gezin huiswaarts keren. Otten vertelt dit waargebeurde verhaal vanuit de jongste zoon en de vrouw van Williams, een wervelende roman over strijd tegen onrecht en opkomen voor het recht te mogen zijn wie je bent, ongeacht de consequenties. Geschreven vanuit zielsverwantschap is We hadden liefde, we hadden wapens een nieuw hoogtepunt in een eigenzinnig oeuvre.