Irma Maria Achten Augustus Recensie

• Schrijfster: Irma Maria Achten (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschijnt: 2 september 2019
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie roman: Augustus is de beschrijving van een schijnbaar onmogelijke liefde tussen de veel jongere David en Chileense Mercè die meer dan twee keer zo oud is. David is op zestienjarige leeftijd bezeten van het zo lang mogelijk zijn adem inhouden onder water. Hij oefent dit in de Utrechtse rivier de Vecht die vlak langs zijn huis stroomt. Op een dag raakt er een auto onder enigszins verdachte omstandigheden te water als hij aan het oefenen is. Met veel moeite weet hij met hulp de inzittenden te redden. Vanaf het eerste moment van kennismaking raakt hij in de ban van Mercè…lees verder >

Inhoud van de roman Augustus

De zestienjarige David raakt roekeloos verliefd op de mysterieuze Chileense Mercè, een vrouw die qua leeftijd zijn moeder had kunnen zijn. Als hun liefde na een aantal welhaast onoverkomelijke hindernissen eindelijk gestalte krijgt, volgt een extatische periode waarin ze afwisselend in Griekenland en Rome wonen.

Mercès ongrijpbare, complexe familiegeschiedenis noopt hen de westerse wereld achter zich te laten. Ze vertrekken naar Chili, naar de Atacamawoestijn. Daar, in de sfeer van het onbestaanbare, waar de woestijn een genadeloze conservator van geheimen is, moet David zijn logica loslaten om te overleven.

Irma Maria Achten Informatie

Irma Maria Achten (1956) is filmmaker, scenarioschrijver en librettist. Ze studeerde Duits en volgde een opleiding aan de Toneelschool Amsterdam. Achten schreef diverse scenario’s en regisseerde enkele films waaronder Belle, Marie Antoinette is niet dood (Publieksprijs Filmfestival Riga) en Babs, met Brigitte Kaandorp in de hoofdrol. Verder schreef zij meerdere libretto’s. Jonathan Levi bewerkte een van haar scenario’s tot de opera Buwalsky a road opera. De laatste jaren woont en werkt zij in Friesland en in Griekenland. Augustus is haar debuut als romanschrijver.