Boek A Chinese Journey The Sigg Collection Recensie

Boek A Chinese Journey The Sigg Collection Recensie waardering ★★★ uitstekende catalogus van de tentoonstelling A Chinese Journey The Sigg Collection in het Noordbrabants Museum in Den Bosch van zaterdag 17 maart t/m zondag 8 juli 2018. Catalogus tentoonstelling A Chinese Journey recensie.en waardering.

De titel dekt geheel de lading. Met veel genoegen heb ik de catalogus “The Sigg Collection” bekeken en gelezen om aansluitend een bezoek te brengen aan de gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrabants museum te De Bosch. Persoonlijk vond ik het heel prettig om vooraf de catalogus te bekijken, je hebt al voorkennis en dat geeft de kunst nog meer diepgang. De omslag van de catalogus komt gelijk binnen. Een portret van Uli Sigg uit 2010 , gemaakt door de “Pandaman” Zhao Bandi. De kunstenaar werkt graag met panda’s. Dit is te zien aan de muts en de kleding van Uli Sigg. De ogen en handen van Uli Sigg trekken gelijk de aandacht. Jammer dat de witte titelletters op de omslag wat te groot zijn naar mijn smaak, daardoor verliest het portret aan kracht. Het is fijn glad papier, de binnenflappen creatief vormgegeven en vooral de uitleg bij ieder kunstwerk is met aandacht en diepgang geschreven.

The Mayors on the Grassland is het hoogtepunt van een fascinerende tentoonstelling

Wat mij betreft had de catalogus mogen beginnen met het kunstwerk  “The Mayors on the Grassland” van Diao Wei uit 2010, 10 naakte ietwat oudere burgemeesters, die enigszins naïef, uitdrukkingsloos en kinderlijk in diverse standen (zittend – liggend – bukkend) op een grasland vertoeven. Er zit humor in, er zit diepgang in, het lijkt of de kunstenaar daarmee iets wil zeggen over het China van nu…! Het is echter een expliciet kunstwerk, daarom hebben de samenstellers het waarschijnlijk aan het eind van de catalogus geplaatst en ook bij de tentoonstelling is het kunstwerk jammer genoeg verbannen naar het kleine bijgebouw. Op het nippertje ontdekte ik het pas, bij het verlaten van het museum. Ik heb genoten van de fraaie catalogus en de tentoonstelling, het smaakt naar meer. Naar meer kunst uit China, naar meer te weten te komen over de aloude tradities, de politiek , de kunst en cultuur.

Recensie van Fons van Riet

A Chinese Journey

The Sigg Collection