Jane Gardam Een trouwe vrouw Recensie ★★★★

Jane Gardam Een trouwe vrouw Recensie

Heel nieuwsgierig was ik naar het tweede deel van het drieluik door Jane Gardam, Een trouwe vrouw. En opnieuw werd ik verrast door de grandioze schrijfstijl van Gardam. In Een trouwe vrouw lezen we min of meer opnieuw het verhaal van Edward Feathers’ (Old Filth) leven, samen met zijn vrouw Betty. Deze keer lezen we echter het verhaal van Betty, wat een heleboel voorvallen uit het eerste deel van in een compleet ander daglicht plaatst. De jonge Betty wordt begin jaren 60 in Hong Kong door Edward Feathers ten huwelijk gevraagd – ze zegt “ja” en ze belooft ook nog eens Edward nooit te zullen verlaten. Maar was Old Filth wel de onberispelijke man die hij naar buiten toe leek te zijn? En is Betty wel zo’n trouwe vrouw? En wat is de rol van Teddy Veneering in dit alles?

Opnieuw verrast door de grandioze schrijfstijl van Jane Gardam
Je moet het maar durven, een tweede boek over dezelfde personages en dezelfde levens schrijven – ik vroeg me oprecht af of dat nog wel boeiend zou zijn. Maar dat was het, meer dan boeiend zelfs. Het zorgde voor een geweldige gelaagdheid in het verhaal, wat het verhaal alleen maar aan kracht deed winnen en ook de personages nog levendiger en interessanter maakte. Ik heb deel twee van de trilogie met veel plezier gelezen, genoten van de sfeer van het Britse platteland en van de kleurrijke personages die Jane Gardam opnieuw ten tonele brengt. Personages die lang niet altijd zijn wat ze lijken te zijn, maar daardoor wel menselijker en eigenlijk ook sympathieker worden. Jane Gardam – Een trouwe vrouw is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie: Monique van der Hoeven

JANE GARDAM – EEN TROUWE VROUW

– Titel: Een trouwe vrouw