Aline van Wijnen De verloren dromen van Valeria recensie

• Schrijfster: Aline van Wijnen (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Uitgever: Boekerij
  • Verschijnt: 10 februari 2023
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Prijs: € 20,99 / € 12,99
  • Recensie: Twee boeiende vrouwen die ongeveer een eeuw na elkaar leefden en waarvan de levens met elkaar verstrengeld raken door de tijd. Een spannend en romantisch boek, met een heel mooie inkijk in de geschiedenis van de Russische Revolutie. De roman is met vaart geschreven en neemt je als lezer mee alsof je naar een film kijkt…lees verder >

Flaptekst van de historische roman van Aline van Wijnen

Een ontroerend liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Russische revolutie en de nasleep daarvan. Door het lot komt Valeria voor een onmogelijke keuze te staan, maar welk pad is juist?

Petrograd, 1914. De jonge gravin Valeria Vygotski maakt zich op voor een societybal. Ze is al jaren verliefd op vorst Vladimir Zabolotski en die liefde is wederzijds. Doordat er een wereldoorlog is begonnen, moet hij zijn dienstplicht vervullen voordat ze zich kunnen verloven. Na enkele zware oorlogsjaren en de daaropvolgende communistische revolutie worden Valeria’s brieven echter niet meer beantwoord en na verloop van tijd is er ook van Valeria en haar familie geen spoor meer te bekennen. Wat is er met haar gebeurd en zullen de twee geliefden elkaar ooit weerzien?

Amsterdam, 2019. Journaliste Tara is teleurgesteld in haar werk en ook haar relatie met de getrouwde Xavier vindt ze niet iets om trots op te zijn. Wanneer ze de expositie ‘Juwelen!’ bezoekt, valt haar oog op de baljurk van gravin Vygotski. Wie was deze vrouw en wat is er van haar geworden? Die vraag laat Tara niet meer los en ze besluit naar Sint-Petersburg te reizen om onderzoek te doen. Dat dit uitgerekend de stad is waar haar moeder woont, speelt ook een rol bij haar fascinatie. Terwijl Tara zich laat meeslepen door het intrigerende verhaal van twee mensen in de maalstroom van de geschiedenis, gaat ze ook heel anders naar haar eigen levensverhaal kijken.