Nieuwe Young Adult Boeken Recensies en Waardering

Nieuwe Young Adult Boeken Recensies en Waardering. Op deze pagina is een overzicht gemaakt van Nieuwe Young Adult Boeken met recensies, waardering, inhoud en informatie.

Met Young Adult boeken worden trouwens romans, thrillers en verhalen bedoeld die speciaal bedoeld zijn voor jong volwassenen, meestal voor een leeftijd vanaf 15-16 jaar oud. Soms ligt de leeftijd ook wel wat lager zo rond de 12 jaar, afhankelijk van het onderwerp en thema van het boek.. Veel van deze boek worden trouwens ook graag door volwassenen gelezen. Het zijn dus boeken die bedoeld zijn voor lezers in de leeftijdscategorie van circa 15 tot 20 jaar.

YA Boeken Recensies

Alhoewel er steeds meer berichten zijn dat er minder gelezen wordt, blijven YA boeken onverminderd populair. Op de pagina YA Boeken Recensies Young Adult Boeken kun je een overzicht vinden van de beste boeken, inclusief informatie, waardering en boekbespreking…YA Boeken Recensies >

Nieuwe Young Adult Boeken 2018

Nic Stone Zij en ik RecensieZij en ik

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, tienerroman, Young Adult
  • Origineel: Odd One Out (2018)
  • Nederlandse vertaling: Margot Reesink
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 287 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boek: Zij en ik beloofde in de aankondiging een soort tienerroman te worden. Maar dan niet zo’n slap, sentimenteel verhaaltje. En alhoewel het boek me pas op het einde écht meerdere malen wist te raken, moet ik toegeven dat het een mooi, intrigerend verhaal is. Zelfs als het in het begin vooral niet veel meer dan een tienerroman lijkt te zijn, is het beslist meer dan dat. Nic Stone levert een mooie bijdrage aan de verschillende soorten seksualiteiten als homoseksualiteit, panseksualiteit, biseksualiteit en heteroseksualiteit…lees verder >

Laura Sebastian Ash Princess RecensieAsh Princess

• Schrijfster: Laura Sebastian (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: Ash Princess (2017)
  • Nederlandse vertaling: Valérie Janssen
  • Uitgever: Young & Awsome
  • Verschenen: 30 juli 2018
  • Omvang: 379 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekThora, of beter gezegd Theodosia is de rechtmatige koningin van Astrea. Die titel brengt haar in het paleis van de Kaiser van Kalofaxië bitter weinig. Enkel slaag en beschimping. Na de verovering van de Kalofaxiers op de Astreanen, dient de Asprinses als trofee voor de wrede keizer. Telkens als de weinige mensen die nog over zijn van haar volk in opstand komen, laat de Kaiser haar publiekelijk afstraffen. Thora heeft geleerd om vooral “ja en amen” te zeggen en Theodosia ver en diep weg te stoppen…lees verder >

John Flanagan De Grijze Jager 13 De Clan van de Rode Vos RecensieDe Grijze Jager 13 De Clan van de Rode Vos

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 25 september 2018
  • Omvang: 385 pagina’s
  • Uitgave: Paperback/Ebook
  • Tags: Grijze Jager
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekBijna zeven jaar na De ruines van Gorlan, verschijnt De Grijze jager deel 13: De Clan van de Rode Vos. Flanagan heeft een wereld gecreëerd van spanning, intriges, veldslagen, vriendschap en moed. Door de Grijze Jager serie te laten samenkomen met de personages uit zijn andere successerie De Broederband, worden de verhalen nog boeiender en levendiger…lees verder >

Marita De Sterck Duivelskruid RecensieDuivelskruid

• Schrijfster: Marita De Sterck (België)
  • Soort boek: psychologische roman, young adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 17 augustus 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boekEen verhaal over de duivel, mystiek en kruiden. Maar eigenlijk een verhaal over vergeven, geheimen, de waarheid, angst en liefde. Marita de Sterck heeft diverse prijzen gewonnen met haar Young Adult boeken, en ik snap waarom. Haar stijl is krachtig met veel gevoel voor de personages en onderhuidse spanning…lees verder >

Ursula Poznanski Elanus RecensieElanus

• Schrijfster: Ursula Poznanski (Oostenrijk)
  • Soort boek: jeugdthriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: Elanus (2016)
  • Nederlandse vertaling: Esther Ottens
  • Uitgever: Uitgeverij Lemniscaat
  • Verschenen: 19 juni 2018
  • Omvang: 333 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Recensie boekDe Elanus is een kleine roofvogel, uit de familie van de havikachtigen. Het boek van Ursula Poznanski gaat echter niet over roofvogels in de letterlijke zin. Zoals je van Poznanski kunt verwachten, is het een spannende jeugdthriller. Jona is super intelligent en sociaal een hork. Met deze twee eigenschappen belandt hij op zeventienjarige leeftijd op de Universiteit. En brengen hem vrijwel direct in de problemen…lees verder >

Joyce Pool Het kompas RecensieHet kompas

Het waargebeurde verhaal van de Wrangel III en haar bemanning

• Schrijfster: Joyce Pool (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschijnt: 15 juni 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 15,95
  • Inhoud boek: Londen 1950, Davey kan bijna niet wachten. Samen met zeven van zijn vrienden en twee leiders van hun scoutinggroep zal hij Het Kanaal oversteken. In een whaler – een walvisvaarderssloep – de Wrangle III. Van Dover in Engeland naar Calais in Frankrijk en terug. Net voor ze uitvaren wordt Davey ziek. Zo ziek dat hij van de dokter niet mee mag…lees verder >

Sarah J. Maas Hof van ijs en sterren RecensieHof van ijs en sterren

• Schrijfster: Sarah J. Maas (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, young adult roman
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschijnt: 16 mei 2018
  • Prijs: € 16,99
  • Inhoud boek: Maanden na de explosieve gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting, zijn Feyre, Rhysand en hun vrienden nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Maar de Winterzonnewende is eindelijk dichtbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyre haar eerste Winterzonnewende als Hoge Fae beleeft, ontdekt ze dat haar dierbaren meer wonden hebben dan ze dacht. Littekens die een grote invloed hebben op de toekomst van hun hof.

John Flanagan De Broederband 7 RecensieBroederband 7 De Caldera

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasy boek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: Brotherband The Caldera (2017)
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschijnt: 7 mei 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Gebonden Boek
  • Prijs: € 16,99 / € 19,99
  • Inhoud boek: De Caldera is het zevende deel in de spannende serie Broederband van Grijze Jager-schrijver John Flanagan. In dit zevende boek van de spannende Broederband-serie vertelt Olaf, de vader van Stig, dat de zoon van de keizerin van Byzantos is gekidnapt door piraten…lees verder >

Taran Matharu Summoner 3 De Strijdmagiër RecensieDe Strijdmagiër Summoner 3

• Schrijver: Taran Matharu (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, YA-roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: The Battlemage (2017)
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Inhoud boekTaran Hatharu De Strijdmagiër, het boek waar ik met smart op heb gewacht na de eerste twee delen van deze spannende, meeslepende trilogie. En ik ben niet teleurgesteld. De Summoner is zo’n trilogie waarbij de boeken alleen maar beter en beter worden…lees verder >

Marloes Morshuis De schaduwen van Radovar RecensieDe schaduwen van Radovar

• Schrijfster: Marloes Morshuis (Nederland)
  • Soort boek; avonturenboek, young adult boek
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Uitgever: Leminiscaat
  • Verschenen: 10 april 2018
  • Prijs: € 15,95
  • Recensie boek: Jona woont in Radovar, in de enorme flat Sterrenlicht. Alles draait om punten halen, zodat je als gezin zo snel mogelijk op de bovenste verdiepingen terecht komt. Doe je niet wat het systeem je oplegt, dan loop je het risico te dalen, of zelfs ondergronds te komen. Woningen waar geen enkel daglicht naar binnen kan. Alles is aan regels gebonden, wanneer je naar buiten mag, het werk dat de volwassenen doen, zelfs wanneer je het licht uit doet, wordt bekeken. Jona voelt zich een gevangene van de stad en het systeem…lees verder >

Mirielle Geus Dans RecensieDans!

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Soort boek: jeugdboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschenen: 1 maart 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 13,95
  • Recensie boekAls je vader de beste danser in de wereld is, sta je al snel in zijn schaduw. Maxime danst zelf ook, en als ze auditie mag gaan doen bij een beroemde balletopleiding, staat haar leven toch een beetje op zijn kop. Wil ze dit wel? Kan ze dit wel? Haar moeder en balletjuf besluiten dat ze het voorlopig nog niet aan haar vader mag vertellen. Dat verscheurt Maxime een beetje…lees verder >

Claire Christian Een schitterende chaos RecensieEen schitterende chaos

• Schrijfster: Claire Christian (Australië)
  • Soort boek: Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschenen: februari 2018
  • Prijs: € 17,95 (€ 15,00 tot 18 mei)
  • Inhoud boek: Hoe de scherven van twee levens samen schitteren.
    Ava is kwaad op de wereld sinds de dood van haar beste vriendin Kelly. Ze maakt zichzelf onmogelijk op school en – hoe geliefd ze ook is – het geduld van de mensen om haar heen raakt op. Ze voelt zich eigenlijk alleen prettig als ze bij de Magic Kebab werkt. Gideon is Ava’s tegenpool: een in zichzelf gekeerde jongen die zich het liefst terugtrekt in zijn eigen wereld, omringd door zijn lp’s. Als hij zich tussen de mensen moet begeven is hij bang voor een paniekaanval – niet voor niets loopt hij al jaren bij een psychiater. Na de zoveelste mislukte sollicitatiepoging wordt hij bij Magic Kebab aangenomen als bordenwasser. In dat louche restaurant ontstaat tussen Ava en Gideon een voor beiden onverwachte, bijzondere vriendschap. Zullen ze elkaar tussen de scherven van hun levens kunnen vinden?  Vol humor beschrijft Claire Christian de lotgevallen van Ava en Gideon. Een boek dat je leest met een niet te wissen grijns op je gezicht, terwijl je hart soms breekt.

Harrie Geelen Hamelen deel 1 De weg naar voorgoed RecensieHarrie Geelen – Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Deel 1 – De weg naar Voorgoed

• Schrijver: Harrie Geelen (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschenen: 30 januari 2018
  • Omvang: 485 pagina’s
  • Prijs: € 27, 50
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekHamelen deel 1 is het eerste deel van de boekenserie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer. Elke volwassene die in de jaren ’70 in zijn jeugdjaren was, zal zich deze serie kunnen herinneren. De serie werd destijds uit nood geboren. Bram van Erkel, de regisseur van het immens populaire  jeugdprogramma Oebele, gaf van de ene op de andere maand te kennen dat hij er mee op hield. En daar zat de KRO, met zendtijd waar ze plotseling geen programma meer voor hadden. Harrie Geelen, die de teksten voor Oebele schreef, werd gevraagd of hij niet iets anders kon verzinnen. Zo verzon hij Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?…lees verder >

Cassandra Clare Schaduwheer Recensie De duisteren machten 2Schaduwheer

De duisteren machten 2

• Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: Lord of Shadows (2017)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Uitgeverij Moon
  • Verschenen: 15 januari 2018
  • Omvang: 704 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 22,50
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenber
  • Recensie boek: Schaduwheer is de opvolger van Vrouwe Middernacht, beiden afkomstig uit de nieuwe fantasy reeks van Cassandra Clare. In de Duistere Machten strijden schaduwjagers tegen demonen. Maar er woedt ook een interne strijd. Enkele fanatici pleiten voor een wereld waarin alle macht bij de schaduwjagers ligt. Benedelingen zoals Elfen en Heksenmeesters zouden van hun krachten beroofd moeten worden. De familie Blackthorn, Emma Castairs en hun naaste vrienden proberen dit tegen te gaan…lees verder >

Mark Lowery Charlie en ik Recensie JeugdromanCharlie en ik

• Schrijver: Mark Lowery (Engeland)
  • Soort boek: jeugdroman
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: 8 februari 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 15,99
  • Inhoud boek: Een ontroerend én grappig verhaal over familie, moed en loslaten. Charlie is anders dan gewone kinderen. Hij is er eentje uit duizenden, zo niet miljoenen. Sterker nog, hij is er een uit een charliejoen. Een charliejoen is overigens een getal dat hij zelf heeft bedacht, met een waarde van oneindig plus één. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat dat niet mogelijk is, eentje meer dan oneindig. Oneindig betekent al dat het eindeloos is. Maar toen noemde Charlie me een bananenkop. Als hij wil, kan hij echt heel kinderachtig zijn…lees verder >

Alexandra Penrhyn Lowe Leeuwenhart Recensie De Laatste Wachter 4Leeuwenhart

De laatste wachter boek 4

• Schrijfster: Alexandra Penrhyn Lowe (Nederland)
  • Uitgever: A.W Bruna
  • Verschenen: 13 februari 2018
  • Prijs: € 14,99
  • Waardering: ★★★★ (goed) Jolien Dalenberg
  • Recensie boek: Leeuwenhart is het lang verwachte slotdeel uit de Laatste Wachter serie. Oorspronkelijk zou het eind 2017 uitkomen, maar de lancering werd uitgesteld. Het valt me wat zwaar deze recensie te schrijven, omdat ik niet helemaal weggeblazen werd door dit slotdeel, zoals ik wel had gehoopt. Iemands werk beoordelen is het makkelijkste wat er is, zeker als het bevalt. Maar als dat niet zo is, én je weet de vinger (nog) niet helemaal op de zere plek te leggen… dat is een stuk lastiger…lees verder >

Melissa Albert Hazelwoud RecensieHazelwoud

• Schrijfster: Melissa Albert
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Uitgeverij Moon
  • Verschenen: 30 januari 2017
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: De zeventienjarige Alice heeft het grootste deel van haar leven samen met haar moeder reizend doorgebracht om het ongeluk voor te blijven. Wanneer haar oma, auteur van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt en haar moeder wordt ontvoerd door een figuur die zegt dat hij uit Hinterland – de wereld van haar oma’s verhalen -komt, zit er maar één ding op: ze moet hulp vragen aan super-Hinterland-fan Ellery Finch en afreizen naar het Hazelwoud. Zal ze er daar achter komen hoe háár verhaal begon?

Nieuwe Young Adult Boeken 2018 (Nog te verschijnen)

Nadine Swagerman Een leven RecensieEén waarheid

• Schrijfster: Nadine Swagerman (Nederland)
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Kluitman
  • Verschijnt: 28 mei 2018
  • Prijs: € 16,99
  • Inhoud boek: Als Laura’s ouders door een misdrijf om het leven komen, stort haar leven volledig in. Het gaat zelfs zo slecht met haar dat ze een zelfmoordpoging doet, waarna ze in een psychiatrische kliniek belandt. Daar leert ze Joritt kennen, een student verpleegkunde. Hij is de enige die haar soms even laat vergeten waar ze is en waarom. Joritt wil graag meer weten over de dood van Laura’s ouders en hij komt terecht op de website van een amateur-­misdaadverslaggever, die de gebeurtenissen rondom deze moord op de voet volgt. En terwijl de politie haar best doet om de zaak op te lossen, stuit Joritt op informatie die Laura’s wereld totaal op zijn kop zal zetten.
  • …Bestel Informatie >

Tom Pollock Wit Konijn Rode Wolf RecensieWit Konijn Rode Wolf

• Schrijver: Tom Pollock (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult thriller
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschijnt: 1 juni 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Wit Konijn / Rode Wolf is een ingenieus en psychologisch uitdagend fantasy-verhaal voor tieners en oudere thrillerliefhebbers. Nadat de 17-jarige wiskundig genie Pete Blankman bijkomt van een paniekaanval, is niets meer hetzelfde: zijn moeder is neergestoken en ligt in coma en zijn tweelingzus Anabel blijkt spoorloos verdwenen. Pete wordt opgenomen in een geheim genootschap dat meer van hem en zijn familie lijkt te weten dan hijzelf. Een verhaal vol geweld, spionage, geheimen en logica. Wit Konijn / Rode Wolf zet fantasy-auteur Tom Pollock zijn eerste stappen in het thrillergenre – en hoe. Het is een regelrechte pageturner; een ingenieus en psychologisch complex verhaal dat tieners, maar ook oudere liefhebbers van spannende boeken zal boeien en verrassen.

Beste Young Adult Boeken 2017

Het overzicht van beste Young Adult boeken 2017 is ingedeeld op datum van verschijnen. De nieuwste boeken staan de bovenaan de lijst. Via de links kun je nog meer informatie en mogelijkheden van bestellen vinden…beste young adult boeken 2017 >