Nieuwe Young Adult Boeken Recensies en Waardering

Nieuwe Young Adult Boeken Recensies en Waardering. Op deze pagina is een overzicht gemaakt van Nieuwe Young Adult Boeken met recensies, waardering, inhoud en informatie.

Met Young Adult boeken worden trouwens romans, thrillers en verhalen bedoeld die speciaal bedoeld zijn voor jong volwassenen, meestal voor een leeftijd vanaf 15-16 jaar oud. Soms ligt de leeftijd ook wel wat lager zo rond de 12 jaar, afhankelijk van het onderwerp en thema van het boek.. Veel van deze boek worden trouwens ook graag door volwassenen gelezen. Het zijn dus boeken die bedoeld zijn voor lezers in de leeftijdscategorie van circa 15 tot 20 jaar.

Nieuwe Young Adult Boeken 2017

Het overzicht van nieuwe Young Adult boeken 2017 is ingedeeld op datum van verschijnen. De nieuwste boeken staan de bovenaan de lijst. Via de links kun je nog meer informatie en mogelijkheden van bestellen vinden.

Taran Matharu De Nieuweling Summoner 1 RecensieDe Nieuweling – Summoner Boek 1

• Schrijver: Taran Matharu ♂ (Engeland)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: The Novice – Summoner 1 (2015)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: 7 juli 2017
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 18,99
  • Recensie boek: De Nieuweling is een Young Adult boek geschreven door Taran Matharu (1990). De nog jonge schrijver deed mee aan Nanowrimo (national novel writing month) met de Summoner. Dit werd zo ontzettend populair dat Matharu besloot zijn werk te maken van schrijven. Inmiddels zijn er in het Engels al vier delen uit. Deze delen worden ook in het Nederlands vertaald en hopelijk snel uitgegeven. Want De Nieuweling verdiend absoluut een vervolg!…lees verder >
  • Waardering: ★★★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg

John Flanagan De Grijze Jager De vroege jaren 2 Recensie De Slag op de Heckingse HeideDe slag op de Heckingse Heide

De Grijze Jager – De vroege jaren, deel 2

• Schrijver: John Flanagan ♂ (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: The Battle of Hackham Heath (2016)
  • Nederlandse vertaling: Wybrand Scheffer
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 15 mei 2017
  • Omvang: 363 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback / Ebook
  • Prijs: € 18,99 / € 15,99
  • Recensie boek: Elk boek van de Grijze Jager is een feestje, en dat geldt ook voor De Grijze Jager de Vroege jaren 2! De positie van koning Duncan is nog lang niet veilig. De voormalig baron Morgarath is gevlucht en bereid een machtsgreep voor. Halt besluit hem te gaan bespioneren en ontdekt het afschrikwekkende “wapen” dat Morgarath heeft gerekruteerd. Zijn beste vriend en mede Grijze Jager Crowley moet intussen de zwangere koningin in veiligheid brengen. Zij is erg zwak en het ongeboren kind is ontzettend belangrijk voor de troonopvolging. Vanwege de plunderingen van Morgaraths troepen door het hele land, is het leger van Duncan bijzonder uitgedund. De toekomst van Araluen is afhankelijk van de vindingrijkheid van de Grijze Jagers en de moed van Duncan’s leger…lees verder >
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg

John Grisham De voortvluchtige Recensie Theo Boone ThrillerDe voortvluchtige

Theo Boone Thriller, deel 5

• Schrijver: John Grisham ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: jeugdthriller, Theo Boone thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: The Fugitive (2015)
  • Nederlandse vertaling: Guus van der Made
  • Uitgever: A.W. Bruna
  • Verschenen: 4  juli 2017
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 14,99
  • Inhoud boek: Een ontsnapte moordenaar. Een levensgevaarlijke opdracht. Een nieuwe zaak voor de jonge advocaat Theo Boone. Tijdens een excursie naar Washington D.C. ziet Theo een bekend gezicht in de metro: dat van de van moord beschuldigde Pete Duffy, die op de vlucht is voor de politie. Dankzij snel denkwerk van Theo, kan Duffy worden opgepakt en teruggebracht naar Strattenburg om terecht te staan. Nu Duffy echter weet wie Theo is, verkeert die in groot gevaar. Maar zelfs nu zijn leven op het spel staat, zet Theo alles op alles om ervoor te zorgen dat de moordenaar zal boeten voor zijn daden.

Gerben Graddesz Hellinga Moord in de Rocky Mountains RecensieMoord in de Rocky Mountains
De pelsjagers van het ongetemde Amerika 1830-1832

Het ongetemde Amerika, deel 1

• Schrijver: Gerben Gradesz Hellinga ♂ (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, historische roman, Wild West roman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: juni 2017
  • Omvang: 215 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 16,95
  • Recensie boek: Alhoewel de serie boeken over het Amerika van de 19e eeuw van Gerben Graddesz Hellinga worden gepresenteerd als jeugdboeken zal menig volwassene ook heel wat prettige leesuren kunnen beleven aan deze boeken. Op geen enkele wijze doet het eerste deel van de serie dat ruim 15 jaar geleden voor het eerst werd uitgegeven kinderlijk aan. Sterker nog Hellinga heeft ervoor gekozen om een volwassen schrijfstijl te hanteren. Het eerste deel vertelt het verhaal van de meedogenloze bontjagers die zo rond 1830 op pelzen jagen in de meest afgelegen en onherbergzame delen van Amerika. Dit zijn ook de gebieden waar indianen leven die vaak niet gediend zijn van deze kolonisten. Hellinga weet aan de hand van een aantal jonge hoofdpersonen op een beeldende wijze en vanuit verschillende perspectieven een realistisch beeld te creëren van hoe het moet zijn geweest om te leven in de rauwe omstandigheden van die tijd. Hij kiest zowel het perspectief van de blanke bontjagers als dat van de indianen en doet verslag zonder waardeoordelen. Maar boven alles is Moord in de Rocky Mountains een goed geschreven en spannend avonturenboek dat zowel jongeren als volwassenen zal aanspreken.
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Gerben Graddesz Hellinga De gouden jaguar RecensieDe gouden jaguar
Onrecht en vergelding in het ongetemde Amerika (1838)

Het ongetemde Amerika, deel 2

• Soort boek: avonturenboek, historische jeugdroman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: juni 2017
  • Omvang: 222 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 16,95
  • Inhoud boek: Apachen verwoesten de rancho van de vader van Maria Gonzales. Het enige dat te redden valt is een gouden beeldje van een jaguar waarop de kaart van het geheimzinnige Cíbola gegraveerd staat. Maria gaat samen met haar broer Juan en karavandrijver en ex-bontjager Fred Barker op zoek naar Cíbola, voortdurend bedreigd door Apachen en door een bende blanke misdadigers. Wie tegenwoordig door het zuidwesten van de Verenigde Staten reist, komt onder de indruk van de enorme afstanden, de woeste leegte, de dorre woestijnen. Terwijl de voormalige Engelse koloniën aan de oostkust in het begin van de negentiende eeuw steeds dichter bevolkt raakten, bleef dit gebied dan ook nog lange tijd ongastvrij en levensgevaarlijk. De blanken die geleidelijk aan steeds dieper het continent introkken, waren in het begin alleen handelaars en ontdekkingsreizigers. Karavaandrijvers trotseerden de woestijn en de Apachen op de Santa Fé-route rond 1838 om handel te drijven met Mexicaanse rancheros. De route was zwaar en de Comanches en de Apachen maakten hem nog gevaarlijker, maar de winst was groot dus namen mensen het risico. Risico’s die nog groter waren omdat de blanken die in dat gebied opereerden vaak ook elkaar bestreden.
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Gerben Graddesz Hellinga Verraad in Texas RecensieVerraad in texas
Gringo’s tegen vetsmoelen in het ongetemde Amerika (1839)

Het ongetemde Amerika, deel 3

• Soort boek: historische jeugdroman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: juni 2017
  • Omvang: 222 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 16,95
  • Inhoud boek: Texas Rangers verdedigen hun republiek en de pioniers­­stadjes die uit het niets verrijzen, ondanks de dreiging van de Amerikaans-Mexicaanse oorlog. Avonturier Jack Dolman begint een winkel in Daisyville, een pioniers­stadje in de Republiek Texas waar ook de ontvluchte ‘gebonden’ Marianne Char­cot een nieuw bestaan wil opbouwen. Texas Ranger en ex-bontjager Fred Barker gebruikt hen om een Mexi­caanse vrijheidsstrijder te vangen. Maar de oorlog tussen de VS en Mexico over Texas komt steeds dichterbij.

Karen M McManus Een van ons liegt Young Adult ThrillerEen van ons liegt

• Schrijfster: Karen M. McManus ♀ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Young Adult Thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: One of Us Is Lying (2017)
  • Nederlandse vertaling: Willeke Lempens
  • Uitgever: Van Goor, Best of YA
  • Verschenen: 30 mei 2017
  • Omvang: 302 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Recensie boekEén van ons liegt is het eerste Young Adult boek van de hand van Karen M. McManus. In de Engelse publicaties wordt het boek een combinatie van Pretty Little Liars en The Breakfast Club genoemd. En daar kan ik me wel in vinden. Spanning, liefde, verwikkelingen op een High School en geheimen zijn de ingrediënten die dit boek maken tot wat het is…lees verder >
  • Waardering+++++ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Sarah Pinborough 13 minuten Recensie13 minuten

• Schrijfster: Sarah Pinborough ♀ (Engeland)
  • Soort boek: psychologische thriller, Young Adult thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Origineel: 13 Minutes (2016)
  • Nederlandse vertaling: Carla Hazewindus
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: 13 mei 2017
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Recensie boek: 13 Minuten is een superspannende, beklemmende Young Adult thriller, die ook zeer geschikt is voor volwassenen, geschreven door Sarah Pinborough. Ze heeft al meer dan 20 boeken op haar naam staan en voor sommigen zelfs een award gewonnen. Mijn verwachtingen van 13 Minuten waren hoog gespannen. En ik ben op geen enkele wijze teleurgesteld, sterker nog blij verrast!…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg

Recensie de bronzen SleutelMagisterium deel 3 De Bronzen Sleutel

• Schrijvers: Holly Black, Cassandra Clare ♀ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyroman, young adult thriller
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Origineel: The Bronze Key
  • Uitgever: Moon
  • Verschenen: 11 mei 2017
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: €17,50
  • Recensie boek: Magisterium deel 3 komt wat traag op gang, maar het einde is nagelbijtend spannend. De Bronzen Sleutel is al weer het derde deel van deze serie geschreven door Holly Black en Cassandra Clare. Het Magisterium is een toverschool waar de vrienden Call, Aaron en Tamara leren omgaan met hun toverkracht en magie. In het vorige deel hebben ze voorgoed afgerekend met De Vijand des Doods. Alhoewel… Call blijkt als baby te zijn gestorven toen Constantine Madden, de Vijand des Doods, zijn lichaam overnam. Call zijn grootste angst is net zo slecht te worden als Constantine...lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Roxanne Wellens Te waar om mooi te zijnTe waar om mooi te zijn

• Schrijfster: Roxanne Wellens ♀ (Engeland)
  • Soort boek: psychologische Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 4 mei 2017
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Prijs: € 15,99
  • Inhoud boek: Het jonge leven van Othello valt stil als zijn zus Minthe zelfmoord pleegt. Ze wilde absoluut vrij zijn, zonder compromissen. Dat ideaal kon ze in het leven niet bereiken, daarom koos ze voor de dood, die ze de ultieme vrijheid noemt. Maar klopt dat wel? Othello is vastbesloten vrijheid te vinden in de onverwachte kronkels van het leven zelf. Tot de liefde op zijn pad komt. Te waar om mooi te zijn is het indringende debuut van de achttienjarige Roxanne Wellens.

Jan Heerze Gevaarlijk geheim Recensie OorlogsjeugdboekGevaarlijk geheim

• Schrijver: Jan Heerze (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsroman voor de jeugd
  • Leeftijd: 12+
  • Uitgever: Leopold
  • Verschijnt: 22 maart 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 14,99
  • Inhoud boek: 1942. Ward brengt illegale krantjes rond voor zijn broer, die in het verzet zit. Als hij op een avond bijna wordt opgepakt door Duitse soldaten durft hij niet meer alleen op pad. Voortaan vraagt hij Minke mee. Een jongen en een meisje samen, dat is minder verdacht. De oorlog komt steeds dichterbij. Klasgenoten verdwijnen. Wie kan hij vertrouwen? En Minke… Ze komt steeds dichterbij. Maar kun je wel verliefd zijn als er om je heen zoveel gevaar dreigt?

Erna Sassen Er is geen vorm waarin ik pas RecensieEr is geen vorm waarin ik pas

• Schrijfster: Erna Sassen ♀ (Nederland)
  • Soort boek: psychologische jeugdroman, Young Adult roman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Uitgever: Leopold
  • Verschenen: januari 2017
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs; € 15,99
  • Inhoud boek: Tot en met de vierde ging alles eigenlijk vanzelf maar sinds ik in de vijfde zit is er een hoop veranderd. Volgens mijn mentor heb ik TE lange tijd TE hard gewerkt en volgens mijn moeder ben ik TE perfectionistisch. Dat is een van de grootste nadelen van volwassenen: ze denken altijd beter te weten dan jijzelf wat er met jou aan de hand is. Daarbij vergeten ze voor het gemak maar even dat tachtig procent van ons leven zich afspeelt buiten hen om. En dat ze dus meestal geen flauw idee hebben. Dat laatste ligt ook een beetje aan ons. Want wij vertellen niks. Maar dan nog. Er zijn dingen die je niet kan vertellen. Aan niemand. Over liefde bijvoorbeeld. En hoe stom je bent geweest.
  • …Meer Informatie Recensie en Bestellen >

Esther Sprikkelman Bijenvader RecensieBijenvader

• Schrijfster: Esther Sprikkelman ♀ (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, young adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschenen: 13 februari 2017
  • Omvang: 140 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs:  € 14,95
  • Recensie boek: Bijenvader van Esther Sprikkelman is een van de meest bijzondere boekjes die ik de laatste tijd gelezen heb. Een stijl die ik niet veel meer tegen kom en me doet denken aan schrijvers uit de jaren tachtig. In Bijenvader neemt ze je ook mee naar de jaren ’80, inclusief cassettebandjes. Johanne is met haar moeder en broertje Paulie verhuisd van Utrecht naar het oosten van het land. Het is niet de eerste keer dat ze verhuizen en vooral Paulie heeft het daar niet makkelijk mee…lees verder >
  • Waardering+++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg

Recensie optimisme is dodelijkOptimisme is dodelijk

• Schrijfster: Susin Nielsen (Canada)
  • Soort boek: young adult, psychologische roman
  • Origineel: Optimists Die First (2017)
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Verschenen: februari 2017
  • Omvang: 262 pagina’s
  • Prijs: €15,95
  • Recensie boek: Optimisme is dodelijk is het aangrijpende boek van Susin Nielsen. Een boek over liefde, schuldgevoelens, dood, vriendschap en “afwijkingen”. Geen lichte onderwerpen, maar o zo goed geschreven. Petula de Wilde is op zijn zacht gezegd nogal voorzichtig. Haar plakboek met allerlei krantenknipsels over dodelijke ongelukken onderschrijft dat. Ze neemt omwegen naar school, heeft altijd een flesje desinfecteergel bij de hand en gaat liefst alleen thuis naar de wc. Na de dood van haar zusje Maxime, voelt ze zich volledig verantwoordelijk voor het gezin. Ze probeert het haar vader en moeder zoveel mogelijk naar de zin te maken. Op school is ze een buitenbeentje zonder vrienden…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg