Boeken over Scheepvaart en Schepen Informatie Recensies

Boeken over scheepvaart en schepen

Boeken over scheepvaart en schepen informatie recensies en leestips. Voor de liefhebbers van scheepvaart en schepen is het leuk om interessante boeken over scheepvaart en schepen te lezen. Op deze pagina kun je een selectie van nieuwe boeken over scheepvaart en schepen informatie recensies en andere gegevens vinden.

Boeken over scheepvaart en schepen informatie en recensies

Uiteraard zijn er veel informatieve boeken over scheepvaart en schepen te vinden. Maar daarnaast zijn er ook romans en reisverhalen opgenomen waarin de scheepvaart en schepen centraal staan. Naast Nederlandse boeken wordt er ook aandacht besteed aan Duitse en Engelse boeken over scheepvaart.

Nieuwe boeken over scheepvaart en schepen

Onderstaand overzicht is ingedeeld op datum van verschijnen. Het nieuwste boek staat bovenaan de lijst.

De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw

• Auteur:Cécile Bosman De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw Cécile Bosman (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek
  • Uitgever: Amsterdam University Press
  • Verschijnt: 30 november 2023
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 29,99
  • Boek bestellen bij: Boekenwereld / Libris
  • Inhoud boek: De zeeschilderkunst is een vierhonderd jaar oud specialisme van de traditionele Hollandse schilderschool. Het schilderen van schepen en de zee vereist zowel nautische kennis als een groot artistiek talent. Cécile Bosman onderzoekt de achtergrond, opleiding en onderwerpkeuze van de negentiende-eeuwse zeeschilder…lees verder >

De grote wilde vaart

Wereldhavens en globalisering

• De grote wilde vaart recensieAuteur: Aafke Steenhuis, Jan-Joost Teunissen (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, scheepvaart
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 29 september 2023
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 39,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Wat gebeurt er in de wereldhavens? Hoe zijn ze ontstaan? Hoe hebben ze zich ontwikkeld? Hoe hebben de havens in China zich zo enorm kunnen uitbreiden? Kunnen havens eindeloos blijven groeien, of niet? Wat doen ze aan het klimaat en de energietransitie? Hoe ziet de maritieme wereld er straks uit? Dat zijn vragen die Aafke Steenhuis en Jan Joost Teunissen zich stelden. De afgelopen tien jaar reisden ze, nieuwsgierig en gedreven, naar cruciale en kleurrijke havens in de wereld…lees verder >

De schipbreuk van The Wager

Een bloedstollend verhaal over muiterij, waanzin en een strijd op leven en dood

• David Grann De schipbreuk van The Wager recensieAuteur: David Grann (Verenigde Staten)
  • Origineel: The Wager (2023)
  • Nederlandse vertaling: Robert Neugarten
  • Uitgever: Uitgeverij Volt
  • Verschijnt: 5 september 2023
  • Omvang: 376 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Prijs: € 26,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Op 28 januari 1742 spoelde een bouwvallig schip aan op de kust van Brazilië. In het ruim bevonden zich dertig uitgemergelde mannen, overlevenden van de bemanning van HMS The Wager. Een Brits schip dat in 1740 uit Engeland was vertrokken voor een geheime missie. Tijdens de achtervolging van een Spaans galjoen verging het schip in slecht weer voor de kust van een verlaten eiland vlak bij Patagonië. Na maanden van ontberingen slaagde de bemanning erin van wrakhout een boot te maken. Meer dan honderd dagen doorkruisten zij de woeste zeeën. Bij terugkomst in Engeland werden ze onthaald als helden. Zes maanden later landde een ander, nog bouwvalliger vaartuig op de kust van Chili. Aan boord bevonden zich drie schipbreukelingen van diezelfde HMS The Wager. Maar zij vertelden een heel ander verhaal…lees verder >

Aemilia

Vlaggenschip van Maarten Tromp

• Graddy Boven Aemilia recensieAuteur: Graddy Boven (Nederland)
  • Uitgever: Walburg Pers Lanasta
  • Verschijnt: 1 augustus 2023
  • Omvang: 88 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 11,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Wie bekend is met de maritieme geschiedenis van Nederland in de zeventiende eeuw, weet dat de zeemacht in die periode enige beroemde schepen kende. Veelal robuuste oorlogsbodems die meerdere zeeslagen doorstonden en onderdak verleenden aan illustere zeehelden. Een goed voorbeeld daarvan is de Aemilia, het vlaggenschip van Maarten Tromp…lees verder >

Zeevaarders in de Gouden Eeuw

• Schrijvers: Anne DoedensJan Houter  (Nederland)
  • Anne Doedens Jan Houter Zeevaarders in de Gouden Eeuw RecensieSoort boek: geschiedenisboek, scheepvaartboek
  • Uitgever: Waanders Uitgevers
  • Verschijnt: 28 oktober 2022
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 23,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Zonder zeelieden was de Gouden Eeuw er nooit geweest. Zonder door hen bedreven handelsvaart en visserij was de unieke bloei van Nederland in de zeventiende eeuw nooit tot stand gekomen. Dit boek gaar over die zeevarenden, vooral in Europa. Wie waren zij, de schepelingen van de Oostzeevaarders, de IJslandvaarders, de walvisvaarders en alle anderen die op de Noordzee, het Hoge Noorden, de Oostzee en de Middellandse Zee actief waren?…lees verder >

Happy ship Rotterdam

In 79 dagen de wereld rond

• Meindert Fennema Happy ship Rotterdam RecensieSchrijver: Meindert Fennema (Nederland)
  • Soort boek; geschiedenisboek, scheepvaartboek
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 13 oktober 2022
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Prijs: € 22,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Meindert Fennema monsterde als achttienjarige aan op het vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn. Hij maakte vier Caribische cruises en een wereldreis met het ‘happy ship’ SS Rotterdam. Hij leerde met vallen en opstaan het leven op een cruiseschip kennen. De perverse gevolgen van het fooiensysteem; de scherpe scheiding tussen bemanning en passagiers en die tussen officieren en gewone bemanningsleden. Het verschil tussen bemanningsleden die in de bediening werkten en de matrozen. Tussen zij die ’s nachts werkten en zij die overdag hun diensten draaiden. Tussen de heteroseksuele en de homoseksuele wereld aan boord…lees verder >

Drieduizend jaar navigatie op de sterren

Mythevorming en geschiedenis

• Siebren van der Werf Drieduizend jaar navigatie op de sterren RecensieSchrijver: Siebren van der Werf (Nederland)
  • Uitgever: Querido Facto
  • Verschijnt: 20 april 2022
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 – € 27.50
  • Uitgave: gebonden boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: De zee is een bron van vertellingen. Mythen, sagen, sterke verhalen. Sommige op waarheid berustend, andere helemaal verzonnen. Een Oudnoors geschrift uit de dertiende eeuw, de Koningsspiegel, houdt ons al voor dat mensen geneigd zijn te denken dat alleen waar kan zijn wat ze zelf gezien hebben. De nautische geschiedschrijving staat vol voorbeelden…lees verder >

Het logboek van de zeevaarder

• Schrijver: Huw Lewis-Jones (Engeland)
  • Huw Lewis-Jones Het logboek van de zeevaarder recensieSoort boek: geschiedenisboek
  • Origineel: The Sea Journal: Seafarers’ Sketchbook (2019)
  • Uitgever: Omniboek
  • Verschijnt: 1 augustus 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: In het prachtige vierkleurenboek ‘Het logboek van de zeevaarder’ neemt poolreiziger Huw Lewis-Jones ons mee op ontdekkingsreis. Aan de hand van originele logboeken, brieven en dagboeken volgen we de reizen van bekende kapiteins, maar ook van matrozen, scheepskoks, chirurgijns, kunstenaars en avonturiers. Kijk mee over de schouders van nautische ontdekkingsreizigers als Sir Francis Drake, Susan Veeder, Kumataro Ito en Willem de Velde…lees verder >

Geloof en bijgeloof op zee

Fantastische en bizarre vertellingen over de oceaan

• Graddy Boven Geloof en bijgeloof op zee RecensieSchrijver: Graddy Boven (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, scheepvaartboek
  • Uitgever: Walburg Pers
  • Verschijnt: 15 oktober 2020
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Geloof en bijgeloof op zee vertelt over Neptunus, watervrouwen, zeemonsters, kerk, schip en de dood, wereldlijke zeehelden, sierschepen, de Vliegende Hollander, luchtspiegelingen en de Bermudadriehoek. Boeiende vertellingen die het verschil tussen geloof en bijgeloof uitdiepen…lees verder >

De canon van de Koninklijke Marine

Geschiedenis van de zeemacht

• De canon van de Koninklijke Marine Boek RecensieSchrijvers: Anne DoedensMatthieu J.M. Borsboom (Nederland)
  • Uitgever: Walburg Pers
  • Verschijnt: 15 oktober 2020
  • Omvang:
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: In De Canon van de Koninklijke Marine. Geschiedenis van de Zeemacht wordt in vijftig vensters zicht gegeven op de rijke historie van de zeemacht van Nederland. Dit boek gaat niet alleen over zeehelden of zeeslagen, maar laat zien hoe veelomvattend de geschiedenis van de marine is, van 1488 tot nu…lees verder >

Piraten van de Noordzee

Een verborgen geschiedenis van Brest tot Bergen

• Alban van der Straten Piraten van de Noordzee RecensieSchrijver: Alban van der Straten (België)
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 9 oktober 2020
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Eeuwenlang was de Noordzee het toneel van woeste rooftochten. Zeelieden van allerlei slag plunderden erop los, al dan niet met het fiat van een koning, admiraliteit of handelscompagnie. Vanaf de renaissance maakten de wetboeken het onderscheid tussen erkende ‘kapers’ en vogelvrije ‘piraten’, maar aan dek van een zwaarbewapende fregat of een snelle kotter was het onderscheid allicht een stuk schimmiger: de kaper van de ene was vaak de piraat van de andere…lees verder >

Een zee van traan

Vier eeuwen Nederlandse walvisvaart 1612-1964

• Een zee van traan Boek over de Walvisvaart recensie en informatieSchrijvers: Jaap R. BruijnJacques Hacquebord (Nederland)
  • Uitgever: Walburg Pers
  • Verschijnt: 15 mei 2019
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Er is sinds de publicatie van de driedelige Geschiedenis van de oude Nederlandse walvisvaart van de Zuid-Afrikaanse economisch historicus C. de Jong (1972, 1978 en 1979) veel verder onderzoek gedaan naar allerlei facetten van het Nederlandse walvisvangst verleden. In masterscripties, proefschriften en in tijdschriftartikelen kwamen nieuwe gegevens aan het licht. Ook is recentelijk over de Nederlandse deelname aan de moderne walvisvangst met de “Willem Barendsz” gepubliceerd waarbij aspecten aan bod kwamen die tot dan toe weinig aandacht hadden gekregen…lees verder >

Nieuwe Boeken over Scheepvaart en Schepen 2018

001Boek-BestellenErebus

Het verhaal van een schip

• Michael Palin Erebus RecensieSchrijver: Michael Palin (Engeland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, reisverhalen, scheepvaart boek
  • Origineel: Erebus. The Story of a Ship (2018)
  • Nederlandse vertaling: Annemie de Vries
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 18 oktober 2018
  • Omvang; 368 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Recensie boek: Michael Palin start een zoektocht naar de legendarische bemanning en beroemde schip. Hij brengt de tochten die het schip maakte in kaart, reisde ze voor zover mogelijk na en probeerde dit te doen in vergelijkbare omstandigheden. Bovendien portretteert hij een tweetal van beroemde mannen die het bevel voerde aan boord van de Erebus: James Clark Ross en Sir John Franklin. De passie die Palin heeft voor de lotgevallen van de bemanning en het schip spatten van elke pagina af…lees verder >

MS Oranje Koers gewijzigd Recensie boekMS Oranje Koers gewijzigd

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: maritieme geschiedenis, scheepvaart
  • Uitgever: Het Scheepvaartmuseum, WBOOKS
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 144 pagina’s (rijk geillustreerd)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekIn de eerste helft van de 20e eeuw werden reizen naar verre bestemmingen nog vaak onderhouden met grote passagiersschepen. Een paar weken lang verbleven de passagiers aan boord. Weliswaar de rijken strikt gescheiden van de armen. Na de oorlog kwam het intercontinentale vliegverkeer vrij snel op gang. De importantie van de passagierschepen nam navenant af. Als alternatief gingen rederijen zicht richten op de varende toerist en bouwden hun schepen om tot cruiseschepen. Aan de hand van de MS Oranje wordt in dit zeer mooi door WBOOKS uitgegeven en rijk geillustreerde boek de geschiedenis verteld van de passagiersschepen in de 20e eeuw…lees verder >

Nieuwe Boeken over Scheepvaart en Schepen 2017

Karin Anema Boegwater Recensie Boek BinnenvaartBoegwater

Leven op de binnenvaart

• Schrijfster: Karin Anema (Nederland)
  • Soort boek: reportage over de binnenvaart
  • Uitgever: Scriptum
  • Verschenen: 15 september 2017
  • Omvang: 320 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 22,50
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Karin Anema heeft haar sporen al eerder verdiend met boeken waarin het leven wordt beschreven van mensen in exotische oorden als Suriname, Lapland en Mexico. Nu heeft ze het dichter bij huis gezocht door op zoek te gaan naar het leven op de binnenvaart. Een leven dat voor de meesten van ons trouwens ook als zeer exotisch zal overkomen. Door vele gesprekken met schippers van de binnenvaart en door mee te reizen aan boord van binnenvaartschepen is Karin Anema erin geslaagd een uitstekend beeld te schetsen hoe het leven aan boord is en in de afgelopen decennia moet zijn geweest…lees verder >

Binnenvaart 2017 Jaarboek Binnenvaart De AlkBinnenvaart 2017

Jaarboek binnenvaart

• Soort boek: scheepvaart jaarboek
  • Schrijver: W. van Heck, A.M. van Zanten
  • Uitgever: De Alk
  • Verschenen: oktober 2016
  • Omvang: 576 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 25,00
  • Inhoud boek: In deze nieuwste editie van Binnenvaart vindt u een (nagenoeg) compleet overzicht van de Nederlandse binnenvaartvloot.  Alle ruim 5.800 binnenvaartschepen zijn in deze editie opgenomen met technische details. Daarnaast de adresgegevens van werven, reparatiebedrijven, bevrachters, machinefabrieken, toeleveranciers, makelaars, scheepshandelaren, schippersbeurzen en verenigingen en bonden. Verder een overzicht van nieuwbouwschepen, bedrijfsnieuws, scheepsmodernisering, motoren, scheepsongevallen, afgevoerde schepen, nieuw in de vaart gebrachte en ingevoerde binnenvaartschepen en gesloopte binnenvaartschepen. Ook is opgenomen een lijst van alle schepen op volgorde van registratienummer.

Sleep en Duwboten 2017 Scheepvaart JaarboekSleep en Duwboten 2017

Jaarboek Sleep en Duwboten

• Soort boek: scheepvaart jaarboek
    • Uitgever: De Alk
    • Verschenen: oktober 2016
    • Omvang: 320 pagina’s (met foto’s)
    • Prijs: € 25,00
    • Inhoud boek: In deze uitgave van Sleep en duwboten 2017 vindt u een (nagenoeg) compleet overzicht van de Nederlandse sleep – en duwvaartvloot.  Alle ruim 2.700 sleepboten, professioneel en particuliere duwboten en duwsleepboten zijn in dit boek alfabetisch opgenomen met technische gegevens. Daarnaast zijn nog een aantal werkvaartuigen, bevoorradingsschepen en patrouillevaartuigen met sleepcapaciteit opgenomen. Verder de adresgegevens van werven, reparatiebedrijven, machinefabrieken, toeleveranciers, scheeps-handelaren, verenigingen, brancheorganisaties, opleidingen en scheepsbevrachters…lees verder >

Nieuwe Boeken over Scheepvaart en Schepen

Hieronder is een aantal nieuwe boeken over scheepvaart en schepen te vinden waaronder de scheepvaart jaarboeken.

Jaarboek Binnenvaart 2016 SchuttevaerJaarboek Binnenvaart 2016

Schuttevaer jaarboek

• Soort boek: jaarboek scheepvaart
  • Schrijvers: redacteuren Schuttevaer
  • Uitgever: De Alk
  • Verschenen: oktober 2016
  • Omvang: 128 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 25,00
  • Inhoud boek: De redacteuren van het weekblad ‘Schuttevaer’ zijn beroepsmatige insiders in de wereld van schippers en reders, Europese rivieren en kanalen, waterstanden en Rijnvrachten, scheepsbouw en sloopregelingen. Van wonen op het water, kinderen in het internaat en kleuters aan boord. Gericht op de actualiteit verzamelen zij beelden en feiten in het jaarboek. Aangevuld met overzichten van: nieuwbouw-schepen, vlootstatistieken, Rijnvrachten, waterstanden, vervoerde tonnages en havencijfers. Het Jaarboek Binnenvaart geeft in foto’s, korte nieuwslijnen, nieuwsverhalen en menselijke verhalen een overzicht van het jaar.
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Gebrauchsanweisung für Kreuzfahrten Thomas BlubacherGebrauchsanweisung für Kreuzfahrten

• Soort boek: verhalen over cruises en cruiseschepen
  • Schrijver: Thomas Blubacher (Duitsland)
  • Taal: Duits
  • Uitgever: Piper Verlag
  • Verschenen: 1 september 2016
  • Inhoud boek: Wussten Sie, dass Schiffe nur von Frauen getauft werden? Dass der Seemannssonntag am Donnerstag stattfindet? Und was eine Schmetterlingsfahrt ist? Thomas Blubacher, passionierter Kreuzfahrer, war in der Karibik und im Indischen Ozean, im Mittelmeer, in der Ostsee und auf europäischen Flüssen unterwegs. Ob Ozeanriese oder Luxusliner, Segelboot oder Eisbrecher – er weiß, wie man die passende Reise für sich findet. Berichtet von Weihnachtsmarkttouren und Gin Tastings, vergoldeten Wasserhähnen und Wellnessoasen. Erhält Einblicke in den verborgenen Crewbereich, unterhält sich mit einer Ärztin und einem Pastor über ihre Einsätze an Bord. Und verrät, wie viele Hummer ein Passagier pro Woche verzehrt. Danach ist vom Neuling bis zum »Repeater« garantiert jeder für das Captain’s Dinner bereit.
  • Waardering redactie: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie redactie: Gebrauchsanweisung für Kreuzfahrten is een zeer leesbaar en leuk boek van een enthousiaste cruise-reiziger en schrijver Thomas Blubacher. Hij beschrijft op aanstekelijke wijze het leven aan boord van een cruiseschip. Wat je kunt verwachten tijdens een cruise, hoe het leven aan boord is voor bemanningsleden en vertelt verhalen over mede-passagiers. Op een onderhoudende wijze vertelt Thomas Blubacher over reizen die hij heeft gemaakt op cruiseschepen in vele verschillende gebieden, van de tropische tot de poolzeeen en jaargetijden, van zomercruises tot een kerstcruise. Als je de Duitse taal machtig bent is dit een leuk boek om te lezen, zelfs als je nooit van plan bent om zelf een stap aan boord van een cruiseschip te zetten.

Meer Boeken over Scheepvaart en Schepen

Hieronder is een informatie opgenomen over scheepvaartboeken die je al wat langer kunt kopen. Vaak kun je deze boeken ook 2e hands kopen.

Boek Vrachtschepen van de Wilde Vaart Arne ZuidhoekVrachtschepen van de Wilde Vaart

Schepen – Rederijen – Verhalen

• Soort boek: monografie over de Wilde Vaart
  • Schrijver: Arne Zuidhoek
  • Uitgever: De Alk
  • Omvang: 160 pagina’s (met foto’s)
  • Soort boek: Gebonden Boek
  • Prijs: € 25,00 (nieuwprijs)
  • Inhoud boek: Wilde Vaart zet in feite de bekende serie “Onze mooiste koopvaardijschepen” voort waar vooral de lijnschepen werden behandeld. In dit boek staan de anonieme zwoegers centraal, niet minder mooi en zeker niet minder interessant. Zij waren in beheer van rederijen van de Wilde Vaart (trampvaart), een vorm van zeevaart waar zeker de kustvaarders en tankers in groten getale aan deelnamen.  De complete vlootlijsten van N.V. Halcyon Lijn en Invotra zijn in het boek opgenomen, alsmede een lange rij van zgn. éénschipsrederijen. Niet alleen de schepen, ook de schepelingen en hun avonturen komen aan bod.