Nieuwe Boeken over Treinen en Spoorwegen Overzicht

Boeken over Treinen en Spoorwegen Recensies en Tips

Boeken over Treinen en Spoorwegen Recensies en Tips. Nieuwe boeken over Treinen en Spoorwegen verschijnen met regelmaat. Natuurlijk interessant van de spoorweg en treinfanaten. Maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn in industrieel erfgoed, architectuur en uiteraard spoorweggeschiedenis kunnen er interessante boeken over treinen en spoorwegen bijzitten.

Boeken over Treinen en Spoorwegen

De redactie heeft op deze pagina een selectie gemaakt tips van nieuwe boeken over treinen en spoorwegen. Uiteraard kun je over elk spoorwegboek informatie vinden over de schrijver, inhoud en uitgever. Daarnaast zijn sommige van de boeken over treinen en spoorwegen door redacteuren gelezen. En als dit laatste het geval is dan is er ook een recensie en boekbespreking te vinden.

Nieuwe Boeken over Treinen en Spoorwegen 2018

Amsterdam-Utrecht Van Rhijnspoor tot Randstadspoor SpoorwegboekAmsterdam-Utrecht

Van Rhijnspoor tot Randstadspoor

• Schrijver: J.M. ten Broek, V. Lansink (Nederland)
  • Soortboek: spoorwegboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 1 november 2018
  • Omvang: 168 pagina’s (rijk geïllustreerd)
  • Tags: spoorwegen, stations, treinen
  • Inhoud boek: Bijna iedereen weet dat de eerste trein in Nederland reed tussen Amsterdam en Haarlem (1839), maar op papier was de zogeheten Rhijnspoorweg tussen Amsterdam en Keulen de eerste spoorlijn van Nederland. Door koudwatervrees en gebrek aan financiën werd de eerste etappe van de Rhijnspoorweg tussen Amsterdam en Utrecht pas in december 1843 geopend. Dit jaar is dat 175 jaar geleden…lees verder >

Tot het rode licht gedoofd is Boek over overwegen in NederlandTot het rode licht gedoofd is

Overwegen in Nederland toen en nu

• Schrijver: Carel van Gestel (Nederland)
  • Soort boek: spoorwegboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 26 oktober 2018
  • Omvang: 168 pagina’s (rijk geïllustreerd)
  • Tags: spoorwegen, spoorwegovergang, treinen
  • Inhoud boek: Bij de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland bestond er al een flink netwerk van bestrate en onbestrate wegen, die van belang waren voor het lokale en interlokale vervoer van mensen en goederen en waarover diligences, getrokken door twee of drie paarden, diensten onderhielden tussen de grotere plaatsen in het land. Het was onvermijdelijk dat de aangelegde spoorlijnen hier en daar zo’n weg kruisten en daarmee grote gevaren met zich meebrachten. Het devies luidde: wacht tot het rode licht gedoofd is…lees verder >

Spoor Editie 29 Boek Spoorwegen in NederlandSpoor Editie 29

Spoorwegen in Nederland actualiteiten en achtergronden

• Schrijvers: Peter van der Meer, Marcel van Ee (Nederland)
  • Soort boek: spoorwegboek
  • Uitgever: Uitgeverij De Alk
  • Verschenen: juli 2018
  • Omvang: 144 pagina’s (rijk geïllustreerd)
  • Tags: spoorwegentreinen
  • Inhoud boek: Spoor editie 29 geeft ook dit jaar weer in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten…lees verder >

Nieuwe Boeken over Treinen en Spoorwegen 2017

Carel van Gestel Nostalgie op het spoor Recensie SpoorwegboekNostalgie op het spoor

De eerste elektrische locomotieven van de NS

• Schrijver: Carel van Gestel (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, spoorweggeschiedenis
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: 1 mei 2017
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Waardering: ∗∗∗∗ (Theo Jordaan)
  • Recensie boekNostalgie op het spoor is een prachtig uitgegeven fotoboek dat de geschiedenis beschrijft van de eerste elektrische locomotieven die op het Nederlandse spoor gebruikt werden door de Nederlandse Spoorwegen. Deze locomotieven speelden een belangrijke rol tijdens de opbouw van het land na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. In 1947 werden de eerste elektrische locomotieven in dienst genomen. Dit mooie fotoboek laat de geschiedenis zien van de eerste elektrische locomotieven op het Nederlandse spoor…lees verder >

Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland RecensieAtlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland

• Schrijver: V.M. Lansink, J.M. ten Broek
  • Soort boek: spoorweggeschiedenis
  • Uitgever: WBooks
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 205 pagina’s (met foto’s)
  • Waardering: (uitstekend) Jos van Raan
  • Recensie boekHet siert de auteurs die na veel tijdrovend speurwerk met een schitterend fotoboek en historische kaarten aandacht schenken aan een boek over spoorlijnen die opgeheven zijn, maar waarvan de sporen nog te zien zijn in het landschap. Treinen en wat eromheen “hangt” zijn een geliefd onderwerp voor foto’s. En spoorwegfanaten zullen hun vingers aflikken bij het zien van zo veel mooi beeldmateriaal. In korte tijd waren dan ook de eerste drie oplagen uitverkocht…lees verder >

Boeken over Treinen en Spoorwegen 2017Spoorwegen 2017

• Schrijver: Richard Latten
  • Soort boek: spoorwegen jaarboek
  • Uitgever: De Alk
  • Verschenen: december 2016
  • Omvang: 624 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 26,60
  • Inhoud boek: Het jaarboek spoorwegen 2017 bevat de ontwikkelingen van de spoorwegen in Europa. Alle 34 landen worden beschreven, met name infrastructuur en rollend materieel komen uitgebreid aan bod. Voorzien van zeer veel foto’s, geheel in kleur…lees verder >

Trams 2017 JaarboekTrams 2017

• Schrijver: B.A. Schenk, M.A. van den Toorn
  • Soortboek: trams jaarboek
  • Uitgever: De Alk
  • Verschenen: oktober 2016
  • Omvang: 272 pagina’s (met foto’s)
  • Inhoud boek: In het jaarboek Trams 2017 worden per land de steden behandeld waar het tramnet gewijzigd dan wel uitgebreid is. Stad voor stad worden de laatste nieuwtjes besproken waarbij opvalt dat de auteurs met zorg voor details en nauwkeurige beschrijvingen een opmerkelijke betrokkenheid etaleren. Voorzien van zeer veel foto’s, geheel in kleur. De landen die besproken worden zijn: Nederland, België en Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal, Groot Brittannië en Ierland, Scandinavië en Oost Europa, met aparte hoofdstukken over “Trams in Centraal-Azië” en “Rusland, 25 na de Sovjet-Unie”…lees verder >