Populair Wetenschappelijke Boeken Recensie

Populair Wetenschappelijke Boeken Recensie Waardering Informatie. Voor de liefhebbers van leesbare boeken over wetenschappelijke onderwerpen heeft de redactie op deze pagina een overzicht gemaakt van goede nieuwe populair wetenschappelijke boeken.

Populair wetenschappelijke boeken recensie en leestips

Zoals de naam al aangeeft moeten populair wetenschappelijke boeken leesbaar en begrijpelijk zijn voor een groot lezerspubliek.

Wat zijn nieuwe populair wetenschappelijke boeken in 2020?

Hieronder is een aantal nieuwe populair wetenschappelijke boeken te vinden met uitgebreide informatie, recensie, waardering en mogelijkheden om de boeken te bestellen. Links verwijzen naar uitgebreide informatie over de boeken.

In strijd met het coronavirus

Het begin van een nieuw tijdperk

• Jaap Goudsmit In strijd met het coronavirus RecensieSchrijver: Jaap Goudsmit (Nederland)
  • Soort boek: populair wetenschappelijk boek
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschijnt: 12 november 2020
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Toen we in januari 2020 hoorden over een geheimzinnige luchtweginfectie, onderschatte Nederland de agressie van het virus. Normaal is een virus dat zich snel verspreid niet erg dodelijk en een dodelijk virus minder besmettelijk. Omdat we ons eigenlijk niet konden voorstellen wat er op ons afkwam, reageerden we niet snel genoeg, zoals bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland wel deden. En in plaats van de virustesten zelf te maken hebben we gewacht tot we ze konden kopen…lees verder >

Schoon

Wat de wetenschap ons leert over huid en hygiëne

• James Hamblin Schoon RecensieSchrijver: James Hamblin (Verenigde Staten)
  • Origineel: Clean (2020)
  • Nederlandse vertaling: Inge Pieters, Luud Dorresteyn
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 22 oktober 2020
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Wat gebeurt er als je wekenlang niet doucht? In Schoon, een fascinerende tocht door de wereld van de huid, neemt arts en journalist James Hamblin de proef op de som. En in de hoop erachter te komen wat schoon zijn inhoudt, spreekt hij met dermatologen, microbiologen, immunologen, schoonheidsspecialisten, theologen en regelrechte oplichters…lees verder >

De oorsprong van taal

Waar, wanneer en waarom de mens begon met Sverker Johansson De oorsprong van taal Recensiepraten

• Schrijver: Sverker Johansson (Zweden)
  • Origineel: På spaning efter språkets ursprung (2019)
  • Nederlandse vertaling: Lucy Pijttersen, Marit Kramer
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 7 mei 2020
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: Sverker Johansson geeft op boeiende en kritische wijze inzicht in de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken en de hieruit voortvloeiende theorieën. Gelukkig doet hij dit niet zonder dat hij zelf zijn mening geeft over de kwaliteit en de waarschijnlijkheid van de uitkomsten van deze onderzoeken. Johansson heeft een vlotte pen en dat maakt dat het boek een spannende zoektocht is naar wat nu weten over de oorsprong van het vermogen van de mens om een taal te spreken…lees verder >

Dag & nacht

De hemel verklaard door Helga van der Leur & Helga van der Leur Govert Schilling Dag en nacht RecensieGovert Schilling

• Schrijvers: Helga van der Leur, Govert Schilling (Nederland)
  • Uitgever: Fonaine Uitgevers
  • Verschenen: 26 juni 2020
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Waarom is de lucht blauw en de zonsondergang rood? Hoe ontstaat de regenboog met al zijn kleuren? Kun je vanuit Nederland het poollicht zien? Welke wolken vertellen je dat je beter een paraplu mee kunt nemen? Waarom ziet de maan er elke dag anders uit? Hoe zie je het verschil tussen een ster en een planeet? En waar vind je de Poolster en hoe herken je een satelliet?…lees verder >

Verweven leven

De verborgen wereld van schimmels

• Merlin Sheldrake Verweven leven RecensieSchrijver: Merlin Sheldrake (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, populair wetenschappelijk boek
  • Origineel: Entangled Life (2020)
  • Nederlandse vertaling: Nico Groen
  • Verschijnt: 19 oktober 2020
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Schimmels behoren tot de eerste levensvormen op aarde. De meeste mensen kennen schimmels als bovengrondse paddenstoelen, maar het merendeel van de schimmels leeft ondergronds of zweeft in de lucht en is daar essentieel voor andere levensvormen. In Verweven leven laat Merlin Sheldrake ons de wereld zien vanuit het standpunt van de schimmel. Dat op het eerste gezicht eigenaardige perspectief biedt een prachtige manier om te kijken naar het leven op onze planeet…lees verder >

001Boek-BestellenGenesis

Het grote verhaal van de oerknal tot nu

• Guido Tonelli Genesis RecensieSchrijver: Guido Tonelli (Italië)
  • Origineel: Genesi. Il grande racconto delle origini (2019)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 4 maart 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Wat gebeurde er eigenlijk in de eerste momenten van ons universum? Misschien wisten de oude Grieken het gewoon al, en was er inderdaad enkel chaos in het begin. Modern wetenschappelijk onderzoek lijkt dit in elk geval te bevestigen. Om uit te zoeken hoe ons universum is ontstaan en hoe het er nu uitziet, speuren onderzoekers elke dag de verste uithoeken van de sterrenstelsels af met gigantische telescopen en reconstrueren ze mogelijke scenario’s in enorme deeltjesversnellers…lees verder >

De geniale eenvoud van taal

Wat ons allemaal tot talenwonder maakt

• Hedde Zeijlstra De geniale eenvoud van taal RecensieSchrijver: Hedde Zeijlstra (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, taalkunde boek
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 18 augustus 2020
  • Omvang: 236 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Taal. We gebruiken het om met elkaar te praten, om elkaar de liefde of de oorlog te verklaren, en om onze diepste gevoelens uit te drukken. En het gekke is: we hebben niet eens door hoe bijzonder taal eigenlijk is. Want hoe is het mogelijk dat een kind in een paar jaar tijd feilloos zijn moedertaal kan leren spreken, terwijl het behoorlijk beheersen van een vreemde taal voor volwassenen zo’n enorme opgave is?…lees verder >

Wat zijn nieuwe populair wetenschappelijke boeken in 2021?

De betoverende werkelijkheid

• Schrijver: Richard Dawkins (Engeland)
  • Richard Dawkins De betoverende wekelijkheid RecensieSoort boek: populair wetenschappelijk boek
  • Origineel: The Magic of Reality (2011)
  • Nederlandse vertaling: Jacques Meerman
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 2 februari 2021
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: De zon die uit een emoe-ei zou zijn gekomen en een niezende reus die aardbevingen veroorzaakt zou hebben? Door de eeuwen heen hebben mensen fantastische verhalen bedacht om allerlei verschijnselen te verklaren. In deze wetenschappelijke ontdekkingstocht laat de wereldberoemde evolutiebioloog Richard Dawkins zien hoe het echt zit met de regenboog, de eerste mens, tsunami’s, vallende sterren, dag en nacht, zomer en winter, buitenaards leven en nog heel veel meer…lees verder >

Prikkeldraad

Over ons voortdurend veranderende brein

• David Eagleman Prikkeldraad RecensieSchrijver: David Eagleman (Verenigde Staten)
  • Soort boek: populair wetenschappelijk
  • Origineel: Livewired (2020)
  • Nederlandse vertaling: Rogier van Kappel
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 25 maart 2021
  • Omvang; 352 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Waarom dromen we ’s nachts, en wat heeft dat te maken met het feit dat de aarde ronddraait? Hoe kan iemand zonder armen ’s werelds beste boogschutter worden? Wat zijn de overeenkomsten tussen afkickverschijnselen en een gebroken hart? Hoezo wordt je geheugen niet geteisterd door de tijd, maar door de herinneringen zelf? Hoe komt het dat een blind persoon kan leren om met haar tong te zien, net zoals een doof persoon kan leren om te luisteren met zijn huid?…lees verder >

Nieuwe Populair Wetenschappelijke Boeken 2019

001Boek-BestellenHet boek van de Maan

Alles over onze naaste buur

• Maggie Aderin-Pocock Het boek van de maan RecensieSchrijfster: Maggie Aderin-Pocock (Engeland)
  • Origineel: Book of the Moon (2018)
  • Nederlandse vertaling: Frans Reusink
  • Verschenen: 17 oktober 2019
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: In Het boek van de Maan deelt Maggie Aderin-Pocock de meest fascinerende feiten en anekdotes over de maan. De maan heeft de mens altijd aangetrokken. Die aantrekkingskracht mag zelfs vrij letterlijk genomen worden: de maan bepaalt de getijden, de lengte van de dag en het wisselen van de seizoenen en heeft dus een hoofdrol in het verhaal van onze planeet. Hierbij draait zij zo langzaam om haar eigen as dat we vanaf de aarde altijd dezelfde kant zien…lees verder >

De schildpad van Darwin

Over wat dieren ons leren over veroudering

• David van Bodegom De schildpad van Darwin RecensieSchrijver: David van Bodegom (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie boek, wetenschappelijk boek
  • Verschijnt: 16 september 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Geen mens leefde ooit langer dan 122 jaar, maar schildpadden worden met gemak dubbel zo oud. Wat is hun geheim? Waarom verouderen sommige dieren zoveel langzamer dan andere? In De schildpad van Darwin onderzoekt verouderingsarts David van Bodegom de biologie van lang leven. Hij laat de lezer kennismaken met diersoorten met bijzondere eigenschappen…lees verder >

Kantelpunt

Hoe de grootste binnenzee op aarde zijn Salomon Kroonenberg Kantelpunt Recensie Boek over de Kaspische Zeebiodiversiteit verloor

• Schrijver: Salomon Kroonenberg (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie boek
  • Verschenen: oktober 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Recensie boekGeoloog Salomon Kroonenberg, van huis uit geoloog, is een begenadigd schrijver. Vanuit een wetenschappelijke benadering schuwt hij zo nu en dan de polemiek niet. In zijn nieuwe boek Kantelpunt, hoe de grootste binnenzee op aarde zijn biodiversiteit verloor, heeft hij ervoor gekozen om verslag te doen van een groot Europees onderzoeksproject…lees verder >

Meer Populair Wetenschappelijke Boeken

Wim Huijser De populier Recensie BomenboekDe populier

Onze volksboom in nieuw perspectief

• Schrijver: Wim Huijser (Nederland)
  • Soort boek: bomenboek, natuurboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 256 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Inhoud boek: De populier is een van de meest typerende bomen van het Nederlandse landschap. Wim Huijser schreef een boeiend relaas over deze sierlijke beeldbepaler. Hij tekende de verhalen op van kwekers, wetenschappers, landschapsarchitecten, bosbouwers, boswachters, boomspecialisten, terreinbeheerders, beleidsmakers, houtverwerkers en beeldend kunstenaars. Maar hij sprak ook met mensen die werken aan nieuwe toepassingen voor de populier…lees verder >

Jean-Paul Keulen Verstoppertje spelen met aliens RecensieVerstoppertje spelen met aliens

Hoe vind je een buitenaardse beschaving die niets van zich laat horen?

• Schrijver: Jean-Paul Keulen (Nederland)
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 8 november 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Inhoud boek: Over aliens, buitenaardse signalen en exoplaneten. Al meer dan een halve eeuw zoeken sterrenkundigen naar tekenen van buitenaardse beschavingen. Tot nu toe zonder succes. Ondertussen is het aantal bekende plekken in het heelal waar leven mogelijk is wel flink toegenomen. Zo gek is de gedachte dus niet dat ergens anders een soort is ontstaan vergelijkbaar met de onze, of geavanceerder. Maar hoe kunnen we deze aliëns vinden?…lees verder >

Boek Stroom Elektriciteit Recensie Populair Wetenschappelijke BoekenStroom

De wereld achter het stopcontact

• Schrijvers: Lou van der Sluis, Jos Wassink (Nederland)
  • Soort boek; geschiedenis elektriciteit, populair wetenschappelijk boek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: juli 2017
  • Omvang: 190 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Elektriciteit is nauwelijks meer weg te denken uit ons leven. Zonder stroom komt tegenwoordig vrijwel alles stil te staan. Maar hoe is het gekomen dat elektriciteit zo’n centrale rol in ons leven en onze maatschappij is gaan spelen? Sinds wanneer maken we gebruik van stroom? Hoe werd en wordt stroom opgewekt? Wat is elektriciteit nu precies? Op dit soort vragen en nog veel meer, kun je antwoorden vinden in dit mooie en zeer rijk geïllustreerde boek. Erg prettig is de combinatie van geschiedenis en populair wetenschappelijke uitleg…lees verder >

Salomon Krioonenberg Spiegelzee RecensieSpiegelzee

De zeespiegelgeschiedenis van de mens

• Schrijver: Salomon Kroonenberg  (Nederland)
  • Soort boek: non-fictieboek, populair wetenschappelijk boek
  • Verschijnt: 14 februari 2017
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boekMet Spiegelzee heeft Salomon Kroonenberg een nuancerend en zeer verhelderend boek geschreven over zeespiegelstijging. Zeker in deze tijden waarin de discussie over de gevolgen van klimaatveranderingen soms op hoge toon wordt gevoerd is de behoefte aan goede inhoudelijke informatie en historisch perspectief broodnodig. En dat is precies was Salomon Kroonenberg met Spiegelzee doet…lees verder >