Populair Wetenschappelijke Boeken Recensie

Populair Wetenschappelijke Boeken Recensie Waardering Informatie. Voor de liefhebbers van leesbare boeken over wetenschappelijke onderwerpen heeft de redactie op deze pagina een overzicht gemaakt van goede nieuwe populair wetenschappelijke boeken.

Zoals de naam al aangeeft moeten populair wetenschappelijke boeken leesbaar en begrijpelijk zijn voor een groot lezerspubliek.

Nieuwe Populair Wetenschappelijke Boeken

Hieronder is een aantal nieuwe populair wetenschappelijke boeken te vinden met uitgebreide informatie, recensie, waardering en mogelijkheden om de boeken te bestellen. Links verwijzen naar uitgebreide informatie over de boeken en de nieuwste staan bovenaan de lijst.

Nieuwe Populair Wetenschappelijke Boeken 2017

Wim Huijser De populier Recensie BomenboekDe populier

Onze volksboom in nieuw perspectief

• Schrijver: Wim Huijser (Nederland)
  • Soort boek: bomenboek, natuurboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 256 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: De populier is een van de meest typerende bomen van het Nederlandse landschap. Wim Huijser schreef een boeiend relaas over deze sierlijke beeldbepaler. Hij tekende de verhalen op van kwekers, wetenschappers, landschapsarchitecten, bosbouwers, boswachters, boomspecialisten, terreinbeheerders, beleidsmakers, houtverwerkers en beeldend kunstenaars. Maar hij sprak ook met mensen die werken aan nieuwe toepassingen voor de populier. Het resultaat is een kleurrijk, verrassend en licht nostalgisch verhalenboek over de boom die hele generaties Nederlanders inspireert.

Stefs Grote Neuzenboek Stef den Ridder Recensie Jeugd NatuurboekStefs Grote Neuzenboek

• Schrijfster: Anneke Groen (Nederland)
  • Tekeningen: Stef den Ridder (Nederland)
  • Soort boek: jeugd natuurboek
  • Leeftijd: 4-12 jaar
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 80 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,95
  • Recensie boekHeel veel dieren kunnen niet overleven als ze geen goede neus hebben. Maar hoe goed kunnen dieren ruiken? Waarom is de neus een van de belangrijkste lichaamsdelen van veel dieren? En welke geuren zijn belangrijk? Op dit soort van vragen wordt antwoord gegeven in Stefs Groteneuzenboek van de Vlaamse illustrator Stef den Ridder die samen met Anneke Groen dit mooie natuurboek voor kinderen heeft geschreven…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Jean-Paul Keulen Verstoppertje spelen met aliens RecensieVerstoppertje spelen met aliens

Hoe vind je een buitenaardse beschaving die niets van zich laat horen?

• Schrijver: Jean-Paul Keulen ♂ (Nederland)
  • Soort boek: populair wetenschappelijk boek
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 8 november 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 14,99
  • Inhoud boek: Over aliens, buitenaardse signalen en exoplaneten. Al meer dan een halve eeuw zoeken sterrenkundigen naar tekenen van buitenaardse beschavingen. Tot nu toe zonder succes. Ondertussen is het aantal bekende plekken in het heelal waar leven mogelijk is wel flink toegenomen. Zo gek is de gedachte dus niet dat ergens anders een soort is ontstaan vergelijkbaar met de onze, of geavanceerder. Maar hoe kunnen we deze aliëns vinden? In Verstoppertje spelen met aliëns neemt Jean-Paul Keulen je mee op de zoektocht naar signalen van buitenaards leven. Verstuurde boodschappen, grootse bouwwerken, ruimteschepen of planeten waar een kernoorlog heeft plaatsgevonden – het zijn een paar van de vele manieren waarop aliens ontdekt kunnen worden.

Boek Stroom Elektriciteit Recensie Populair Wetenschappelijke BoekenStroom

De wereld achter het stopcontact

• Schrijvers: Lou van der Sluis, Jos Wassink (Nederland)
  • Soort boek; geschiedenis elektriciteit, populair wetenschappelijk boek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: juli 2017
  • Omvang: 190 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 22,95
  • Recensie boek: Elektriciteit is nauwelijks meer weg te denken uit ons leven. Zonder stroom komt tegenwoordig vrijwel alles stil te staan. Maar hoe is het gekomen dat elektriciteit zo’n centrale rol in ons leven en onze maatschappij is gaan spelen? Sinds wanneer maken we gebruik van stroom? Hoe werd en wordt stroom opgewekt? Wat is elektriciteit nu precies? Op dit soort vragen en nog veel meer, kun je antwoorden vinden in dit mooie en zeer rijk geïllustreerde boek. Erg prettig is de combinatie van geschiedenis en populair wetenschappelijke uitleg. Er is door de schrijvers Lou van der Sluis en Jos Wassink om een prettig leesbaar, doorlopend verhaal te schrijven afgewisseld met korte stukken waarin de thema’s en onderwerpen die te maken hebben met stroom en stroomgebruik, kort en bondig verder worden uitgelicht. Leuk zijn ook de in het boek opgenomen stripverhalen waarin de geschiedenis van een aantal onderwerpen wordt verteld. Een puntje van kritiek is wel dat er een register ontbreekt. Hierdoor is Stroom wat minder goed te gebruiken als naslagwerk, terwijl het hiervoor wel geschikt zou zijn. Desondanks is Stroom een prima boek dat geschikt is voor een breed lezerspubliek, van jong tot oud en dat te koop is voor een aantrekkelijke prijs. Na lezing van dit mooi uitgegeven, uitstekend geschreven boek, zal je veel meer over het onderwerp weten.
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Salomon Krioonenberg Spiegelzee RecensieSpiegelzee

De zeespiegelgeschiedenis van de mens

• Schrijver: Salomon Kroonenberg   (Nederland)
  • Soort boek: non-fictieboek, populair wetenschappelijk boek
  • Verschijnt: 14 februari 2017
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 14,99
  • Recensie boekMet Spiegelzee heeft Salomon Kroonenberg een nuancerend en zeer verhelderend boek geschreven over zeespiegelstijging. Zeker in deze tijden waarin de discussie over de gevolgen van klimaatveranderingen soms op hoge toon wordt gevoerd is de behoefte aan goede inhoudelijke informatie en historisch perspectief broodnodig. En dat is precies was Salomon Kroonenberg met Spiegelzee doet…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan