Nieuwe Boeken met Reisverhalen Tips en Recensies Reisboeken

Nieuwe Boeken met Reisverhalen

Nieuwe Boeken met Reisverhalen Tips en Recensies Reisboeken. Welke interessante nieuwe boeken met reisverhalen zijn er kortgeleden verschenen? Hoe goed zijn deze boeken met reisverhalen? Welke boeken met reisverhalen zullen er binnenkort verschijnen?

Nieuwe Boeken met Reisverhalen Tips en Recensies

Op deze pagina is het overzicht van tips en recensies van nieuwe boeken met reisverhalen te vinden. Uiteraard is er aandacht voor de reisboeken die inmiddels zijn uitgegeven. Bovendien kun je ook boeken met reisverhalen vinden die zijn aangekondigd door de uitgever maar nog moeten verschijnen.

Nieuwe Boeken met Reisverhalen 2019

001Boek-BestellenMr. Yamamoto

Het intrigerende verhaal van een mysterieuze Lex Boon Mr. Yamamoto RecensieJapanner, een Volendams hotel en duizenden brieven

• Schrijver: Lex Boon (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 12 februari 2020
  • Omvang: 96 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Wie is – of gaat er schuil achter – Mr. Yamamoto? Waarom schrijft hij de brieven? Waarom is de boodschap altijd exact hetzelfde? Journalist Lex Boon gaat op onderzoek uit en komt, met de hulp van de hoteldirecteur, een Amsterdamse naamgenoot van Kaor Yamamoto en een jonge kunstenaar, op het spoor van de mysterieuze brievenschrijver. Ze reizen naar Japan…lees verder >

001Boek-BestellenOp reis naar het onbekende Litouwen

• Schrijver: Kurt Van Eeghem (België)
  • Kurt Van Eeghem Op reis naar het onbekende Litouwen RecensieSoort boek: reisverhalen
  • Land: Litouwen
  • Uitgever: Uitgeverij Polis
  • Verschenen: 10 oktober 2019
  • Omvang: 258 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Op het moment dat we ons samen afvragen wat Europa betekent, ontdekt Kurt Van Eeghem Litouwen. Het is een overrompelende ervaring. Schoonheid in overvloed ligt er aan de rand van Europa op hem te wachten. Kurt Van Eeghem deelt die weelde met ons in een passioneel reisdagboek dat de energie en extase van zijn Schone Kunsten ruimschoots overstijgt. Hij schrijft over de meest noordelijke baroksteden van Europa, de grote liefde voor de kunsten, de complexe geschiedenis, de pure schoonheid, het edele volk en de Europese roeping van Litouwen…lees verder >

Met de zon als kompas

6500 kilometer door de ruige natuur van Alaska

• Caroline van Hemert Met de zon als kompas Recensie Reisverhalen uit AlaskaSchrijfster: Caroline van Hemert (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisverhalen uit Alaska
  • Origineel: The Sun As a Compass (2019)
  • Nederlandse vertaling: Hanneke Bos
  • Verschenen: juli 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boekGrotendeels overgeleverd aan hun zelfredzaamheid ervaren ze de grootscheid van de indrukwekkende natuur aan den lijve. Ornithologe Van Hemert beschrijft op uitstekende wijze de enormheid van Alaska, de flora en fauna en vooral het rijke vogelleven. Met de zon als kompas is een zeer geslaagde combinatie van avonturenboek, reisverhaal, natuurbeschouwing en vogelboek in één. Zo’n boek dat je in één ruk wilt uitleest en je ondanks de onhergbergzaamheid van Alaska, doet verlangen om zelf op pad te gaan…lees verder >

001Boek-BestellenCaspar loopt

Een voettocht door de landschappen van Nederland

• Caspar Janssen Caspar loopt RecensieSchrijver: Caspar Janssen (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, wandelboek
  • Verschenen: 27 november 2019
  • Omvang: 344 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Caspar loopt van Caspar Janssen is een bundeling van verhalen over ons landschap, geschreven vol zelfspot en altijd met een scherp oog voor het detail. In het voorjaar van 2017 vertrok Caspar Janssen uit Amsterdam voor een voettocht van anderhalf jaar door Nederland. Bijna dagelijks schreef hij voor de Volkskrant een miniatuurtje over wat hij onderweg zag. Janssen zag en hoorde roodborsttapuiten, kneutjes, nachtegalen en boomleeuweriken, stond stil bij duinroosjes en parnassia, en achtervolgde vlinders. Lopend door Nederland probeerde hij het veranderende landschap te verklaren…lees verder >

001Boek-BestellenLesereise Färöer

Wo Wasserfälle bergauf fließen

• Lesereise Färöer Faeröer ReisverhalenSchrijvers: Peter LachnitHeike Possert
  • Soort boek: reisverhalen
  • Taal: Duits
  • Uitgever: Picus Verlag, Lesereisen
  • Verschenen: 26 juni 2019
  • Omvang: 132 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Auf den baumlosen Inseln im Nordatlantik leben mehr Schafe als Menschen. Um die Bewohner auf allen 18 Inseln zu halten, werden Tunnels durch Berge und unter dem Meer gebaut und Hubschrauber als Verkehrsmittel eingesetzt. Damit fliegen die Mitglieder einer der egalitärsten Gesellschaften weltweit über surreale Berge und spitze Felsen, über unzählige Wasserfälle, senkrecht abfallende Klippen…lees verder >

Een nacht bij de rivier

Mijn vrienden de Aboriginals

• Wayne McLennan Een nacht bij de rivier RecensieSchrijver: Wayne McLennan (Australië)
  • Soort boek: boek over de Aboriginals
  • Origineel: A Night by the River (2019)
  • Nederlandse vertaling: Ralph van der Aa
  • Verschenen: 18 juni 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boekNet als in zijn eerdere boeken kiest Wayne McLennan voor een directe, onverbloemde aanpak. Hij ontziet niets of niemand en schrijft desondanks met liefde en empathie. Zowel zijn eigen tekortkomingen als die van zijn Aboriginal vrienden komen aan bod. Een nacht bij de rivier is een geslaagde zoektocht en boeiend reisverslag van een auteur die geboren lijkt voor het avontuur. Het boek is een aanbeveling voor wie meer wil weten te komen over de Arborinals en een vollediger beeld wil krijgen van de soms te veel geïdealiseerde Australische samenleving…lees verder >

Venetië

De stad, de leeuw en het water

• Cees Nooteboom Venetië RecensieSchrijver: Cees Nooteboom (Nederland)
  • Soort boek: Venetië reisverhalen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 7 maart 2019
  • Omvang; 240 pagina’s
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)
  • Recensie boekCees Nooteboom bezoekt al zo’n vijftig jaar met grote regelmaat Venetië. En in dit periode is hij geascineerd geraakt door de rijke geschiedenis en de kunstschatten die er te vinden zijn. In zijn nieuwe reisboek Venetië. De leeuw, de stad en het water schrijft hij over zijn liefde voor deze bijzondere stad. Hij neemt de lezer op zijn bekende en erudiete wijze mee tijdens de vele ontdekkingstochten die hij in de afgelopen decennia in de stad heeft gemaakt. Hij verhaalt de kerken, tot de vele prachtige schilderijen en andere kunstschatten die te te bewonderen zijn, over de rijke geschiedenis…lees verder >

Uitzicht op de Bosporus

Istanbul en de verhalen

• Ronald Ohlsen Uitzicht op de Bosporus RecensieSchrijver: Ronald Ohlsen (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, reisverhalen
  • Land: Turkije
  • Stad: Istanbul
  • Uitgever: Uitgeverij Kleine Uil
  • Verschenen: 1 november 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Istanbul spreekt wereldwijd tot de verbeelding. De verhalen over de oude stad aan de Bosporus zijn talrijk en uiteenlopend. Ze gaan over het Oosten en het Westen, over illustere keizers en sultans, over magistrale kunstwerken en fenomenale architectuur, over voorspoed, rijkdom en verval, en over dromen die in alle tijden worden gekoesterd…lees verder >

Terug naar Rottumerplaat

Vogelwachtersdagboek

• Terug naar Rottumerplaat Recensie VogelwachtersdagboekSchrijvers: Aaldrik Pot, Nicolette Brenderhorst (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, natuurdagboek, vogelboek
  • Gebied: Wadden
  • Eiland: Rottumerplaat
  • Uitgeverij: Uitgeverij Kleine Uil
  • Verschenen: november 2019
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Recensie boekAaldrik Pot en Nicolette Branderhorst behoren tot de weinige personen die langere tijd als vogelwachter op Rottumerplaat hebben verbleven. In 2019 verbleven ze 122 dagen op het Waddeneiland. Ze hielden er een dagboek bij dat als Terug naar Rottumerplaat nu is verschenen bij Uitgeverij Kleine Uil…lees verder >

Berichten uit de Sahara

• Schrijfster: Sanmao (Taiwan)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Gebied: Sahara
  • Sanmao Berichten uit de Sahara RecensieOrigineel: 撒哈拉的故事/ Stories of the Sahara (1976)
  • Nederlandse vertaling: Annelous Stiggelbout
  • Verschijnt: september 2019
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boekIn de jaren zeventig van de vorige eeuw reisde de uit Taiwan afkomstige schrijfster Sanmao naar de Westelijke Sahara om er samen met haar Spaanse man te gaan wonen. Over haar lotgevallen en belevenissen schreef ze een boek dat tot op de dag van vandaag geliefd is en veel gelezen wordt in China en Taiwan. Het reisboek dat in 1976 verscheen, is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald en uitgegeven…lees verder >

De Warnow

Een schip, een man, een droom

• Hans Steketee De Warnow RecensieSchrijver: Hans Steketee (Nederland)
  • Soort boek: reisverhaal, zeilboek
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschenen: 24 september 2019
  • Omvang: 303 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Inhoud boek: Een boek waaraan ik geen weerstand kon bieden. Hans Steketee laat je de zuigende werking voelen van het onbezonnen avontuur. De Warnowlezen voelt als scheep gaan bij windkracht 10.’ – Frank Westerman Zee kiezen met vrienden, muziek maken en leven van de wind – voor Arnoud is dat het ultieme idee van vrijheid. In 2013 vertrekt hij met zijn vriendin Tirza en zes anderen op zijn zelf verbouwde schip, de Warnow, naar Schotland en Noorwegen, op zoek naar het noorderlicht. Nadat ze bijna schipbreuk hebben geleden gaat een deel van de bemanning van boord. Maar Arnoud, Tirza en Peter besluiten hun avontuur door te zetten…lees verder >

Nieuwe Boeken met Reisverhalen 2020

001Boek-BestellenDas Eis brechen

Meine Reise in die Arktis

• Julien Blanc-Gras Das Eis brechen RecensieSchrijver: Julien-Blanc-Gras (Frankrijk)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek
  • Gebied: Noordpoolgebied
  • Land: Groenland
  • Origineel: Briser la glace (2017)
  • Duitse vertaling: Annika Klapper
  • Uitgever: Mare Verlag
  • Verschijnt: 3 maart 2020
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Zwei bretonische Seeleute, ein Künstler und ein Schriftsteller ohne jegliche Segelkenntnisse nehmen an Bord der Atka Kurs auf Grönland – ein Land, in dem sich Ziegen als Ochsen verkleiden, jeder Minimarkt Gewehre verkauft und wo man mit Gamaschen ins Flugzeug steigt. Julien Blanc-Gras erzählt mit scharfer Beobachtungsgabe und trockenem Humor von seinen Abenteuern im hohen Norden…lees verder >

001Boek-BestellenDe breedsprakige dame

Columns uit de New Yorker

• Maeve Brennan De breedsprakige dame RecensieSchrijfster: Maeve Brennan (Ierland)
  • Soort boek: columns, reisverhalen
  • Origineel: The Long-Winded Lady
  • Nederlandse vertaling: Rosalien van Witsen
  • Uitgever: Athenaeum
  • Verschijnt: 25 februari 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Maeve Brennan loopt door New York. Ze neemt een taxi, de bus of de ondergrondse en wij lopen met haar mee. We beleven het New York uit de jaren zestig en zeventig dankzij haar weergaloze beschrijvingen. Brennan is in staat ieder mens, dier, gebouw en elke straat tot in detail fijnzinnig, geestig en raak weer te geven…lees verder >

Berichten uit de vallei

Natuurlogboek

• Stefan Brijs Berichten uit de vallei RecensieSchrijver: Stefan Brijs (België)
  • Soort boek: dagboek, natuurboek
  • Verschijnt: mei 2020
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: De schoonheid van de bijeneter, de groeidrift van een zeeajuin, een hommel die aan bodybuilding doet, de meedogenloze roodkopklauwier, de terreur van de avocado, een kleine zwartkop die afloopt als een wekker, een fanfare van kraanvogels, het seksleven van de reuzenhooiwagen. In dit vervolg op zijn alom geprezen Andalusisch logboek concentreert Stefan Brijs zich vier seizoenen lang op de natuur in het zuiden van Spanje, waar hij sinds 2014 woont…lees verder >

001Boek-BestellenMein Spiekeroog

• Schrijfster: Katharina Hagena (Duitsland)
  • Katharina Hagena Mein Spiekeroog RecensieSoort boek: eilandboek, reisverhalen
  • Taal: Duits
  • Uitgever: Mareverlag
  • Verschijnt: maart 2020
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Inhoud boek: Seit ihre Mutter ihr das Schwimmen beigebracht hat, fährt Katharina Hagena fast jeden Sommer mit ihrer Familie nach Spiekeroog. Mit geschlossenen Augen kann sie noch immer die verschiedenen Wege zum Strand am Duft erkennen. Hagena erzählt vom Baden bei Meeresleuchten, vom Zeltplatzkiosk als Ort der Verheißung und von einem Sand, der beim Darübergehen aufschreit. Sie berichtet von vergeblichen Bernsteinsuchen…lees verder >

001Boek-BestellenBergje

Een wandeling

• Bregje Hofstede Bergje RecensieSchrijfster: Bregje Hofstede (Nederland)
  • Soort boek: reisverhaal, wandelverhaal
  • Uitgever: Van Oorschot, Terloops
  • Verschijnt: april 2020
  • Omvang: 48 pagina’s
  • Inhoud boek: In Bergje beklimt Bregje Hofstede de berg die zij zo vaak bezocht als kind: de Sass Songher in de Dolomieten. In haar kinderogen had de berg mythische proporties: hij was groter dan alle andere bergen op de wereld, het rijk van wilde avonturen, waar de echo’s van strijdbare bergvorstinnen klinken, en waar Hofstede zich afzonderde van het veelkoppige gezin waar ze deel van uitmaakt…lees verder >

001Boek-BestellenMein Ostende

• Schrijver: Jochen Schimmang (Duitsland)
  • Jochen Schimmang Mein Ostende RecensieSoort boek: reisverhalen
  • Taal: Duits
  • Uitgever: Mareverlag
  • Verschijnt: maart 2020
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Als im Februar 1997 die letzte Fähre von Ostende nach Dover ablegte, endete in der belgischen Küstenstadt erneut eine Ära. Einst mondänes Seebad, war Ostendes äußerer Glanz nach dem Zweiten Weltkrieg dahin. Auch für Jochen Schimmang war die Stadt nur Transitstation auf der Reise nach England, bis er eines kalten Novemberabends als letzter Gast in einem Ostender Lokal so warm empfangen wurde, dass er fortan den Ort und seine bewegte Geschichte für sich entdeckte…lees verder >

001Boek-BestellenJe keek te ver

Een wandeling

• Marjolein de Vos Je keek te ver RecensieSchrijfster: Marjolein de Vos (Nederland)
  • Soort boek: wandelverhalen
  • Uitgever: Van Oorschot Terloops
  • Verschijnt: april 2020
  • Omvang: 48 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Marjoleine de Vos wandelt elke dag een rondje vanuit haar huis in het Noord-Groningse Zeerijp. Onder een strakblauwe hemel, een grijs wolkendek of genadeloze regen, ze zijn er altijd: de akkers in bloei of kaal, de kraaien, de bomen in alle stadia van blad of niet blad, het kerkje van Eenum. Soms uien op het land, soms dollende hazen – alles is altijd hetzelfde en altijd anders, dat is de kracht van de herhaling. Er is niets te zien, en tegelijk heel veel…lees verder >