Nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie

Nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie en leestips. De Eerste Wereldoorlog was in veel landen minimaal even ingrijpend als de Tweede Wereldoorlog. Dit is uiteraard voor Nederland uiteraard wat minder het geval door de neutraliteit gedurende deze periode. Voor België geldt echter dat het land in hoge mate heeft geleden onder gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Hier is een overzicht van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog te vinden.

Nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie

Op deze pagina kun je een overzicht vinden van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden.

Nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog

De indeling is op datum van verschijnen. De nieuwste boeken staan bovenaan de lijst.

Mijn oudoom Harry

Een verhaal over oorlog en familie

• Michael Palin Mijn oudoom Harry recensieAuteur: Michael Palin (Engeland)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Origineel: Great Uncle Harry (2023)
  • Nederlandse vertaling:  Ineke van den Elskamp, Pon Ruiter
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschijnt: 28 september 2023
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 27,99 / € 14,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Als Michael Palin op een dag een verzameling oude familiedocumenten in zijn handen gedrukt krijgt, ontdekt hij een foto van een hem onbekende jongeman in legeruniform. Het blijkt de broer van zijn opa, Harry, die tijdens de Eerste Wereldoorlog al op jonge leeftijd op tragische wijze om het leven is gekomen. Vastbesloten om meer over dit mysterieuze familielid te weten te komen, duikt Palin de familiearchieven in en treedt hij in de voetsporen van zijn oudoom…lees verder >

Oorlog

• Auteur: Louis-Ferdinand Céline (Frankrijk)
  • Louis-Ferdinand Céline Oorlog Roman over de Eerste WereldoorlogVoorwoord: Arnon Grunberg
  • Soort boek: oorlogsroman
  • Origineel: Guerre (2022)
  • Nederlandse vertaling: Rokus Hofstede
  • Uitgever: Athenaeum
  • Verschijnt: 12 september 2023
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 22,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud roman: Oorlog, geschreven ongeveer twee jaar na Reis naar het einde van de nacht (1932), speelt zich af in Vlaanderen tijdens de Grote Oorlog. Céline schrijft, ergens tussen autobiografie en fictie, over de belangrijkste ervaring van zijn bestaan: het fysieke en morele trauma van het front, in het ‘internationale slachthuis van de waanzin’...lees verder >

Door het grote vuur

• Auteur: Alice Winn (Engeland)
  • Alice Winn Door het grote vuur recensieSoort boek: oorlogsroman, debuutroman
  • Origineel: In memoriam (2023)
  • Nederlandse vertaling: Anke Frerichs
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 7 september 2023
  • Omvang: 464 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 13,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud roman: Het is 1914, en de oorlog in Europa zal de levens eisen van duizenden jonge mannen aan beide kanten van de strijd. Voor de jongens op een kostschool op het Britse platteland voelt het front echter nog ver weg. Door de berichten in The Preshutian, de schoolkrant, blijven ze wel op de hoogte van het lot van hun oudere schoolgenoten die zijn verwond of gesneuveld; die heroïsche sterfgevallen doen de oorlog alleen maar spannender lijken…lees verder >

Het pad van de vrede

Een wandeling langs het westelijk front

• Anthony Seldon Het pad van de vrede recensieAuteur: Anthony Seldon (Engeland)
  • Soort boek: oorlogsgeschiedenis, wandelboek
  • Origineel: The Path of Peace (2022)
  • Nederlandse vertaling: Meta Gemert
  • Uitgever: Uitgeverij Van Maaskant Haun
  • Verschijnt: 28 juli 2023
  • Omvang: 380 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 28,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Na ingrijpende veranderingen was Anthony Seldon een tijdlang niet in staat om zijn leven opnieuw richting en inhoud te geven en hij besloot een 35-daagse pelgrimstocht te ondernemen van de Frans-Zwitserse grens naar het Kanaal. Het idee voor deze 1000 kilometer lange tocht was geïnspireerd door de brieven van een Britse soldaat in de Eerste Wereldoorlog, Alexander Dougles Gillespie…lees verder >

Passchendaele

Operatie rode modder

• Michiel Janzen Passchendaele recensieAuteur: Michiel Janzen (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsthriller
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 5 juli 2023
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Prijs: € 20,99 / € 11,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud thriller: In de herfst van 1917 moet een piloot een belangrijke boodschap naar het Britse hoofdkwartier in Kassel brengen. Boven het slagveld van Passchendaele wordt hij neergeschoten. Desalniettemin weet hij levend uit zijn Sopwith Camel te kruipen, om er vervolgens achter te komen dat hij in niemandsland terecht is gekomen. De belangrijke boodschap die hij bij zich draagt is zijn levensverzekering…lees verder >

The Devastation of Silence

• Schrijver: Joâo Reis (Portugal)
  • Joâo Reis The Devastation of Silence Portugese romanSoort boek: Portugese oorlogsroman
  • Origineel: A Devastação do Silêncio (2018)
  • Engelse vertaling: Adrian Minckley
  • Uitgever: Open Letter Books
  • Verschijnt: 8 november 2022
  • Omvang: 130 pagina’s
  • Uitgavepaperback
  • Inhoud roman: Set during the difficult era of the Great War, The Devastation of Silence is the story of a captain in the Portuguese Expeditionary Corps who, with no documents showing his rank, finds himself in a German prison camp forced to share the circumstances of his poorer countrymen. He is hungry, constantly plagued by the sound of incessant detonations…lees verder >

Achille

Lot en liefde in tijden van oorlog

• Luckas Vander Taelen Achille RecensieSchrijver: Luckas Vander Taelen (België)
  • Soort boek: familiegeschiedenis uit WOI
  • Uitgever: Ertsberg
  • Verschijnt: 5 november 2022
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Luckas Vander Taelen is gefascineerd door de rol die het toeval speelt in een mensenleven. Zonder toeval had hij nooit bestaan. Zijn bijzondere ontstaansgeschiedenis vertelt hij aan de hand van brieven die zijn grootvader in de loopgraven schreef. Al schrijvend doorkruist hij de Westhoek, op zoek naar de geest van zijn pépé…lees verder >

Dansen op vluchtige noten

• Schrijfster: An Van Paemel (België)
  • Soort boek: Vlaamse roman
  • Uitgever: Houtekiet
  • Verschijnt: 7 april 2022
  • Omvang:
  • Prijs: € 20 – € 25
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud roman: Gidia, de oudste dochter uit een arm Nederlands gezin, moet tegen haar zin als krankzinnigenverpleegster werken om de studies van haar broers te bekostigen. Ze zoekt vruchteloos een uitweg uit het saaie, conventionele leven dat het lot was van meisjes in het begin van de twintigste eeuw. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit…lees verder >

Catastrofe

Europa in oorlog 1914-1919

• Max Hastings Catastrofe RecensieSchrijver: Max Hastings (Engeland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Origineel: Catastrophe. Europe Goes to War 1914 (2014)
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschijnt: 21 maart 2022
  • Omvang: 784 pagina’s
  • Prijs: € 45 – € 50
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: 1914: een jaar van onomkeerbare veranderingen. Het jaar dat de diplomatie faalde, in Europa de eerste moderne oorlog werd gevoerd en de witgehandschoende soldaten massaal over slagvelden reden richting de allesvernietigende machinegeweren. Deze eerste dagen leidden tot kostbare verliezen. Hoe had het zover kunnen komen?…lees verder >

Morgenrood

• Schrijver: Willem van Toorn (Nederland)
  • Willem van Toorn Morgenrood RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 15 februari 2022
  • Prijs: € 20 – € 25
  • Uitgave: paperback
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud roman: Op een dag ontvangt Thomas Corbelijn, 27 jaar, dagboeken van zijn overgrootvader. Daarin beschreef Maarten Corbelijn wat hij zag tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen hij Klaartje, die als verpleegster naar het front ging, achternareisde omdat ze zijn brieven niet meer beantwoordde. Thomas, die méér begrijpt van de socialistische toon in het dagboek dan van zijn cynische vader, reist met zijn vriendin Susan naar Ieper, Duinkerken en Verdun, waar die oorlog nog alom aanwezig is…lees verder >

Boeken over WOI in 2021

Bloemen van steen

• Schrijfster: Illaria Tuti (Italië)
  • Illaria Tuti Bloemen van steen RecensieSoort boek: Italiaanse historische roman
  • Origineel: Fiore di roccia (2020)
  • Nederlandse vertaling: Hilde Schraa
  • Uitgever: Cargo
  • Verschijnt: 7 september 2021
  • Omvang: 320
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud roman: In Bloemen van steen volgt Ilaria Tuti de lotgevallen van vijf bijzondere vrouwen door de ogen van Agata, een jonge vrouw die tegelijkertijd moet zorgen voor haar stervende vader. Agata’s verhaal, en dat van Caterina, Viola, Lucia en Maria, geeft deze vrouwen hun rechtmatige plaats in de geschiedenis terug…lees verder >

Duivelseiland

Een interneringskamp, het eiland Urk en de Eerste Mandy van Dijk Duivelseiland RecensieWereldoorlog

• Schrijfster: Mandy van Dijk (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, oorlogsgeschiedenis
  • Verschijnt: 26 augustus 2021
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Urk is de afgelopen jaren nogal eens negatief in het nieuws geweest, door het verzet tegen coronavaccinatie en onrust veroorzaakt door jongeren. Maar Urk heeft ook een geschiedenis als eiland die eindigde in 1939 toen het een dijk kreeg die het verbond met Lemmer. Tijdens de Eerste Wereldoorlog nam het Urk een bijzondere positie in. Op het eiland werd een interneringskamp ingericht waar Belgische, Franse en Engelse legerofficieren werden gevangengehouden. Het waren mannen die in de meeste gevallen al vluchtpogingen vanuit andere kampen hadden ondernomen…lees verder >

The Westen Front

A History of the First World War

• Nick Lloyd The Western Front RecensieSchrijver: Nick Lloyd (Engeland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Taal: Engels
  • Uitgever: Viking UK
  • Verschijnt: 4 maart 2021
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: In the annals of military history, the Western Front stands as an enduring symbol of the folly and futility of war. However, The Western Front, by bestselling military historian Nick Lloyd, reveals that the story is not, as so many assume, one of pointlessness and stupidity. Rather, it is an epic triumph against the odds. With a cast of hundreds and a huge canvas of places and events, Lloyd tells the whole tale, revealing what happened in France and Belgium between August 1914 and November 1918 from the perspective of all the main combatants – including French, British, Belgian, US and, most importantly, German forces…lees verder >

Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2019

001Boek-BestellenDe herinnerde soldaat

• Schrijfster: Anjet Daanje (Nederland)
  • Anjet Daanje De herinnerde soldaat RecensieSoort boek: oorlogsroman
  • Uitgever: Uitgeverij Passage
  • Verschijnt: 27 november 2019
  • Omvang: 550 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud roman: Tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt vlak achter de Belgische frontlinie een soldaat gevonden. Hij is niet gewond, maar weet niet wie hij is. Men brengt hem naar een gesticht voor krankzinnigen. Vier jaar na de oorlog zet de directeur van dat gesticht een advertentie in de krant, in de hoop op die manier familie te vinden. Dan blijkt dat zijn naam Amand Coppens is, en dat hij een vrouw, Julienne, heeft en twee kinderen…lees verder >

Meer dan een broer

• Schrijver: David Diop (Frankrijk)
  • David Diop Meer dan een broer Recensie en InformatieSoort boek: oorlogsroman
  • Origineel: Frère d’âme (2018)
  • Nederlandse vertaling: Martine Woudt
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: 16 september 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Op een mistige ochtend, op een van de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, blaast kapitein Armand op zijn fluit. Alfa Ndiaye en Mademba Diop, twee Senegalese soldaten die ver van huis vechten voor de Franse overwinning, springen samen met hun kameraden op uit de loopgraven om de Duitsers te lijf te gaan. Enkele seconden later ziet Alfa hoe Mademba, zijn jeugdvriend, zijn meer-dan-eenbroer, dodelijk gewond ter aarde stort. Alfa blijft achter in de waanzin van de oorlog en is vastbesloten om Mademba te wreken…lees verder >

Meer boeken over de Eerste Wereldoorlog

De laatste Braedy Recensie Stipboek WOI Ivan Petrus AdriaenssensDe laatste Bready

Van Passendale naar Cambrai

• Schrijver: Ivan Petrus Adriaenssens (België)
  • Soort stripboek: historisch stripboek, oorlogsstripboek (WOI)
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschenen: 17 maart 2017
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Jos van Raan
  • Recensie stipboek: In “De laatste Braedy” wordt het verhaal van de bedovergrootvader van hedendaagse Vicky verteld. Hij hoort bij de bemanning van een tankeenheid tijdens de Eerste Wereldoorlog, die betrokken was bij de bloedige slag bij Passendale. Hij sneuvelt en Vicky gaat honderd jaar later naar hem en zijn tank op zoek. Het verhaal springt heen en weer tussen 1917 en 2017, onderbroken door een vruchteloze zoektocht in 1922 van zijn vrouw Victoria naar haar gesneuvelde echtgenoot…lees verder >

Reisgids Eerste Wereldoorlog Velden van weleerVelden van weleer

Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog

• Schrijvers: Chrisje en Kees Brants (Nederland)
  • Soort boek: reisgids Eerste Wereldoorlog
  • Verschenen: oktober 2018
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Waardering∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Inhoud boek: Velden van weleer, een onalledaagse reisgids, voert de reiziger langs de bizarre sporen van de Eerste Wereldoorlog. Routebeschrijvingen en detailkaarten wijzen de weg naar de resten van de strijd: forten, musea en loopgraven, bezienswaardigheden van een pijnlijk levend verleden. Maar Velden van weleer is vooral een gids naar de oorlog zelf en een verhaal over de alledaagse gekte, zoveel mogelijk verteld aan de hand van fragmenten uit dagboeken, romans en gedichten van Belgische, Franse, Engelse, Amerikaanse en Duitse auteurs…lees verder >

Plots Hel het werd Recensie Informatie Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPlots hel het werd

Jacobus van Looy en de Battle of the Somme

• Redactie: Geert Buelens
  • Uitgever: Uitgeverij Huis Clos
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 112 pagina’s (met film op DVD)
  • Uitgave: Paperback en DVD
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend) Jos van Raan
  • Recensie boek: Recent is bij uitgeverij Huis Clos een bijzonder boek gepresenteerd, dat gaat over de propagandafilm de slag bij de Somme uit 1916 en het gedicht dat Jacobus van Looy na het zien van de film hierover heeft geschreven. Bij het boek hoort een DVD, waarop filmregisseur Leo van Maaren film en gedicht samen brengt. Op 1 juli 1916 begon de slag bij de Somme, een van de grootste tragedies in de Britse geschiedenis. In één dag verloor het Britse leger bijna 60.000 soldaten en toen op 19 november 1916 de strijd gestopt werd, bleek dat de resultaten die behaald waren in geen verhouding stonden tot de zware verliezen die de betrokken legers hadden geleden. Al snel na het uitbreken van de gevechten ging de Britse propaganda-documentaire The Battle of the Somme in maar liefst 34 bioscopen tegelijk in première. Er was iets bijzonders aan deze documentaire…lees verder >

Mark De Geest Een dure vredeEen dure vrede

Wereldoorlog I Van Brave Little Belgium naar Poor Little Belgium

• Schrijver: Mark De Geest (België)
  • Soort boek: Eerste Wereldoorlog boek, geschiedenisboek
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Inhoud boek: Voor de Eerste Wereldoorlog was België de op vijf na grootste industriële macht ter wereld. Overal ter wereld legden Belgische firma’s spoorwegen aan en reden Belgische treinen en trams, tot in. Belgische firma’s bouwden de Parijse metro en legden de Oriënt Express aan. De beurs van Brussel was een van de tien belangrijkste beurzen ter wereld. Aan die periode van ongekende welvaart kwam een bruusk einde toen Duitse legers in augustus 1914 België binnenvielen…lees verder >

De verslagenen

Waarom de Eerste Wereldoorlog nooit is Robert Gerwarth De verslagenen Recensieopgehouden 1917-1923

• Schrijver: Robert Gerwarth (Duitsland)
  • Soort boek: oorlogsboek, geschiedenisboek
  • Origineel: The Vanquished (2016)
  • Nederlandse vertaling: Fred Hendriks
  • Uitgever: Balans
  • Verschenen: 18 oktober 2016
  • Omvang; 408 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)
  • Recensie boek: Toen op 11 november 1918 er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog, betekende dat niet dat er in Europa niet meer gevochten werd. En voordat de Vrede van Versailles getekend werd, waren er al weer zes nieuwe oorlogen uitgebroken.  Het duurde tot 1923 voordat de rust in Europa terugkeerde…lees verder >

Donald Hankey Student onder de WapenenStudent onder de Wapenen

• Schrijver: Donald Hankey (Engeland)
  • Soort boek: oorlogsverhalen
  • Origineel: A Student in Arms (2016, 2017)
  • Nederlandse vertaling: Hans Kloos
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: augustus 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Inhoud boek: Donald Hankey was aan het begin van de twintigste eeuw in dienst bij het Engelse leger, maar nam ontslag om theologie te gaan studeren. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog meldde hij zich weer aan, na een oproep van Lord Kitchener aan soldaten om vrijwillig dienst te nemen. Tijdens zijn jaren aan het front in Frankrijk schreef Hankey essays over het dagelijkse leven in het leger. Zijn bescheidenheid en optimisme maken van deze persoonlijke getuigenis een tijdloos en waardevol oorlogsdocument…lees verder >

Rachida Lamrabet Vertel het iemand RecensieVertel het iemand

• Schrijfster: Rachida Lamrabet (België)
  • Soort boek: oorlogsroman, sociale roman
  • Uitgever: Polis
  • Verschenen: 21 augustus 2018
  • Omvang: 255 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boekDe Belgische schrijfster en juriste van Marokkaanse afkomst Rachida Lamrabet heeft al eerder opzien gebaard met haar werk waarin thema als indentiteit centraal staat. In Vertel het iemand gaat Rachida Lambaret terug in de tijd. Het leven op het Marokkaanse platteland tijdens periode van de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog en de benarde positie van Marokkaanse soldaten tijdens de oorlog staan centraal…lees verder >

Utrecht en de Eerste Wereldoorlog Henk van der Linden Jos van RaanUtrecht en de Eerste Wereldoorlog

• Schrijvers: Henk van der Linden, Jos van Raan (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, Eerste Wereldoorlog Boek
  • Uitgever: Uitgeverij Aspekt
  • Verschenen: 26 oktober 2017
  • Omvang: 518 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: De provincie Utrecht had net als de andere delen van Nederland te maken met de gevolgen van de mobilisatie, de grote exodus van Belgische vluchtelingen en de voedselschaarste. En de stad Utrecht nam behalve als soldatenstad ook een bijzondere positie in als verkeersknooppunt van wegen en waterwegen. Dwars door de provincie loopt de Hollandse Waterlinie, die een belangrijke rol zou moeten spelen bij een aanval van vijandelijke legers om de vesting Holland te verdedigen. Met de vlucht van de vluchtelingen kwamen ook veel Belgische militairen mee. Omdat Nederland zich neutraal opstelde, konden deze manschappen niet vrij rondlopen. Ze werden in kampen gehuisvest. Aanvankelijk onder slechte omstandigheden…lees verder >

Nick Lloyd Passendale Ieper 1917 Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPassendale

Ieper 1917

• Schrijver: Nick Lloyd (Engeland)
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 528 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Inhoud boek: Passendale. De naam van een klein, ogenschijnlijk onbeduidend Vlaams dorpje dreunt tot in de eenentwintigste eeuw door als de ultieme uitvoering van een zinloze slachtpartij op industriële schaal. In de zomer van 1917 vielen er in dit hoekje van België meer dan 500.000 slachtoffers, die waren gedood, verwond, verminkt, vergast, verdronken of bedolven onder de aarde. Honderd jaar na dato wekt militair historicus Nick Lloyd deze epische veldslag aan het Westelijk Front op indringende wijze tot leven. Aan de hand van zowel Britse als Duitse bronnen brengt hij als eerste historicus het onthutsende feit aan het licht dat de Britten de slag bij Passendale gewoon hadden kunnen winnen…lees verder >

Paul Moeyes De zwaardjaren RecensieDe zwaardjaren

De verbeelding van het westelijk front 1914-1918

• Schrijver: Paul Moeyes (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 7 februari 2017
  • Omvang: 448 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Recensie boek: Nederland heeft goede auteurs die objectief en met verstand van zaken over de Eerste Wereldoorlog publiceren. De neutraliteit van ons land in die periode is daar een belangrijke reden voor. Hier geen massakerkhoven, herdenkingen en in elke plaats een herdenkingsmonument. Nederlandse auteurs, vaak historici, verdiepen zich in de materie zonder de regel dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars. Paul Moeyes is hier een belangrijke vertegenwoordiger van. Daar komt nog bij dat zijn stijl beslist niet saai overkomt en hij veel kennis heeft van deze periode…lees verder >

Joris van Parys OorlogsstudentenOorlogsstudenten

Brieven en dagboeken uit Gent tijdens de Eerste Wereldoorlog

• Schrijver: Joris van Parys (België)
  • Soort boek: brieven, dagboeken
  • Uitgever: Houtekiet
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 141 pagina’s
  • Inhoud boek: In de zomer van 1916 ging het derde jaar van de Eerste Wereldoorlog in zonder uitzicht op vrede. Omdat de Belgische universiteiten na de Duitse invasie gesloten bleven, hadden de laatstejaars van de middelbare scholen in 1914 en 1915 geen enkele mogelijkheid om een universitaire studie aan te vatten. In Vlaanderen veranderde dat toen de bezetter in oktober 1916 de Franstalige Rijksuniversiteit in Gent liet heropenen als Vlaamse Hogeschool. Terwijl de politieke implicaties en consequenties van de vervlaamsing onder Duitse voogdij uitgebreid zijn gedocumenteerd in publicaties over het activisme en de Flamenpolitik van de bezetter, kwamen niet-politieke aspecten veel minder en individuele ervaringen van studenten nauwelijks ter sprake…lees verder >

Sophie de Schaepdrijver Gabrielle PetitGabrielle Petit

Dood en leven van een Belgische spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog

• Schrijfster: Sophie de Schaepdrijver (België)
  • Soort boek: biografie, Eerste Wereldoorlog boek
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Inhoud boek: Ze was de eerste arbeidersvrouw in Europa die een standbeeld kreeg. Haar leven werd tweemaal verfilmd in Hollywood. Toch is Gabrielle Petit in de vergetelheid geraakt. De internationaal gerenommeerde historica Sophie De Schaepdrijver vertelt het boeiende levensverhaal van de jonge patriottische vrouw die tijdens de Eerste Wereldoorlog in België spioneerde voor het Britse leger…lees verder >

Pieter Serrien Het elfde uurHet elfde Uur

11 november 1918, de gewelddadige laatste dag van de Eerste Wereldoorlog

• Schrijver: Pieter Serrien (Belgiê)
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Inhoud boek: Op 11 november 1918, om iets na vijf uur ’s ochtends, besloten de strijdende legers dat de wapens exact om 11 uur zouden zwijgen. Ondanks dat besluit ging op vele fronten – ook in België – de strijd onverminderd door. Die laatste oorlogsochtend vielen nog meer dan 2.700 dodelijke slachtoffers, meer dan het daggemiddelde tijdens de oorlog. Pieter Serrien vertelt de tragische laatste dag van de Eerste Wereldoorlog…lees verder >

Herien Wensink Kleihuid RecensieKleihuid

• Schrijfster: Herien Wensink (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman debuutroman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 11 januari 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Recensie boekDe beschrijving van de gruwelijkheden die de soldaten moesten doorstaan in de loopgraven van Vlaanderen, tijdens Eerste Wereldoorlog vormen het begin van het romandebuut van de Nederlandse schrijfster en theatercriticus Herien Wensink. De afschuwelijke leefomstandigheden, de gewelddadige moordpartijen en de waanzin van de oorlog worden overtuigend over het voetlicht gebracht…lees verder