Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog Recensie Informatie

De Eerste Wereldoorlog was in veel landen minimaal even ingrijpend als de Tweede Wereldoorlog. Dit is uiteraard voor Nederland uiteraard wat minder het geval door de neutraliteit gedurende deze periode. Voor België geldt echter dat het land in hoge mate heeft geleden onder gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Hier is een overzicht van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog te vinden.

Op deze pagina kun je een overzicht vinden van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden.

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2018

Reisgids Eerste Wereldoorlog Velden van weleerVelden van weleer

Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog

• Schrijvers: Chrisje en Kees Brants (Nederland)
  • Soort boek: reisgids Eerste Wereldoorlog
  • Verschenen: oktober 2018
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Waardering∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Inhoud boek: Velden van weleer, een onalledaagse reisgids, voert de reiziger langs de bizarre sporen van de Eerste Wereldoorlog. Routebeschrijvingen en detailkaarten wijzen de weg naar de resten van de strijd: forten, musea en loopgraven, bezienswaardigheden van een pijnlijk levend verleden. Maar Velden van weleer is vooral een gids naar de oorlog zelf en een verhaal over de alledaagse gekte, zoveel mogelijk verteld aan de hand van fragmenten uit dagboeken, romans en gedichten van Belgische, Franse, Engelse, Amerikaanse en Duitse auteurs…lees verder >

Mark De Geest Een dure vredeEen dure vrede

Wereldoorlog I Van Brave Little Belgium naar Poor Little Belgium

• Schrijver: Mark De Geest (België)
  • Soort boek: Eerste Wereldoorlog boek, geschiedenisboek
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Inhoud boek: Voor de Eerste Wereldoorlog was België de op vijf na grootste industriële macht ter wereld. Overal ter wereld legden Belgische firma’s spoorwegen aan en reden Belgische treinen en trams, tot in. Belgische firma’s bouwden de Parijse metro en legden de Oriënt Express aan. De beurs van Brussel was een van de tien belangrijkste beurzen ter wereld. Aan die periode van ongekende welvaart kwam een bruusk einde toen Duitse legers in augustus 1914 België binnenvielen…lees verder >

Donald Hankey Student onder de WapenenStudent onder de Wapenen

• Schrijver: Donald Hankey (Engeland)
  • Soort boek: oorlogsverhalen
  • Origineel: A Student in Arms (2016, 2017)
  • Nederlandse vertaling: Hans Kloos
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: augustus 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Inhoud boek: Donald Hankey was aan het begin van de twintigste eeuw in dienst bij het Engelse leger, maar nam ontslag om theologie te gaan studeren. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog meldde hij zich weer aan, na een oproep van Lord Kitchener aan soldaten om vrijwillig dienst te nemen. Tijdens zijn jaren aan het front in Frankrijk schreef Hankey essays over het dagelijkse leven in het leger. Zijn bescheidenheid en optimisme maken van deze persoonlijke getuigenis een tijdloos en waardevol oorlogsdocument…lees verder >

Rachida Lamrabet Vertel het iemand RecensieVertel het iemand

• Schrijfster: Rachida Lamrabet (België)
  • Soort boek: oorlogsroman, sociale roman
  • Uitgever: Polis
  • Verschenen: 21 augustus 2018
  • Omvang: 255 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boekDe Belgische schrijfster en juriste van Marokkaanse afkomst Rachida Lamrabet heeft al eerder opzien gebaard met haar werk waarin thema als indentiteit centraal staat. In Vertel het iemand gaat Rachida Lambaret terug in de tijd. Het leven op het Marokkaanse platteland tijdens periode van de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog en de benarde positie van Marokkaanse soldaten tijdens de oorlog staan centraal…lees verder >

Nick Lloyd Passendale Ieper 1917 Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPassendale

Ieper 1917

• Schrijver: Nick Lloyd (Engeland)
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 528 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Inhoud boek: Passendale. De naam van een klein, ogenschijnlijk onbeduidend Vlaams dorpje dreunt tot in de eenentwintigste eeuw door als de ultieme uitvoering van een zinloze slachtpartij op industriële schaal. In de zomer van 1917 vielen er in dit hoekje van België meer dan 500.000 slachtoffers, die waren gedood, verwond, verminkt, vergast, verdronken of bedolven onder de aarde. Honderd jaar na dato wekt militair historicus Nick Lloyd deze epische veldslag aan het Westelijk Front op indringende wijze tot leven. Aan de hand van zowel Britse als Duitse bronnen brengt hij als eerste historicus het onthutsende feit aan het licht dat de Britten de slag bij Passendale gewoon hadden kunnen winnen…lees verder >

Joris van Parys OorlogsstudentenOorlogsstudenten

Brieven en dagboeken uit Gent tijdens de Eerste Wereldoorlog

• Schrijver: Joris van Parys (België)
  • Soort boek: brieven, dagboeken
  • Uitgever: Houtekiet
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 141 pagina’s
  • Inhoud boek: In de zomer van 1916 ging het derde jaar van de Eerste Wereldoorlog in zonder uitzicht op vrede. Omdat de Belgische universiteiten na de Duitse invasie gesloten bleven, hadden de laatstejaars van de middelbare scholen in 1914 en 1915 geen enkele mogelijkheid om een universitaire studie aan te vatten. In Vlaanderen veranderde dat toen de bezetter in oktober 1916 de Franstalige Rijksuniversiteit in Gent liet heropenen als Vlaamse Hogeschool. Terwijl de politieke implicaties en consequenties van de vervlaamsing onder Duitse voogdij uitgebreid zijn gedocumenteerd in publicaties over het activisme en de Flamenpolitik van de bezetter, kwamen niet-politieke aspecten veel minder en individuele ervaringen van studenten nauwelijks ter sprake…lees verder >

Sophie de Schaepdrijver Gabrielle PetitGabrielle Petit

Dood en leven van een Belgische spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog

• Schrijfster: Sophie de Schaepdrijver (België)
  • Soort boek: biografie, Eerste Wereldoorlog boek
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Inhoud boek: Ze was de eerste arbeidersvrouw in Europa die een standbeeld kreeg. Haar leven werd tweemaal verfilmd in Hollywood. Toch is Gabrielle Petit in de vergetelheid geraakt. De internationaal gerenommeerde historica Sophie De Schaepdrijver vertelt het boeiende levensverhaal van de jonge patriottische vrouw die tijdens de Eerste Wereldoorlog in België spioneerde voor het Britse leger…lees verder >

Pieter Serrien Het elfde uurHet elfde Uur

11 november 1918, de gewelddadige laatste dag van de Eerste Wereldoorlog

• Schrijver: Pieter Serrien (Belgiê)
  • Uitgever: Uitgeverij Horizon
  • Verschenen: oktober 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Inhoud boek: Op 11 november 1918, om iets na vijf uur ’s ochtends, besloten de strijdende legers dat de wapens exact om 11 uur zouden zwijgen. Ondanks dat besluit ging op vele fronten – ook in België – de strijd onverminderd door. Die laatste oorlogsochtend vielen nog meer dan 2.700 dodelijke slachtoffers, meer dan het daggemiddelde tijdens de oorlog. Pieter Serrien vertelt de tragische laatste dag van de Eerste Wereldoorlog…lees verder >

Herien Wensink Kleihuid RecensieKleihuid

• Schrijfster: Herien Wensink (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman debuutroman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 11 januari 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Recensie boekDe beschrijving van de gruwelijkheden die de soldaten moesten doorstaan in de loopgraven van Vlaanderen, tijdens Eerste Wereldoorlog vormen het begin van het romandebuut van de Nederlandse schrijfster en theatercriticus Herien Wensink. De afschuwelijke leefomstandigheden, de gewelddadige moordpartijen en de waanzin van de oorlog worden overtuigend over het voetlicht gebracht…lees verder >

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2017

Utrecht en de Eerste Wereldoorlog Henk van der Linden Jos van RaanUtrecht en de Eerste Wereldoorlog

• Schrijvers: Henk van der Linden, Jos van Raan (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, Eerste Wereldoorlog Boek
  • Uitgever: Uitgeverij Aspekt
  • Verschenen: 26 oktober 2017
  • Omvang: 518 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: De provincie Utrecht had net als de andere delen van Nederland te maken met de gevolgen van de mobilisatie, de grote exodus van Belgische vluchtelingen en de voedselschaarste. En de stad Utrecht nam behalve als soldatenstad ook een bijzondere positie in als verkeersknooppunt van wegen en waterwegen. Dwars door de provincie loopt de Hollandse Waterlinie, die een belangrijke rol zou moeten spelen bij een aanval van vijandelijke legers om de vesting Holland te verdedigen. Met de vlucht van de vluchtelingen kwamen ook veel Belgische militairen mee. Omdat Nederland zich neutraal opstelde, konden deze manschappen niet vrij rondlopen. Ze werden in kampen gehuisvest. Aanvankelijk onder slechte omstandigheden…lees verder >

De laatste Braedy Recensie Stipboek WOI Ivan Petrus AdriaenssensDe laatste Bready

Van Passendale naar Cambrai

• Schrijver: Ivan Petrus Adriaenssens (België)
  • Soort stripboek: historisch stripboek, oorlogsstripboek (WOI)
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschenen: 17 maart 2017
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Jos van Raan
  • Recensie stipboek: In “De laatste Braedy” wordt het verhaal van de bedovergrootvader van hedendaagse Vicky verteld. Hij hoort bij de bemanning van een tankeenheid tijdens de Eerste Wereldoorlog, die betrokken was bij de bloedige slag bij Passendale. Hij sneuvelt en Vicky gaat honderd jaar later naar hem en zijn tank op zoek. Het verhaal springt heen en weer tussen 1917 en 2017, onderbroken door een vruchteloze zoektocht in 1922 van zijn vrouw Victoria naar haar gesneuvelde echtgenoot…lees verder >

Paul Moeyes De zwaardjaren RecensieDe zwaardjaren

De verbeelding van het westelijk front 1914-1918

• Schrijver: Paul Moeyes (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 7 februari 2017
  • Omvang: 448 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Recensie boek: Nederland heeft goede auteurs die objectief en met verstand van zaken over de Eerste Wereldoorlog publiceren. De neutraliteit van ons land in die periode is daar een belangrijke reden voor. Hier geen massakerkhoven, herdenkingen en in elke plaats een herdenkingsmonument. Nederlandse auteurs, vaak historici, verdiepen zich in de materie zonder de regel dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars. Paul Moeyes is hier een belangrijke vertegenwoordiger van. Daar komt nog bij dat zijn stijl beslist niet saai overkomt en hij veel kennis heeft van deze periode…lees verder >

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2016

Plots Hel het werd Recensie Informatie Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPlots hel het werd

Jacobus van Looy en de Battle of the Somme

• Redactie: Geert Buelens
  • Uitgever: Uitgeverij Huis Clos
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 112 pagina’s (met film op DVD)
  • Uitgave: Paperback en DVD
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend) Jos van Raan
  • Recensie boek: Recent is bij uitgeverij Huis Clos een bijzonder boek gepresenteerd, dat gaat over de propagandafilm de slag bij de Somme uit 1916 en het gedicht dat Jacobus van Looy na het zien van de film hierover heeft geschreven. Bij het boek hoort een DVD, waarop filmregisseur Leo van Maaren film en gedicht samen brengt. Op 1 juli 1916 begon de slag bij de Somme, een van de grootste tragedies in de Britse geschiedenis. In één dag verloor het Britse leger bijna 60.000 soldaten en toen op 19 november 1916 de strijd gestopt werd, bleek dat de resultaten die behaald waren in geen verhouding stonden tot de zware verliezen die de betrokken legers hadden geleden. Al snel na het uitbreken van de gevechten ging de Britse propaganda-documentaire The Battle of the Somme in maar liefst 34 bioscopen tegelijk in première. Er was iets bijzonders aan deze documentaire…lees verder >