Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog Recensie Informatie

De Eerste Wereldoorlog was in veel landen minimaal even ingrijpend als de Tweede Wereldoorlog. Dit is uiteraard voor Nederland uiteraard wat minder het geval door de neutraliteit gedurende deze periode. Voor België geldt echter dat het land in hoge mate heeft geleden onder gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Op deze pagina kun je een overzicht vinden van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden.

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2017

Paul Moeyes De zwaardjaren RecensieDe zwaardjaren

De verbeelding van het westelijk front 1914-1918

• Schrijver: Paul Moeyes  (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 7 februari 2017
  • Omvang: 448 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: De Eerste Wereldoorlog aan het westelijk front had de oorlog van de fotograaf kunnen worden. Kwaliteitscamera’s en handzame kiekkastjes waren ruim voorradig, en in alle oorlogvoerende landen was er een geïllustreerde pers die in wekelijkse afleveringen een beeldverslag van de oorlog had kunnen leveren. Dat beeldverslag kwam er, maar niet aan de hand van foto’s. De geïllustreerde bladen die vanaf het uitbreken van de oorlog verslag deden van de wereldkrijg stonden juist vol met getekende impressies. De kracht van de tekenaar lag in diens absolute beeldregie: hij kon de vijand zwartmaken voor propagandadoeleinden, onverkwikkelijke aspecten van het strijdtoneel weglaten om het thuisfront niet te schokken en heroïsche actiescènes componeren die het vaderlandse bloed sneller deden stromen…
  • Oordeel en recensie: Boek nog niet gelezen door de redactie

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2016

Plots Hel het werd Recensie Informatie Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPlots hel het werd

Jacobus van Looy en de Battle of the Somme

• Redactie: Geert Buelens
  • Uitgever: Uitgeverij Huis Clos
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 112 pagina’s (met film op DVD)
  • Uitgave: Paperback en DVD
  • Prijs: € 27,50
  • Bijzonderheden: inclusief film van Leo van Maaren
  • Inhoud boek: Eind september 1916 werd ‘The Battle of the Somme’ in de Nederlandse bioscoopzalen vertoond. Het grootste kassucces uit de filmgeschiedenis tot dan toe beloofde beelden van de gelijknamige veldslag uit de Eerste Wereldoorlog die al maanden het nieuws beheerste. Voor het eerst werd getoond hoe het er ‘in de eerste vuurlinie’ aan toeging. Het was een echte hype. Net als in de geallieerde landen trok de film in het neutrale Nederland veel bezoekers. ‘De Telegraaf’ vermeldde in zijn recensie welke Nederlandse prominenten uit het kabinet en de legertop voorstellingen hadden bijgewoond. Ook vele, vele duizenden burgers gingen hem zien. In Amsterdam kwam de politie eraan te pas om de massa in bedwang te houden. Dag na dag moesten duizenden kijklustigen teleurgesteld naar huis terugkeren omdat alle voorstellingen uitverkocht waren.
  • Recensie boek: Recent is bij uitgeverij Huis Clos een bijzonder boek gepresenteerd, dat gaat over de propagandafilm de slag bij de Somme uit 1916 en het gedicht dat Jacobus van Looy na het zien van de film hierover heeft geschreven. Bij het boek hoort een DVD, waarop filmregisseur Leo van Maaren film en gedicht samen brengt. Op 1 juli 1916 begon de slag bij de Somme, een van de grootste tragedies in de Britse geschiedenis. In één dag verloor het Britse leger bijna 60.000 soldaten en toen op 19 november 1916 de strijd gestopt werd, bleek dat de resultaten die behaald waren in geen verhouding stonden tot de zware verliezen die de betrokken legers hadden geleden. Al snel na het uitbreken van de gevechten ging de Britse propaganda-documentaire The Battle of the Somme in maar liefst 34 bioscopen tegelijk in première. Er was iets bijzonders aan deze documentaire…lees verder >
  • Oordeel: +++++ (uitstekend) Jos van Raan
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >