Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog Recensie Informatie

De Eerste Wereldoorlog was in veel landen minimaal even ingrijpend als de Tweede Wereldoorlog. Dit is uiteraard voor Nederland uiteraard wat minder het geval door de neutraliteit gedurende deze periode. Voor België geldt echter dat het land in hoge mate heeft geleden onder gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Op deze pagina kun je een overzicht vinden van nieuwe boeken over de Eerste Wereldoorlog recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden.

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2017

Utrecht en de Eerste Wereldoorlog Henk van der Linden Jos van RaanUtrecht en de Eerste Wereldoorlog

• Schrijvers: Henk van der Linden, Jos van Raan ♂ (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, Eerste Wereldoorlog Boek
  • Uitgever: Uitgeverij Aspekt
  • Verschenen: 26 oktober 2017
  • Omvang: 518 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: De provincie Utrecht had net als de andere delen van Nederland te maken met de gevolgen van de mobilisatie, de grote exodus van Belgische vluchtelingen en de voedselschaarste. En de stad Utrecht nam behalve als soldatenstad ook een bijzondere positie in als verkeersknooppunt van wegen en waterwegen. Dwars door de provincie loopt de Hollandse Waterlinie, die een belangrijke rol zou moeten spelen bij een aanval van vijandelijke legers om de vesting Holland te verdedigen. Met de vlucht van de vluchtelingen kwamen ook veel Belgische militairen mee. Omdat Nederland zich neutraal opstelde, konden deze manschappen niet vrij rondlopen. Ze werden in kampen gehuisvest. Aanvankelijk onder slechte omstandigheden. Na een opstand waarbij doden vielen, werd hun situatie wat verbeterd. Onder hen bevond zich de bekende kunstenaar Rik Wouters die deze periode niet zou overleven. Als herinnering aan deze sombere tijd staat in Amersfoort het imposante Belgenmonument, gebouwd door en voor Belgische vluchtelingen. Door de gespannen verhouding tussen Nederland en België na de oorlog werd dit monument pas in 1938 aan de gemeente overgedragen. De oorlog had ook gevolgen voor de Utrechtse universiteit. Een Duitse hoogleraar werd opgeroepen voor het Duitse leger en Belgische gevluchte studenten kregen de gelegenheid om colleges te volgen. Toen de oorlog op 11 november 1918 was afgelopen, werden Amerongen en een jaar later Doorn wereldnieuws, omdat de Duitse keizer met zijn gevolg daar in ballingschap zijn intrek nam. Utrecht had aan alle kanten te maken met de gevolgen van de Grote Oorlog.

De laatste Braedy Recensie Stipboek WOI Ivan Petrus AdriaenssensDe laatste Bready

Van Passendale naar Cambrai

• Schrijver: Ivan Petrus Adriaenssens (België)
  • Soort stripboek: historisch stripboek, oorlogsstripboek (WOI)
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschenen: 17 maart 2017
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Recensie stipboek: In “De laatste Braedy” wordt het verhaal van de bedovergrootvader van hedendaagse Vicky verteld. Hij hoort bij de bemanning van een tankeenheid tijdens de Eerste Wereldoorlog, die betrokken was bij de bloedige slag bij Passendale. Hij sneuvelt en Vicky gaat honderd jaar later naar hem en zijn tank op zoek. Het verhaal springt heen en weer tussen 1917 en 2017, onderbroken door een vruchteloze zoektocht in 1922 van zijn vrouw Victoria naar haar gesneuvelde echtgenoot…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Jos van Raan

Paul Moeyes De zwaardjaren RecensieDe zwaardjaren

De verbeelding van het westelijk front 1914-1918

• Schrijver: Paul Moeyes  (Nederland)
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 7 februari 2017
  • Omvang: 448 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 29,99
  • Recensie boek: Nederland heeft goede auteurs die objectief en met verstand van zaken over de Eerste Wereldoorlog publiceren. De neutraliteit van ons land in die periode is daar een belangrijke reden voor. Hier geen massakerkhoven, herdenkingen en in elke plaats een herdenkingsmonument. Nederlandse auteurs, vaak historici, verdiepen zich in de materie zonder de regel dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars. Paul Moeyes is hier een belangrijke vertegenwoordiger van. Daar komt nog bij dat zijn stijl beslist niet saai overkomt en hij veel kennis heeft van deze periode…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitmuntend) Jos van Raan

Nieuwe Boeken over de Eerste Wereldoorlog 2016

Plots Hel het werd Recensie Informatie Nieuwe Boeken over de Eerste WereldoorlogPlots hel het werd

Jacobus van Looy en de Battle of the Somme

• Redactie: Geert Buelens
  • Uitgever: Uitgeverij Huis Clos
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 112 pagina’s (met film op DVD)
  • Uitgave: Paperback en DVD
  • Prijs: € 27,50
  • Bijzonderheden: inclusief film van Leo van Maaren
  • Inhoud boek: Eind september 1916 werd ‘The Battle of the Somme’ in de Nederlandse bioscoopzalen vertoond. Het grootste kassucces uit de filmgeschiedenis tot dan toe beloofde beelden van de gelijknamige veldslag uit de Eerste Wereldoorlog die al maanden het nieuws beheerste. Voor het eerst werd getoond hoe het er ‘in de eerste vuurlinie’ aan toeging. Het was een echte hype. Net als in de geallieerde landen trok de film in het neutrale Nederland veel bezoekers. ‘De Telegraaf’ vermeldde in zijn recensie welke Nederlandse prominenten uit het kabinet en de legertop voorstellingen hadden bijgewoond. Ook vele, vele duizenden burgers gingen hem zien. In Amsterdam kwam de politie eraan te pas om de massa in bedwang te houden. Dag na dag moesten duizenden kijklustigen teleurgesteld naar huis terugkeren omdat alle voorstellingen uitverkocht waren.
  • Recensie boek: Recent is bij uitgeverij Huis Clos een bijzonder boek gepresenteerd, dat gaat over de propagandafilm de slag bij de Somme uit 1916 en het gedicht dat Jacobus van Looy na het zien van de film hierover heeft geschreven. Bij het boek hoort een DVD, waarop filmregisseur Leo van Maaren film en gedicht samen brengt. Op 1 juli 1916 begon de slag bij de Somme, een van de grootste tragedies in de Britse geschiedenis. In één dag verloor het Britse leger bijna 60.000 soldaten en toen op 19 november 1916 de strijd gestopt werd, bleek dat de resultaten die behaald waren in geen verhouding stonden tot de zware verliezen die de betrokken legers hadden geleden. Al snel na het uitbreken van de gevechten ging de Britse propaganda-documentaire The Battle of the Somme in maar liefst 34 bioscopen tegelijk in première. Er was iets bijzonders aan deze documentaire…lees verder >
  • Oordeel: +++++ (uitstekend) Jos van Raan
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >