Feministische Boeken

Feministische Boeken Recensie en Informatie. Welke bekende feministische boeken zijn er? Welke nieuwe boeken over het feminisme zijn er verschenen?

Feministische Boeken Recensie en Informatie

Op deze pagina feministische boeken recensie en informatie zijn de belangrijkste en nieuwe feministische boeken opgenomen. Bovenaan de pagina staan de nieuwe feministische boeken en wat verder de klassiekers uit het genre.

Nieuwe Feministische Boeken 2019

Feminist fataal

Alles wat je lekker zelf mag weten over gender, seks en je lichaam

• Dorien van Linge Feminist fataal Recensie en InhoudSchrijfster: Dorien van Linge (Nederland)
  • Soort boek: feministisch boek, non-fictie boek
  • Uitgever: Das Mag
  • Verschijnt: 25 september 2019
  • Omvang: 254 pagina’s
  • Inhoud boek: Een nieuwe generatie feministen (m/v) staat op de barricades om zich in te zetten voor gelijkheid. Tegelijkertijd verdienen grote ketens grof geld aan onethisch geproduceerde T-shirts met feministische leuzen, viert slutshaming nog hoogtij in het studentencorps en zijn vrouwen onveranderd de minderheid in de media, hoge functies en op festivalline-ups…lees verder >

Meer Nieuwe Boeken over Feminisme

1001 vrouwen in de 20ste eeuw

• Samenstelling: Els Kloek
  • 1001 vrouwen in de 20ste eeuw RecensieSoort boek: biografieënverzameling, geschiedenisboek
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)
  • Recensie boek: Dat vrouwen in bij de bestudering van de geschiedenis vaak veel te weinig aandacht hebben gekregen, mag inmiddels wel algemeen bekend worden geacht. Deels ligt de oorzaak hiervan in het feit dat mannen decennia lang de meest domininate machtsposities innamen. Bovendien was het ook zo dat het studie van de geschiedenis en het schrijven van biografieën het domein van mannen was. Gelukkig heeft de aandacht voor de rol van vrouwen in de afgelopen decennia steeds meer aandacht gekregen. 1001 vrouwen in de 20ste eeuw toont dit met veel overtuiging aan…lees verder >

Vrouwen & macht Een manifest

• Schrijfster: Mary Beard (Engeland)
  • Mary Beard Vrouwen & machtSoort boek: geschiedenis van machtige vrouwen
  • Origineel: Women & Power (2017)
  • Inhoud boek: Met wrange humor begeeft Mary Beard, de beroemdste classicus van het Verenigd Koninkrijk, zich in de genderdiscussie. Ze toont ons hoe in de geschiedenis machtige vrouwen behandeld zijn.  Haar voorbeelden komen uit de klassieke oudheid en het hier en nu, en ze leggen de culturele pijlers onder een eeuwigdurende misogynie bloot. Ze bespreekt de stem van vrouwen in het maatschappelijk debat en bevraagt onze aannames omtrent de manier waarop vrouwen met macht omgaan. En hoe komt het dat zo weinig machtige vrouwen aan een mannelijk rolmodel weten te ontsnappen?…lees verder >

Feminisme

Terug van nooi weggeweest

• Anja Meulenbelt Feminisme Terug van nooit weggeweestSchrijfster: Anja Meulenbelt (Nederland)
  • Soort boek: feministisch non-fictie boek
  • Inhoud boek: In 1976 schopte Anja Meulenbelt De schaamte voorbij de wereld in, een autobiografisch verhaal over liefde, seks en de beginjaren van de Amsterdamse vrouwenbeweging. Het boek werd in elf talen vertaald, ging meer dan een half miljoen keer over de toonbank en joeg een schokgolf door Vlaanderen en Nederland. Minder geweten is dat Meulenbelt in datzelfde jaar ook Feminisme en socialisme publiceerde, een pamflet waarin ze uitlegt dat het feminisme socialistisch zal zijn of niet zal zijn. En omgekeerd. In Feminisme. Terug van nooit weggeweest doet Meulenbelt die oefening nog eens over…lees verder >

Belangrijke en Bekende Feministische Boeken

De tweede sekse

Feiten, mythen en geleefde wekelijkheid

• Simone de Beauvoir De tweede sexeSchrijfster: Simone de Beauvoir (Frankrijk)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Origineel: Le Deuxième Sexe (1949)
  • Inhoud boek: Toen Simone de Beauvoir in 1949 «Le deuxième sexe» als tweedelige studie publiceerde, sloeg het boek in als een bom. Dit even radicale als monumentale werk beschreef in vrijmoedige woorden hoezeer het «zwakke» geslacht een historisch maaksel was, een culturele constructie van een door mannen gedomineerde wereld. «De tweede sekse» veroorzaakte een schandaal. Niet alleen in behoudende kring was men geschokt door de onverbloemde behandeling van onderwerpen zoals seks, menstruatie, lesbische liefde, zwangerschap en lichamelijk verval, maar ook de progressieve, masculiene bohème werd nu genoodzaakt tot een pijnlijk zelfonderzoek door dit epoche-makende vertoog over de feiten, de mythen en de beleving van het vrouw-zijn…lees verder >

De schaamte voorbij

• Schrijfster: Anja Meulenbelt (Nederland)
  • Anja Meulenbelt De schaamte voorbij - Feministische boekenSoort boek: autobiografische feministisch boek
  • Eerste druk: 1976
  • Inhoud boek: In oktober 1976 publiceerde Anja Meulenbelt haar openhartige relaas De schaamte voorbij. 110.000 exemplaren vlogen over de toonbank, en het ‘cultboek van het neo-feminisme’ werd in acht talen vertaald. Het toont de Amsterdamse vrouwenbeweging in haar turbulente beginjaren. Het vertelt over de euforie en de solidariteit. En het verwoordt op onnavolgbare wijze de gevoelens van talloze vrouwen…lees verder >