Feministische Boeken

Feministische Boeken Recensie en Informatie. Welke bekende feministische boeken zijn er? Welke nieuwe boeken over het feminisme zijn er verschenen?

Feministische boeken recensie en informatie

Op deze pagina feministische boeken recensie en informatie zijn de belangrijkste en nieuwe feministische boeken opgenomen. Bovenaan de pagina staan de nieuwe feministische boeken en wat verder de klassiekers uit het genre.

Feministische boeken 2021

Wat wij willen

• Schrijfster: Isabel Allende (Chili)
  • Isabel Allende Wat wij willen RecensieSoort boek: autobiografische non-fictie
  • Origineel: Mujeres del alma mía (2020)
  • Nederlandse vertaling: Rikkie Degenaar
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 20 april 2021
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie boek: “Ik overdrijf niet, als ik zeg dat ik feminist ben sinds de kleuterschool” schrijft ze. Al heel jong zag Allende dat haar moeder als vrouw heel duidelijk in het nadeel was ten opzichte van mannelijke familieleden. Allende legt uit wat het patriarchale systeem betekent: misogynie, racisme, homofobie, klassenbewustzijn, xenofobie en onverdraagzaamheid ten opzichte van afwijkende ideeën of mensen…lees verder >

Vrolijk verval

• Schrijfster: Hedy d’Ancona (Nederland)
  • Hedy d'Ancona Vrolijk verval recensieSoort boek: non-fictie
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Verschijnt: 15 juni 2021
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: Het valt niet te ontkennen, in onze huidige samenleving is jong in en oud out. De aanpak van de corona-epidemie omhelsde die visie door ouderen meteen te bestempelen als kwetsbaar en knuffelhongerig. Een woud van treurwilgen dat je moet beschermen tegen uitsterven. Jongeren moesten hun school en studie, hun sociale bestaan, inleveren om oma en opa in leven te houden…lees verder >

Heldinnen

Vrouwen die sportgeschiedenis schreven

• Luca Caioli & Elvira Giménez Heldinnen RecensieSchrijvers: Luca CaioliElvira Giménez
  • Soort boek: sportboek
  • Nederlandse vertaling: Pieter van der Drift
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 16 juli 2021
  • Omvang: 381 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Recensie boek: Tot enkele decennia geleden kwam de vrouwensport qua aandacht vaak te kort ten opzichte van die van mannen. Gelukkig komt hierin in deze tijd snel verandering en krijgen bijzondere sportvrouwen de aandacht en zelfs meer en meer de beloning die ze verdienen. Neemt niet weg dat er ook in het verleden vrouwen waren die uitblonken in de sport en soms ongelofelijke prestaties leverden. Het boek van Luca Caioli en Elvira Giménez staat vol met de verhalen van deze vrouwen…lees verder >

The Mermaid and the Minotaur

• Schrijfster: Dorothy Dinnerstein (Verenigde Staten)
  • Dorothy Dinnerstein The Mermaid and the Minotaur RecensieSoort boek: feministisch boek
  • Taal: Engels
  • Eerste editie: 1976
  • Uitgever: Other Press
  • Verschijnt  16 februari 2021
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Since its publication in 1976, Dorothy Dinnerstein’s The Mermaid and the Minotaur has been recognized as one of the most significant contributions to modern feminist thought. The book, translated into at least seven languages, is widely used in women’s studies courses and is an influential text outside academia as well. On a level with Simone de Beauvoir’s The Second Sex, it has remained intensely relevant to a wide audience due to its pioneering message of equality…lees verder >

Caliban and the Witch

Women, the Body and Primitive Accumulation

• Silvia Federici Caliban and the Witch Feministisch boek uit 2004 recensieSchrijfster: Silvia Federici (Verenigde Staten)
  • Soort boek: feministisch non-fictie boek
  • Eerste druk: 2004
  • Uitgever heruitgave: Penguin Modern Classics
  • Verschijnt: 3 juni 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: A cult classic since its publication in the early years of this century, Caliban and the Witch is Silvia Federici’s history of the body in the transition to capitalism. Moving from the peasant revolts of the late Middle Ages through the European witch-hunts, the rise of scientific rationalism and the colonisation of the Americas, it gives a panoramic account of the often horrific violence with which the unruly human material of pre-capitalist societies was transformed into a set of predictable and controllable mechanisms…lees verder >

Nice Girls Don’t Speak Up

• Schrijfster: Lois P. Frankel (Verenigde Staten)
  • Lois P. Frankel Nice Girls Don't Speak Up RecensieSoort boek: managementboek
  • Origineel: Nice Girl Don’t Speak Up (2020)
  • Nederlandse vertaling: Jonas de Vries
  • Uitgever: Boekerij
  • Verschijnt: 8 maart 2021
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Recensie boek: Zoals met veel boeken over presentatie- en communicatieskills is het sowieso meer een boek wat de mogelijkheden op een rijtje zet, wat bewust maakt en laat zien dat dingen anders kunnen. In de praktijk zal het een kwestie van heel veel oefenen zijn om de tips ook daadwerkelijk toe te passen, zeker als je niet als je niet geforceerd over wil komen…lees verder >

Een betovering in de natuur

Een jaar (en zes eeuwen) magie

• Alice Tarbuck Een betovering in de natuur RecensieSchrijfster: Alice Tarbuck (Schotland)
  • Soort boek: boek over heksen
  • Origineel: A Spell in the Wild (2020)
  • Nederlandse vertaling: Jacqueline Smit
  • Uitgever: Orlando
  • Verschijnt: 14 oktober 2021
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: We kennen heksen als voetnoten in de geschiedenis – van middeleeuwse heksen die op de brandstapel belandden tot de opleving van hekserij in de jaren zeventig. Maar langzaam treden ze uit de schaduwen van het verleden. Heksen zijn terug. Ze zijn feministisch, onafhankelijk, geïnteresseerd in selfcare en in zorgen voor de aarde. In Een betovering in de natuur beschrijft Alice Tarbuck wat het betekent om een hedendaagse heks te zijn…lees verder >

Nieuwe feministische boeken 2020

Mijn vriendin Natalia

• Schrijfster: Laura Lindstedt (Finland)
  • Laura Lindstedt Mijn vriendin Natalia RecensieSoort boek: feministische roman, Finse roman
  • Origineel: Ystävä Natalia (2019)
  • Nederlandse vertaling: Sophie Kuiper
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2019
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Natalia besluit om in therapie te gaan om haar seksuele problemen aan te pakken. Ze denkt obsessief vaak aan seks, maar tijdens de daad dwalen haar gedachten juist alleen maar af. Ze heeft vele partners, haar relaties zijn van korte duur. Haar therapeut begint met een experimentele behandeling, waarin kunst, filosofie en literatuur centraal staan. Waarom liggen fantasie en realiteit zo ver uit elkaar in het leven van Natalia? Is haar hyperseksualiteit een symptoom van een groter probleem?…lees verder >

De deur naar de macht

• Schrijfster: Lilianne Ploumen (Nederland)
  • Lilianne Ploumen De deur naar de macht RecensieSoort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 20 november 2020
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek:  Dat meisjes geen eigen keuzes konden maken, ging er bij mij niet in. En dat ongelijkheid een vaststaand gegeven is, geloofde ik niet. Zo lang als ik mij kan herinneren, wil ik de wereld verbeteren en een verschil maken. Maar hoe doe je dat? Schop je van de buitenkant tegen de macht aan? Of lukt het je de deur naar de macht te openen en naar binnen te stappen? Dat zijn vragen die in elke tijd en voor iedereen relevant zijn. Maar om wie mijn ouders waren, en dus om wie ik ben, krijgen deze vragen nog meer betekenis…lees verder >

Nieuwe Feministische Boeken 2019

Feminist fataal

Alles wat je lekker zelf mag weten over gender, seks en je lichaam

• Dorien van Linge Feminist fataal Recensie en InhoudSchrijfster: Dorien van Linge (Nederland)
  • Soort boek: feministisch boek, non-fictie boek
  • Uitgever: Das Mag
  • Verschijnt: 25 september 2019
  • Omvang: 254 pagina’s
  • Inhoud boek: Een nieuwe generatie feministen (m/v) staat op de barricades om zich in te zetten voor gelijkheid. Tegelijkertijd verdienen grote ketens grof geld aan onethisch geproduceerde T-shirts met feministische leuzen, viert slutshaming nog hoogtij in het studentencorps en zijn vrouwen onveranderd de minderheid in de media, hoge functies en op festivalline-ups…lees verder >

Meer Nieuwe Boeken over Feminisme

1001 vrouwen in de 20ste eeuw

• Samenstelling: Els Kloek
  • 1001 vrouwen in de 20ste eeuw RecensieSoort boek: biografieënverzameling, geschiedenisboek
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)
  • Recensie boek: Dat vrouwen in bij de bestudering van de geschiedenis vaak veel te weinig aandacht hebben gekregen, mag inmiddels wel algemeen bekend worden geacht. Deels ligt de oorzaak hiervan in het feit dat mannen decennia lang de meest domininate machtsposities innamen. Bovendien was het ook zo dat het studie van de geschiedenis en het schrijven van biografieën het domein van mannen was. Gelukkig heeft de aandacht voor de rol van vrouwen in de afgelopen decennia steeds meer aandacht gekregen. 1001 vrouwen in de 20ste eeuw toont dit met veel overtuiging aan…lees verder >

Vrouwen & macht Een manifest

• Schrijfster: Mary Beard (Engeland)
  • Mary Beard Vrouwen & machtSoort boek: geschiedenis van machtige vrouwen
  • Origineel: Women & Power (2017)
  • Inhoud boek: Met wrange humor begeeft Mary Beard, de beroemdste classicus van het Verenigd Koninkrijk, zich in de genderdiscussie. Ze toont ons hoe in de geschiedenis machtige vrouwen behandeld zijn.  Haar voorbeelden komen uit de klassieke oudheid en het hier en nu, en ze leggen de culturele pijlers onder een eeuwigdurende misogynie bloot. Ze bespreekt de stem van vrouwen in het maatschappelijk debat en bevraagt onze aannames omtrent de manier waarop vrouwen met macht omgaan. En hoe komt het dat zo weinig machtige vrouwen aan een mannelijk rolmodel weten te ontsnappen?…lees verder >

Feminisme

Terug van nooi weggeweest

• Anja Meulenbelt Feminisme Terug van nooit weggeweestSchrijfster: Anja Meulenbelt (Nederland)
  • Inhoud boek: In 1976 schopte Anja Meulenbelt De schaamte voorbij de wereld in, een autobiografisch verhaal over liefde, seks en de beginjaren van de Amsterdamse vrouwenbeweging. Het boek werd in elf talen vertaald, ging meer dan een half miljoen keer over de toonbank en joeg een schokgolf door Vlaanderen en Nederland. Minder geweten is dat Meulenbelt in datzelfde jaar ook Feminisme en socialisme publiceerde, een pamflet waarin ze uitlegt dat het feminisme socialistisch zal zijn of niet zal zijn. En omgekeerd. In Feminisme. Terug van nooit weggeweest doet Meulenbelt die oefening nog eens over…lees verder >

Belangrijke en Bekende Feministische Boeken

De tweede sekse

Feiten, mythen en geleefde wekelijkheid

• Simone de Beauvoir De tweede sexeSchrijfster: Simone de Beauvoir (Frankrijk)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Origineel: Le Deuxième Sexe (1949)
  • Inhoud boek: Toen Simone de Beauvoir in 1949 «Le deuxième sexe» als tweedelige studie publiceerde, sloeg het boek in als een bom. Dit even radicale als monumentale werk beschreef in vrijmoedige woorden hoezeer het «zwakke» geslacht een historisch maaksel was, een culturele constructie van een door mannen gedomineerde wereld. «De tweede sekse» veroorzaakte een schandaal. Niet alleen in behoudende kring was men geschokt door de onverbloemde behandeling van onderwerpen zoals seks, menstruatie, lesbische liefde, zwangerschap en lichamelijk verval, maar ook de progressieve, masculiene bohème werd nu genoodzaakt tot een pijnlijk zelfonderzoek door dit epoche-makende vertoog over de feiten, de mythen en de beleving van het vrouw-zijn…lees verder >

De schaamte voorbij

• Schrijfster: Anja Meulenbelt (Nederland)
  • Anja Meulenbelt De schaamte voorbij - Feministische boekenSoort boek: autobiografische feministisch boek
  • Eerste druk: 1976
  • Inhoud boek: In oktober 1976 publiceerde Anja Meulenbelt haar openhartige relaas De schaamte voorbij. 110.000 exemplaren vlogen over de toonbank, en het ‘cultboek van het neo-feminisme’ werd in acht talen vertaald. Het toont de Amsterdamse vrouwenbeweging in haar turbulente beginjaren. Het vertelt over de euforie en de solidariteit. En het verwoordt op onnavolgbare wijze de gevoelens van talloze vrouwen…lees verder >