Nieuwe Fotoboeken Recensie

Nieuwe Fotoboeken Recensie Boek bekende fotograaf. Welke nieuwe fotoboeken zijn er verschenen? Waardering en boekbespreking van nieuwe boeken van bekende fotografen en thematische fotoboeken.

Nieuwe Fotoboeken Recensie

Met regelmaat verschijnen er bijzondere, interessante en mooie nieuwe fotoboeken. Op deze pagina wordt aandacht besteed aan deze nieuwe foto boeken. Het kan zowel gaan over een boek van een bekende fotograaf als thematische fotoboeken. De indeling is chronologisch. Dus het nieuwste fotoboek staat bovenaan de lijst.

Nieuwe Fotoboeken 2020

Vogels van dichtbij

• Fotograaf: Roine Magnusson
  • Vogels van dichtbij Roine Magnusson Recensie vogelboekSchrijvers: Mats Ottosson, Åsa Ottosson (Zweden)
  • Soort boek: vogelboek, fotoboek
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 6 oktober 2020
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Dit boek brengt ons nog dichter bij onze gevederde vrienden. De verbluffende en intieme foto’s van de gerenommeerde Zweedse natuurfotograaf Roine Magnusson vangen de schoonheid en details van 30 vogelsoorten die in Europa voorkomen. Opmerkelijk: Roine fotografeerde de vogels in een geïmproviseerde studio!…lees verder >

Vogels van de pier

• Schrijvers: Dick GroenendijkJelle van der HelmRoy Slaterus (Nederland)
  • Vogels van de pier Boek over de vogels op de pieren van IJmuidenSoort boek: vogelboek
  • Uitgever: Noordboek
  • Verschijnt: september 2020
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Vogelaars uit het hele land, vissers en inwoners van Kennemerland komen naar de pieren van IJmuiden om uit te waaien, te vissen of om er van vogels te genieten. De auteurs van ‘Vogels van de Pier’ komen er soms dagelijks om er zeevogels te kijken en omdat altijd de kans bestaat bijzondere vogels waar te nemen tijdens de trek of bijvoorbeeld na flinke stormen op zee. Niet voor niets zijn er meer dan 300 vogelsoorten gezien…lees verder >

50 jaar Kralingen

Holland Pop Festival 1970

• 50 Jaar Kralingen Boek Recensie Holland Pop Festival 1970Schrijvers: Peter SijnkeMarcel Koopman (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek, fotoboek
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschijnt: 3 juli 2020
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Een halve eeuw geleden was het Kralingse Bos in Rotterdam het toneel van een bijzonder fenomeen. Op het grasveld voor de Plasmolens De Ster en De Lelie aan de rand van de Kralingse Plas vond op 26, 27 en 28 juni 1970 het eerste grote, meerdaagse popfestival op het vasteland van Europa plaats. Tienduizenden bezoekers (de schattingen lopen uiteen van zestig- tot honderdduizend) hadden de weg naar Kralingen gevonden en vermaakten zich daar uitstekend, ondanks regenbuien en lange rijen voor de voedselkraampjes…lees verder >

001Boek-BestellenJoop Zoetemelk – Ongezien

• Schrijvers: Jacob BergsmaJoop Joop Zoetemelk Boek Ongezien RecensieHolthausenPeter Ouwerkerk (Nederland)
  • Voorwoord: Wilfried de Jong
  • Soort boek: sportboek, wielerboek, fotoboek
  • Uitgever: Joh. Enschede Amsterdam
  • Verschijnt: 31 maart 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Inhoud boek: Op zondag 20 juli 1980 won Joop Zoetemelk de Tour de France. Veertig jaar later buigen de Zoetemelk-biografen Jacob Bergsma, Joop Holthausen en Peter Ouwerkerk zich samen met Joop Zoetemelk – ‘Nederlands beste wielrenner ooit’ (dixit Jan Janssen) – over de legendarische zege en de carrière van de renner uit Rijpwetering. Ze struinen met de tweede en laatste Nederlandse Tourwinnaar nog eens door de koffers die Zoetemelk zelf vulde. Zij tonen Joop Zoetemelk – Ongezien, aan de hand van foto’s, documenten, prijzen, kleding en wonderlijke wielerparafernalia…lees verder >

001Boek-BestellenHet aanzien van 2019

Twaalf maanden wereldnieuws in beeld

• Het aanzien van 2019 Recensie FotoboekSchrijver: Han van Bree (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, geschiedenisboek
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 9 januari 2020
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: ook dit jaar is Han van Bree er weer in geslaagd om twaalf maanden wereldnieuws en gebeurtenissen prima in beeld en woord te brengen. De jaarboeken van Het aanzien van zijn nog altijd een stabiele rots in de branding van de enorme zee aan informatie en fakenews die op internet te vinden is. Een soort van betrouwbaar ijkpunt dat ook over dertig jaar goed overzicht biedt van het jaar…lees verder >

001Boek-BestellenDe foto’s van de jongensjaren

• Schrijver: J.M. Coetzee (Zuid-Afrika)
  • J.M. Coetzee De foto's van de jongensjaren RecensieSoort boek: autobiografisch fotoboek
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: januari 2020
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: De foto’s in dit fotoboek (gemaakt met wat John Coetzee zijn ‘spy camera’ noemt) dateren uit de laatste twee jaar van Johns middelbare schooltijd in de jaren vijftig, toen de familie Coetzee van Worcester naar Kaapstad verhuisde. De afbeeldingen bieden een kijkje in zijn jeugd, door zijn eigen lens vastgelegd. Hij laat ons zijn wereld zien en wat hem toen het meest interesseerde: vrienden en leraren op school, cricketwedstrijden, de omgeving van Kaapstad, de voorouderlijke Karoo boerderij en het gezinsleven thuis…lees verder >

001Boek-BestellenSpoor van mensen

Mensen op en rond het spoor in Nederland toen en Carel van Gastel Spoor van mensen Recensienu

• Schrijver: Carel van Gastel (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, spoorweggboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 18 mei 2020
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boekIn de reeks spoorwegboeken die bij Uitgeverij WBOOKS met enige regelmaat verschijnen gaat het meestal over de locomotieven, treinen en ander materieel. Uiteraard is daarin zo nu en dan zijdelings aandacht voor de mensen die op en rond het spoort werken, maar echt centraal staan zij meestal niet. Daar is nu verandering in gekomen met het verschijnen van het rijke fotoboek Spoor van mensen dat is samengesteld en met begeleidende teksten is voorzien door Carel van Gastel…lees verder >

001Boek-BestellenEen leven lang dromen

• Schrijver: Raymond van het Groenewoud Raymond van het Groenewoud Fotoboek Een leven lang dromen Recensie(België)
  • Soort boek: autobiografie, fotoboek, muziekboek
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 7 februari 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Op 14 februari 2020 wordt Raymond van het Groenewoud 70 jaar. Naar aanleiding van zijn verjaardag verschijnt bij Uitgeverij Lannoo een prachtig overzichtswerk waarin de 150 mooiste foto’s uit zijn vijftig jaar lange carrière zijn verzameld. Stuk voor stuk zijn het sprekende beelden gemaakt door grote fotografen: van Herman Selleslags tot Charlie De Keersmaecker en Jan Nackaerts…lees verder >

Glans op het wad

• Schrijver: Dick Hoekstra (Nederland)
  • Dick Hoekstra Glans op het wad RecensieSoort boek: geschiedenisboek, fotoboek
  • Uitgever: Noordboek
  • Verschijnt: 22 april 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Vooral de rijkdom van alle foto’s zorgt ervoor Glans op het Wad een boek is om de tijd voor te nemen. Ze schetsen goed wat er op de eilanden te zien en te ervaren is. In de teksten geeft Hoekstra veel informatie en schetst hij wat een bezoek waard is als je op een van de eilanden bent. Hier en daar vervalt hij wel een beetje in een opsomming waardoor het boek wat stroperig te lezen is. Maar daar staat wel tegenover dat er veel informatie en gegevens in te vinden zijn. Glans op het Wad is een geslaagd, rijk geïllustreerd en mooi uitgeven boek over de Nederlandse Waddeneilanden…lees verder >

001Boek-BestellenInsomnia

• Fotograaf: Annabel Oosteweeghel (Nederland)
  • Annabel Oosteweeghel Insomnia FotoboekTeksten: Carlijn Vis (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek
  • Uitgever: Waanders & de Kunst
  • Verschenen: 17 januari 2020
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Inhoud boek: Uren wakker liggen terwijl iedereen slaapt. Piekeren, een nachtwandeling maken, blijven liggen of opstaan, een tv-serie kijken, gaan werken of de vloer dweilen. Eén op de vijf Nederlanders heeft last van slapeloosheid – ook wel insomnia genoemd. Hoe ziet de nacht eruit als je niet kunt slapen Fotograaf Annabel Oosteweeghel (1969) en journalist Carlijn Vis (1983) laten in hun boek Insomnia zien wat slapeloosheid met mensen doet…lees verder >

Nederland onder het systeemplafond

• Schrijver: Marcel van Roosmalen (Nederland)
  • Marcel van Roosmalen Nederland onder het systeemplafond RecensieFoto’s: Jan Dirk van der Burg (Nederland)
  • Soort boek: reportages, fotoboek
  • Verschijnt: 13 mei 2020
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: Nederland onder het systeemplafond schetst een prachtig beeld van wat zich in de krochten van Nederland afspeelt. Je kunt het bijna een ode noemen aan als die evenementen, trainingen, beurzen en andere bijeenkomsten die zich afspelen in de periferie van de Nederlandse maatschappij. Het boek van schrijver Marcel van Roosmalen en fotograaf Jan Dirk van der Burg is een echte aanbeveling…lees verder >

I See Faces

• Schrijfster: Irene Schampaert (België)
  • Irene Schampaert I See Faces Recensie FotoboekSoort boek: fotoboek
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 17 april 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Pareidolie of pareidolia is een vorm van illusie waarbij iemand een zodanige interpretatie van van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen. Gezichten spannen daarbij de kroon en de beelden zijn dan ook hilarische figuurtjes die eigenlijk gewoon gebouwen, stopcontacten of verschrompelde vruchten zijn…lees verder >

De Tweede Wereldoorlog in honderd foto’s

• De Tweede Wereldoorlog in honderd foto's FotoboekSchrijvers: Erik Somers, Laurien Vastenhout (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, fotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 29 april 2020
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: De oorlogsjaren komen steeds verder van ons af te staan. Althans, chronologisch. Emotioneel gezien is de oorlog nog steeds dichtbij. Dan zijn het vooral de beelden die het verleden zichtbaar en voorstelbaar maken. Het fotoboek is een nationaal project in het kader van 75 Jaar Vrijheid. Inwoners van Nederland zijn uitgenodigd om op uiteenlopende wijze te participeren…lees verder >

001Boek-BestellenHet Groot Stakers Boek

• Schrijver: Sjaak van der Velden (Nederland)
  • Sjaak van der Velden Het groot stakers boek RecensieSoort boek: geschiedenisboek, fotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 13 januari 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Recensie boek: Chronologisch beschrijft Sjaak van der Velden een groot aantal kleine en grote Nederlandse stakingen vanaf 1372 tot nu. In kleine bondige artikelen krijg de lezer zo een caleidoscopisch overzicht van de geschiedenis van het staken in Nederland. Mooie foto’s en ander beeldmateriaal vervolmaken dit geslaagde geschiedenisboek…lees verder >

001Boek-BestellenTreurtrips

(Her)ontdek Nederland!

• Mark van Wonderen Treurtrips RecensieSchrijver: Mark van Wonderen (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, reisgids
  • Uitgever: Rubinstein Publishing
  • Verschijnt: 20 januari 2020
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Journalist Mark van Wonderen is een groot liefhebber van dergelijke aandoenlijke treurnis en reisde het hele land af om deze plekken vast te leggen. In de reisgids Treurtrips staan de beelden van de mooiste lelijke plekken van Nederland verzameld. Gecombineerd met handige routekaartjes en tips die jouw bezoek aan een plaats die doorgaans maar weinig toeristen trekt tot een groot succes zullen maken…lees verder >

World Press Photo Jaarboek 2020

• Samensteller: World Pres Photo
  • World Press Photo Jaarboek 2020 RecensieSoort boek: fotoboek
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 8 mei 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud fotoboek: Dit jaar krijgt het boek een nieuw design, dat zal worden onthuld na de bekendmaking van de winnaars. De winnaars van de Photo Contest en de Digital Storytelling Contest – inclusief de winnaar van de World Press Photo of the Year en de drie andere grote prijzen – worden bekend gemaakt op de avond van 16 april 2020…lees verder >

Nieuwe Fotoboeken 2019

Woodstock ’69

De rock-‘n-rollrevolutie

• Ernesto Assante Woodstock '69 Recensie FotoboekSchrijver: Ernesto Assante (italië)
  • Soort boek: fotoboek, muziekboek
  • Orgineel: Woodstock ’69 (2018)
  • Nederlandse vertaling: Marianne Palm, Nicole Segers
  • Uitgever: Fontaine Uitgevers
  • Verschenen: 11 februari 2019
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Recensie boek: De Italiaanse muziekschrijver Ernesto Assante heeft naar aanleiding van 50 jarig jubileum van het festival een fotoboek samengesteld dat een beeld schets van wat er zich heeft afgespeeld. Het is een aardig fotoboek geworden met teksten en interviews. De kracht van het boek ligt vooral in de foto’s die in het boek zijn opgenomen. Ze stralen allemaal een soort van geluk uit…lees verder >

Eiland blues

Overleven op 60° noorderbreedte

• Anneke de Bundel Eiland blues RecensieSchrijfster: Anneke de Bundel (Nederland)
  • Fotografe: Nicole Franken (Nederland)
  • Soort boek: eilandboek, reisverhalen
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: november 2019
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Eilandgemeenschappen op 60° NB hebben veel gemeen: ze worden omringd door duizelingwekkende schoonheid, kennen nog een traditionele cultuur, maar kampen ook met leegloop en uitzichtloosheid. Dit boek is een prachtige ode aan die paradoxale wereld. Een aanrader voor iedereen met een voorliefde voor fotografie, reizen en mensen!…lees verder >

Een verborgen geschiedenis

Anders kijken naar Nederlands-Indische fotografie

• Thom Hoffman Een verborgen geschiedenis Fotoboek Nederlands-Indische fotografieSchrijver: Thom Hoffman (Nederland)
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 5 september 2019
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Indiëkenner Thom Hoffman neemt de lezer mee op een fascinerende reis door de tijd, aan de hand van betoverende en soms confronterende foto’s uit Nederlands-Indië. Een verborgen geschiedenis, het resultaat van 20 jaar onderzoek in de schatkamers van Nederlandse musea en erfgoedinstellingen, daagt uit tot een andere manier van kijken naar historische foto’s uit de voormalige kolonie…lees verder >

Terug naar Rottumerplaat

Vogelwachtersdagboek

• Terug naar Rottumerplaat Recensie VogelwachtersdagboekSchrijvers: Aaldrik Pot, Nicolette Brenderhorst (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, natuurdagboek, vogelboek
  • Uitgeverij: Uitgeverij Kleine Uil
  • Verschenen: november 2019
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Rottumerplaat is een van de negen onbewoonde eilanden of zandplaten in de Waddenzee. Het eiland is niet toegankelijk voor publiek en wordt alleen in het zomerseizoen bewaakt door twee vogelwachters. In 2019 waren Aaldrik Pot en Nicolette Branderhorst de gelukkigen. Met het vier maanden durende verblijf op Rottumerplaat ging een langgekoesterde wens in vervulling. Hoe is het om langere tijd op een afgelegen plek, omringd door zee, zand en vogels, te wonen en werken?…lees verder >

Nieuwe Fotoboeken 2018

Het Grote Jaren 50 Boek RecensieHet grote jaren 50 boek

• Schrijvers: René Kok, Erik Somers, Paul Brood
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: 1 oktober 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Tags: jaren 50Nederlandse geschiedenis
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Wil je een mooi beeld krijgen van hoe het was in Nederland tijdens de jaren 50 van de vorige eeuw? In het grote jaren 50 boek zijn veel antwoorden te vinden op deze vraag. Samen met het Nationaal Archief heeft Uitgeverij WBOOK dit prachtige fotoboek over de vijftiger jaren in Nederland samengesteld en uitgegeven…lees verder >

Fotoboek Bert Spiertz Man-made CoastMan-made Coast

• Fotograaf: Bert Spiertz (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek van de Nederlandse kust
  • Taal: Nederlands en Engels
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: 5 april 2018
  • Prijs: € 39,95
  • Inhoud fotoboek: In Man-made Coast maakt fotograaf Bert Spiertz een fotografische reis langs de kust van Nederland, te beginnen in het Zwin aan de Belgische grens en eindigend bij de Duitse grens in het Oost-Groningse Nieuwe Statenzijl. Tussen deze twee uitersten ligt 523 kilometer kust, de kust van de Waddenzee meegerekend. Zijn beelden laten de unieke inrichting van de Nederlandse kuststrook zien waarbij vooral opvalt dat onze kust vrijwel in zijn geheel door onszelf is gecreëerd. Er is nauwelijks een kilometer te vinden waar geen sprake is van menselijk ingrijpen of op z’n minst beheer. Ook toont het boek de enorme afwisseling die onze relatief korte kust kenmerkt: stranden, dijken, industrieën, pieren, natuurparken, polders, deltawerken, badplaatsen en havens wisselen elkaar voortdurend af. Deze veelzijdigheid wordt door Bert Spiertz in beeld gebracht op het snijvlak van documentaire- en landschapsfotografie. In zijn eigen woorden: ‘Ik wilde de Nederlandse kust beschouwen met de verwondering van een buitenlandse reiziger’.

De Zwolse lente Dolf Henneke Fotoboek van ZwolleDe Zwolse lente

Dolf Henneke fotografeert de stad 1945-1976

• Schrijvers; Herman Aarts, Adri van Drielen (Nederland)
  • Fotograaf: Dolf Henneke (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek van de stad Zwolle, geschiedenisboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 19,95
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie fotoboek: In de naoorlogse jaren tot aan zijn dood in 1976 brengt persfotograaf Henneke de ontwikkeling van de stad Zwolle en de belangrijke gebeurtenissen die er plaatsvinden in beeld. In het zeer verzorgd en mooi door Uitgeverij WBOOKS vormgegeven boek De Zwolse lente, ontstaat zo een zeer beeldend portret van Zwolle tijdens de wederopbouw. De meeste foto’s zijn op zichzelf niet erg spectaculair, maar vertellen mede daardoor het verhaal van de naoorlogse provinciestad Zwolle. De bijbehorende teksten, geschreven door Herman Aarts en Ari van Drielen, vervolmaken het fotoboek…lees verder >

Fotoboek C. Barton van Flymen PortrettenC. Barton van Flymen Portretten

• Schrijver: Dick Breebaart (Nederland)
  • Fotograaf: C. Barton van Flymen (Zuid-Afrika)
  • Soort boek: fotoboek portretten
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 49,50
  • Inhoud fotoboek: Portretten toont een overzicht van een halve eeuw portretfotografie door C. Barton van Flymen (1944). Kunstenaars, politici, schrijvers, sporthelden, acteurs, musici, popsterren, mensen die geliefd of gehaat waren bij het grote publiek – hij portretteerde iedereen die belangrijk genoeg leek om de kolommen van de krant en die van het geïllustreerde tijdschrift te vullen. C. Barton van Flymen is fotojournalist en sportfotograaf, maar bovenal portrettist. Voor krant en tijdschrift bereisde hij de wereld. Hij maakte nieuwsfoto’s, sociaal documentaire series, volgde jarenlang de Tour de France en deed verslag van andere sportevenementen. Zijn stijl van fotograferen evolueerde in de loop der jaren, hij zocht andere wegen en schuwde het experiment niet. Maar toch in alle foto’s de signatuur van Van Flymen nadrukkelijk aanwezig.

Fotoboek Willem van den Hoed Coming HomeWillem van den Hoed Coming Home

• Schrijvers: Frank van de Schoor, Pim Hoff
  • Fotograaf: Willem van den Hoed (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, monografie
  • Taal: Engels
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 120 pagina’s
  • Prijs: € 37,99
  • Inhoud fotoboek: Willem van den Hoed (1965) regisseert met scherpe blik bijzondere plekken over de hele wereld. ‘Ik fotografeer wat ik wil zien. Kamers, gebouwen, steden. Ik houd van door mensenhand gecreëerde situaties. Gemaakte constructies, parallelle lijnen, spiegelingen, coherente schaduwen en betrouwbare verdwijnpunten. In de steden waar ik doorheen kom en een tijd verblijf, vormt een hotelkamer een shelter, een cocon.’ De tijdelijke ruimte voelt voor hem als een uitdagend laboratorium. Het is een soort kraaiennest van waaruit hij de wereld observeert. Het belangrijkste thema in het werk van Van den Hoed is de studie van het contrast van de intieme sfeer van een hotelkamer met het publieke exterieur. Het glas dat beide werelden scheidt, speelt daarbij een cruciale rol. Fotografie is voor Van den Hoed het belangrijkste middel om een nieuwe, gelaagde werkelijkheid te creëren. Deze werkelijkheid, waarin zijn achtergrond als architect zich nooit verloochend, lijkt niet gemanipuleerd, maar iedere millimeter van de foto is bewerkt. De weergave van de stad, de gebouwen en het interieur is accuraat, het licht daarentegen is afkomstig van honderden zonnen. Coming Home is een groots, mooi uitgevoerd overzicht van het werk van Willem van den Hoed. De titel is een verwijzing naar zijn verhuizing van Seoel (Zuid-Korea), waar hij vier jaar woonde, naar Amsterdam.

Nach Holland Fotoboek Duitse Soldaten 1940Nach Holland!

De meidagen van 1940 door Duitse ogen

• Schrijver: Gerard Groeneveld (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsfotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: februari 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud fotoboek: Op 10 mei 1940 werd Nederland ruw meegesleurd in een Wereldoorlog die Hitler het jaar daarvoor in gang had gezet. Over het verloop van de gevechten op Nederlands grondgebied is inmiddels veel bekend. Verrassend is het gebrek aan eigen beeldmateriaal dat laat zien hoe de strijd verliep. Daarvoor moeten we opvallend genoeg bij de Duitsers zijn. De populariteit van fotografie in het vooroorlogse Duitsland en aanmoediging ervan vanuit het Duitse leger, maakten dat duizenden soldaten een fotocamera meenamen in de strijd. Omdat ze voor privégebruik waren bestemd, bleven hun kiekjes – voor zover die niet door de oorlogsomstandigheden verloren gingen – decennialang verborgen. Met het uitsterven van de oorlogsgeneratie belandden deze fotografische herinneringen vaak in handen van opkopers, die ze onder meer op internetveilingen verhandelen. De auteur verzamelde meer dan tien jaar dergelijke oorlogsfoto’s, waarvan een significante selectie in dit boek is opgenomen. Daarmee wordt in Nach Holland, vaak voor het eerst, een verrassende blik geboden op die traumatische meidagen van 1940.

Nieuwe Fotoboeken 2017

De wilde stad FotoboekDe wilde stad

Ongeziene natuur

• Schrijvers: Remco Daalder, Geert Timmermans (Nederland)
  • Fotograaf: Frans Lemmens (Nederland)
  • Soort boek: natuurfotoboek, Amsterdam fotoboek
  • Uitgever: Bas Lubberhuizen
  • Verschenen: oktober 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud fotoboek: Dit prachtige fotoboek over de natuur in Amsterdam bij de gelijknamige film toont hoezeer de dieren in onze nabijheid leven. De reiger die dagelijks bij dezelfde marktkoopman zijn middaghapje bij elkaar scharrelt, de meeuwen die snel iets van hun gading uit de zak pikken voordat de vuilnisman hem ophaalt en de woonbootbewoner die genoegen moet nemen met brutale nieuwe buren zodra naast hem de meerkoet zijn nest bouwt. In De wilde stad maken we kennis met de dieren die leven in de Amsterdamse binnenstad. Sommige zien we nooit, bijvoorbeeld omdat we slapen terwijl ze zich in onze parken en achtertuintjes tegoed doen aan allerlei lekkers, van andere hebben we vooral last omdat ze onze vuilniszakken kapot trekken. De makers van De Nieuwe Wildernis tonen in De wilde stad de ongeziene natuur. Of het nu de eekhoorn, de vos of de slak is: wie de levens van deze dieren van dichtbij beziet, zal onder de indruk zijn van hun slimheid en pracht.

Nieuwe Fotoboeken Recensie