Nieuwe Fotoboeken

Nieuwe Fotoboeken Recensie Boek bekende fotograaf. Welke nieuwe fotoboeken zijn er verschenen? Waardering en boekbespreking van nieuwe boeken van bekende fotografen en thematische fotoboeken.

Nieuwe Fotoboeken Recensie

Met regelmaat verschijnen er bijzondere, interessante en mooie nieuwe fotoboeken. Op deze pagina wordt aandacht besteed aan deze nieuwe foto boeken. Het kan zowel gaan over een boek van een bekende fotograaf als thematische fotoboeken. De indeling is chronologisch. Dus het nieuwste fotoboek staat bovenaan de lijst.

Nieuwe Fotoboeken 2018

Fotoboek Bert Spiertz Man-made CoastMan-made Coast

• Fotograaf: Bert Spiertz (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek van de Nederlandse kust
  • Taal: Nederlands en Engels
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: 5 april 2018
  • Prijs: € 39,95
  • Inhoud fotoboek: In Man-made Coast maakt fotograaf Bert Spiertz een fotografische reis langs de kust van Nederland, te beginnen in het Zwin aan de Belgische grens en eindigend bij de Duitse grens in het Oost-Groningse Nieuwe Statenzijl. Tussen deze twee uitersten ligt 523 kilometer kust, de kust van de Waddenzee meegerekend. Zijn beelden laten de unieke inrichting van de Nederlandse kuststrook zien waarbij vooral opvalt dat onze kust vrijwel in zijn geheel door onszelf is gecreëerd. Er is nauwelijks een kilometer te vinden waar geen sprake is van menselijk ingrijpen of op z’n minst beheer. Ook toont het boek de enorme afwisseling die onze relatief korte kust kenmerkt: stranden, dijken, industrieën, pieren, natuurparken, polders, deltawerken, badplaatsen en havens wisselen elkaar voortdurend af. Deze veelzijdigheid wordt door Bert Spiertz in beeld gebracht op het snijvlak van documentaire- en landschapsfotografie. In zijn eigen woorden: ‘Ik wilde de Nederlandse kust beschouwen met de verwondering van een buitenlandse reiziger’.

De Zwolse lente Dolf Henneke Fotoboek van ZwolleDe Zwolse lente

Dolf Henneke fotografeert de stad 1945-1976

• Schrijvers; Herman Aarts, Adri van Drielen (Nederland)
  • Fotograaf: Dolf Henneke (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek van de stad Zwolle, geschiedenisboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 19,95
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie fotoboek: In de naoorlogse jaren tot aan zijn dood in 1976 brengt persfotograaf Henneke de ontwikkeling van de stad Zwolle en de belangrijke gebeurtenissen die er plaatsvinden in beeld. In het zeer verzorgd en mooi door Uitgeverij WBOOKS vormgegeven boek De Zwolse lente, ontstaat zo een zeer beeldend portret van Zwolle tijdens de wederopbouw. De meeste foto’s zijn op zichzelf niet erg spectaculair, maar vertellen mede daardoor het verhaal van de naoorlogse provinciestad Zwolle. De bijbehorende teksten, geschreven door Herman Aarts en Ari van Drielen, vervolmaken het fotoboek…lees verder >

Fotoboek C. Barton van Flymen PortrettenC. Barton van Flymen Portretten

• Schrijver: Dick Breebaart (Nederland)
  • Fotograaf: C. Barton van Flymen (Zuid-Afrika)
  • Soort boek: fotoboek portretten
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 49,50
  • Inhoud fotoboek: Portretten toont een overzicht van een halve eeuw portretfotografie door C. Barton van Flymen (1944). Kunstenaars, politici, schrijvers, sporthelden, acteurs, musici, popsterren, mensen die geliefd of gehaat waren bij het grote publiek – hij portretteerde iedereen die belangrijk genoeg leek om de kolommen van de krant en die van het geïllustreerde tijdschrift te vullen. C. Barton van Flymen is fotojournalist en sportfotograaf, maar bovenal portrettist. Voor krant en tijdschrift bereisde hij de wereld. Hij maakte nieuwsfoto’s, sociaal documentaire series, volgde jarenlang de Tour de France en deed verslag van andere sportevenementen. Zijn stijl van fotograferen evolueerde in de loop der jaren, hij zocht andere wegen en schuwde het experiment niet. Maar toch in alle foto’s de signatuur van Van Flymen nadrukkelijk aanwezig.

Fotoboek Willem van den Hoed Coming HomeWillem van den Hoed Coming Home

• Schrijvers: Frank van de Schoor, Pim Hoff
  • Fotograaf: Willem van den Hoed (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, monografie
  • Taal: Engels
  • Uitgever: Uitgeverij Lecturis
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 120 pagina’s
  • Prijs: € 37,99
  • Inhoud fotoboek: Willem van den Hoed (1965) regisseert met scherpe blik bijzondere plekken over de hele wereld. ‘Ik fotografeer wat ik wil zien. Kamers, gebouwen, steden. Ik houd van door mensenhand gecreëerde situaties. Gemaakte constructies, parallelle lijnen, spiegelingen, coherente schaduwen en betrouwbare verdwijnpunten. In de steden waar ik doorheen kom en een tijd verblijf, vormt een hotelkamer een shelter, een cocon.’ De tijdelijke ruimte voelt voor hem als een uitdagend laboratorium. Het is een soort kraaiennest van waaruit hij de wereld observeert. Het belangrijkste thema in het werk van Van den Hoed is de studie van het contrast van de intieme sfeer van een hotelkamer met het publieke exterieur. Het glas dat beide werelden scheidt, speelt daarbij een cruciale rol. Fotografie is voor Van den Hoed het belangrijkste middel om een nieuwe, gelaagde werkelijkheid te creëren. Deze werkelijkheid, waarin zijn achtergrond als architect zich nooit verloochend, lijkt niet gemanipuleerd, maar iedere millimeter van de foto is bewerkt. De weergave van de stad, de gebouwen en het interieur is accuraat, het licht daarentegen is afkomstig van honderden zonnen. Coming Home is een groots, mooi uitgevoerd overzicht van het werk van Willem van den Hoed. De titel is een verwijzing naar zijn verhuizing van Seoel (Zuid-Korea), waar hij vier jaar woonde, naar Amsterdam.

Nach Holland Fotoboek Duitse Soldaten 1940Nach Holland!

De meidagen van 1940 door Duitse ogen

• Schrijver: Gerard Groeneveld (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsfotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: februari 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud fotoboek: Op 10 mei 1940 werd Nederland ruw meegesleurd in een Wereldoorlog die Hitler het jaar daarvoor in gang had gezet. Over het verloop van de gevechten op Nederlands grondgebied is inmiddels veel bekend. Verrassend is het gebrek aan eigen beeldmateriaal dat laat zien hoe de strijd verliep. Daarvoor moeten we opvallend genoeg bij de Duitsers zijn. De populariteit van fotografie in het vooroorlogse Duitsland en aanmoediging ervan vanuit het Duitse leger, maakten dat duizenden soldaten een fotocamera meenamen in de strijd. Omdat ze voor privégebruik waren bestemd, bleven hun kiekjes – voor zover die niet door de oorlogsomstandigheden verloren gingen – decennialang verborgen. Met het uitsterven van de oorlogsgeneratie belandden deze fotografische herinneringen vaak in handen van opkopers, die ze onder meer op internetveilingen verhandelen. De auteur verzamelde meer dan tien jaar dergelijke oorlogsfoto’s, waarvan een significante selectie in dit boek is opgenomen. Daarmee wordt in Nach Holland, vaak voor het eerst, een verrassende blik geboden op die traumatische meidagen van 1940.

Nieuwe Fotoboeken 2017

De wilde stad FotoboekDe wilde stad

Ongeziene natuur

• Schrijvers: Remco Daalder, Geert Timmermans (Nederland)
  • Fotograaf: Frans Lemmens (Nederland)
  • Soort boek: natuurfotoboek, Amsterdam fotoboek
  • Uitgever: Bas Lubberhuizen
  • Verschenen: oktober 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud fotoboek: Dit prachtige fotoboek over de natuur in Amsterdam bij de gelijknamige film toont hoezeer de dieren in onze nabijheid leven. De reiger die dagelijks bij dezelfde marktkoopman zijn middaghapje bij elkaar scharrelt, de meeuwen die snel iets van hun gading uit de zak pikken voordat de vuilnisman hem ophaalt en de woonbootbewoner die genoegen moet nemen met brutale nieuwe buren zodra naast hem de meerkoet zijn nest bouwt. In De wilde stad maken we kennis met de dieren die leven in de Amsterdamse binnenstad. Sommige zien we nooit, bijvoorbeeld omdat we slapen terwijl ze zich in onze parken en achtertuintjes tegoed doen aan allerlei lekkers, van andere hebben we vooral last omdat ze onze vuilniszakken kapot trekken. De makers van De Nieuwe Wildernis tonen in De wilde stad de ongeziene natuur. Of het nu de eekhoorn, de vos of de slak is: wie de levens van deze dieren van dichtbij beziet, zal onder de indruk zijn van hun slimheid en pracht.

Nieuwe Fotoboeken Recensie