Nieuwe Tuinboeken Recensies Tips Informatie

Tuinieren is natuurlijk een activiteit die al heel lang populair is. En er verschenen dan ook met regelmaat nieuwe tuinboeken. Op deze pagina kun je een door de redactie samengestelde selectie van nieuwe tuinboeken recensies tips informatie en boekbesprekingen vinden.

Nieuwe Tuinboeken 2017 Overzicht

Het overzicht van nieuwe tuinboeken 2017 is chronologisch ingedeeld. Bovenaan staat het nieuwste boek over tuinieren.

Mijn Balkontuin Stella Faber Recensie BoekMijn balkontuin

Vier seizoenen oogsten van een paar vierkante meter

• Schrijfster: Stella Faber (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek balkon
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 15 mei 2017
  • Omvang: 160 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: Voor tuinieren heb je niet veel ruimte nodig. Op een paar vierkante meter kun je al groente kweken en bloemen laten bloeien. ‘Mijn balkontuin’ is een inspirerend verslag van auteur Stella Faber, die dit avontuur met hart en ziel is aangegaan. Per seizoen deelt ze fragmenten uit haar tuindagboek, interessante tuinweetjes, recepten en tips voor de mooiste boeketten. De persoonlijke toon en de tips uit de praktijk maken dit een heerlijk boek om te lezen én om in de praktijk te brengen. ‘Mijn balkontuin’ is een inspirerend tuinboek voor beginnende en gevorderde tuiniers. Met verhalen en tips uit de praktijk van het tuinieren op de vierkante meter, recepten en boeketten voor elk seizoen, fruit, groente, kruiden, bloemen en veel natuurbeleving en een uitgebreide plantenlijst.
  • ..Meer Informatie en Bestellen >

Bijen & Hommels Verrassend Vlakbij RecensieBijen & Hommels Verrassend vlakbij

• Schrijfster: Maureen Kemperink ♀ (Nederland)
  • Soort boek: boek over bijen en hommels, natuurgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 4 mei 2017
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 14,95
  • Inhoud boek: ‘Bijen en hommels verrassend vlakbij’ is een natuurgids vol wetenswaardigheden, kijktips en inspiratie om naar buiten te gaan. Bij het woord ‘bijen’ denken de meeste mensen meteen aan honingbijen. Maar in Nederland leven nog honderden andere bijensoorten, die net zo interessant zijn. Ook in je eigen tuin kun je verschillende soorten tegenkomen. Als je er eenmaal op gaat letten, gaat er een wereld voor je open. Deze natuurgids neemt je mee in de wereld van bijen en hommels. Ga naar buiten, kijk om je heen: welke bijensoorten kun je herkennen? Wat doen ze, waar eten ze, waar bouwen ze een nest? Honingbijen, solitaire bijen, hommels: je leert ze allemaal kennen in deze gids vol verrassende weetjes. Hoe leven ze, hoe kun je ze herkennen en wat kun je voor ze doen?
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Overzicht van Nieuwe Tuinboeken 2016

Het overzicht van nieuwe tuinboeken 2016 is chronologisch ingedeeld. Bovenaan staat het nieuwste boek over tuinieren.

Will en Netty Engels-Geurts Van moestuin tot appelmoes RecensieVan moestuin tot appelmoes

Kweken en verwerken van groente en fruit uit eigen tuin

• Schrijvers: Will en Netty Engels-Geurts
  • Soort boek: moestuinboek, tuinboek
  • Uitgever: TIC
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 197 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 19,90
  • Inhoud en flaptekst: Planten, kweken, onderhouden, oogsten en vooral ook verwerken en bewaren van groente en fruit uit eigen tuin, daarover gaat dit boek. Want wie eigen oogst heeft, wil ook weten wat je ermee kunt doen. Hiervoor ook vele recepten.
  • Recensie boek: Biologisch koken is populairder dan ooit en biologische kookboeken komen als kool uit de grond. Echt biologisch eten doe je uit je eigen tuin. Echter een goede kok heeft niet altijd ook groene vingers. Gelukkig weten Wil en Netty wel raad met groente en fruit. Niet alleen in de tuin, maar ook in de keuken. Lekker en puur!…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed) Grace Schouteren
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

De tuin als lusthof en slagveld Gerda Bosman Corlijn de GrootDe tuin als lusthof & slagveld

• Schrijvers: Gerda Bosman, Corlijn de Groot
  • Uitgever: Scriptum
  • Verschenen: 2015
  • Omvang: 208 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud tuinboek: Tuinieren roept allerlei vragen op. In tuinboeken lees je wel wat je moet doen om je planten tevreden te houden maar niet waarom het zo moet. Daar nemen Gerda Bosman en Corlijn de Groot geen genoegen mee. Met hulp van wetenschappers en door zelf experimenten uit te voeren beantwoorden ze allerlei vragen. Na het lezen van dit boek zul je nooit meer met dezelfde ogen naar je tuin kijken. Je zult ontdekken dat het geen lieflijk paradijs is. Het is een slagveld waar planten en dieren elkaar bestrijden, maar waar soms ook onverwachte bondgenootschappen ontstaan. Gerda en Corlijn laten zien wat tuinieren in werkelijkheid is: het hacken van de natuur. Hun territorium is daar waar de natuur haar gang gaat en de mens haar meent te moeten manipuleren: de tuin, de akker, de vensterbank, de koelkast, het park en de hortus. Ze schrijven over het seksleven van de slak, tellende appelbomen, vleesetende planten en de wonderbaarlijke wederopstanding van supermarktsla.
  • Oordeel redactie: +++++ (zeer goed)