Nieuwe tuinboeken recensies tips informatie

• Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschijnt: 17 april 2024
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 35,00
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Mariken Schenkeveld heeft als adviseur meer dan 20 jaar ervaring in biologische plaagbestrijding. In dit toegankelijke handboek leert ze je hoe je een plant een goede start kunt geven én vind je biologische oplossingen en tips voor als de plant het minder goed doet. Met een remedie voor meer dan 60 ziektes en plagen is dit een onmisbaar boek voor iedereen die van planten houdt…lees verder >

Slow Flowers

Seizoensgebonden, lokaal, natuurvriendelijk – Maak het verschil met een bos bloemen

• Katja Staring Slow Flowers.Auteur: Katja Staring (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 3 april 2024
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 34,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Met slow flowers wordt een wereldwijde beweging aangeduid die staat voor bloemen die geheel op een duurzame en biologische wijze worden geteeld. De bloemen zijn gifvrij geteeld in de vollegrond, in eigen land of zelfs direct bij je om de hoek. Elk seizoen is er een ander aanbod. Katja Staring nodigt bloemenliefhebbers met dit boek uit te ontdekken dat slow flowers noodzakelijk zijn voor een gezonde planeet…lees verder >

Hoe lees je een boom

Ontrafel alle patronen en aanwijzingen van wortel tot kruin

• Tristan Gooley Hoe lees je een boomAuteur: Tristan Gooley (Engeland)
  • Soort boek: bomenboek, tuinboek
  • Origineel: How to Read a Tree (2023)
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschijnt: 27 maart 2024
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Zien twee bomen er ooit precies hetzelfde uit? Het antwoord is nee, maar waarom is dat zo? Elk klein verschil in formaat, vorm, kleur en textuur heeft een betekenis. Telkens als we langs een boom lopen, vertellen zijn unieke kenmerken ons wat de boom allemaal heeft meegemaakt en geven ze informatie over de plek waar we ons op dat moment bevinden. Een boom geeft ons een beeld van het plaatselijke landschap…lees verder >

Handboek voor de bloementuin

Het hele jaar door bloeiende borders in je tuin

• Judith van Lent Handboek voor de bloementuinAuteur: Judith van Lent (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 12 maart 2024
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 34,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Ontwerp en beplant zelf een bloeiende tuin. Stel je eens voor dat je elke dag, van lente tot winter, kunt genieten van een bloemrijk uitzicht in de tuin. De meest gestelde vraag door tuiniers is hoe ze hun tuin jaarrond mooi en interessant kunnen houden. En dat ook nog eens op een ecologisch verantwoorde manier, zodat insecten en vogels ervan kunnen meegenieten…lees verder >

Hoe begin je een moestuin

• Auteur: Bobbi Eden (Nederland)
  • Bobbi Eden Hoe begin je een moestuinSoort boek: moestuinboek
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschijnt: 21 februari 2024
  • Omvang: 48 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud boek: Voor het kweken van eigen groente, fruit en kruiden heb je geen jarenlange ervaring of groene vingers nodig. Dat laat Bobbi Eden zien in haar nieuwe boek Hoe begin je een moestuin. Het aanleggen en onderhouden van een moestuin is écht voor iedereen weggelegd. Ze legt uit hoe je met een leeg melkpak, een basilicumplant van de supermarkt en een oude snoeischaar aan de slag kunt. Laagdrempelig, met veel humor en geschikt voor iedere ‘moestuinder’!…lees verder >

Kleine natuur

De wonderbaarlijke soortenrijkdom van een stadstuin

• Renze Borkent Kleine natuurAuteur: Renze Borkent (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek, tuinboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 17 januari 2024
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs; € 24,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Wat gebeurt er als je op ontdekkingstocht gaat in eigen tuin? En de namen achterhaalt van alle vogels en vlinders, kevers en korstmossen, planten en paddenstoelen, wantsen en wespen, libellen, krekels, bijen en vliegen, kortom van alle soorten die je maar tegenkomt? Renze Borkent ging op tuinsafari en ontdekte meer dan 1.200 soorten in een kleine stadstuin in Almere…lees verder >

Mijn natuurlijke tuin

Tuinieren volgens The Dutch Wave

• Jelle Grintjes Mijn natuurlijke tuinAuteur: Jelle Grintjes (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 22 november 2023
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 39,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Een tuin moet het hele jaar interessant zijn. Dus wuivende grassen, bijzondere bladvormen, kleurrijke bessen, fraaie winterstengels en interessante zaaddozen zijn net zo belangrijk als bloemen. Een natuurlijke beplanting zorgt voor variatie in elk seizoen én voor een tuin die in de loop der jaren alleen maar mooier wordt. Deze vorm van beplanting wordt The Dutch Wave genoemd…lees verder >

Naar een natuurlijke tuin

Tuinieren met de natuur

• Peter Bulsing Naar een natuurlijke tuinAuteur: Peter Bulsing (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 1 november 2023
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 32,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Een natuurrijke tuin, waarin de natuurlijke circulaire systemen worden gerespecteerd, vergroot het tuingenot en draagt bij aan het herstel van de biodiversiteit. ‘Naar een natuurrijke tuin’ laat zien hoe belangrijk (ongewervelde) tuindieren zijn als onderdeel van natuurlijke voedselketens. Het boek beschrijft met meer dan 1000 kleurenfoto’s inheemse soorten planten en dieren. Een praktisch naslagwerk voor iedereen die zich wil verdiepen in tuinieren met de natuur…lees verder >

Natuurlijke tuinen

• Auteur: Noel Kingsbury (Engeland)
  • Noël Kingsbury Claire Takacs Natuurlijke tuinen recensieFoto’s: Claire Takacs
  • Soort boek: tuinboek
  • Origineel: Wild, The Naturalistic Garden (2022)
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 29 juni 2023
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 49,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Noel Kingsbury, beplantingsdeskundige en schrijver van vele tuinboeken, geeft in dit boek een uitgebreid overzicht van naturalistische beplanting in tuinen uit de hele wereld. Natuurlijke tuinen zet het werk van toonaangevende ontwerpers naast dat van eigenaren en makers van particuliere tuinen centraal. Van de beroemde High Line in New York tot een droogtebestendige tuin in Australië: elke tuin wordt tot leven gebracht door de prachtige foto’s van Claire Takacz en de boeiende teksten…lees verder >

Het paradijs

Zeven tuinverhalen

• Nicolien Mizee Het paradijs tuinverhalen recensieAuteur: Nicolien Mizee (Nederland)
  • Soort boek: tuinverhalen
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Verschijnt: 27 juni 2023
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 13,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: In de verhalen van Nicolien Mizee speelt de natuur, en de tuin in het bijzonder, een belangrijke rol. Of het nu om de tuin als lusthof gaat, als decor voor sisyfusarbeid of als pleidooi voor het kleine leven, in Het paradijs laat Mizee zien dat de tuin ons vooral veel over onszelf leert…lees verder >

Tussen moestuin en landgoed

• Auteur: Robbert Lauret (Nederland)
  • Robbert Lauret Tussen moestuin en landgoed recensieSoort boek: tuinboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 16 juni 2023
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 24,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: In Tussen moestuin en landgoed neemt Robbert Lauret de lezer mee in zijn tuinjaar. Gevraagd om in het weekend de tuin van een landhuis te onderhouden, gaat hij de uitdaging aan. Snel komt hij erachter dat zo’n monumentale landhuistuin andere eisen stelt dan zijn eigen moestuin. Denk aan tuinieren met respect voor traditie, origineel gereedschap en oude gewassen die passen bij het huis…lees verder >

Ontwerpen met planten

• Auteur: Piet Oudolf (Nederland)
  • Piet Oudolf Ontwerpen met planten recensieCoauteur: Noel Kingsbury (Engeland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Terra
  • Verschijnt: 13 juni 2023
  • Omvang: 169 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 27,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Vol praktische adviezen om het Oudolf-effect in je eigen tuin te creëren, inclusief plattegronden en tekeningen. De tuinen van Piet Oudolf zijn al jaren voor veel landschapsarchitecten en tuiniers een bron van inspiratie. In zijn werk neemt hij de plant in zijn natuurlijke habitat als uitgangspunt. Hij is veelvuldig onderscheiden, en tuinen van zijn hand zijn overal ter wereld te vinden, van de museumtuin van Museum Voorlinden in Wassenaar tot de High Line in New York…lees verder >

Modeste Herwig (Nederland) – Ontwerpen en planten voor kleine tuinen
tuinboek
Uitgever: Terra
Verschijnt: 5 juni 2023

Tuinieren met bloemen

Tover jouw tuin of balkon om tot een bloemenparadijs

• Silvia Dekker Tuinieren met bloemen tuinboekSchrijfster: Silvia Dekker (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschijnt: 19 april 2023
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 35,00
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud tuinboek: Van je tuin of balkon een bloemenparadijs maken is helemaal niet zo moeilijk en ook nog eens leuk om te doen. In Tuinieren met bloemen van tuinarchitect Silvia Dekker leer je stap voor stap je eigen bloemen te zaaien, planten en plukken. En het mooie is: het hele jaar door is er wel iets te doen in de tuin. Silvia Dekker laat in dit boek zien wat de voordelen zijn van het kweken van bloemen en hoe je dit eenvoudig zelf kunt doen. Ze leert je alles over natuurvriendelijk tuinieren, welke bloemen je kunt eten en hoe je boeketten het langst goed blijven in huis…lees verder >

Tuinieren à la Bloemen

Eenvoudig tuinieren voor alle seizoenen

• Karin Bloemen Tuinieren à la Bloemen tuinboekAuteurs: Karin BloemenPaul Metselaar (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • Verschijnt: 4 april 2023
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud boek: Wil jij graag gaan tuinieren zodat je tuin, balkon of dakterras in volle bloei komt te staan, maar weet je niet waar je moet beginnen? Alleskunner Karin Bloemen heeft haar theaterjurk en haaknaald ingeruild voor een tuinschort en snoeischaar in Tuinieren à la Bloemen, en leert je alle fijne kneepjes van het tuinieren. Samen met hovenier Paul Metselaar geeft ze praktische en leuke tuintips, verzamelt ze tips voor leuke dagjes uit door heel Nederland, en ontmoet ze gepassioneerde mensen met veel verstand van tuinieren…lees verder >

Mijn tuin, mijn paradijs

Elizabeth en haar Duitse tuin

• Elizabeth von Arnim Mijn tuin, mijn paradijs roman uit 1898Schrijfster: Elizabeth von Arnim (Engeland)
  • Soort boek: Engelse tuinroman uit 1898
  • Origineel: Elizabeth and Her German Garden (1898)
  • Nederlandse vertaling: Mien van Eek
  • Uitgever: HL Books
  • Verschijnt: 11 november 2022
  • Omvang: 172 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud roman: Elizabeth von Arnim was ondanks de beperkingen van haar tijd een geëmancipeerde vrouw die uitgesproken ideeën had over het leven en de maatschappij. In 1898 publiceerde zij dit boek over haar tuin in Duitsland waar ze naartoe was verhuisd met haar nogal overheersende echtgenoot. Het was direct een groot succes en werd door de jaren heen steeds weer herdrukt…lees verder >

001Boek-BestellenDe tuinjungle

Tuinieren om de wereld te redden

• Dave Goulson De tuinjungle RecensieSchrijver: Dave Goulson (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, tuinboek
  • Origineel: The Garden Jungle (2019)
  • Nederlandse vertaling: Nico Groen
  • Verschenen: 15 augustus 2019
  • Omvang: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: Hou je van buiten, van natuur, van een beetje zooi in je tuin, een onduidelijk stukje groen bij jou in de buurt of op weg tijdens de dagdagelijkse omzwervingen buiten dan is dit boek een feest om te lezen. Verbeter de wereld en begin in je eigen achtertuin of op de stoep voor je deur. Lees dit prachtige en inspirerende natuur- en tuinboek…lees verder >

Mijn Balkontuin Stella Faber Recensie BoekMijn balkontuin

Vier seizoenen oogsten van een paar vierkante meter

• Schrijfster: Stella Faber (Nederland)
  • Soort boek: tuinboek balkon
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 2017
  • Omvang: 160 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden boek
  • Inhoud boek: Voor tuinieren heb je niet veel ruimte nodig. Op een paar vierkante meter kun je al groente kweken en bloemen laten bloeien. ‘Mijn balkontuin’ is een inspirerend verslag van auteur Stella Faber, die dit avontuur met hart en ziel is aangegaan. Per seizoen deelt ze fragmenten uit haar tuindagboek, interessante tuinweetjes, recepten en tips voor de mooiste boeketten. De persoonlijke toon en de tips uit de praktijk maken dit een heerlijk boek om te lezen én om in de praktijk te brengen. ‘Mijn balkontuin’ is een inspirerend tuinboek voor beginnende en gevorderde tuiniers…lees verder >

Bijen & Hommels Verrassend Vlakbij RecensieBijen & Hommels Verrassend vlakbij

• Schrijfster: Maureen Kemperink  (Nederland)
  • Soort boek: boek over bijen en hommels, natuurgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschijnt: 2017
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden boek
  • Inhoud boek: ‘Bijen en hommels verrassend vlakbij’ is een natuurgids vol wetenswaardigheden, kijktips en inspiratie om naar buiten te gaan. Bij het woord ‘bijen’ denken de meeste mensen meteen aan honingbijen. Maar in Nederland leven nog honderden andere bijensoorten, die net zo interessant zijn. Ook in je eigen tuin kun je verschillende soorten tegenkomen. Als je er eenmaal op gaat letten, gaat er een wereld voor je open. Deze natuurgids neemt je mee in de wereld van bijen en hommels. Ga naar buiten, kijk om je heen: welke bijensoorten kun je herkennen?…lees verder >

Overzicht van Nieuwe Tuinboeken 2016

Het overzicht van nieuwe tuinboeken 2016 is chronologisch ingedeeld. Bovenaan staat het nieuwste boek over tuinieren.

Will en Netty Engels-Geurts Van moestuin tot appelmoes RecensieVan moestuin tot appelmoes

Kweken en verwerken van groente en fruit uit eigen tuin

• Schrijvers: Will en Netty Engels-Geurts
  • Soort boek: moestuinboek, tuinboek
  • Uitgever: TIC
  • Verschenen: 2016
  • Omvang: 197 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Inhoud en flaptekst: Planten, kweken, onderhouden, oogsten en vooral ook verwerken en bewaren van groente en fruit uit eigen tuin, daarover gaat dit boek. Want wie eigen oogst heeft, wil ook weten wat je ermee kunt doen. Hiervoor ook vele recepten.
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (zeer goed) Grace Schouteren
  • Recensie boek: Biologisch koken is populairder dan ooit en biologische kookboeken komen als kool uit de grond. Echt biologisch eten doe je uit je eigen tuin. Echter een goede kok heeft niet altijd ook groene vingers. Gelukkig weten Wil en Netty wel raad met groente en fruit. Niet alleen in de tuin, maar ook in de keuken. Lekker en puur!…lees verder >

De tuin als lusthof en slagveld Gerda Bosman Corlijn de GrootDe tuin als lusthof & slagveld

• Schrijvers: Gerda Bosman, Corlijn de Groot
  • Uitgever: Scriptum
  • Verschenen: 2015
  • Omvang: 208 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Inhoud tuinboek: Tuinieren roept allerlei vragen op. In tuinboeken lees je wel wat je moet doen om je planten tevreden te houden maar niet waarom het zo moet. Daar nemen Gerda Bosman en Corlijn de Groot geen genoegen mee. Met hulp van wetenschappers en door zelf experimenten uit te voeren beantwoorden ze allerlei vragen. Na het lezen van dit boek zul je nooit meer met dezelfde ogen naar je tuin kijken. Je zult ontdekken dat het geen lieflijk paradijs is…lees verder >