Bart Chabot Engelenhaar Recensie

• Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 20 juni 2023
  • Omvang: 576 pagina’s
  • Prijs: € 27,99 / € 14,99
  • Waardering roman: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering van de roman

• Engelenhaar is de derde autobiografische roman die uit de pen van Bart Chabot is gevloeid. Inmiddels overleden en begraven in de Ardennen kijkt Bart terug op zijn leven. Vol liefde en met humor maar ook nietsontziend kijkt de hoofdpersoon terug op zijn leven en geeft zelfs een inkijk in hoe het zijn gezin vergaat na zijn dood. Op zijn Chabots worden in het verhaal sprongen in de tijd gemaakt van heden naar verleden, van zijn tijd als dienstplichtige soldaat, van de reis die hij maakte naar de DDR direct na het vallen van De Muur, avonturen die hij beleefde met fotograaf Anton Corbijn. over de periodes van alcoholisme en angsten, over zijn liefde voor zijn vrouw en de vier zoons die hieruit voortkwamen en niet te vergeten over zijn hond Bril die hem zelfs na de dood regelmatig vergezeld.. De roman is net als de voorgangers met veel vaart geschreven en biedt een caleidoscopisch verslag van het geromantiseerde leven van de auteur. Direct, vaak humoristisch, met veel gevoel, maar zonder in sentimentaliteit te vervallen, neemt Bart Chabot de lezers mee in zijn levensverhaal dat je hem als het ware zelf hoort vertellen. Een rijk boek waarmee Chabot eens te meer zijn grote talent bewijst en er volgen nog meer romans heeft de schrijver aangekondigd. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe roman van Bart Chabot

Bart Chabot leeft lang genoeg om zich een leven na de dood voor te kunnen stellen. Het is dan ook vanuit dat perspectief dat zijn nieuwe roman Engelenhaar wordt verteld. Hij ontdekt dat hij zich moeiteloos kan verplaatsen door zich enkel een plek uit het verleden voor de geest te halen. In een flits is hij weer de officier-in-opleiding bij de Koninklijke Luchtmacht. En herinnert hij zich de dag dat hij als hoogste in rang een navo-delegatie moest ontvangen.

In minder dan een fractie van een seconde is hij daarmee terug op zijn avontuurlijke tochten die hij lang geleden samen met zijn vriend Anton Corbijn maakte naar Genua, Londen en Moskou. Om daarna door Oost-Duitsland te reizen. Het is voor het eerst dat hij over deze periode vertelt, waarin hij ook zijn grote liefde ontmoet.

Ongehinderd weet Bart zich in alle richtingen te verplaatsen. Uittreden en zijn lichaam achter zich laten, dat is de ruimte die hij als schrijver heeft verworven. Meester over zijn verbeelding neemt Bart Chabot de lezer mee naar een leven vol rock-’n-roll, naar een verloren tijd. Met zijn vloeiende pen laat hij een halve eeuw herleven.