Vrouwkje Tuinman Afscheidstournee Roman 2016

Vrouwkje Tuinman - Afscheidstournee Recensie Roman 2016

VROUWKJE TUINMAN – AFSCHEIDSTOURNEE (ROMAN 2016)
De nieuwe roman van de Nederlandse schrijfster Vrouwkje Tuinman – Afscheidstournee verschijnt op 1 augustus 2016 bij Uitgeverij Cossee. Het is een biografische roman die vertelt over leven, dood en nalatenschap van de geroemde en verguisde vioolvirtuoos Nicolò Paganini.

Vrouwkje Tuinman – Afscheidstournee Recensie

Met veel interesse begon ik in het boek Afscheidstournee geschreven door Vrouwkje Tuinman. Zij schreef eerder o.a. de roman De rouwclub en diverse dichtbundels. Afscheidstournee is een roman over de vioolvirtuoos Niccolò Paganini, die zowel wereldberoemd als zeer berucht was – hij werd een “Duivelskunstenaar” genoemd – en over wie veel verhalen de ronde hebben gedaan in de loop van de geschiedenis, na zijn dood. Zo zou hij een moordenaar zijn en zijn ziel aan de duivel hebben verkocht in ruil voor zijn speeltalent.

Tournee van 56 jaar met de lijkkist van zijn vader

Vrouwkje Tuinman vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de zoon van de beroemde violist, Achille. Achille gaat – omdat zijn moeder hem al jong heeft afgestaan – altijd op reis met zijn vader voor diens concerten en heeft zo op jonge leeftijd al heel wat van de wereld gezien en spreekt zijn talen. Zijn vader is vaak ziek en Achille zorgt dan voor hem. Als Niccolò Paganini in 1840 overlijdt, is Achille nog maar 15 jaar oud. De kerk staat niet toe dat hij op gewijde grond wordt begraven en zo begint voor Achille een “tournee” van 56 jaar met de lijkkist van zijn vader. Hij wijdt zijn leven aan het eerherstel van zijn vader en belooft zichzelf dat hij voor hem het mooie mausoleum met een standbeeld en de adelaar die zijn viool vasthoudt, zal bouwen, op een eervolle plek die Niccolò zich gewenst zou hebben.

Prachtig verhaal over het leven van de zoon van Niccolò Paganini
Bij het lezen van het boek valt me meteen op dat Vrouwkje Tuinman een bijzondere fascinatie lijkt te hebben voor alles wat met ziekte en dood te maken heeft. Ze beschrijft soms akelig direct en treffend de omstandigheden van de zieke Niccolò en van andere personages in het boek. Persoonlijk lees ik niet graag over zulke onderwerpen. Toch heeft ze mij meegenomen met haar boeiende en veelzijdige verhaal. De schrijfster heeft het onderwerp van de meer dan vijftig jaar durende reis van de lijkkist van Niccolò Paganini, wat op zich al behoorlijk morbide is, uitgewerkt in een prachtig verhaal over het leven van zijn zoon Achille, met zijn liefhebbende en wijze vrouw Paolina en hun vele zoons. Een verhaal over “de zoon van” en een verhaal over het leven met al zijn kanten – een verhaal over liefde, familie, afscheid, vrijheid van keuze en geloof. En – zijdelings – een verhaal over bijen houden: voor God spelen in je eigen tuin, zoals Achille zijn hobby noemt. Een mooie metafoor voor de rol van de kerk, die in de tijd van de Paganini’s zo’n cruciale rol speelde en voor mensen bepaalde of zij “goed” of “fout” waren. Ik vind Afscheidstournee een mooie roman, gebaseerd op historische feiten en op een talentvolle manier uitgewerkt tot een persoonlijk verhaal door Vrouwkje Tuinman. Het boek krijgt +++ (zeer goed).

– Titel: Afscheidstournee
– Schrijfster: Vrouwkje Tuinman (Nederland)
– Genre: biografische roman, psychologische roman
– Uitgeverij: Cossee
– Verschijnt: 1 augustus 2016
– Omvang: 224 pagina’s
– ISBN-nummer: 9789059366824
– Prijs: € 18,95
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Inhoud Vrouwkje Tuinman – Afscheidstournee
Vrouwkje Tuinman verbindt als geen ander de komische aspecten van het leven met de – harde – realiteit. Afscheidstournee vertelt over leven, dood en nalatenschap van de geroemde en verguisde vioolvirtuoos Nicolò Paganini. Na diens dood draagt Achille zijn vader de rest van zijn leven met zich mee – letterlijk en figuurlijk, want de kerk staat een begrafenis van de ‘violist des duivels’ niet toe. Als de vioolvirtuoos Nicolò Paganini overlijdt, laat hij een zoon van bijna vijftien achter, een flinke erfenis, een bijzondere collectie instrumenten – en zijn lichaam. De jonge Achille Paganini krijgt geen toestemming zijn vader, verketterd als ‘duivelkunstenaar’, te begraven. Aan zijn onconventionele kindertijd, waarin hij continu op reis was met zijn alleenstaande vader, komt een einde. Op eigen benen staan en eigen keuzes maken blijkt niet eenvoudig, al helemaal omdat Achille verhuizing na verhuizing de kist van zijn vader met zich mee moet slepen. Was zijn vader echt zo slecht? Of verdient hij het eerherstel waar Achille zo naar verlangt? In de ruim halve eeuw die verstrijkt, blijft Achille standvastig strijden voor een goede afloop. Ook het leven van zijn vrouw en kinderen staat voor een groot deel in het teken van de legendarische man die in hun tuin ligt. Het bitterzoete Afscheidstournee schetst op haast speelse wijze de diepste connecties die er tussen mensen kunnen bestaan. Het wonderlijke verhaal van de Paganini’s vertelt over trouw, familiebanden, toewijding, geloof en ongeloof, eerzucht en de keerzijde daarvan. Bovenal stelt Afscheidstournee de vraag de vraag hoe je verder leeft zonder afscheid te kunnen nemen.