Lotte Jensen Stine Jensen Zussenboek Recensie Boeken over Zussen

Lotte Jensen Stine Jensen Zussenboek Recensie Boek over Zussen

– Zussenboek recensie van: Monique van der Hoeven
– Oordeel: +++ (zeer goed)
Bestelmogelijkheden >
De relatie tussen zussen is een bijzondere: het hebben van eenzelfde soort achtergrond, samen opgroeien met dezelfde ouders, en ook nog eens allebei vrouw zijn, het zorgt vaak voor een bijzondere band tussen zussen, ook op latere leeftijd, die vaak op en neer beweegt ergens tussen rivaliteit en elkaars beste vriendin en steun en toeverlaat zijn. De zusjes Stine Jensen (1972, filosoof, schrijver en programmamaker) en Lotte Jensen (1972, filosoof en neerlandica) zijn ook nog eens een tweeling en hebben samen het Zussenboek geschreven: “een boek voor iedereen met een zus, die zussen kent of graag een zus zou willen hebben”.

Aantrekkelijk Zussenboek met kleurrijke pagina’s en veel foto’s
Het Zussenboek is meteen al heel aantrekkelijk als je het doorbladert: een handzaam boek, met kleurrijke pagina’s en veel foto’s, die meteen op het eerste gezicht al herkent: boeken over zussen, beroemde zussen. Het nodigt uit om door te bladeren en lijkt geen “echt leesboek”, eigenlijk meer een soort mooi geïllustreerd tijdschrift. Toch heb ik het boek achter elkaar uitgelezen en met heel veel plezier, regelmatig met een flinke glimlach van herkenning om mijn lippen. Ook kwamen er spontaan een heleboel herinneringen aan mijn eigen jeugd samen met mijn zusje Daniëlle boven, echt heel leuk om daar weer eens bij stil te staan (al doen we dat eigenlijk al regelmatig, we hebben echt zussendagen nu we volwassen zijn). De zussen hebben werkelijk van alles verzameld wat over zussen gaat – en het is leuk om te merken dat ze daar samen plezier aan hebben beleefd: boeken over zussen, films over zussen, toneelstukken over zussen, beroemde muzikale, schrijvende of sportende zussen. Allerlei heerlijke jeugdboeken over zussen, die ik zelf ook heb gelezen en als volwassene heb herlezen: De Dolle Tweeling, De Olijke Tweeling en de Drieling… Tussendoor staan er mooie quotes en gedichten en zelfs een aantal goed gekozen korte fragmenten uit toneelstukken en boeken. Ik heb er heel veel tips uitgehaald voor mooie films en boeken en zelfs voor muziek. Ze hebben een leuke manier gekozen om te onderzoeken wat de band tussen zussen nou eigenlijk zo bijzonder maakt.

Het Zussenboek, een echte aanrader en cadeautip!
Wat ik ook erg leuk vond om te lezen – een mooi inkijkje in hoe het bij andere zussenparen gaat – waren de verhalen uit de eigen jeugd van de Jensen-zusjes en de korte interviews met andere Nederlandse zussenparen. Ik vind dit boek een aanrader, ook echt leuk om cadeau te doen aan je zus, moeder of iemand anders met een zus! Een boek wat zich heerlijk in stukjes laat lezen, of laat doorbladeren – óf gewoon in één ruk uit laat lezen.

Lotte Jensen Stine Jensen – Zussenboek Informatie
– Titel: Zussenboek
– Schrijfsters: Lotte Jensen, Stine Jensen (Nederland)
– Soort boek: verhalen en gedichten over zussen
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 27 september 2016
– Omvang: 195 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 19,95
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)

Flaptekst Zussenboek van Lotte en Stine Jensen
In het Zussenboek maken tweelingzussen Stine & Lotte de lezer deelgenoot van de bijzondere relatie tussen zussen, hun symbiose, hun identiteit, hun ontwikkeling met en zonder elkaar. Ze kenschetsen hun relatie met steekwoorden als onvoorwaardelijk, steun, plezier, kletsen, altijd beschikbaar.
En soms ook onderlinge competitie, jaloezie, geruzie. Maar de eerste reeks typeringen overheerst uiteindelijk altijd.
‘Op de een of andere manier ben je nooit alleen op de wereld.’ door zussen voor zussen. Maar de zusjes Jensen zouden de zusjes Jensen niet zijn als ze zouden nalaten verder te kijken dan het persoonlijke. Zo zetten ze het begrip rivaliteit in een psychologisch kader; ze plaatsen het zusterschap in een historisch en filosofisch perspectief; ze analyseren de beeldvorming van zussen aan de hand van films en literatuur; ze kijken naar zussen in de kunst, naar zingende en sportende zussen en nog veel meer.

Boeken Over Zussen Tips en Informatie
Boeken Cadeautips Vrouwen