Carel van Gestel Stroomlijn op het spoor Recensie

• Soort boek: spoorwegboek, fotoboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 3 mei 2021
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering van het spoorwegboek

• Bijna zonder uitzondering zijn de de boeken over treinen en alles op en rond het spoor prachtig uitgegeven. Ook het nieuwe boek van Carel van Gestel over de gestroomlijnde locomotieven en treinen op het Nederlandse spoor is dit weer het geval. Vooral de rijkdom aan foto’s is een lust voor het oog. Zoals altijd zijn de begeleidende teksten van Van Gestel, bondig, informatief en prima geschreven. Natuurlijk is het boek vooral bedoeld voor spoorwegenthousiastelingen maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn het verleden van Nederland, is er veel te genieten. (Allesoverboekenenschrijvers.nl∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van het nieuwe spoorwegboek van Carel van Gestel

In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw staat bij het ontwerpen van vervoersmiddelen een zo laag mogelijke luchtweerstand voorop. Zo doet behalve bij het weg- en vliegverkeer ook bij de spoorwegen de stroomlijnvorm zijn intrede. In Nederland zorgt in 1934 de introductie van het driedelige dieseltreinstel voor een ware sensatie. Zoiets futuristisch is nog nooit vertoond! De stroomlijnvorm van deze zogenoemde diesel-drie zal gedurende enkele decennia het beeld van de spoorwegen in Nederland bepalen. Spoedig verschijnen ook elektrische treinstellen met deze vorm en wordt in navolging van het buitenland geëxperimenteerd met een stroomlijnbeplating voor stoomlocomotieven.

Stroomlijn op het spoor biedt de lezer in kleur en zwart-wit een uniek beeld van het Nederlandse spoorwegmaterieel uit de jaren dertig en het begin van de jaren veertig, vanaf de bouw tot de buitendienststelling en tenslotte sloop. Bekende spoorwegfotografen hebben hun medewerking verleend aan het boek door spectaculaire, vaak nog onbekende foto’s beschikbaar te stellen.