Dieter Honoré Pekel recensie

• Verschijnt: 8 mei 2024
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,99
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris

Flaptekst van het boek over Patrick Sorgeloos geschreven door Dieter Honoré

Patrick Sorgeloos is de wetenschapper die zich als taak stelde om honger uit de wereld te helpen. De sleutel om die ultieme opgave te verwezenlijken vond hij in de meest onverwachte hoek, bij het pekelkreeftje.

Schrijver Dieter Honoré komt na de dood van zijn vader terecht bij professor Sorgeloos, een oude jeugdvriend van die overleden vader. Wat begint als een eenvoudig, warm gesprek mondt al snel uit in een grote bewondering voor het werk van de professor. De schrijver doet wat hij doet en pent het verbazingwekkende levensverhaal van Sorgeloos neer, een verhaal dat ons rond de wereld leidt, dat een man toont die zich totaal overgaf aan de wetenschap, soms ten koste van zichzelf, maar altijd vanuit een diepmenselijke visie.

Een wetenschapper, Patrick Sorgeloos, raakt op jonge leeftijd begeesterd door een piepklein kreeftje. Hij ziet in het diertje mogelijkheden die niemand anders ziet en trekt met zijn overtuiging een leven lang de wereld rond. Dieter Honoré heeft het verhaal van Sorgeloos en het pekelkreeftje opgeschreven in Pekel.

Dieter Honoré Pekel recensie

Pekel is een boeiend en persoonlijk verslag van een flink aantal ontmoetingen die  de schrijver Dieter Honoré had met de Vlaamse marine bioloog en onderzoeker Patrick Sorgeloos. die zijn gehele leven heeft besteed aan onderzoek naar het pekelkreeftje. Het is een bijzonder diertje dat in extreem zout omstandigheden leeft, sterker nog, alleen in die biotoop tot volle wasdom komt.  Sorgeloos raakt als op jonge leeftijd gefascineerd door het diertje en de mogelijkheden die het biedt bij de oplossing van wereldwijde voedselvraagstukken.  Als een ware messias zet hij zijn gehele leven tot op de dag van vandaag in het teken van dit bijzondere diertje.

De wereld van wetenschap en onderzoek is niet die van schrijver Dieter Honoré, sterker nog hij heeft zich er voor dit boek niet voor geïnteresseerd en mee bezig gehouden. Misschien juist daardoor is Pekel een boeiend portret geworden. Een biografisch portret waarin niet allen de hoofdpersoon maar ook de schrijver veel aanwezig is. Maar juist hierdoor is het boek levendig en een genot om te lezen. Het boek is door onze redactier gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Bijpassende boeken