Erik Tigelaar Het Utrechts straatnamenboek recensie

• Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 13 april 2023
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 39,95

Recensie en waardering van het boek

• Je kunt gerust stellen dat Erik Tigelaar de samensteller en schrijver van het boek over de straatnamen van de stad Utrecht heel wat uren, dagen, maanden en waarschijnlijk jaren werk zal hebben geleverd. De focus van het boek ligt vooral op de straten met een lange geschiedenis en die hun oorsprong hebben van voor 1850. Maar alle straten die in uit het zogenaamde BAG register van Utrecht zijn opgenomen. Klein nadeel is wel dat er jaarlijks nieuwe straten bijkomen in de stad en het boek hierdoor eigenlijk te snel veroudert. Een mooie en informatieve ondersteunende website zou dit euvel kunnen voorkomen. Voor zover bekend is de website er (nog) niet. Het is een mooi naslagwerk geworden dat zoals altijd onberispelijk is uitgegeven door WBOOKS. (Allesoverboekenenschrijvers∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de straatnamen van Utrecht

Straatnamen maken deel uit van ons dagelijks leven. Iedereen komt ermee in aanraking. Achter straatnamen gaan vaak bijzondere verhalen schuil. Veel mensen zijn geïnteresseerd in de herkomst van de naam van hun straat en de ontstaansgeschiedenis van oude straten in hun woonplaats. Straatnaamgeving geeft ook nu nog regelmatig aanleiding tot discussie.

De meeste grote streden van Nederland beschikken over een compleet straatnamenboek. Voor Utrecht bestond dat nog niet. Het straatnamenboek van Utrecht is geheel gebaseerd op nieuw archiefonderzoek. De bijna 350 straten die dateren van vóór 1850 worden uitgebreid beschreven, inclusief eerdere benamingen, vroegste vermelding en de verklaring van de huidige naam. Het boek bevat ook een beknopte geschiedenis van de straatnaamgeving in Utrecht.

In Het Utrechtse straatnamenboek kunnen Utrechters lezen hoe straten zoals Ledig Erf, Hanengeschrei en Ondiep aan hun bijzondere namen komen. Historici zullen nieuwe informatie aantreffen over de ontwikkeling van de stad.