Esther Freud Hoeveel ik van je hou recensie

• Nederlandse vertaling: Ineke Lenting
  • Uitgever: Orlando
  • Verschijnt: 23 maart 2023
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 16,99

Recensie van Monique van der Hoeven

Wat een prachtige roman is deze roman Hoeveel ik van je hou – een prachtig boek over sterke vrouwen, die ondanks alle beperkingen waar ze tegen aan lopen in hun leven er iets van weten te maken! Een boek over moeders, dochters en heel veel geheimen, liefde en verdriet. Hoeveel ik van je hou is Esther Freud’s 9e boek maar liefst al – voor mij was het de eerste keer dat ik iets van haar hand las. De Nederlandse vertaling is in 2023 uitgegeven door Uitgeverij Orlando.

Met haar prachtige en rakende schrijfstijl vertelt Esther Freude het verhaal van 3 vrouwen, Aiofe, Kate en Rosaleen – Aiofe in het hedendaagse Cork, terwijl ze afscheid neemt van haar stervende echtgenoot en Rosaleen, die in de jaren ’60 in Londen zwanger wordt van een getrouwde kunstenaar. Maar het is het verhaal van Kate. Kate is moeder van de kleine en heel wijze Freya en heeft een wiebelige relatie met Matt. Kate weet dat ze is geadopteerd en gaat op zoek naar haar echte moeder in een klooster in Ierland.

Hoeveel ik van je hou is gewoon een ontzettend mooi boek, met heel kanten, treffend geschreven, boordevol emoties en geheimen, levende personages en en vol met krachtige verhaallijnen. Een roman die gelezen moet worden! Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Flaptekst van de roman van Esther Freud

Rosaleen is jong, mooi en zit nog op school als ze begin jaren zestig de beroemde beeldhouwer Felix Lehmann ontmoet. Felix is joods en een bohemien; Rosaleen is de rebelse oudste dochter van Ierse caféhouders. Wanneer ze in Londen ontdekt dat ze zwanger is, reist Rosaleen naar een klooster in Ierland. De werkelijkheid die ze daar aantreft is echter totaal anders dan wat haar is voorgespiegeld…

Kate woont met haar dochter in het Londen van de jaren negentig, waar haar energie en haar belofte als kunstenaar worden verstikt in een ongelukkig huwelijk. Maar er roert zich iets in haar: de moed om een geheim uit haar verleden onder ogen te zien. Op het randje van een zenuwinzinking gaat ze naar Ierland, zonder goed te weten wat ze daar hoopt te vinden.

Hoeveel ik van je hou is een uiterst boeiende, prachtig geschreven en onvergetelijke roman over liefde, moederschap, geheimen en verraad, en hoe alleen de waarheid ons kan bevrijden.

De Engelse Esther Freud (Londen, 2 mei 1963), achterkleindochter van psychoanalyticus Sigmund Freud en dochter van kunstenaar Lucien Freud, debuteerde in 1991 met de roman Hideous Kinky (De kleur van henna) over een klein meisje dat in de jaren zestig met haar hippie-moeder door Marokko reist. De roman werd een internationale bestseller en werd verfilmd met Kate Winslet in de hoofdrol. Daarna volgden onder andere de romans Bestrijd de vossen en Zomer in Gaglow. Haar laatste roman Meneer Mac en ik verscheen in 2014.