Olivier Rolin De weerman Recensie Informatie en Inhoud

Olivier Rolin De weerman Recensie
De kleine en sympathieke uitgeverij IJzer uit Utrecht heeft weer een boek uitgegeven van de Franse schrijver Olivier Rolin. In eerste instantie werd ik op het verkeerde been gezet omdat ik dat ook hier te maken te hebben net als de eerste boeken die IJzer in Nederlandse vertaling heeft uitgegeven van Olivier Rolin. Maar dit is een biografisch verhaal en geschiedenisboek ineen. De weerman vertelt, aan de hand van een aantal door Olivier Rolin gevonden brieven tekeningen en documenten, van en over Aleksej Feodosjevitsj Vangenheim, meteoroloog en overtuigd communist, over de verschrikkingen van de honderdduizenden, zo niet miljoenen, gedeporteerden die in de dertiger jaren van de vorige eeuw door het Sovjet-regime in de Goelagkampen werden opgesloten en daar meestal overleden of werden vermoord. Door het verhaal van één van de slachtoffers van deze verschikkingen, die trouwens zelf niet heeft begrepen waarom hij in de Goelag terecht kwam, centraal te stellen krijg nog meer een beeld van hoe afschuwelijk het Sovjet-regime in deze periode was. Hoe moordpartijen systematisch werden uitgevoerd en hoe miljoenen mensen leden in de Goelags. Natuurlijk is er wel enige bekendheid met deze periode van de Russische geschiedenis. Olivier Rolin heeft met De Weerman een schrijnend en indrukwekkend boek geschreven over één van de slachtoffers van dit angstaanjagende en gewelddadige regime. Achterin het boek zijn de tekeningen opgenomen die Vangenheim maakte voor zijn dochtertje in het Goelagkamp op de Solovetski-eilanden. De weerman van Olivier Rolin is een mooi geschreven, indrukwekkend en aangrijpend boek dat van de redactie beoordeeld wordt met ++++ (uitstekend)

– Titel: De weerman
– Schrijver: Olivier Rolin ♂ (Frankrijk)
– Genre: biografisch portret, geschiedenisboek
– Origineel: Le météorologue (2014)
– Nederlandse vertaling: Katelijne De Vuyst
– Uitgever: Uitgeverij IJzer
– Verschenen: 15 oktober 2016
– Omvang: 240 pagina’s
– Prijs: € 18,50
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Inhoud Olivier Rolin – De weerman
Aleksej Feodosjevitsj Vangenhejm werkt als weerkundige voor de Hydrometeorologische Dienst van de Sovjet-Unie. De man is een overtuigde communist en trouwe aanhanger van Stalin. Toch wordt hij in januari 1934 opgepakt door de Russische geheime dienst en gedeporteerd naar het goelagkamp van de Solovetski-eilanden. Wat heeft hij misdaan, hoe luidt de aanklacht, wie heeft hem aangegeven? Hij komt het nooit te weten, maar blijft tot het eind geloven dat alles op één groot misverstand berust. Tijdens zijn opsluiting schrijft Vangenhejm brieven. Ontroerende, schrijnende brieven. Samen met duizenden lotgenoten is Vangenhejm tijdens de Grote Zuivering van de aardbol verdwenen. De zoektocht van Olivier Rolin naar zijn personage mondt uit in een beklijvende schildering van de stalinistische waanzin en de blinde repressie die er woedde.

Franse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie