Sadegh Hedayat De blinde uil Recensie ★★★★★

Sadegh Hedayat De blinde uil Recensie ★★★★★ Uitmuntend

Het is niet de eerste keer dat deze klassieker en hoogtepunt uit de Perziche literatuur, Sadegh Hedayat – De blinde uil in Nederland is uitgegeven. Maar Uitgeverij Jurgen Maas heeft er goed aan gedaan om deze uitmuntende roman opnieuw uit te geven. Deze unieke roman verdient een groot lezerspubliek. De blinde uil werd zo’n tachtig jaar geleden voor het eerst uitgegeven en blijft na al die jaren nog steeds uniek, verontrustend en een briljante beschrijving van de teloorgang en waanzin van de schrijver.

De strijd tussen levenskracht en doodswens op een briljante wijze beschreven
De onder depressies en een slechte gezondheid getourmenteerde Perzische schrijver pleegde in 1948 zelfmoord. En als je De blinde uil leest, begrijp je dat hij leed onder het leven. Grote angst, het verlangen naar een onmogelijke liefde en diepe eenzaamheid beheersen het leven van de hoofdpersoon van De blinde uil. Met opium probeert hij zijn leven dragelijk te maken. Maar de waanzin lijkt de overhand te krijgen. In een glasheldere stijl tekent Sadegh Hedayat het dystopische en noodlottige leven van zijn hoofdpersoon. De strijd tussen de levenskracht en de doodswens wordt op een briljante wijze beschreven en dat zorgt ervoor dat je wilt doorlezen en kunt genieten van dit kleinood uit de wereldliteratuur. Sadegh Hedayat – De blinde uil is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie: Theo Jordaan

SADEGH HEDAYAT – DE BLINDE UIL

– Titel: De blinde uil
– Schrijver: Sadegh Hedayat (Perzië, Iran)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Boof-e koor (1936)
– Oorspronkelijke taal: Perzisch
– Nederlandse vertaling: Gert J.J. de Vries
– Uitgever: Uitgeverij Jurgen Maas
– Verschenen: 19 januari 2018
– Omvang: 120 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 16,95
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan

Sadegh Hedayat Informatie

Sadegh Hedayat (1903, Teheran) werd in een hoogopgeleide, aristocratische familie geboren, waardoor hij toegang had tot goed onderwijs. Hij kwam in contact met de Franse literatuur door naar een katholieke school te gaan. Samen met een aantal andere studenten ontving hij in 1925 na de middelbare school een beurs om in Europa te studeren. In eerste instantie kwam hij in Gent terecht voor een ingenieursstudie, maar dat was slechts van korte duur. Hij probeerde het nog een aantal keer aan andere instituten – het vakgebied was immers voor voorwaarde verbonden aan zijn studiebeurs – maar uiteindelijk kreeg hij toch toestemming om Franse letterkunde te studeren. Hij schreef tijdens zijn verblijf meerdere essays, onder andere over vegetarisme en een aanklacht over wreedheid tegen dieren – hij was sinds jonge leeftijd om principiële redenen vegetariër – maar zijn bekendste werk, ‘De blinde uil’, publiceerde hij later pas tijdens een verblijf in Bombay. Hedayat leed aan depressies en in 1951 pleegde hij zelfmoord in Parijs. Hij ligt begraven op Père Lachaise.

Recensies Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken 2018
Boeken uit 1936