James Rebanks Het herdersleven Recensie

James Rebanks Een herdersleven Recensie Informatie

Dit is echt een boek dat mij nog lang bijblijft. James Rebanks beschrijft zijn leven als een schaapsherder en fokker in de streek waar zijn vader, grootvader en voorvaderen zijn geboren: het Lake District in Noord Engeland. Nooit geweten dat er zo veel bij komt kijken om een kudde schapen op te bouwen door lammeren, scheren, selecteren en fokken. Het boek volgt de seizoenen: Zomer, Herfst, Winter en Lente. Het eerste hoofdstuk gaat over het hechten van een schaap aan haar grond.

Een schrijver die zeer gehecht is aan zijn grond
De schrijver is ook gehecht aan zijn grond. Int tegenstelling tot dichters als William Wordsworth en Wainwright, die het land bewonderen, maar er niet weten wat een werk er voor nodig is. Een mooie omschrijving van dat werk gaat over de tijd na de uitbraak van mond-en-klauwzeer die ook het Lake District trof. Hij beschrijft het kopen van twee fokooien. Twee daarvan zijn de oermoeders van zijn nieuwe kudde. Zeker nadat hij in Oxford heeft gestudeerd beseft hij door zijn studiereizen, die hij maakt naar werelderfgoed plaatsen voor Unesco, hoe verbonden hij is met zijn geboortegrond. Maar door de hele geschiedenis gaan de zonen vaak eerst ergens anders of in andere bedrijfstakken werken om met de daar opgedane ervaringen en verdiende geld weer verder te bouwen aan eeuwenoude verhalen.

James Rebanks Een herdersleven, een lezenswaardig en mooi boek
Ondanks het feit dat de schrijver door zijn brede interesses soms iets te veel uitweidt is Het herdersleven van James Rebanks een lezenswaardig en mooi autobiografisch boek. Het wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

– Titel: Het herdersleven
– Schrijver: James Rebanks (Engeland)
– Soort boek: autobiografische verhalen, herdersverhalen
– Origineel: The Shepherd’s Life (2015)
– Nederlandse vertaling: Catalien van Paassen
– Uitgever: Hollands Diep
– Verschenen: 2016
– Omvang: 288 pagina’s (met foto’s)
– Prijs: € 19,99
– Oordeel: +++ (zeer goed) Lia Sluijs

Flaptekst en inhoud James Rebanks – Het herdersleven
Sommige mensen kiezen helemaal zelf hun weg in het leven. James Rebanks niet. Hij is de oudste zoon van een schaapherder, die zelf ook de oudste zoon van een schaapherder is. Zijn familie woont en werkt al sinds mensenheugenis in het Noord-Engelse Lake District. Dit stukje aarde is vooral bekend door de romantische beschrijvingen van de dichter William Wordsworth en de geïllustreerde kinderboeken van Beatrix Potter. Maar de wereld van James is heel anders. Zijn manier van leven volgt het ritme van de seizoenen en het werk dat ze vereisen. Er is in al die eeuwen niets aan veranderd: de schapen naar het hoogland drijven en hooi maken in de zomer; vervolgens de bezoeken aan de herfstmarkten waar de kuddes worden aangevuld; het zware werk in de winter als de schapen in leven moeten worden gehouden en de dartelheid van de lente, als de lammeren worden geboren en de schapen terugkeren naar de heuvels en dalen. James Rebanks laat ons kennismaken met een oeroud landschap en de uitstervende levenswijze die dit landschap in de loop der eeuwen nadrukkelijk heeft gevormd. Het herdersleven is een uniek inkijkje in het dagelijkse leven op het Engelse platteland, en toont Rebanks’ diepgewortelde verbondenheid met zijn omgeving. Een verbondenheid die de meeste mensen tegenwoordig vreemd is. Het herdersleven is een verhaal over een werkend bestaan, over mensen die voortleven en volhouden, zelfs als de cultuur om hen heen – die van het Lake District en van het boerenleven – verandert. Veel memoires gaan over mensen die hun uiterste best doen ergens weg te komen. Dit is het verhaal van een man die zijn uiterste best doet ergens te blijven.

Nieuwe Autobiografieën
Engelse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie