Thomas Vaessens De Daf van mijn vader Recensie ★★★

Thomas Vaessens De Daf van mijn vader Recensie

Thomas Vaessens De Daf van mijn vader recensie ★★★

Thomas Vaessens heeft de geschiedenis van de Daf personenauto uitgekozen om een cultuurgeschiedenis te schrijven over het Nederland van na de Tweede Wereldoorlog tot en met de jaren 70 van de vorige eeuw. Het boek moet een tegenbeeld zijn voor de, volgens Vaessens, vaak over geïdealiseerde Sixties en alles wat ermee gepaard ging. Gelukkig is deze poging van Thomas Vaessens geslaagd te noemen.

Geslaagde “alternatieve” geschiedenis van de Nederlandse Jaren 60 en 70

Aan de hand van de geschiedenis van de Daf personenauto en zijn bedenker Hub van Doorne, vermegt met zijn persoonlijke verhalen, vertelt Thomas Vaessens het verhaal van het naoorlogse Nederland. Nu eens niet vanuit het perspectief van de grote stad maar vanuit het perspectief vanuit de provincie. Thomas Veassens is hoogleraar letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en dat kun je ook wel merken aan het boek. Alhoewel De Daf van mijn vader veel anekdotes bevat, is de wetenschappelijke onderbouwing behoorlijk aanwezig. De zeer uitgebreide verantwoording aan het einde van het boek, spreekt boekdelen. Een enkele keer zit deze aanpak de leesbaarheid van De Daf van mijn vader een klein beetje in de weg. Maar over het algemeen is het een prettig leesbaar boek geworden. Thomas Vaessen heeft als uitgangspunt het levensverhaal van Hub van Doorne de bedenker van de Daf en de ontwikkeling van deze enige naoorlogse in massa geproduceerde Nederlandse personenauto als uitgangspunt genomen om de geschiedenis van Nederland te beschrijven in de jaren vijftig tot en met de jaren zeventig. Het perspectief van de gewone man staat hierin centraal. Door zowel het verhaal te vertellen van een Nederlandse ondernemer met ambities, de gewone man die zich in de loop van de naoorlogse jaren steeds vaker een auto kon veroorloven en de (gast)arbeider ontstaan een geslaagd tegenwicht ten opzichte van de vaak overheersende hoofdstedelijke verhalen jaren zestig en zeventig verhalen. Thomas Vaessens De Daf van mijn vader is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

THOMAS VAESSENS – DE DAF VAN MIJN VADER

– Titel: De Daf van mijn vader
– Schrijver: Thomas Vaessens (Nederland)