Tim van der Veer De wetenschap van Tara Recensie Roman

Tim van der Veer - De wetenschap van Tara Recensie Roman

Tim van der Veer – De wetenschap van Tara Recensie Roman
In juni 2016 is de eerste roman verschenen van de Nederlandse schrijver Tim van der Veer – De wetenschap van tara bij Uitgeverij De Arbeiderspers. Op deze pagina kun je de Tim van der Veer – De wetenschap van Tara recensie roman informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

– Titel: De wetenschap van Tara
– Schrijver: Tim van der Veer ♂ (Nederland)
– Genre: psychologische roman
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschijnt: 14 juni 2016
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 11,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Theo Jordaan
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Tim van der Veer heeft met De wetenschap van Tara een geslaagd romandebuut geschreven. Snel en met een scherp oog voor details beschrijft Tim van der Veer de absurdistische lotgevallen van hoofdpersoon Nils Renkema op zijn bijzondere tocht van Nederland naar Servië. Nils Renkema is een enigszins wereldvreemde, verlegen en misschien wel autistische, moluculairbioloog die in Utrecht een bijzonder plantje met de naam Zandraket bestudeert. Als de conciërge van de universiteit, de uit Servie afkomstige Slavko, overlijdt aanvaardt Nils een speciale opdracht. Hij moet het lijk van Slavko naar zijn geboorteplaats in Servië terugbrengen om hem in zijn geboortegrond te laten begraven. Als aanwijzing heeft Nils een foto met een oude vrouw en een fles met de Servische sterke drank šljivovica.

Goed geschreven en absurdistische avonturenroman
Wat volgt is een bijzondere tocht die Nils is vreemde situaties brengt en hem in contact laat komen met personen uit het leven van Slavko die zich in verschillende plekken in Europa bevinden. Criminelen, vrouwen waarmee Slavko een relatie heeft gehad, vage familieleden. Een stoet van kleurrijke personen moet Nils bezoeken om zijn einddoel te bereiken. En de tocht wordt afgelegd in een oude lijkwagen waarvan de motor nooit mag afslaan. Dat Nils zelf ook een tikje van de molen heeft gehad, blijkt wel uit het feit dat bij elke nieuwe etappe die hij aflegt. een route gebruikt die de meest veilige en de minst risicoloze moet zijn die er is. Dat betekent dat hij soms via de meest afgelegen landweggetjes zijn weg moet zoeken. Langzamerhand ontvouwt zich in korte hoofdstukken het avontuur, doorsneden met fragmenten uit het leven van Slavko en uit het verleden van Nils zelf.

Een geslaagde debuutroman met een bijzondere hoofdpersoon
Een enkele keer voert Van der Veer de wetenschappelijke hersenspinsel van Nils wel erg ver door en staan er iets te veel Sevische zinnetjes in de roman. Het vergt dan enig doorzettingsvermogen om deze allemaal te lezen. Maar verder is het romandebuut van Tim van der Veer zeker geslaagd te noemen. De geheel eigen stijl en opbouw van de debuutroman, de kleurrijke figuren die voorbij komen en het bijzondere verhaal zorgen voor een aantal uurtjes leesplezier. Tim van der Veer – De wetenschap van Tara krijgt +++ (zeer goed).

Flaptekst en inhoud Tim van der Veer – De wetenschap van Tara
Het testament van Slavko, de conciërge van de universiteit waar Nils als moleculairbioloog werkt, bevat een verrassende opdracht: Slavko vraagt Nils hem te begraven in zijn geboortegrond. Ergens in Servië, maar waar precies, dat herinnert hij zich niet. Bij de brief zitten een foto van een oude vrouw en een fles šljivovica. Met een lijkwagen volgt Nils Slavko’s spoor door het hart van Europa; een onvoorspelbare reis die hem met geweld uit zijn comfortzone slingert. Hij ontmoet oude liefdes, sinistere maffiosi en ontredderde kunstenaars. Langzaam komt Nils erachter hoe het leven van Slavko in de schaduw van de Balkanoorlog is ontspoord.

Nieuwe Nederlandse Romans 2016
Nieuwe Boeken Juni 2016