Jasmin B Frelih In tweeën Recensie Roman uit Slovenië

Jasmin B. Frelih In/tweeën Recensie Roman uit Slovenië

Jasmin B Felih In tweeën Recensie Roman uit Slovenië
Voor mij is In/tweeën een verwarrend boek. Onderweg in dit boek waren er maar een paar momenten dat ik enig houvast vond. Doorbijten, doorlezen en bij de les blijven vond ik geen gemakkelijke opgave. De roman heet In/tweeën. Voor mij begint de verwarring al op het moment dat er drie verhaallijnen blijken te zijn. Een, de verslaafde regisseur Evan, de gegoede familie Kras en de dichteres c.q. Filosofe Zoia, Of heet het boek zo omdat er gerefereerd wordt aan de Grote Breuk ergens in het verleden? Of heet het boek zo omdat de verhalen zich afspelen in de toekomst? Dat de schrijver de lezer wil meenemen, waarschuwen voor wat de wereld te wachten staat wanneer een mens niet meer in staat blijkt zich te verbinden aan? De grote uitkomst van het super individualisme?

In het eerste deel van het boek maak je kennis met Evan. Een ernstig verwend mannetje dat vanwege zijn grote successen als regisseur zo’n beetje de hele wereld naar zijn hand denkt te kunnen zetten. Wanneer het tegen gaat zitten, hij niet direct aan zijn drugs kan komen, gaat hij er toch zelf op uit. Gevraagd en ongevraagd krijgt hij het advies zich niet op deze duistere paden te wagen maar hij kan niet anders. Deze reis naar het duister is een ernstig vervreemdende gang door de krochten van een hallucinerende zwarte wereld. En hoe zit het met de liefde? De seks? In het hier en nu heeft hij een relatie met een van zijn actrices die hij inzet wanneer het hem uitkomt. Wanneer zij wat eigenzinnig begint te worden wil hij haar eigenlijk het liefst afserveren, maar ja, zij is de hoofdrolspeelster in zijn aanstaande productie. Dan verschijnt er een perfecte vrouw die niets van hem nodig heeft waarbij hij toch na een poos seksuele verlangens bij ontwikkelt. Maar…

Dan de familie Volk. Een hechte familie die bij elkaar komt vanwege de 50ste verjaardag van Kras. De namen geven meteen weer welke plaats dit gezin inneemt in de maatschappelijke hiërarchie. Maar ook hier natuurlijk nogal wat addertjes onder het gras. We maken kennis met een scala aan familieleden en aanverwanten kennissen, vrienden. Dat zijn er nogal wat. De schrijver beschermt de lezer voor al te veel personages in het verhaal. Pagina 56; “Om te voorkomen dat u onder de veelheid van mensen bedolven raakt…” Fijn, die bescherming van de auteur. Grappig vind ik, maar ook hard nodig in deze ingewikkelde roman.

In/tweeën is een ingewikkelde, uitdagende en verwarrende Sloveense roman
Op deze mooie feestdag ter ere van Kras wordt helder dat dit gezin elkaar nauwelijks kent en intussen bereid is ernstig over elkaar te oordelen. Maar wanneer er praktische nood aan de man en/of vrouw is bereid zijn elkaar te helpen en te steunen. Dan is er nog het verhaal van Zoia, de dichteres. Een magisch, geheimzinnige vrouw, grootheid, die na jaren in de luwte geleefd te hebben plotseling bereid lijkt te verschijnen op een alternatief festival. Op pagina 89 worden door haar voor het eerst in dit boek de woorden gesproken:”breek mij in tweeën” en daarna op pagina 90; “Of een schaar,! Met een schaar door mijn middel, fiftyfifty, want je weet, het is afnemende maan” Deze woorden, zinnen, in dit deel van het boek staan voor mij symbool voor de hele inhoud van het boek. Ik denk dat ik het niet goed heb gesnapt.

Maar goed. Er is wellicht hoop. Alle drie de hoofdpersonages zijn op een onduidelijke wijze in het bezit gekomen van een vliegticket. De volgende ochtend om 8 uur zullen zij naar een onbekend oord vertrekken. Alle drie vinden zij voor zichzelf een rede op deze geheimzinnige uitnodiging in te gaan. Vinden zij elkaar onderweg? Krijgen zij, op hun bestemming aangekomen een idee? Het licht? Een antwoord op al hun levensvragen? Kunnen zij zich aan elkaar, aan het lot, aan hun bestemming, aan een ideaal, aan de ander verbinden? Ik moet zeggen, Jasmin B. Felih – In/tweeën is een ingewikkelde roman. Een boek dPaginaat zich afspeelt in een fictieve toekomst. Daar kan ik niet zoveel mee. Maar wellicht toch belangrijk dat dit soort verhalen geschreven worden. Dat weet ik eigenlijk niet. Desalniettemin is Jasmin B. Frelih – In/tweeën gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Mieke Koster

JASMIN B. FRELIH IN/TWEEËN ROMAN UIT SLOVENIË
– Titel: In/tweeën
– Schrijver: Jasmin B. Frelih ♂ (Slovenië)
– Soort boek: sociale roman
– Origineel: Na/pol
– Nederlandse vertaling: Roel Schuyt
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 29 mei 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Mieke Koster

Flaptekst Jasmin B. Frelih – In/tweeën
Evan Z. is een verslaafde theaterregisseur in Tokio. Op zoek naar drugs komt hij in stadsdelen waar niemand durft te komen en op metrostations waar vreemde monsters huizen. Nadat zijn toneelvoorstelling op een fiasco uitloopt, vindt hij een vliegticket en besluit te vertrekken. In Slovenië viert Kras Volk zijn vijftigste verjaardag. Terwijl hij zelf op reis gaat, komt zijn familie bij elkaar, wat leidt tot dramatische en hilarische ontmoetingen. Op het kunst- en poëziefestival Poetrylitics in New York zal Zoja als beroemdheid optreden. Haar verschijning trekt het meest uiteenlopende publiek. Nadat ze op het nippertje aan een aanslag ontsnapt, vlucht ze. De levens van deze drie personages vertonen steeds meer scheuren. Kunnen ze zichzelf en elkaar nog redden?

Sloveense Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017