Carel van Gestel Nostalgie op het spoor Recensie Spoorwegboek

Nostalgie op het spoor is een prachtig uitgegeven fotoboek dat de geschiedenis beschrijft van de eerste elektrische locomotieven die op het Nederlandse spoor gebruikt werden door de Nederlandse Spoorwegen. Deze locomotieven speelden een belangrijke rol tijdens de opbouw van het land na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. In 1947 werden de eerste elektrische locomotieven in dienst genomen. Dit mooie boek laat de geschiedenis zien van de locomotieven van de serie 1000,1100, 1200 en 1300 aan de hand van een groot aantal foto’s.

Prachtig fotoboek over de eerste elektrische locomotieven in Nederland
Verwacht geen uitgebreide geschreven geschiedenis. Nee de foto’s vertellen het verhaal. Van de opbouw van het het elektrische spoorwegnet, testritten en de dagelijkse diensten van de locomotieven tot het onderhoud, bijzondere ritten, ongevallen, het uit dienst nemen en zelfs de sloop. Maar juist dit maakt het boek aantrekkelijk. Al bladerend krijg je een mooi beeld van het spoor in het naoorlogse Nederland en de goed geschreven bijschriften bij de zwart-wit foto’s zorgen toch voor een zeer uitgebreid overzicht. Nostalgie op het spoor is een aantrekkelijk boek. Zeker voor liefhebbers van treinen. Maar ook mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van het naoorlogse Nederland zullen zeker plezier beleven aan dit boek. Carel van Gestel – Nostalgie op het spoor wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

CAREL VAN GESTEL – NOSTALGIE OP HET SPOOR INFORMATIE
– Titel: Nostalgie op het spoor
– Ondertitel: De eerste elektrische locomotieven van de NS
– Schrijver: Carel van Gestel ♂ (Nederland)
– Soort boek: fotoboek, spoorweggeschiedenis
– Uitgever: WBOOKS
– Verschenen: 1 mei 2017
– Omvang: 168 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 29,95
– Waardering: ++++ (uitstekend)

Flaptekst Carel van Gestel – Nostalgie op het spoor
Het zijn de late jaren veertig van de vorige eeuw. De schade die de Tweede Wereldoorlog heeft achtergelaten in het land heeft zich ook uitgestrekt naar materieel en infrastructuur. De spoorwegen zijn desolate, ruïneuze landschappen geworden. Dan komt de elektrificatie van de hoofdlijnen van het spoorwegnet – een bundel zonlicht door de duisternis. De elektrificatie had hoge prioriteit, want de nog aanwezige stoomlocomotieven waren dermate verouderd dat vervanging door elektrische locomotieven kon worden afgeleverd, waarna pas eind 1950 de volgende serie zijn intrede deed. Toen in de loop van 1951 voldoende nieuwe locs voor de dienst aanwezig waren, kon afscheid worden genomen van de gehuurde machines uit Engeland en Frankrijk. Nostalgie op het spoor laat in prachtige foto’s de geschiedenis zien van de elektrische locomotieven die tot 1956 voor NS werden gebouwd, en die een cruciale rol hebben gespeeld bij de wederopbouw in de naoorlogse jaren. Nostalgie op het spoor, van begin tot eind.

Nieuwe Boeken over Treinen en Spoorwegen