Jan Jacobs Mulder De zwarte Mozart historische roman

Jan Jacobs Mulder De zwarte Mozart Recensie historische roman

Voor mij ligt een werkelijk prachtig vormgegeven gebonden boek in mooie, subtiele kleuren, met als titel Joseph, de zwarte Mozart, geschreven door Jan Jacobs Mulder, een voor mij nog onbekende auteur. Als klassiek zangeres ben ik natuurlijk erg geïnteresseerd in het onderwerp en een boek met als titel De zwarte Mozart.

Wie is deze zwarte Mozart dan wel?
Het boek is een historische roman, gebaseerd op het leven van Joseph Boulogne – Chevalier de Saint-George. Joseph, geboren op Gaudeloupe, was van Frans-Afrikaanse afkomst: zijn moeder was een slavin, in het boek genaamd Nanon, en zijn vader een Franse plantage-eigenaar. Als Joseph 10 jaar oud is verhuist het gezin naar Parijs. Hij groeit daar als een van de heel weinige mensen met een donkere huidskleur, wat hem zowel een bezienswaardigheid maakt, als een verwerpeling: er heerst in de tijd van net voor de Franse Revolutie een beeld dat donkere mensen minderwaardige schepsels zouden zijn. Joseph is een zeer getalenteerd violist en hij ontvangt een goede muziekopleiding, bij Francois-Joseph Gossec. Daarnaast is hij een begenadigd schermer en heeft hij een atletische bouw, die hem zeer geschikt maakt voor allerlei sporten.

Een boeiend levensverhaal met successen en drama!
Mulder vertelt het verhaal vanuit de ogen van Joseph Boulogne, als die op slechts 54-jarige leeftijd in Parijs op zijn sterfbed ligt, zijn viool dicht bij zich en met nog maar enkele goede vrienden die hem bezoeken. Joseph herinnert zich zijn jeugd, op de plantage en later in Parijs, waar hij zich langzaam opwerkt tot een beroemdheid in zowel de vioolkunst en als componist, als in de schermkunst. We lezen zijn hele levensverhaal, een verhaal van vele successen, maar ook heel veel drama en grote verliezen en een continue strijd voor de gelijkheid van mensen. Een strijd die hem uiteindelijk fataal wordt en waarvan hij zich afvraagt op zijn sterfbed of hij zich niet beter alleen op zijn muziek had kunnen concentreren.

Een bijzondere man mooi tot leven gebracht

In het verhaal komen veel verwijzingen voor naar de opera’s en muziek van o.a. Henry Purcell en Christoph Willibald Gluck: Dido&Aeneas en Orphée et Euridice; ook heeft Boulogne een ontmoeting met Gluck en Haydn. Mulder plaatst hiermee voor mij Joseph Boulogne heel mooi in het tijdsbeeld. De schrijfstijl van Jan Jacobs Mulder is enigszins ouderwets en afstandelijk – wat opvalt door o.a. het gebruik van “wij” en “zij” in plaats van “we”en “ze”- maar past juist daardoor heel goed bij dit prachtige en ook heftige levensverhaal van een componist die naar mijn mening wel wat meer bekendheid had verdiend – de muziek van Boulogne, waarvan ik nadat ik het boek had uitgelezen, wat heb beluisterd, vond ik prachtig. Een heel mooi en boeiend boek, goed geschreven en met een sterk beschreven karakter-ontwikkeling van Joseph Boulogne. Jan Jacobs Mulder heeft deze bijzondere man voor mij tot leven gebracht. Jan Jacobs Mulder – De zwarte Mozart krijgt +++ (zeer goed).

– Titel: De zwarte Mozart
– Schrijver: Jan Jacobs Mulder ♂ (Nederland)
– Genre: biografische roman, historische roman
– Uitgever: Xander Uitgevers
– Verschijnt: 19 september 2016
– Omvang: 376 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 9,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven
…Uitgebreide Informatie en Bestellen >

Inhoud historische roman De zwarte Mozart van Jan Jacobs Mulder
Parijs, 1799. In de turbulente tijd van de Franse Revolutie is Joseph Boulogne ernstig gewond teruggekeerd uit Saint Domingue, waar hij vocht tegen de kolonisten voor de afschaffing van de slavernij. Al stervende kijkt hij terug en vraagt zich af: heb ik genoeg gedaan? Joseph, zoon van een blanke plantage-eigenaar en een vrijgekochte slavin, groeide op in Parijs en ontwikkelde zich tot een uitstekend violist, geroemd componist, gevierd schermer en hij was bovendien geliefd bij de vrouwen. Ondanks zijn succes hield hij het gevoel nooit echt bij de blanke elite te hebben gehoord. Met tweehonderdvijftig vrijwilligers besluit hij naar Saint Domingue te trekken om op te komen voor de rechten van de slaven. Het zal een strijd voor zijn eigen leven worden. Op meesterlijke wijze voert Mulder de lezer aan de hand van het leven van Joseph Boulogne mee naar het Frankrijk van de achttiende eeuw. Rijkdom en armoede, liefde, verlies, vernedering en erkenning wisselen elkaar in hoog tempo af. Het resulteert in een aangrijpend verhaal over muziek, avontuur en tumult.

Nieuwe Boeken September 2016
Nieuwe Historische Romans Overzicht

Boekbespreking van: Monique van der Hoeven (Zingjeeigenwijs.nl)