Bennie Roeters Tjerk Recensie Roman over Tjerk Vermaning

Wie de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bewust heeft meegemaakt zal zich ongetwijfeld de beroering rondom de Drentse amateur archeoloog Tjerk Vermaning nog herinneren. Zelf zoon van een arme schipper wist hij de archeologische gemeenschap totaal op zijn kop te zetten met zijn vondsten in Drenthe. De geschiedenis zou volgens hem totaal herschreven moeten worden op basis van zijn vondsten. In de jaren zestig ondersteunde het Drents Museum ondersteund Vermaning financieel en kocht een aantal van zijn vondsten. In 1966 werd hem de Culturele prijs van Drenthe toegekend.

De beroering rond Tjerk Vermaning ijlt nog altijd na in Drenthe
Echter de meeste bekendheid kreeg Tjerk Vermaning vermoedelijk door een rechtszaak die in 1975 tegen hem werd aangespannen. Wetenschappelijk onderzoek door de archeologen Harm Tjalling Waterbolk en Dick Stapert van de Rijksuniversiteit Groningen zou namelijk hebben aan getoond dat het bij de vondsten zou gaan om vervalsingen die veel minder oud waren dan Vermaning beweerde. Vermaning werd op 18 maart 1975 gearresteerd op verdenking van oplichting. Na in eerste instantie in 1977 tot een maand gevangenisstraf te worden veroordeeld werd hij in 1978 in hoger beroep vrijgesproken omdat het, volgens de rechter, niet was bewezen dat de vervalsingen bewust door Vermaning waren verkocht. Na de vrijspraak leefde Vermaning nog zo’n kleine 10 jaar verbitterd en teleurgesteld verder.

Prima geschreven spannende biografische schelmenroman over Tjerk Vermaning
Het leven van Tjerk Vermaning is altijd een beetje in mysteriën gehuld geweest. Veel is ook na zijn dood op 11 oktober 1987 niet duidelijk geworden. Ook de discussie of Vermaning te goeder trouw was of van kwade wil is nooit helemaal beslecht. Dat maakt hem ook een interessant onderwerp voor een biografische roman. Bennie Roeters heeft deze roman nu geschreven. Het is altijd een risico om een persoon in een roman te kiezen die werkelijk heeft geleefd. Zeker als er nog steeds lacunes zijn over de feiten. Aan de andere kant maakt dit gegeven het juist boeiend voor een schrijver omdat dit de mogelijkheid biedt om invulling te geven aan hoe gebeurtenissen gegaan zouden kunnen zijn. Tjerk is in ieder geval prima geschreven en is het midden tussen een schelmenroman en een biografisch verhaal, het is een spannende en lezenswaardige roman te schrijven over het fenomeen Tjerk Vermaning. Bennie Roeters – Tjerk is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

BENNIE ROETERS – TJERK
– Titel: Tjerk
– Schrijver: Bennie Roeters ♂ (Nederland)
– Soort boek: biografische roman, schelmenroman
– Uitgever: Uitgeverij Passage
– Verschenen: 19 september 2017
– Omvang: 217 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed)

Flaptekst Bennie Roeters Tjerk
In de roerige jaren zestig was Tjerk Vermaning wereldwijd een fenomeen, een media event. Aan de lopende band groef de roemruchte amateur-archeoloog in Drenthe bijzondere artefacten uit de oertijd op, daarmee de geschiedenis van ons land met duizenden jaren verlengend. Hij was van eenvoudige komaf en zeer eigengereid, wat hem in conflict bracht met de gevestigde orde. Het leidde tot geruchtmakende rechtszaken en weer veel publiciteit. Tjerk was de Drent die brutaal zijn klomp tussen de deur zette, een vlerk die de hoge heren der wetenschap uitdaagde en hen een pootje lichtte, een ruig schipperskind dat geen diploma had maar wel de duizelingwekkende geheimen kende die in de aarde verborgen liggen. Tjerk is ook het verhaal over een man die bereid is alles op te offeren, zijn vrouw, zelfs zijn dochter, om zijn gelijk te bewijzen, namelijk dat onze geschiedenis veel, veel glorieuzer is dan we dachten. Tegenover hem staat de onberispelijke archeoloog Hermen Hermsen die anno 2017 terugkijkt op zijn leven dat verregaand is beïnvloed door Vermaning, vanaf hun eerste ontmoeting als schooljongens in het Drentse dorp Havelte, tot dit moment. Een roman over het verleden dat zich steeds weer transformeert. Bennie Roeters (1952) schreef eerder scenario’s, theaterteksten en vier romans, waarvan ‘Gagarins Engelen’ bekroond werd tot Beste Groninger Boek van 2010. Roeters woont en werkt in Amsterdam.

Nieuwe Boeken September 2017
Boekrecensies Oktober 2017