Het Grote VOC Boek Recensie Informatie

Het Grote VOC Boek Recensie Informatie

Het Grote VOC Boek Recensie Informatie
In februari 2017 verscheen Het grote VOC boek bij Uitgeverij WBOOKS onder redactie van Ron Guleij en Gerrit Knaap. In dit rijk geïllustreerde boek zijn onder andere bijdragen te vinden van Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr. Op deze pagina kun je de Het Grote VOC Boek recensie, informatie bestellen, boekbespreking en inhoud vinden. Er is trouwens ook een Engelse editie van dit boek verkrijgbaar met als titel The Dutch East India Company Book.

HET GROTE VOC BOEK INFORMATIE
– Titel: Het grote V.O.C. boek
– Redactie: Ron Guleij, Gerrit Knap ♂ (Nederland)
– Soort boek; geschiedenis van de V.O.C.
– Uitgever: WBOOKS
– Verschenen: 1 februari 2017
– Omvang: 208 pagina’s (met afbeeldingen)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 39,95 (tot 1 mei 2017 € 29,95)
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Jos van Raan

Het Grote VOC Boek Recensie
Ruim vier honderd jaar geleden werd de Verenigde Oost-Indische Compagnie opgericht. Een wereldomvattende organisatie die met 4721 schepen bijna een miljoen mensen vervoerde en waar rond de 30.000 mensen gewerkt hebben. Het was destijds het grootste handelsbedrijf ter wereld en de eerste naamloze vennootschap met aandelen die vrij verhandelbaar waren.Deze organisatie liet een onvoorstelbaar groot archief na, dat alleen al in Den Haag uit 25 miljoen pagina’s bestaat en een omvang heeft van 1,2 km planklengte. Maar ook in Jakarta en Kaapstad is nog VOC-archief terug te vinden. Ze had niet alleen een vesting in Batavia, maar ook in Ceylon, India, Maleisië, Japan en China. Een eigen leger en oorlogsschepen dienden om de orde in de vreemde gebieden te handhaven en soms om handel af te dwingen. Niet alle acties in de wereld waren succesvol. En zoals het gaat met wereldmachten, kwam ook aan de heerschappij van de VOC een einde. Het waren vooral de Engelsen die de handelsposten overnamen en in 1795 werd het bedrijf genationaliseerd met een schuld van 125 miljoen guldens.

Trots op de V.O.C.!?
De actuele vraag is of we op deze organisatie trots moeten zijn. Behalve de handel tussen oost en west bestaan ook verhalen over geweld en onderdrukking. En niet te vergeten al die zeelieden die de reis nooit volbracht hebben. En de winst kwam toch eigenlijk alleen maar aan de rijken ten goede. Met deze vraag eindigt Marens Engelhard, de algemeen rijksarchivaris, zijn inleiding in het Grote VOC Boek en nodigt de lezer uit het boek te lezen.

Het kloeke Grote V.O.C. Boek

Het is een kloek boek met honderden, schitterende afbeeldingen zoals we dat gewend zijn van deze uitgever. Hiermee is deze uitgave ook een aantrekkelijk kijkboek geworden. Het boek bestaat uit 11 hoofdstukken, waarin de geschiedenis van de VOC vooral geografisch behandeld wordt. De gastauteurs Noordervliet en Nasr verlevendigen met tien verhalen over hoofdpersonen de boeiende geschiedenis van de compagnie. Ook andere auteurs hebben een bijdrage geleverd. Bijvoorbeeld Jeroen Bos, historisch onderzoeker, die een opmerkelijk verhaal schreef over Hans en Parkie. Twee olifanten die aan de stadhouder geschonken werden om hem gunstig te stemmen. Ze kregen een plek op landgoed Het Kleine Loo in Voorburg en later in Het Oude Loo bij Apeldoorn, waar hun stallen nog steeds te zien zijn. Van deze dikhuiden zijn tekeningen gemaakt die in het boek zijn opgenomen. Natuurlijk komt ook de dodo aan bod. Het eerste dier dat door toedoen van de mens is uitgestorven. (Het is eigenlijk een oerlelijk beest). Achter in het boek is informatie opgenomen om zelf verder te zoeken in de VOC-archieven. Internet is hiervoor het geijkte middel. Maar een bezoek aan het Nationaal Archief kan natuurlijk ook.

Jan Pieterszoon Coen
De VOC heeft ook haar donkere kant met verhalen over geweld en onderdrukking. Dan blijkt Jan Pieterszoon Coen daar het symbool van te zijn. Hevige discussies werden er in 2011 in Hoorn gevoerd over de aanwezigheid van zijn standbeeld. Het Westfries Museum pakte dit uitmuntend op door de discussie onderwerp te maken van een tentoonstelling over Coen. Met feiten in plaats van emotie. In de vorm van een rechtszaak kon het publiek zijn mening geven. Het publiek werd jury. Ad Geerdink, directeur van het museum, beschrijft de “zaak Coen” uitermate boeiend en terecht kreeg het museum hiervoor een belangrijke onderscheiding. Ook in de tijd van de VOC werd er echter al kritiek geleverd op de vele gewelddadigheid in de Oost, zoals er in het boek te lezen is.

V.O.C. Tentoonstelling
Op 23 februari 2017 openden de burgemeesters van de zes VOC-steden Amsterdam, Delft, Enkhuizen, Hoorn Middelburg en Rotterdam de tentoonstelling “De wereld van de VOC” in het Nationaal Archief in Den Haag. De directe aanleiding was de digitalisering van het VOC-archief, waar inmiddels ruim 9,5 miljoen scans gemaakt zijn. (zo kan je op de site nagaan of je voorvader betrokken was bij de VOC). De presentatie vertelt het verhaal van de VOC aan de hand van unieke kaarten, scheepsjournalen, brieven en tekeningen.

Het grote V.O.C. boek: Uitmuntend, boeiend en allesomvattend!
De auteurs en redactie zijn erin geslaagd om alle facetten van de VOC in het boek op te nemen. De lezer wordt dus van alle kanten geïnformeerd over een wereldonderneming en kan zelf bepalen of Nederland wel of niet trots moet zijn op zijn eerste multinational. Uitermate boeiend zijn de hoofdstukken over het leven aan boord van de schepen en de persoonlijke verhalen van de gastauteurs. Het Grote V.O.C. boek wordt beoordeeld met de maximale +++++ (uitmuntend)
– Recensie van Jos van Raan –

Flaptekst en Inhoud Het Grote VOC Boek
De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) refereert aan een tijd van ontdekking. Handelsgeest, technologische ontwikkelingen op het gebied van navigatie en cartografie, welvaart – het zijn kwaliteiten die hoog gewaardeerd worden. De compagnie oefent nog steeds een grote aantrekkingskracht uit. Velen van onze voorouders voeren op de schepen van de VOC en bevolkten de vestigingen en factorijen in Azië. Maar de VOC heeft ook een donkere kant: van onderdrukking, uitbuiting en doodslag. Die kant mag niet vergeten worden. In Den Haag wordt nu de digitalisering van het archief van de VOC voltooid. De in totaal ruim 1.200 strekkende meter archief met miljoenen pagina’s informatie, beschrijven de geschiedenis van tientallen landen in Azië en zuidelijke Afrika in de 17e en 18e eeuw. In Het Grote VOC Boek wordt voor het eerst gebruik gemaakt van dit overvloedige archiefmateriaal. De reis door dit boek is als die van een VOC-schip. Vertrekpunt is Nederland en vandaar gaat de tocht door het gehele VOC-octrooigebied. De honderden beelden geven een adembenemend uitzicht op de wereld van toen. Aan deze rode draad zijn opmerkelijke, ontroerende en schokkende persoonlijke verhalen geknoopt. Gastauteurs zijn Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr, die tien hoofdpersonen uit het VOC-verleden op hun eigen wijze belichten. Twintig andere auteurs schrijven over aspecten van de VOC die voor hen van bijzondere betekenis zijn.

Nieuwe Geschiedenisboeken Overzicht