John Flanagan De Grijze Jager De jacht op het Schaduwdier Recensie

De jacht op het Schaduwdier is speciaal geschreven voor het Nederlands-Belgische publiek. Dat op zich is natuurlijk al heel bijzonder! Het is een kort verhaal, waardoor het natuurlijk niet alle verwikkelingen heeft van de andere boeken die we van Flanagan kennen. Desalniettemin is het zeker het lezen waard. Een mooi voorproefje van hopelijk weer een nieuw deel in de Grijze Jager serie.

Een geheimzinnige nachtelijke bezoeker
Leerling-jager Maddie is inmiddels al twee jaar in de leer bij Will. Als eerste vrouwelijke Grijze Jager weet Maddie absoluut haar mannetje te staan. Daar is echter niet iedereen direct van overtuigd. Een ouder echtpaar dat Will om hulp komt vragen, is nogal sceptisch als Maddie hen die hulp gaat bieden. Een vrouw kan toch geen Grijze Jager zijn? Aangezien Will weg is, en hun schapen door een geheimzinnig wezen worden gedood, zit er niets anders op dan dat Maddie polshoogte komt nemen. Wat is dat voor een nachtelijke bezoeker?

De jacht op het Schaduwdier biedt herkenbare Flanagan-leeskost
Flanagan is gewoon een goede schrijver. Punt. Dat heeft hij inmiddels al in vele boeken beschreven. Het ene verhaal spreekt je misschien wat meer aan dan het andere, maar zijn niveau is eigenlijk constant heel hoog. Ook De jacht op het Schaduwdier is weer van goed niveau. Het verhaal is wel wat meer rechttoe-rechtaan dan dat ik van Flanagan gewend ben. Het is allemaal net wat minder spannende en ingenieus. Logisch, want het is een korter verhaal. Dat het door Flanagan geschreven is, kun je nog steeds heel goed merken. Dezelfde humor, en je waant je direct weer in het mystieke Grijze Jagers wereldje. Wat mij betreft komt er nooit een einde aan de Grijze Jagers serie. De jacht op het Schaduwdier deed me dat weer eens beseffen. Ik houd van de wereld die Flanagan daar heeft gecreëerd. Wel lees ik het liefst de langere verhalen. Zijn creativiteit en manier van spanning opbouwen komt daar nog iets beter tot zijn recht. Evengoed is deze novelle een zeer goed verhaal dat de fans met veel plezier zullen lezen. Het enige nadeel is dat ze daarna waarschijnlijk direct verlangen naar meer! John Flanagan De Grijze Jager De jacht op het Schaduwdier is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Jolien Dalenberg

JOHN FLANAGAN – DE JACHT OP HET SCHADUWDIER
De Grijze Jager Novelle