Gerrit Jan Zwier De omweg naar Paaseiland

Gerrit Jan Zwier - De omweg naar Paaseiland Recensie Informatie

Gerrit Jan Zwier- De omweg naar Paaseiland Recensie Informatie
Gerrit Jan Zwier De omweg naar Paaseiland is het nieuwe reisboek over Paaseiland en Chili dat in oktober 2016 is verschenen bij Uitgeverij Atlas Contact. Op deze pagina is de Gerrit Jan Zwier – De omweg naar Paaseiland recensie en informatie te vinden.

– Titel: De omweg naar Paaseiland
– Schrijver: Gerrit Jan Zwier (Nederland)
– Soort boek: reisverhalen, reisverslag
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 20 oktober 2016
– Omvang: 192 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)
…Meer Informatie en Bestelinformatie >

Gerrit Jan Zwier – De omweg naar Paaseiland Recensie
Gerrit Jan Zwier is één van de meest productieve Nederlandse schrijvers van reisboeken. Als sinds de jaren 70 van de vorige eeuw schrijft hij reisboeken, vaak over de meest noordelijke gebieden en landen van de wereld. Het reisboek De omweg naar Paaseiland is verhaalt echter over een reis die hij maakte door Chili en naar Paaseiland. Gerrit Jan Zwier slaagt er weer in om een zeer prettig leesbaar reisboek te schrijven. Op een licht ironische wijze verhaalt hij over de reis die hij samen maakt met een, voor hem onbekende, reisgenoot Lampe. Het reisverslag wordt afgewisseld met de lotgevallen en ervaringen van eerdere bezoekers aan Chili en Paaseiland. Over deze vaak excentrieke voorgangers als de Nederlandse ontdekkingsreiziger Sjaak Roggeveen, de Noorse avonturier Thor Heyerdahl, de Nederlandse schrijver Boudewijn Büch, de Amerikaanse antropologe Katherine Routledge en de Engelse reiziger en schrijver Bruce Chatwin weet Gerrit Jan Zwier aanstekelijk te vertellen. Het drietal gedichten van de Nederlandse dichter J.J. Slauerhoff waarin Paaseiland figureert passeren de revue. Het lichtvoetige reisverhaal waarin informatie en beschouwingen zijn verwerkt, zijn kenmerkend voor Gerrit Jan Zwier en maken ook De omweg naar Paaseiland weer zeer plezierig om te lezen. Het bezoek aan Paaseiland is het hoogtepunt van het boek maar ook de reis langs de zuidkust van Chili tot aan Vuurland is zeer lezenswaardig. Het nieuwe reisboek van Gerrit Jan Zwier – De omweg naar Paaseiland levert een aantal uur aangenaam leesplezier op en wordt door de redactie beoordeeld met +++ (zeer goed).

Inhoud Gerrit Jan Zwier – De omweg naar Paaseiland
In eerder werk schetste Gerrit Jan Zwier een beeld van Patagonië en een hele reeks spectaculaire eilanden in diep zuidelijke wateren, zoals Zuid-Georgië, Bouvetøya en Tristan da Cunha. In De omweg naar Paaseiland daalt hij af naar het Chileense deel van Patagonië, en hij waagt de stap naar het legendarische Paaseiland, dat sinds 1888 eveneens bij Chili hoort. Het onherbergzame uiteinde van Zuid-Amerika was lange tijd een pioniersgebied, waar ruig volk de lakens uitdeelde. Zwier volgt bijvoorbeeld het spoor van Hermann Eberhard, de ontdekker van de reuzenluiaard, die een rol speelt in Bruce Chatwins befaamde In Patagonië. Hij vertelt ook over de avonturen van de allereerste Britse toeristen in het land van de pampa’s.Dankzij ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen heeft Paaseiland nog altijd een Nederlands tintje. Toch is het op-en-top een Polynesisch eiland, waar menige westerse bezoeker in de ban raakt van de oude mythe over het Zuidzeeparadijs.

Boeken over Paaseiland Overzicht
Nieuwe Reisboeken en Reisverhalen
Nieuwe Boeken Oktober 2016