Karen M McManus Een van ons liegt Young Adult Thriller

Eén van ons liegt is het eerste Young Adult boek van de hand van Karen M. McManus. In de Engelse publicaties wordt het boek een combinatie van Pretty Little Liars en The Breakfast Club genoemd. En daar kan ik me wel in vinden. Spanning, liefde, verwikkelingen op een High School en geheimen zijn de ingrediënten die dit boek maken tot wat het is.

Welk geheim is groot genoeg dat je bereid bent tot moord?
Vijf leerlingen moeten nablijven. Eén van hen verlaat levenloos het lokaal. De vier die zijn overgebleven, dragen allemaal een geheim bij zich. Een geheim waarvan de dode Simon op de hoogte was. Geheimen die hij de volgende dag op zijn beruchte roddel-app van Bayview High openbaar zou maken. En die een perfect motief zijn voor de moord. Bronwyn, Nate, Cooper en Addy worden door politie en door pers achtervolgd. Hun levens staan volledig op zijn kop. En het smeedt een band. Samen proberen ze er achter te komen wat er is gebeurd. Maar kunnen ze elkaar wel vertrouwen?

Eén van ons liegt is een prettige mengeling van thriller en Young Adult roman
De dood van Simon vindt al aan het begin van het boek plaats. Als lezer ben je “er bij”. En bij mijn gingen vanaf dat moment de radertjes draaien. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en waarom? Het gaf me het gevoel dat ik bij een goochelaar had vroeger: je staat er met je neus bovenop, en tóch kun je niet zeggen hoe het is gebeurd. Gedurende het boek, leer je de overige leerlingen kennen. Het leest als een thriller en roman tegelijk. De personages zijn best mooi uitgewerkt, met hier en daar zelfs een verrassende wending. Daardoor wordt het ook niet een cliché roman. Daar zijn de personages net iets te eigenzinnig voor. Een boek wat ik niet wilde weg leggen en wat gelukkig de moeite van het lezen waard was tot het moment dat de aap uit de mouw kwam. Ook al had ik op een gegeven moment een sterk vermoeden, dan nog wilde ik dolgraag het waarom weten. Fijn boek wat lekker weg leest. Ik waardeer het met +++ (zeer goed)

Recensie van: Jolien Dalenberg

KARIN M. MCMANUS – EEN VAN ONS LIEGT
– Titel: Een van ons liegt
– Schrijfster: Karen M. McManus ♀ (Verenigde Staten)
– Soort boek: Young Adult Thriller
– Leeftijd: 15+ jaar
– Origineel: One of Us Is Lying (2017)
– Nederlandse vertaling: Willeke Lempens
– Uitgever: Van Goor, Best of YA
– Verschenen: 30 mei 2017
– Omvang: 302 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 12,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Flaptekst Karen M McManus Een van ons liegt
Een van ons liegt van Karen McManus Vier studenten, vier geheimen, één moord. De zeventienjarige Simon Kelleher heeft Bayview Highs beruchte roddel-app ontwikkeld. Hij kondigt groots aan dat hij sappige nieuwe verhalen over vier populaire medescholieren gaat onthullen. Maar dan sterft hij onverwacht voor hun neus. Bronwyn, Cooper, Addy en Nate – het brein, de atleet, de prinses en de crimineel van de school – zijn het onderwerp van Simons roddels en veranderen in verdachten zodra bekend wordt dat zijn dood geen ongeluk was. Wie is er te vertrouwen? Wie van hen is schuldig? Ieder van hen heeft iets te verberen. Ieder van hen zou het gedaan kunnen hebben, om te voorkomen dat de roddels op de app onthuld zouden worden. En een van hen liegt.

Young Adult Boeken Overzicht
Nieuwe Thrillers 2017