Martijn Niemeijer Otis Recensie YA-Thriller

Martijn Niemeijer Otis Recensie YA-Thriller Waardering ★★★

Otis verschijnt een krap jaar na Martijn Niemeijers debuut “Wat niemand ziet”. Een boek dat heel erg goed ontvangen werd. Dan zijn de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen. “Wat niemand ziet” is een wat dromerig boek, Otis is echter een stuk rauwer dan dat.

Otis leest alsof je in een bizarre, maar ontroerende achtbaan zit
Een moeder die je met haar egocentrische gedrag tot waanzin drijft en een vader die je niet kent. Zo is het voor Otis. Hij woont met zijn moeder in een multiculturele flat waar achter de gesloten deuren veel bewoners hun geheimen verbergen. Op een bizarre manier heeft Otis ineens een driejarig, teruggetrokken meisje om voor te zorgen. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen om haar aan haar lot over te laten. Ondertussen moet hij zorgen dat zijn moeder haar niet ziet, een goed verhaal voor zijn vrienden hebben waarom hij niet meer komt opdagen en zijn school examens maken. O ja. En de ouders van het meisje vinden.

Onnavolgbaar, bizar, spannend en ontroerend
Otis leest alsof je in een soort achtbaan zit. Het leven in de flat is niet eenvoudig voor de meeste mensen. Ze hebben allemaal hun eigen problemen om mee te dealen. Vergunningen, geld, toko’s draaiend houden, relatieproblemen, van alles komt er voorbij. De rol van Otis moeder in het geheel wordt langzaam duidelijk. Veel van de gebeurtenissen grenzen aan het bizarre. Maar, als je aan de grond zit, ben je waarschijnlijk bereid bizarre dingen te doen. Otis wordt vanzelf sympathiek door de manier waarop hij zich het lot van de kleine Nuru aantrekt, waardoor je een hoop van de vreemde gebeurtenissen wel slikt. De manier waarop Otis zijn weg in het leven zoekt, en zichzelf probeert te vinden, en daar uiteindelijk hulp bij krijt, ontroert. Onnavolgbaar, bizar, spannend, ontroerend. Dat zijn zo’n beetje de woorden waarmee ik Otis zou willen omschrijven. Otis is een goeie gozer die de sympathie van de lezer snel verkrijgt. Zo nu en dan vragen de gebeurtenissen in het verhaal veel van de fantasie en inlevingsvermogen van de lezer. Maar Otis vergeef je die rare sprongen gewoon. Martijn Niemeijer – Otis is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Jolien Dalenberg

MARTIJN NIEMEIJER – OTIS
– Titel: Otis