Remco Daalder De meerkoet Recensie Waardering

Na zijn mooie boek over de gierzwaluw waarvoor hij terecht de Jan Wolkersprijs 2014 heeft ontvangen, heeft Remco Daalder zich nu gestort op de meerkoet. Weinigen van ons zullen zoveel aandacht hebben besteed aan de meerkoet als Remco Daalder. Centraal in zijn boek staat een aantal paartjes meerkoeten die hun territorium hebben vlakbij het huis van Remco Daalder in Amsterdam. Hij beschrijft hun leven en broedsucces of juist het ontbreken ervan van deze meerkoeten door het gehele jaar. En dit verhaal is gelardeerd met vele wetenswaardigheden van deze bijzondere watervogel.

Het enthousiasme en de fascinatie voor de meerkoet spat van elke pagina af
Dat stadsecoloog Remco Daalder kan schrijven heeft hij al bewezen met zijn boek over de gierzwaluw. En hij bewijst dit eens te meer in De meerkoet. Zijn enthousiasme en fascinatie voor zo’n ogenschijnlijk gewone vogel als de meerkoet, spat van elke pagina af waarbij hij in staat is om allerlei wetenschappelijk onderzoek op een heel natuurlijke wijze te verwerken. De mooie foto’s die zijn toegevoegd aan dit nieuwe deel van de onvolprezen reeks vogelboeken van Uitgeverij Atlas Contact maken het boek helemaal af. Remco Daalder – De meerkoet is een prachtig boek voor de natuur- en vogelliefhebber. Maar zelfs als je niet tot deze groep behoort is het een zeer geslaagd boek, bijvoorbeeld voor de bewoners van Amsterdam. Remco Daalder – De meerkoet is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

REMCO DAALDER – DE MEERKOET
– Titel: De meerkoet
– Schrijver: Remco Daalder ♂ (Nederland)
– Soort boek: vogelboek, monografie over de meerkoet
– Uitgever: Atlas Contact, vogelserie
– Verschenen: 4 augustus 2017
– Omvang: 144 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 17,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Remco Daalder – De meerkoet
Meerkoeten zijn overal waar water is. Het zijn alledaagse dieren die een alledaags bestaan lijken te leiden, maar schijn bedriegt. Sommige koeten zijn hun hele leven trouw aan hun nestplek en hun partner, andere zijn ongebonden avonturiers, die de Middellandse Zee overvliegen om op de Nijl te overwinteren of de Sahara oversteken om neer te strijken in Liberia. Meerkoeten hebben een enorm verspreidingsgebied. Ze komen voor op de Herengracht in Amsterdam, maar ook in de bergen van Nieuw-Guinea. Ze redden zich overal, bijten fel van zich af en maken zelf wel uit wat ze met hun leven doen. Remco Daalder gaat op expeditie naar het Markermeer, het IJ en de grachtengordel om de geheimen van deze meest menselijke aller vogels te doorgronden.

Nieuwe Vogelboeken Overzicht
Atlas Contact Vogelboeken Overzicht