Jean Echenoz De spionne Recensie Roman 2017

De spionne de laatste roman van de Franse schrijver Jean Echenoz die in het Nederlands is vertaald bevat alle wat je van een serieuze spionageroman mag verwachten. Intriges, complotten, achtervolgingen, seks en zelfs een afgehakt vingerkootje komen voorbij. Maar schijn bedriegt. Jean Echenoz heeft van de spionne een bij tijd en wijlen dolkomisch boek gemaakt.

Komisch duo ronselen een vrouw die spionne moet worden
Generaal Bourgeaud, 68 jaar voert doet zo nu en dan klusjes voor de geheime dienst om zijn fingerspitzengefühl niet te verliezen. Hij krijgt de opdracht om samen met zijn medewerker Jean Objat een vrouw te zoeken die een spionage-operatie in, uitgerekend, Noord-Korea moet gaan uitvoeren. Constance, ooit zangeres, is een geschikte kandidaat. En de beide heren ronselen de onwetende Constance om deze klus te gaan klaren. Wat volgt is een hilarisch spionage avontuur waarbij de ene onwaarschijnlijke gebeurtenis de andere bijzondere toevalligheid opvolgt. De verteller van het boek treedt regelmatig buiten het verhaal om de onwaarschijnlijkheden te verklaren met opmerkingen als “ik kan ook niet helpen dat het allemaal zo is gebeurd.” De humoristische spionageroman is merkbaar met veel plezier geschreven en leest lekker makkelijk weg.

Hilarische avonturen in een Noord-Korea spionageroman
Jean Echenoz bewijst met De spionne eens te meer dat hij uitstekend kan schrijven. Actueel is het boek ook want Echenoz heeft er voor gekozen om Noord-Korea in zijn boek te laten figureren. Misschien heeft hij eerder doorgehad dan de rest van de wereld dat het land nog meer dan ooit in het centrum van de Wereldpolitiek zou komen te staan. Jean Echenoz – De spionne wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

JEAN ECHENOZ – DE SPIONNE ROMAN 2017 INFORMATIE
– Titel: De spionne
– Schrijver: Jean Echenoz ♂ (Frankrijk)
– Genre: avonturenroman, spionageroman
– Origineel: Envoyée spéciale (2016)
– Nederlandse vertaling: Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
– Uitgever: De Geus
– Verschijnt: 24 januari 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 10,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst Jean Echenoz – De spionne (humoristische spionageroman)
Twee contraspionageagenten zijn op zoek naar een vrouw om op een geheime missie naar Noord-Korea te sturen. Hun keuze valt op Constance. Ze wordt gekatapulteerd naar de hoogste sferen van de Koreaanse macht. Haar missie mag niet mislukken. Maar dankzij het amateurisme en de ouderwetse praktijken van de geheime dienst faalt de operatie jammerlijk. Zal Constance erin slagen het land te ontvluchten>