Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies

Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies Tips Informatie. Natuur en milieu zijn onderwerpen waar veel aandacht voor is. Denk maar eens aan klimaatveranderingen, de intensieve landbouw en veeteelt, duurzaamheid en de problemen met fossiele brandstoffen. Het is dus niet vreemd dat er met regelmaat nieuwe natuur en milieu boeken verschijnen.

Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies Tips Informatie

Op deze pagina vind je een selectie van nieuwe natuurboeken natuur en milieu boeken recensies tips informatie en boekbesprekingen, samengesteld door de redactie.

Nieuwe Natuurboeken 2019

Rottumerplaat

Verboden eiland in de Waddenzee

• Barwolt Ebbinge Rottumerplaat RecensieSchrijver: Barwolt Ebbinge (Nederland)
  • Soort boek: eilandboek, natuurboek
  • Verschijnt: 17 oktober 2019
  • Omvang; 192 pagina’s
  • Inhoud boek: Hoewel Rottumerplaat niet in het beroemde ezelsbruggetje TVTAS voorkomt, is ‘Plaat’, zoals het eiland ook wel liefkozend genoemd wordt, voor velen geen onbekend stukje Nederland. In de jaren zeventig van de vorige eeuw zaten Godfried Bomans en Jan Wolkers er een poos; de een tot z’n afgrijzen, de ander kon z’n geluk niet op. En voor veel natuurliefhebbers is Rottumerplaat een verboden vogelparadijs: niemand mag er komen, behalve een handvol, door Staatsbosbeheer aangestelde vogelwachters…lees verder >

Kantelpunt

Hoe de grootste binnenzee op aarde zijn Salomon Kroonenberg Kantelpunt Recensie Boek over de Kaspische Zeebiodiversiteit verloor

• Schrijver: Salomon Kroonenberg (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie boek
  • Verschijnt: oktober 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Biodiversiteit gaat niet alleen over neushoorns, koraalriffen en de kikkers van het tropisch regenwoud. De oorspronkelijke schelpdieren van de Kaspische Zee, een gesloten ecosysteem, zijn in de twintig ste eeuw vrijwel geheel verdrongen door soorten die daar helemaal niet thuishoren. Komt het door klimaatveranderingen? Zeespiegelschommelingen en bodemdaling? Nieuwe scheepvaartkanalen? Variaties in het zoutgehalte? Is dat eerder gebeurd in het geologisch verleden?…lees verder >

Weideland

Een jaar in het leven van een weiland

• John Lewis-Stempel Weideland RecensieSchrijver: John Lewis-Stempel (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek
  • Origineel: Meadowland (2014)
  • Nederlandse vertaling: Arthur Wevers
  • Verschijnt: september 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: In Weideland beschrijft John Lewis-Stempel een jaar uit het leven op en rond zijn landgoed in Herefordshire, West-Engeland. In subliem proza vertelt Lewis-Stempel over het voortschrijden van de seizoenen; zoals hij over vossen, wulpen, bosuilen, leeuweriken, dassen en allerlei andere dieren schrijft, zouden ze zo weggelopen kunnen zijn uit een meeslepende Netflix-serie…lees verder >

Zakgids Dagvlinders voor Nederland en VlaanderenZakgids Dagvlinders voor Nederland en Vlaanderen

• Schrijver: Richard Lewington
  • Soort boek: natuurgids, vlindergids
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschijnt: 28 mei 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud natuurgids: Richard Lewington maakte voor Zakgids dagvlinders maar liefst 600 gedetailleerde illustraties van de verschillende levensstadia van een vlinder: ei, rups, pop en vlinder. Zo kun je met deze handige veldgids alle dagvlinders van je eigen omgeving leren kennen. In onze lage landen zijn dat 71 soorten, die lastig uit elkaar te houden zijn…lees verder >

Unnur Jökulsdóttir Het geheim van het Mývatnmeer Recensie en InformatieHet geheim van het Mývatnmeer

Een verhaal over vogels, vliegen, vissen en mensen

• Schrijfster: Unnur Jökulsdóttir (IJsland)
  • Soort boek: natuurboek, vogelboek
  • Origineel: Undur Mývatns
  • Nederlandse vertaling: Kim Middel
  • Verschijnt: 17 mei 2019
  • Omvang: 232 pagina’s
  • Inhoud boek: Met haar heldere, poëtische stijl neemt Unnur Jökulsdottir de lezer mee op een avontuurlijke reis langs de wonderschone flora en fauna van het beroemde IJslandse Mývatn-meer. Haar boek zit bomvol fascinerende details over de meest uiteenlopende verschijnselen: grote wolken dansmuggen, bolvormige groene algen, unieke broedgebieden en het reusachtige vulkanisch gebergte dat het meer omringt…lees verder >

De Scharrelaar

Vogeltijdschrift voor lezers

• De Scharrelaar Vogeltijdschrift Recensie en InformatieAuteurs: Stefan Brijs, Rob Buiter, Remco Daalder, Geert Groot Koerkamp, Redmond O’Hanlon, Alexander Reeuwijk, Marja Vuijsje, Hay Wijnhoven, Koos van Zomeren
  • Soort boek: vogelboek, vogeltijdschrift
  • Verschenen: 16 april 2019
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud vogeltijdschrift: Een literair tijdschrift over vogels en vogels kijken, dat was er nog niet. Ja, er zijn de bekende natuurglossy’s en ledenbladen. De adembenemende fotografie doet daar het meeste werk, en dat is mooi. De stukken zijn hoogst informatief. Maar in die visuele weelde missen wij toch iets: de bezieling en de bezetenheid, gevangen in woord, en een enkel beeld. We verlangden naar een nieuw gebied. Een eigen biotoop, een reservaatje waarin het knettert en tettert, zindert en zingt, vloeiend uit de pennen van vogelaars met liefde voor schrijven of schrijvers met liefde voor vogels…lees verder >

Wadden Natuurgids Recensie Dick Hilbers Wadden NatuurgidsWadden De Natuurgids

Crossbill Guides 29

• Schrijver: Dick Hilbers (Nederland)
  • Soort boek: natuurgids, wandelgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij, Crossbill Guides
  • Verschenen: februari 2019
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud natuurgids: Een fraaie natuurgids boordevol informatie om de Waddennatuur te verkennen. Ontdek het Waddengebied, beroemd om zijn vogelwereld en uitgeroepen tot “mooiste natuurgebied van Nederland’. Deze langverwachte natuurgids neemt je mee door het hele gebied. Wat zijn de beste plekken voor vogels, flora, vlinders of libellen. Waar liggen de mooiste kwelders? Hoe vind je zeehonden, wilde orchideeën of rugstreeppadden? Wat maakt de duinen op de Waddeneilanden zo bijzonder?…lees verder >

Veldgids Kevers van Europa RecensieVeldgids Kevers van Europa

Ruim 800 soorten uit Europa, deteminatie en veldkenmerken

• Titel: Veldgids Kevers van Europa
  • Schrijvers: Vincent Albouy, Denis Richard
  • Soort boek: insectengids, natuurgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 2019
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud veldgids: Deze fotogids beschrijft ruim 800 soorten kevers van Europa: veldkenmerken, ecologie en verspreiding. Het boek biedt een uniek inkijkje in de wereld van deze fascinerende insecten. Geschikt als eerste kennismaking of als verdieping: een aanwinst voor elke natuurliefhebber. Kevers vormen de meest talrijke diergroep op aarde. Wereldwijd zijn er zo’n 400.000 soorten beschreven – goed voor een kwart van het hele dierenrijk. Alleen al in Nederland leven zo’n 4.100 keversoorten…lees verder >

Veldgids Zweefvliegen RecensieVeldgids Zweefvliegen

382 Soorten in Nederland en België

• Schrijver: Sander Bot, Frank Van de Meutter
  • Soort boek: insectengids, natuurgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: februari 2019
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Natuurgids
  • Inhoud: Zweefvliegen zijn fraai getekende vliegen die wespen, bijen of hommels imiteren. Ze zijn in de zomer overal te vinden, van bos tot achtertuin tot midden in de stad. Dit is de eerste Nederlandstalige veldgids waarmee alle zweefvliegen van Nederland en België kunnen worden gedetermineerd. Het boek beschrijft alle 382 soorten die voorkomen of nog zouden kunnen verschijnen aan de hand van meer dan 1.600 spectaculaire macrofoto’s. Voor iedere soort wordt de herkenning en ecologie beschreven, inclusief vliegtijddiagrammen en verspreidingskaarten. Deze complete gids is onmisbaar voor elke liefhebber en beginner…lees verder >

Nieuwe Natuurboeken 2020

Europa

De eerste 100 miljoen jaar

• Tim Flannery Europa RecensieSchrijver: Tim Flannery (Australië)
  • Soort boek: natuurlijke geschiedenis
  • Origineel: Europe. A Natural History
  • Nederlandse vertaling: Bookmakers
  • Verschijnt: januari 2020
  • Omvang; 416 pagina’s
  • Inhoud boek: Zo’n 100 miljoen jaar geleden zorgde de wisselwerking tussen drie continenten – Azië, Noord-Amerika en Afrika – ervoor dat een grote, tropische eilandenarchipel ontstond die zich zou ontwikkelen tot Europa. Tim Flannery vertelt de rijke geschiedenis van dit continent vanuit een verrassende en vernieuwende invalshoek: de ecologie…lees verder >

Pelgrim langs Tinker Creek

• Schrijfster: Annie Dillard (Verenigde Staten)
  • Annie Dillard Pelgrim langs Tinker Creek RecensieSoort boek: poëtische non-fictie, natuurbeschouwing
  • Origineel: Pilgrim at Tinker Creek (1974)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschenen: januari 2019
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Annie Dillard gaat op pelgrimage, in een vallei waardoor de rivier de Tinker Creek loopt. Zij woont daar in een huis waarlangs de rivier stroomt. Zij leeft, ademt, eet, verslindt, ondergaat, wordt bedwelmt of beter gezegd laat zich bedwelmen door de natuur  in al haar verschijningsvormen daar langs en in en om de rivier. In haar jonge enthousiasme is niets haar te gek of te veel. Ze ondergaat, of onderwerpt zich aan de natuur als rupsje nooitgenoeg. Het naadje van de kous wil ze weten. Hoe en wat heeft de Schepper bedoeld met dit alles? De natuur als grote kermisattractie en wanneer het donker wordt lijkt de groet goochelaar verdwenen? Hoe zit dat?…lees verder >

Nieuwe Natuurboeken 2018

Elvira Werkman De man op de dijk Recensie boek over de grauwe kiekendiefDe man op de dijk

Het grenzeloze verhaal van de grauwe kiekendief

• Schrijfster: Elvira Werkman (Nederland)
  • Soort boek: vogelboek, Groningen boek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: november 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Inhoud boek:  Bijna waren we hem kwijt in ons land: de grauwe kiekendief, een van de sierlijkste roofvogels ter wereld. Tot halverwege de vorige eeuw was het onze meest algemene roofvogel, maar in 1990 was hij nagenoeg verdwenen. Totdat iemand een nest ontdekte in een Groningse akker. Die ene vondst ontketende een beweging waar de Werkgroep Grauwe Kiekendief uit ontstond en wat leidde tot een internationaal netwerk aan samenwerking, bescherming en onderzoek…lees verder >

Heleen Bakker Gevoelstemperatuur RecensieGevoelstemperatuur

De persoonlijke klimaatzorgen van Gerrit Hiemstra, Willemijn Hoebert, Peter Kuipers Munneke en Marco Verhoef

• Schrijfster: Heleen Bakker (Nederland)
  • Soort boek; interviews, klimaatboek, milieuboek
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 30 oktober 2018
  • Omvang: 200 pagina’s
  • Inhoud boek: De tijd dringt! Vier weerpresentatoren over klimaatverandering. Het klimaat verandert. Als we er te weinig tegen doen, zal het nog veel ingrijpender veranderen. Heleen Ekker ging voor dit boek in gesprek met de vier weerpresentatoren van het NOS Journaal: Gerrit Hiemstra, Willemijn Hoebert, Marco Verhoef en Peter Kuipers Munneke. Ze geven hun visie op de opwarming van de aarde, vertellen openhartig over hun zorgen en wat ze in hun eigen leven doen om het tij te keren.,,lees verder >

Anne Sverdrup-Thygeson Terra insecta RecensieTerra insecta

Over de fascinerende beestjes die de wereld draaiende houden

• Titel: Terra insecta
  • Schrijfster: Anne Sverdrup-Thygeson (Noorwegen)
  • Soort boek: boek over insecten, natuurboek
  • Origineel: Insektenes planet (2018)
  • Nederlandse vertaling: Lammie Post-Oostenbrink
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 25 oktober 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Insecten zijn overal. Ze leven op twee kilometer hoogte, in diepe grotten, in je computer en in de neusgaten van een walrus. Voor ieder mens op aarde bestaan er tweehonderd miljoen insecten. Maar terwijl het aantal mensen de afgelopen veertig jaar is verdubbeld, is de hoeveelheid insecten gehalveerd. Dit is een desastreuze ontwikkeling, want mens en dier zouden niet overleven zonder die kleine beestjes…lees verder >

Arita Baaijens Paradijs in de polderParadijs in de polder

• Schrijfster: Arita Baaijens (Nederland)
  • Soort boek: inspiratieboek, levenskunst, natuurboek
  • Verschenen: 20 september 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • Recensie boekDe titel Paradijs in de Polder van het nieuwe boek van Arita Baaijens, ontdekkingsreiziger, bioloog en schrijver, spreekt zeer tot mijn verbeelding. Het blijkt een mooi vormgegeven boekje, met leuke tekeningen, dat een uitnodiging is om meer in verbinding te komen met het land en het landschap, gewoon hier in Nederland. Tegelijkertijd met het uitkomen van het boek is een challenge begonnen, met de gelijknamige titel “Paradijs in de Polder”. Deze challenge is een uitnodiging aan mensen om de mobiele telefoon eens even weg te leggen en door middel van alle zintuigen de wereld om ons heen waar te nemen en een gesprek aan te gaan met het Nederlandse landschap. Als het ware op expeditie te gaan in ons eigen kikkerlandje…lees verder >

Redmond O'Hanlon De groene stad RecensieDe groene stad

• Schrijver: Redmond O’Hanlon (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, reisverhalen
  • Verschijnt: september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Almere is niet een voor de hand liggende stad om te associeren met de bekende Engelse avonturier, reisboekenschrijver en natuurliefhebber Redmond O’Hanlon. Verrassend genoeg heeft hij toch drie jaar gewoond in de grootste stad van Flevoland. In de groene stad schrijft op aanstekelijke wijze hij over zijn ervanringen met de jongste stad van Nederland…lees verder >

David Haskell Het geheime leven van bomen RecensieHet geheime leven van bomen

Twaalf bomen, twaalf verhalen: wat ze ons vertellen over de inhoud en schoonheid van het leven

• Schrijver: David Haskell (Verenigde Staten)
  • Soort boek: boek over bomen, natuurboek
  • Origineel: The Songs of Trees (2017)
  • Nederlandse vertaling: Bonella van Beusekom
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang; 320 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: Het geheime leven van bomen toont ons de complexiteit van bomen en laat zien dat mensen nog veel van hen kunnen leren. De hoofdrol in Het geheime leven van bomen is weggelegd voor twaalf verschillende bomen. David G. Haskell is meerdere malen op bezoek geweest bij deze bomen, die over de hele wereld verspreid zijn, om te luisteren, te kijken en te ontdekken hoe elk van die bomen een eigen relatie onderhoudt met schimmels, bacteriën, dieren, andere planten…en mensen…lees verder >

Jonathan Balcombe Het geheime leven van vissen RecensieHet geheime leven van vissen

Hoe vissen leven, liefhebben, samenwerken en communiceren

• Schrijver: Jonathan Balcombe (Verenigde Staten)
  • Soort boek; boek over het gedrag en leven van vissen
  • Origineel: What a Fish Knows (2016)
  • Nederlandse vertaling: Gertjan Wallinga, Eefje Bosch, Aad Janssen
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Omvang: 334 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 24,99
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend)
  • Recensie boek: Vissen hebben geen oogleden en kunnen geen emotie uitdrukken met hun gelaatstrekken. Contact met vissen is daardoor voor de mens lastig en algemeen werd tot voor kort aangenomen dat vissen weinig intelligentie hebben en geen pijn ervaren. Eeuwenlang vond de mens hierin de rechtvaardiging van de brute en vaak dieronvriendelijke wijze waarop vissen worden gevangen, gekweekt en in een aquarium worden gehouden…lees verder >

Kester Freriks Stilte ruimte duisternis RecensieStilte, ruimte duisternis

Verkenningen in de natuur

• Schrijver: Kester Freriks (Nederland)
  • Soort boek: natuurbeschouwingen
  • Uitgever: Anthenaeum
  • Verschenen: maart 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Waar is het nog stil in ons land? En waar is er nog open ruimte? ’s Nachts is het nooit donker genoeg om veel sterren te kunnen zien. In de steden en ook op het platteland vinden we nauwelijks stilte, missen we vergezichten en straat er zelfs rond middernacht overal licht. Het verdwijnen van stilte, ruimte en duisternis heeft grote invloed op het leven van mens en dier. We hebben de stilte van de nacht nodig en we verlangen naar ruimte. In Stilte, ruimte, duisternis onderneemt Kester Freriks een verrassende ontdekkingsreis. Hij zoekt en vindt stilte in de natuur en in de kunst, maakt nachtelijke wandelingen bij het licht van de sterren en doorkruist de leegte van Nederland, op zoek naar ons land zoals het oorspronkelijk was. Hij gaat naar het inmiddels opgeheven musuem van de stilte, betrekt schilder Mark Rothko en ruimtereiziger André Kuipers in zijn bespiegelingen en onderzoekt hoe in de loop der eeuwen de waardering voor de drie natuurwaarden is veranderd. Dit boek is een eerbetoon aan en een speurtocht naar de intense, vaak onbekende schoonheid van de natuur.

Stefano Mancuso Plantenrevolutie RecensiePlantenrevolutie

Hoe planten onze toekomst bepalen

• Schrijver: Stefano Mancuso (Italië)
  • Origineel: Plant Revolution (2017)
  • Nederlandse vertaling: Etta Maris
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: 3 april 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Planten zijn, zoals wij in Briljant groen hebben gezien, buitengewoon resistent. Dankzij hun netwerken kunnen zij catastrofale gebeurtenissen overleven zonder hun functionaliteit te verliezen. Zij bezitten een uitzonderlijk aanpassingsvermogen en kunnen in extreme klimatologische omstandigheden leven. Ze absorberen vocht uit de lucht, kunnen zich vermommen om te ontkomen aan vijanden en bewegen zonder energie te verbruiken. Mancuso laat op uiterst aanschouwelijke manier zien, dat dit vooral met hun lichaamsbouw te maken heeft…lees verder >

• Soort boek: natuurboek, reisverhalen
  • Verschijnt: september 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Van Congo naar Almere – op het oog is het een onwaarschijnlijke stap, maar wie de geest van een ontdekkingsreiziger heeft, weet overal iets interessants te vinden. Vanaf zijn balkon, met uitzicht op een continu verrassende natuur, vertelt Redmond O’Hanlon in De groene stad vol verwondering en met zijn bekende Engelse gevoel voor humor over wat hij tijdens een tweejarig verblijf in Almere heeft ontdekt…lees verder >

Aaldrik Pot Barbara de Beaufort De onsterfelijke nachtegalen RecensieDe onsterfelijke nachtegalen

• Schrijvers: Aaldrik PotBarbara de Beaufort (Nederland)
  • Soort boek: natuurdagboek
  • Uitgever: Kleine Uil
  • Verschenen: februari 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 18,50 / € 9,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Annika Brandenburg
  • Recensie boekIn 2017 schreven de vrienden Aaldrik Pot en Barbara de Beaufort een natuurdagboek in briefvorm naar elkaar. Bijna elke dag wordt de natuur om hen heen geobserveerd, becommentarieerd en befilosofeerd. Voor Aaldrik is dat de zanderige grond van Norg (bij Assen en Veenhuizen), voor Barbara is dat haar weelderige tuin op de Groningse klei van Zandeweer. Aaldrik schrijft over de slechtvalken en hun nest in de kantoortoren waarop hij uitzicht heeft vanaf zijn kantoorbureau…lees verder >

Meir Shalev Mijn wilde tuin Recensie TuinverhalenMijn wilde tuin

• Schrijver: Meir Shalev (Israël)
  • Soort boek: natuurverhalen, tuinverhalen
  • Origineel: Ginat ha-bar
  • Nederlandse vertaling: Ruben Verhasselt
  • Verschenen: 15 februari 2018
  • Omvang: 224 pagina’s (met illustraties)
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Zelfportret van de grootse Israëlische schrijver Meir Shalev als tuinier, vol levenswijsheid en humor. In ‘Mijn wilde tuin’ beschrijft Meir Shalev zijn verhuizing naar de Vlakte van Jizreel in het noorden van Israël, waar hij een haveloos stuk grond aantreft. Hij legt een nieuwe tuin aan, met wilde bloemen,struiken en bomen, die hij liefdevol onderhoudt. Net als het schrijverschap vraagt tuinieren geduld: soms duurt het even voordat het schoonheid oplevert. Elke plant, elk dier dat Shalev ziet, brengt hem op gedachten en inzichten over het leven, de literatuur en koken. ‘Mijn wilde tuin’ van Meir Shalev bevat filosofische en humoristische bespiegelingen en is gelardeerd met fullcolourillustraties en recepten: een ideaal cadeauboek!

Peter Wohlleben Het verborgen leven van bomen voor kinderen RecensieHet verborgen leven van bomen voor kinderen

• Schrijver: Peter Wohlleben (Duitsland)
  • Soort boek: bomenboek, natuurboek voor kinderen
  • Uitgever: Ploegsma
  • Verschenen: juni 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekHet verborgen leven van bomen voor volwassenen verscheen al in 2016. Nu is er ook een uitgave speciaal bedoeld voor kinderen. Wat mij betreft, een schot in de roos. Ik hou van de natuur. Ik kom erg graag in het bos. Maar ik kon nog geen eik van een beuk onderscheiden. Niet omdat het me niet interesseerde. Maar omdat op de één of andere manier de educatieve boeken over de natuur voor volwassene dikwijls een toon gebruiken, die me in slaap sust…lees verder >