Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies

Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies Tips Informatie. Natuur en milieu zijn onderwerpen waar veel aandacht voor is. Denk maar eens aan klimaatveranderingen, de intensieve landbouw en veeteelt, duurzaamheid en de problemen met fossiele brandstoffen. Het is dus niet vreemd dat er met regelmaat nieuwe natuur en milieu boeken verschijnen.

Natuurboeken Natuur en Milieu Boeken Recensies Tips Informatie

Op deze pagina vind je een selectie van nieuwe natuurboeken natuur en milieu boeken recensies tips informatie en boekbesprekingen, samengesteld door de redactie.

Nieuwe Natuurboeken 2018

Stefano Mancuso Plantenrevolutie RecensiePlantenrevolutie

Hoe planten onze toekomst bepalen

• Schrijver: Stefano Mancuso (Italië)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie boek
  • Origineel: Plant Revolution (2017)
  • Nederlandse vertaling: Etta Maris
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschenen: 5 maart 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Planten zijn, zoals wij in Briljant groen hebben gezien, buitengewoon resistent. Dankzij hun netwerken kunnen zij catastrofale gebeurtenissen overleven zonder hun functionaliteit te verliezen. Zij bezitten een uitzonderlijk aanpassingsvermogen en kunnen in extreme klimatologische omstandigheden leven. Ze absorberen vocht uit de lucht, kunnen zich vermommen om te ontkomen aan vijanden en bewegen zonder energie te verbruiken. Mancuso laat op uiterst aanschouwelijke manier zien, dat dit vooral met hun lichaamsbouw te maken heeft. Planten produceren stoffen die ze gebruiken om het gedrag van dieren (bijvoorbeeld insecten) te manipuleren. Met hun verfijnde wortelstelsel, met worteltoppen die de omgeving verkennen, verwerken zij informatie en geven die door aan andere planten. Het zijn geavanceerde, ontwikkelde sociale organismen, en de onderzoekers waren keer op keer verbaasd over de ingenieuze strategieën die planten ontwikkelen om oplossingen te vinden voor veranderingen in hun leefwereld. Planten zijn in hun basale structuur dermate geniaal, dat ze intussen toegepast worden als voorbeelden voor de robotisering van onze samenleving. Als wij onze leefomgeving willen verbeteren en op ingrijpende veranderingen op onze planeet willen reageren, dan kan dat niet zonder ons te laten inspireren door de meest geavanceerde oplossingen uit de plantenwereld.

Meir Shalev Mijn wilde tuin Recensie TuinverhalenMijn wilde tuin

• Schrijver: Meir Shalev (Israël)
  • Soort boek: natuurverhalen, tuinverhalen
  • Origineel: Ginat ha-bar
  • Nederlandse vertaling: Ruben Verhasselt
  • Verschenen: 15 februari 2018
  • Omvang: 224 pagina’s (met illustraties)
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Zelfportret van de grootse Israëlische schrijver Meir Shalev als tuinier, vol levenswijsheid en humor. In ‘Mijn wilde tuin’ beschrijft Meir Shalev zijn verhuizing naar de Vlakte van Jizreel in het noorden van Israël, waar hij een haveloos stuk grond aantreft. Hij legt een nieuwe tuin aan, met wilde bloemen,struiken en bomen, die hij liefdevol onderhoudt. Net als het schrijverschap vraagt tuinieren geduld: soms duurt het even voordat het schoonheid oplevert. Elke plant, elk dier dat Shalev ziet, brengt hem op gedachten en inzichten over het leven, de literatuur en koken. ‘Mijn wilde tuin’ van Meir Shalev bevat filosofische en humoristische bespiegelingen en is gelardeerd met fullcolourillustraties en recepten: een ideaal cadeauboek!

Nieuwe Natuurboeken 2017

Het onderstaande overzicht van natuurboeken 2017 en natuur en milieu boeken is ingedeeld op datum van verschijnen. De links bij de boeken verwijzen naar uitgebreide gegevens, recensie en informatie over bestellen.

Wim Huijser De populier Recensie BomenboekDe populier

Onze volksboom in nieuw perspectief

• Schrijver: Wim Huijser  (Nederland)
  • Soort boek: bomenboek, natuurboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 256 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: De populier is een van de meest typerende bomen van het Nederlandse landschap. Wim Huijser schreef een boeiend relaas over deze sierlijke beeldbepaler. Hij tekende de verhalen op van kwekers, wetenschappers, landschapsarchitecten, bosbouwers, boswachters, boomspecialisten, terreinbeheerders, beleidsmakers, houtverwerkers en beeldend kunstenaars. Maar hij sprak ook met mensen die werken aan nieuwe toepassingen voor de populier. Het resultaat is een kleurrijk, verrassend en licht nostalgisch verhalenboek over de boom die hele generaties Nederlanders inspireert.

Boek De nieuwe Biesbosch RecensieDe nieuwe Biesbosch

Van polderland naar waterland

• Schrijver: Thomas van der Es  (Nederland)
  • Tekeningen: Stef den Ridder ♀ (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 48 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 16,95
  • Recensie boek: Thomas van der Es, boswachter van de Biesbosch, hij was zelfs de jongste boswachter van Nederland en tekenaar Stef den Riddder verklaren in het boek De nieuwe Biesbosch, hun liefde aan één van de jongste en nieuwste Nederlandse natuurgebieden. In het prachtig vormgegeven boek wordt kort, bondig en helder uitgelegd waarom de Biesbosch zo’n bijzonder natuurgebied is en hoe het in de afgelopen jaren is ontwikkeld…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Stefs Grote Neuzenboek Stef den Ridder Recensie Jeugd NatuurboekStefs Grote Neuzenboek

• Schrijfster: Anneke Groen  ♀ (Nederland)
  • Tekeningen: Stef den Ridder  ♀ (Nederland)
  • Soort boek: jeugd natuurboek
  • Leeftijd: 4-12 jaar
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 29 september 2017
  • Omvang: 80 pagina’s (met tekeningen)
  • Prijs: € 19,95
  • Recensie boek: Heel veel dieren kunnen niet overleven als ze geen goede neus hebben. Maar hoe goed kunnen dieren ruiken? Waarom is de neus een van de belangrijkste lichaamsdelen van veel dieren? En welke geuren zijn belangrijk? Op dit soort van vragen wordt antwoord gegeven in Stefs Groteneuzenboek van de Vlaamse illustrator Stef den Ridder die samen met Anneke Groen dit mooie natuurboek voor kinderen heeft geschreven…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Page Tsou De hoogste berg de diepste zee RecensieDe hoogste berg, de diepste zee

• Tekenaar: Page Tsou ♂ (Taiwan)
  • Soort boek: populair wetenschappelijk prentenboek
  • Leeftijd: 5-12 jaar (ook leuk voor volwassenen)
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: 14 september 2017
  • Omvang: 40 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 16,99
  • Recensie boekDe van Taiwan afkomstige tekenaar Page Tsou heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend. Nu heeft hij een mooi populair wetenschappelijk prentenboek gemaakt. Het prentenboek biedt een mooi overzicht over de grote wonderen der natuur. Met name wordt aandacht besteed aan records in de natuur…lees verder >
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Handboek Vogels van Nederland en België RecensieHandboek Vogels van Nederland en België

• Schrijver: Luc Hoogenstein, Ger Meesters
  • Soort boek: vogelgids, vogelboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 5 september 2017
  • Omvang: 344 pagina’s (met foto’s en tekeningen)
  • Prijs: € 34,95
  • Recensie boek: Dit is al weer de derde editie van het onvolprezen Handboek Vogels van Nederland en België. Deze editie is geactualiseerd en nog verder uitgebreid ten opzichte van de vorige uitgave. Aan elke vogelsoort die in Nederland en België voorkomt wordt zeer uitgebreid aandacht besteed. Niet alleen alle broedvogels, trekvogels, zomer- en wintergasten passeren de revue, ook aan zeldzame vogels en exoten die inmiddels als wilde vogel zich een plek hebben verworven krijgen ruim de aandacht…lees verder >

Harry Stegeman Langs de Nederrijn RecensieLangs de Nederrijn

Natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede

• Schrijver: Harry Stegeman  (Nederland)
  • Soort boek: reisboek, cultuur- en natuurgids, fotoboek
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 19 mei 2017
  • Omvang: 296 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 29,95
  • Recensie boek: Langs de Nederrijn bevat een zeer gedetailleerde beschrijving van alle cultuur en natuur die in het gebied te vinden is. Tot in het kleinste detail vertelt schrijver Harry Stegeman over de geschiedenis van het gebied, de natuur die hier te bewonderen valt en de bezienswaardigheden. In negen etappes worden delen van zowel den noord- als de zuidoever beschreven. Het boek is rijk geïllustreerd met vele tientallen foto’s…lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Veldgids Zoogdieren Verrassend Dichtbij Jip Louwe KooijmansZoogdieren Verrassend Dichtbij

• Schrijver: Jip Louwe Kooijmans ♂ (Nederland)
  • Soort boek: veldgids, zoogdierengids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Verschenen: 16 mei 2017
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Zakgids
  • Prijs: € 14,95
  • Recensie boekZoogdieren verrassend dichtbij is weer een aanwinst in de prachtige reeks veldgidsen die KNNV Uitgeverij sinds enige tijd uitgeeft. In een handzaam formaat wordt heel veel verteld over de zoogdieren die we in Nederland zouden kunnen tegenkomen. Alhoewel je voor sommige soorten wel je best moet doen om bij nacht en ontij op pad te gaan. En zoals we inmiddels gewend zijn bij de zakgidsen die uitgegeven worden in de reeks Verrassend dichtbij biedt ook deze Zoogdieren veel meer dan informatie over hoe je alle soorten kunt herkennen…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Bijen & Hommels Verrassend Vlakbij RecensieBijen & Hommels

Verrassend vlakbij deel 5

• Schrijfster: Maureen Kemperink ♀ (Nederland)
  • Soort boek: boek over bijen en hommels, natuurgids
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Serie: Verrassend vlakbij, deel 5
  • Verschenen: 16 mei 2017
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 14,95
  • Recensie boek: In de onvolprezen reeks Verrassend dichtbij van KNNV Uitgeverij is een nieuw deel verschenen, Bijen & Hommels van de hand van Maureen Kemperink. Een prachtige gids over deze mooie en nuttige insecten die je overal in tuinen, de stad en de natuur kunt tegenkomen. Sterker nog, wist jij dat er zo’n 360 verschillende soorten bijen en hommels in Nederland voorkomen? Mij was dat in ieder geval nog niet bekend!…lees verder >

Veluwe Natuurgids Recensie Crossbill Guide 24Veluwe De Natuurgids

Wandel- en fietsroutes, flora en fauna, landschap, waarnemingstips

• Schrijver: Dirk Hilbers  (Nederland)
  • Soort boek: Veluwe natuurgids, reisgids
  • Uitgever: KNNV
  • Serie: Crossbill Guides, nummer 24
  • Verschenen: april 2017
  • Omvang: 320 pagina’s (met afbeeldingen en kaarten)
  • Prijs: € 22,95
  • Inhoud boek: Dé natuurgids voor de Veluwe! Immense stuifduinen en paarse heidevelden, oude bossen met kromme stammen en knoestige, met paddenstoelen bedekte takken, kabbelende beekjes waar de ijsvogels met een noodgang overheen schieten – de Veluwe is een uniek Nederlands natuurgebied. Met deze gids ontdek je de Veluwenatuur optimaal. Uit de duizenden kilometers fiets- en wandelpad zijn 22 fiets- en wandelroutes geselecteerd die je langs de meest bijzondere plekken voeren. Van de Randmeren in het noorden, over de stuwwallen en zandgronden van het Veluweplateau tot het coulisselandschap en de rivieren in de vallei, alle aspecten van de Veluwe komen aan bod. Uitgebreide achtergrondinformatie en tips om wild, flora en fauna te vinden maken deze gids compleet.
  • Bijzonderheden: genomineerd Jan Wolkers Prijs 2017

Jantien de Boer Landschapspijn RecensieLandschapspijn

• Schrijfster: Jantien de Boer ♀ (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie
  • Verschijnt: 21 maart 2017
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Prijs: € 14,99
  • Inhoud boek: Samen met een boer kijk je naar zijn landerijen. ‘Ik vind het lelijk,’ zeg je over zijn strakke raaigrasland. ‘Ik vind het mooi en efficiënt,’ antwoordt hij. Laatst heeft de melkveehouder over een van zijn laatste stukjes zeldzaam blauwgrasland een lading modder gestort. Nu groeit er eiwitrijk gras, goed voor topsportkoeien. Het moderne boerenland doet pijn; kleuren vervagen en geluiden sterven weg in het moderne land van zuivel, vlees en turbogras. Burgers maken zich grote zorgen over de teloorgang van bloemen, planten, vogels en insecten. Veehouders en akkerbouwers vechten voor hun bestaan. Een megastalboer zegt met ingehouden woede dat er maar weer eens een hongerwinter moet komen. ‘Dan leren mensen ons tenminste opnieuw waarderen.’ Deze groeiende kloof tussen landbouwers en burgers bemoeilijkt een gesprek over de toekomst van ons platteland. Door de perspectieven van beide kampen te laten zien, hoopt Jantien de Boer bruggen te bouwen. We kunnen immers niet langer machteloos toezien hoe onze lentes jaar na jaar stiller en stiller worden.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Salomon Krioonenberg Spiegelzee RecensieSpiegelzee

De zeespiegelgeschiedenis van de mens

• Schrijver: Salomon Kroonenberg ♂ (Nederland)
  • Soort boek: non-fictieboek, populair wetenschappelijk boek
  • Verschijnt: 14 februari 2017
  • Prijs: € 21,99 / € 14,99
  • Recensie boek: Met Spiegelzee heeft Salomon Kroonenberg een nuancerend en zeer verhelderend boek geschreven over zeespiegelstijging. Zeker in deze tijden waarin de discussie over de gevolgen van klimaatveranderingen soms op hoge toon wordt gevoerd is de behoefte aan goede inhoudelijke informatie en historisch perspectief broodnodig. En dat is precies was Salomon Kroonenberg met Spiegelzee doet…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan