Boeken over Tour de France

Boeken over Tour de France Boeken Recensie Waardering

Boeken over Tour de France Boeken Recensie Waardering. Wat zijn de beste nieuwe Tour de France Boeken? Boeken over Tour de France lezen.

Boeken over Tour de France Beste Tour de France Boeken

De redactie heeft op deze pagina een selectie gemaakt nieuwe en de beste boeken over de Tour de France. Tour de France boeken die de moeite van het lezen meer dan waard zijn of waarvan de redactie denkt dat dit het geval is.

Nieuwe Tour de France Boeken 2017

Overzicht van nieuwe boeken over Tour de France die in 2017 verschijnen. Naast informatie over de nieuwe Tour de France boeken 2017 is er vaak ook een recensie en waardering van het boek opgenomen.

De Muur 57De muur 57

‘Chute de Quiper..!’

• Schrijvers: Nando Boers, Martin Bons, Erik Brouwer, Frank Heinen, Wiep IdzengaPeter Ouwerkerk, Mart Smeets, Bert Wagendorp, Jeroen Wielaert e.a.
  • Soort boek: Tour de France boek, wielerverhalen
  • Uitgever: De Muur, nummer 57
  • Verschenen: 17 juni 2017
  • Omvang: 142 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 12,50
  • Recensie boek: Het zomernummer van het literaire wielertijdschrift De Muur bevat weer een aantal boeiende en mooie verhalen. Veelal staan gebeurtenissen tijdens de Tour de France centraal.  Wiep Idzenga heeft naar aanleiding van de foto van Hennie Kuiper na zijn val in de Tour de France een prachtig geschreven. Hij vertelt hierin waarom Hennie Kuiper het nooit is gelukt om de Ronde van Frankrijk te winnen. Jeroen Wielaert heeft een mooi portret geschreven van Cyrille Guimard, de Franse ploegleider die zes keer de Gele trui met zijn kopman naar Parijs bracht. Mart Smeets portretteert die succesvolle Duitse oud-wielrenners, Rudi Altig, Didi Thurau en Jan Ullrig. Mooi is ook het verhaal van de minst bekende Nederlandse etappewinnaar  ooit Cees van Espen. Maar eigenlijk is elke bijdrage de moeite van het lezen meer dan waard. En allemaal in het zeer mooi uitgegeven zomernummer van De Muur. Heerlijk om te lezen tijds een saaie Touretappe!
  • Waardering★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Boek Koen de Kort Renner met Rede Thomas Sijtsma RecensieRenner met rede

Wielrennen volgens Koen de Kort

• Schrijver: Thomas Sijtsma ♂ (Nederland)
  • Soort boek: portret, wielerboek
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 6 juni 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Recensie boekKoen de Kort is een wielrenner die je met recht een meesterknecht kunt noemen. Hij is een wielrenner die er tijdens zijn carrière achter is gekomen dat hij zelf net te weinig talent heeft om koersen en rondes te winnen. Hij is er echter wel achtergekomen dat hij in staat is om talentvollere wielrenners dan hij zelf te helpen aan overwinningen. Zijn koersinzicht en kwaliteiten is hij hiervoor gaan inzetten en succesvol…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Peter Cossins The First Tour de FranceThe First Tour de France

Sixty Cyclists and Nineteen Days of Daring on the Road to Paris

• Schrijver: Peter Cossins ♂ (Engeland)
  • Soort boek: wielergeschiedenis, Tour de France boek
  • Taal: Engels
  • Uitgever: Nation Books
  • Verschenen: juni 2017
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Inhoud boek: From its inception, the 1903 Tour de France was a colorful affair. Full of adventure, mishaps and audacious attempts at cheating, it was a race to be remembered. Cyclists of the time weren’t enthusiastic about participating in this ”heroic” race on roads more suited to hooves than wheels, with bikes weighing up to thirty-five pounds, on a single fixed gear, for three full weeks. Assembling enough riders for the race meant paying unemployed amateurs from the suburbs of Paris, including a butcher, a chimney sweep and a circus acrobat. From Maurice ”The White Bulldog” Garin, an Italian-born Frenchman whose parents were said to have swapped him for a round of cheese in order to smuggle him into France as a fourteen-year-old, to Hippolyte Aucouturier, who looked like a villain from a Buster Keaton movie with his jersey of horizontal stripes and handlebar moustache, the cyclists were a remarkable bunch. Starting in the Parisian suburb of Montgeron, the route took the intrepid cyclists through Lyon, over the hills to Marseille, then on to Toulouse, Bordeaux, and Nantes, ending with great fanfare at the Parc des Princes in Paris. There was no indication that this ramshackle cycling pack would draw crowds to throng France’s rutted roads and cheer the first Tour heroes. But they did; and all thanks to a marketing ruse, cycling would never be the same again.

Boek Peter Sagan Lidewey van Noord Recensie BiografiePeter Sagan

Portret van een alleskunner

• Schrijfster: Lidewey van Noord  (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret, wielerboek
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt: 13 juni 2016
  • Omvang: 200 pagina’s
  • Prijs: € 18,50 / € 11,99
  • Inhoud boek: Supertalent? Veelvraat? Rockster? Beest? Natuurwonder? Oer-allrounder? Voor Peter Sagan schieten woorden te kort. Want hoe omschrijf je een fenomeen? Hij is pas 27 en wordt nu al vergeleken met de groten der aarde als Michael Jordan, Lionel Messi en Eddy Merckx, de godfather van het wielrennen. Sagan boekte in zijn nog jonge carrière al talloze overwinningen. Hij won vijf keer op rij de groene trui in de Tour – en dat bij zijn eerste vijf pogingen. Hij volgde zichzelf op als wereldkampioen, iets wat maar vijf anderen deden in de rijke historie van het wielrennen. En hij wint klassiekers. Sagan verovert de harten van het publiek met zijn aanvallende stijl, zijn instinctieve manier van koersen, en met zijn opgeruimde karakter en zijn wheelies natuurlijk. Sommigen zien in hem de verlosser: de man die de ingedutte, door data en wetenschap geregeerde wielersport weer populair gaat maken bij een breed publiek. Maar is wat we zien echt? Of het resultaat van een uitgekiende marketingstrategie?

Wilfried de Jong Salto Recensie SportcolumnsSalto

• Schrijver: Wilfried de Jong ♂ (Nederland)
  • Soort boek: sportcolumns, sportverhalen
  • Uitgever: Podium
  • Verschenen: 15 juni 2017
  • Omvang:
  • Prijs: € 10,00
  • Inhoud boek: In Salto neemt Wilfried de Jong de lezer mee in zijn onvoorwaardelijke liefde voor sport en sporters. Je ziet de dramatische momenten uit voetbalwedstrijden, wielerklassiekers, schaatstoernooien en de Olympische Spelen weer voor je. Voor deze bundel maakte De Jong een selectie uit zijn beste columns voor NRC, aangevuld met drie langere verhalen waarin hij overleden voetballegendes voor één dag weer op aarde zet.
  • Recensie en waardering: Nog niet gelezen door de redactie

Giacomo Pellizzari Het geheim van de eenzame fietser RecensieHet geheim van de eenzame fietser

Het geheim van veertien wielrenlegendes ontrafeld

• Schrijver: Giacomo Pellizzari  (Italië)
  • Soort boek: wielerportretten
  • Origineel: Il carattere del ciclista (2015)
  • Nederlandse vertaling: Aniek Njiokiktjien
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Verschenen: 12 april 2017
  • Omvang: 317 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 9,99
  • Recensie boek: Wielrennen wordt door veel Italianen met gepassioneerd hart en ziel beleefd. Nergens anders gaan de volksaard en de sport zo in elkaar op als in Italië, met uitzondering wellicht van Vlaanderen. Soms kun je deze Italiaanse bezieling voor het wielrennen terugvinden in boeken. Helaas verschijnen er slechts zo nu en dan Nederlandse vertaling van Italiaanse wielerboeken. Gelukkig heeft Xander Uitgevers het gewaagd om Giacomo Pellizzari – Het geheim van de eenzame fietser uit te geven. En terecht…lees verder >
  • Waardering+++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Martin Bons De kunst van het sprinten RecensieDe kunst van het sprinten

• Schrijver: Martin Bons  (Nederland)
  • Soort boek: wielerboek
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 9 maart 2017
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Mark Cavendish, Marcel Kittel en André Greipel zijn de beste sprinters van het peloton. Helden die zich met ware doodsverachting in het gevecht naar de eindstreep storten. Of het nu een massasprint is of een sprint-à-deux, negen van de tien keer komen de renners met meerdere tegelijk aan. Als je niet kunt sprinten, is het lastig winnen. Martin Bons, een fanatieke recreant, organiseert jaarlijks een wielerwedstrijd, een sprintkoers bij uitstek. Nooit stond hij op het podium. Hij eindigde zelfs nooit bij de eerste twintig. Tijdens de komende jubileumeditie moet dat anders. Hij bekeek honderden massasprints, dook in de literatuur, sprak met de snelle mannen in het peloton en onderwierp zich aan speciale trainingen. Alles om het mysterie van de sprint te doorgronden, alles om in de tiende editie van de Oogbokaal op het podium te staan.

De Muur 55 Koos Schwartz De langste tourDe Muur 55. De langste tour

• Schrijver: Koos Schwartz  (Nederland)
  • Soort boek: Tour de France Boek, wielergeschiedenis
  • Uitgever: De Muur
  • Verschenen: januari 2017
  • Omvang: 192 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 14,95
  • Inhoud: Elke betrokkene bij de Tour de France van 1926 is dood maar gekoesterd, en geduldig papier heeft een lang leven. Auteur Koos Schwartz keerde alle nog beschikbare archieven om en stuitte op een tijdsbeeld dat in al zijn complexiteit model bleek te staan voor het wielrennen van toen en eigenlijk ook van nu. De Tour van 1926 bleek een afscheid van de geboorte en de puberteit van het evenement en tegelijkertijd een opstap naar zijn volwassenheid en toekomst. De twintigste Tour, de laatste ‘oerTour’, is in velerlei opzicht het schakelpunt van twee werelden. De ronde van 1926 was loodzwaar; met zijn 5745 kilometer de langste Tour ooit verreden. Hoogtepunt: de etappe Bayonne–Luchon, ‘de zwaarste Touretappe ooit’. De Tour de France 1926, met een deelnemersveld van professionals en zogenoemde touristes-routiers, stond bol van animositeit, combines, tactische manoeuvres, gedoe met materiaal en openlijke aanklachten van renners tegen het ‘verplichte’ dopinggebruik. De langste Tour is een fascinerende vertelling geworden over een sport die vanaf zijn ontstaan te kampen heeft gehad met conflicten en kanttekeningen. Wie het vandaag en morgen wil begrijpen, moet ook het gisteren en eergisteren tot zich nemen. Conclusie: de Tour was en is eigenlijk nooit op mensenmaat gemaakt. Met alle seks en drug en rock-’n-roll van dien. Lucien Buysse, de winnaar van 1926, zat 238 uur en drie kwartier op de fiets, de nummer laatst André Drobecq deed er bijna 27 uur langer over. Koos Schwartz verhaalt nauwgezet over de nummer 1 tot en met 41. Al hun verhalen zijn fascinerend.
  • Oordeel redactie: Nog niet gelezen
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Meer Boeken over Tour de France

Wat zijn nieuwe boeken over de Tour de France die recent verschenen zijn of die nog moeten worden uitgegeven?

Michael Boogerd - Handboek Tour de France 2016Handboek Tour de France 2016

De gids voor de Tour de France 2016 van Michael Boogerd en Thomas Olsthoorn

• Genre: handboek, naslagwerk
  • Schrijver: Michael Boogerd, Thomas Olsthoorn
  • Verschenen: 26 april 2016
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 15,00 / € 9,99
  • …Uitgebreide Informatie >

David Coventry - De onzichtbare mijlDe onzichtbare mijl

• Fascinerende roman over de deelname van de eerste Australisch-Nieuw-Zeelandse wielerploeg aan de Tour de France in 1928. Meer en meer wordt het een hallucinerend verhaal over ontberingen waarin als de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog in Noord-Frankrijk bereikt worden ook de familiegeschiedenis van de verteller een dominante rol krijgen in deze roman.
  • Genre: psychologische romab, wielerroman
  • Schrijver: David Coventry (Nieuw-Zeeland)
  • Origineel: The Invisible Mile (2015)
  • Nederlandse vertaling: Peter Bergsma
  • Uitgegeven: 12 mei 2016
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • …Uitgebreide Informatie >

Julen Gabiria Van daarboven zie je de zee Oorlogsroman uit BaskenlandVan daarboven zie je de zee

• Schrijver: Julen Gabiria ♂ (Baskenland, Spanje)
  • Genre: oorlogsroman, psychologische roman
  • Origineel: Han goitik itsasoa ikusten da (2004)
  • Taal: Baskisch
  • Nederlandse vertaling: A. Peters
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 31 mei 2014 (herdruk 2015)
  • Omvang: 205 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud: Roman Alberdi ziet als kind in de Ronde van Baskenland van 1935 de beroemde sprinter Gino Bartali en als gevolg van een fikse ruzie met zijn vader wordt hij van het ene moment op het andere een fervent bewonderaar van de wielrenner. Een paar jaar later wordt Roman, net als duizenden andere Baskische kinderen, naar Frankrijk gestuurd om de Spaanse Burgeroorlog te ontvluchten. Daar ziet hij Gino Bartali voor de tweede keer: het is de Tour de France en Roman is een jongen van vijftien die het peloton is ingesprongen op zijn zware fiets. Dan komt plotseling Bartali langszij en geeft Roman een bidon water. Nog steeds onder de indruk van deze belevenis, besluit Roman na een aantal jaren zelfs om naar Ponte a Ema in Italië af te reizen, waar zijn idool woont.

Lucien Van Impe - Lucien!Lucien!

Hoe ik als laatste Belg de Tour won

• Het verhaal van de laatste overwinning van de Tour de France door een Belg, Lucien Van Impe, in 1976, door hem zelf verteld en opgeschreven door Filip Osselaer.
  • Genre: autobiografie
  • Schrijver: Lucien Van Impe, Filip Osselaer(België)
  • Uitgever: Lannoo
  • Uitgegeven: 22 april 2016
  • Prijs: € 19,99 / € 15,99
  • …Uitgebreide Informatie >

Jean

Het opzienbarende leven van De Neel

• Goed geschreven biografie van de meest markante wielerjournalist en bourgondiër die Nederland ooit gekend heeft, Jean Nelissen. Hij leven was vol ups en downs en kende een vrij droevig einde.
  • Genre: biografie
  • Schrijver: Bart Jungmann (Nederland)
  • Uitgever: De Muur
  • Uitgegeven: mei 2015
  • Omvang: 240 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 19,95
  • Oordeel redactie: ++ (goed)
  • …Uitgebreide Informatie >

Groeten uit de Tour

• Peter Ouwerkerk koos 50 opmerkelijke foto’s van personen, situaties en gebeurtenissen uit ruim 100 jaar Tourhistorie. Hij vertelt het verhaal bij wat we zien. En dat verhaal is altijd anders dan we dachten.
  • Genre: verhalen
  • Schrijver: Peter Ouwerkerk (Nederland)
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 20 mei 2016
  • Omvang: 224 pagina’s (met foto’s)
  • Prijs: € 19,95 / € 9,99
  • …Uitgebreide Informatie >

Bidon

Een leven lang de Tour

• Relaas waarin de wielerjournalist Peter Ouwerkerk die meer dan dertig jaar te Tour de France volgde, verslag doet van zijn laatste bezoek aan de Ronde als deze de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog in België en Noord-Frankrijk aandoet in 2014. Het vermengt dit verslag met zijn herinneringen aan eerdere Rondes van Frankrijk.
  • Genre: autobiografische wielerverhalen
  • Uitgever: De Geus
  • Uitgegeven: 2015, 2016