YA Boeken Recensies Young Adult Boeken Waardering

Alhoewel er steeds meer berichten zijn dat er minder gelezen wordt, blijven YA boeken onverminderd populair. Op de pagina YA Boeken Recensies Young Adult Boeken kun je een overzicht vinden van de beste boeken, inclusief informatie, waardering en boekbespreking.

Het overzicht van YA boeken recensies is ingedeeld op de datum waarop de boekbespreking en waardering geplaatst zijn. De nieuwste recensie staat dus bovenaan de lijst YA boeken recensies.

Nic Stone Zij en ik RecensieZij en ik

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, tienerroman, Young Adult
  • Origineel: Odd One Out (2018)
  • Nederlandse vertaling: Margot Reesink
  • Uitgever: Van Goor
  • Verschenen: september 2018
  • Omvang: 287 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boek: Zij en ik beloofde in de aankondiging een soort tienerroman te worden. Maar dan niet zo’n slap, sentimenteel verhaaltje. En alhoewel het boek me pas op het einde écht meerdere malen wist te raken, moet ik toegeven dat het een mooi, intrigerend verhaal is. Zelfs als het in het begin vooral niet veel meer dan een tienerroman lijkt te zijn, is het beslist meer dan dat. Nic Stone levert een mooie bijdrage aan de oplossing van de problematiek rondom verschillende soorten seksualiteit als homoseksualiteit, panseksualiteit, biseksualiteit en heteroseksualiteit…lees verder >

Laura Sebastian Ash Princess RecensieAsh Princess

• Schrijfster: Laura Sebastian (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Thora, of beter gezegd Theodosia is de rechtmatige koningin van Astrea. Die titel brengt haar in het paleis van de Kaiser van Kalofaxië bitter weinig. Enkel slaag en beschimping. Na de verovering van de Kalofaxiers op de Astreanen, dient de Asprinses als trofee voor de wrede keizer. Telkens als de weinige mensen die nog over zijn van haar volk in opstand komen, laat de Kaiser haar publiekelijk afstraffen. Thora heeft geleerd om vooral “ja en amen” te zeggen en Theodosia ver en diep weg te stoppen…lees verder >

Taran Matharu Summoner 3 De Strijdmagiër RecensieDe Strijdmagiër Summoner 3

• Schrijver: Taran Matharu (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, YA-roman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Taran Hatharu De Strijdmagiër, het boek waar ik met smart op heb gewacht na de eerste twee delen van deze spannende, meeslepende trilogie. En ik ben niet teleurgesteld. De Summoner is zo’n trilogie waarbij de boeken alleen maar beter en beter worden…lees verder >

Katherine Arden De beer en de nachtegaal RecensieDe beer en de nachtegaal

• Schrijfster: Katherine Arden (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, modern sprookje
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Noord-Rusland, ergens in diepe donkere wouden, met mensvretende dieren en winters, lang lang geleden. Bojaar (lid van de aristocratie) Pjotr en zijn familie proberen zo goed en kwaad als het gaat de strenge winters en de korte zomers te overleven. Het dagelijks leven buiten de stad, zelfs voor zo’n hooggeplaatst figuur, is hard: er wordt gezaaid, geoogst, hout gesprokkeld, kortom: overleefd. Zieken en ouderen halen het einde van de strenge winters niet…lees verder >

Cassandra Clare Schaduwheer Recensie De duisteren machten 2Schaduwheer

De duisteren machten 2

• Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult roman (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Schaduwheer is de opvolger van Vrouwe Middernacht, beiden afkomstig uit de nieuwe fantasy reeks van Cassandra Clare. In de Duistere Machten strijden schaduwjagers tegen demonen. Maar er woedt ook een interne strijd. Enkele fanatici pleiten voor een wereld waarin alle macht bij de schaduwjagers ligt. Benedelingen zoals Elfen en Heksenmeesters zouden van hun krachten beroofd moeten worden. De familie Blackthorn, Emma Castairs en hun naaste vrienden proberen dit tegen te gaan…lees verder >

Chris Vick Door de storm Recensie YA-boekDoor de storm

• Schrijver: Chris Vick (Engeland)
  • Soort boek: Young Adult roman (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Door de Storm is het tweede boek van schrijver Chris Vick. Net als in Surf speelt in Door de Storm water een grote rol. In een interview in The Guardian vertelt Vick hoe graag hij in het Young Adult genre schrijft. Het gaat over de jaren in ons leven die intens en heftig zijn. Dat lees je overduidelijk terug in zijn tweede roman…lees verder >

Kevin Brooks Bang geboren RecensieBang geboren

• Schrijver: Kevin Brooks (Engeland)
  • Soort boek: jeugdroman, YA-roman (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bang geboren is het eerste boek van Kevin Brooks dat ik gelezen heb. Het is beslist niet zijn eerste boek. Voor hij als schrijver de kost verdiende, werkte hij vooral als musicus en beeldend kunstenaar. Met name dat laatste komt ook in zijn boek naar voren. De beelden die hij schetst zijn zeer levendig en gedetailleerd…lees verder >

Philip Pullman Het Boek van Stof Recensie La Belle Sauvage 1Het Boek van Stof

La Belle Sauvage, deel 1

• Schrijver: Philip Pullman (Engeland)
  • Soort boek: fantasyroman, Young Adult boek
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Het boek van Stof verschijnt 22 jaar na Het Noorderlicht, het eerste deel uit de trilogie Het Gouden Kompas. Nu is het Gouden Kompas in de jaren ‘90 aan mijn aandacht ontsnapt, maar na het lezen van het eerste deel uit deze nieuwe trilogie is hij absoluut op mijn “te lezen” lijstje gekomen. In La Belle Sauvage, zoals deel 1 getiteld is, zul je zeker wat oude bekenden tegenkomen, als je Het Gouden Kompas wel gelezen hebt…lees verder >

Magisterium 4 Recensie Holly Black Cassandra Clare Het Zilveren MaskerMagisterium 4 – Het zilveren masker

• Schrijvers: Holly Black, Cassandra Clare(Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult roman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Magisterium deel vier had ik binnen no time uit. De tovernaarswereld die Holly Black en Cassandra Clare hebben gecreëerd, stevent af op een grote oorlog. Mag je als tovenaar je macht inzetten om de dood ongedaan te maken? Het Zilveren Masker is de opvolger van De Bronzen Sleutel. Het laatste deel, dat in het Engels de titel “The Golden Tower” heeft gekregen, wordt in September 2018 verwacht. Daarna zullen we vermoedelijk nog moeten wachten op de vertaling. Dus voor de fans die willen weten hoe dit verhaal eindigt, zullen nog even geduld moeten hebben…lees verder >

Taran Matharu Summoner 2 De Edele RecensieSummoner Boek 2 – De Edele

• Schrijver: Taran Matharu (Engeland)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Summoner deel twee De Edele is de opvolger van De Nieuweling. In Amerika zijn er inmiddels al vier delen verschenen, in Nederland zullen we het nog even met deel twee moeten doen. Niet dat dat erg is. De Edele is een spannende rollercoaster langs demonen, rassenstrijd, gevaarlijke missies, vriendschap en verraad…lees verder >

Ton Theunis De verrader van Elmhudde RecensieDe verrader van Elmhudde

De Witchworld Legenden, deel 2

• Schrijver: Ton Theunis (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyboek, YA-roman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

De Verrader van Elmhudde is het spannende tweede deel in de Witchworld Legenden serie. Witch World is een themapark in Almere wat in 2020 open zal gaan. Gebaseerd op de “legende van de Gravin van Almere”, worden feiten en verhalen uit de Middeleeuwen gevormd tot een spannend park. Ze vormen ook het decor van de boeken, wat de Verrader van Elmhudde een Middeleeuws, magisch verhaal maakt…lees verder >

John Green Schildpadden tot in het oneindige RecensieSchildpadden tot in het oneindige

• Schrijver: John Green ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, YA-roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Schildpadden tot in het oneindige, over vriendschap, (leren) leven met jezelf en voorzichtige liefde. Haar gedachten lijken haar vaak de baas. Ze maken haar bang. Bang voor ziektes, bang voor bacteriën, en bang voor haar eigen gedachten die haar steeds verder in hun spiraal trekken. Ontsnappen is niet mogelijk, wat Aza Holmes ook doet. Hoewel, haar medicatie slikt ze niet helemaal trouw. Ze is bang dat ze dan haar gedachten niet meer is…lees verder >

Thea Dubelaar Het uur van de haan Recensie Waardering ★★★Het uur van de haan

• Schrijfster: Thea Dubelaar (Nederland)
  • Soort boek: jeugdboek, jeugdthriller
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Roy de Boer gaat de kerstvakantie doorbrengen op een tropisch eiland. Het eiland waar zijn moeder vandaan komt. Al jaren lang wil ze graag eens terug, naar haar moeder. Maar zo’n reis is duur. Gelukkig is haar nieuwe vriend Frederik bereid alles te betalen.  Maar wat zijn ware motieven zijn…? De vakantie is omgeven door spanning en mysterieuze gebeurtenissen…lees verder >

John Flanagan De Grijze Jager De jacht op het Schaduwdier RecensieDe jacht op het schaduwdier

De Grijze Jager

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

De jacht op het Schaduwdier is speciaal geschreven voor het Nederlands-Belgische publiek. Dat op zich is natuurlijk al heel bijzonder! Het is een kort verhaal, waardoor het natuurlijk niet alle verwikkelingen heeft van de andere boeken die we van Flanagan kennen. Desalniettemin is het zeker het lezen waard. Een mooi voorproefje van hopelijk weer een nieuw deel in de Grijze Jager serie…lees verder >

Martine Letterie Nooit meer thuis RecensieNooit meer thuis

• Schrijfster: Martine Letterie ♀ (Nederland)
  • Soort boek: historische jeugdroman, YA-boek
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Nooit meer Thuis. Mooi jeugdboek van kinderboekenschrijfster Martine Letterie. Veel van haar boeken hebben een historisch element en zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen. In 2016 vertelt ze in een interview op Leesplein dat ze is gevraagd een boek te schrijven over een Indisch kind dat in de jaren ’50 naar Nederland komt. In eerste instantie dacht ze dat niet te kunnen. Ik ben blij dat ze haar “grenzen heeft verlegd”, zoals ze zelf zegt. Ze heeft er namelijk een heel mooi verhaal van gemaakt…lees verder >

Martijn Niemeijer Otis Recensie YA-ThrillerOtis

• Schrijver: Martijn Niemeijer (Nederland)
  • Soort boek: YA-thriller, Young Adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (zeer goed)

Otis verschijnt een krap jaar na Martijn Niemeijers debuut “Wat niemand ziet”. Een boek dat heel erg goed ontvangen werd. Dan zijn de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen. “Wat niemand ziet” is een wat dromerig boek, Otis is echter een stuk rauwer dan dat. Een moeder die je met haar egocentrische gedrag tot waanzin drijft en een vader die je niet kent. Zo is het voor Otis. Hij woont met zijn moeder in een multiculturele flat waar achter de gesloten deuren veel bewoners hun geheimen verbergen…lees verder >

Taran Matharu De Nieuweling Summoner 1 RecensieDe Nieuweling – Summoner Boek 1

• Schrijver: Taran Matharu (Engeland)
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De Nieuweling is een Young Adult boek geschreven door Taran Matharu (1990). De nog jonge schrijver deed mee aan Nanowrimo (national novel writing month) met de Summoner. Dit werd zo ontzettend populair dat Matharu besloot zijn werk te maken van schrijven. Inmiddels zijn er in het Engels al vier delen uit. Deze delen worden ook in het Nederlands vertaald en hopelijk snel uitgegeven. Want De Nieuweling verdiend absoluut een vervolg!…lees verder >

John Flanagan De Grijze Jager De vroege jaren 2 Recensie De Slag op de Heckingse HeideDe slag op de Heckingse Heide

De Grijze Jager – De vroege jaren, deel 2

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Elk boek van de Grijze Jager is een feestje, en dat geldt ook voor De Grijze Jager de Vroege jaren 2! De positie van koning Duncan is nog lang niet veilig. De voormalig baron Morgarath is gevlucht en bereid een machtsgreep voor. Halt besluit hem te gaan bespioneren en ontdekt het afschrikwekkende “wapen” dat Morgarath heeft gerekruteerd. Zijn beste vriend en mede Grijze Jager Crowley moet intussen de zwangere koningin in veiligheid brengen. Zij is erg zwak en het ongeboren kind is ontzettend belangrijk voor de troonopvolging. Vanwege de plunderingen van Morgaraths troepen door het hele land, is het leger van Duncan bijzonder uitgedund. De toekomst van Araluen is afhankelijk van de vindingrijkheid van de Grijze Jagers en de moed van Duncan’s leger…lees verder >

Gerben Graddesz Hellinga Moord in de Rocky Mountains RecensieDe pelsjagers van het ongetemde Amerika 1830-1832

Het ongetemde Amerika, deel 1

• Schrijver: Gerben Gradesz Hellinga (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, historische roman, Wild West roman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Alhoewel de serie boeken over het Amerika van de 19e eeuw van Gerben Graddesz Hellinga worden gepresenteerd als jeugdboeken zal menig volwassene ook heel wat prettige leesuren kunnen beleven aan deze boeken. Op geen enkele wijze doet het eerste deel van de serie dat ruim 15 jaar geleden voor het eerst werd uitgegeven kinderlijk aan. Sterker nog Hellinga heeft ervoor gekozen om een volwassen schrijfstijl te hanteren. Het eerste deel vertelt het verhaal van de meedogenloze bontjagers die zo rond 1830 op pelzen jagen in de meest afgelegen en onherbergzame delen van Amerika. Dit zijn ook de gebieden waar indianen leven die vaak niet gediend zijn van deze kolonisten. Hellinga weet aan de hand van een aantal jonge hoofdpersonen op een beeldende wijze en vanuit verschillende perspectieven een realistisch beeld te creëren van hoe het moet zijn geweest om te leven in de rauwe omstandigheden van die tijd. Hij kiest zowel het perspectief van de blanke bontjagers als dat van de indianen en doet verslag zonder waardeoordelen. Maar boven alles is Moord in de Rocky Mountains een goed geschreven en spannend avonturenboek dat zowel jongeren als volwassenen zal aanspreken…meer informatie >

YA Boeken Recensies Young Adult Boeken