Oorlog die mijn leven redde

Kimberly Brubaker Bradley De oorlog die mijn leven redde Recensie

De oorlog die mijn leven redde is een subtiel en indringend verhaal. Het speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland. Thema’s als zelfontwikkeling, het vinden van je kracht en (de afwezigheid van) liefde komen aan bod.

De Oorlog die mijn leven redde is een innemend verhaal met diepgang

Kimberly Brubaker Bradley levert met De oorlog die mijn leven redde een innemend verhaal met diepgang af. Ada woont met haar moeder en broertje Jamie in Londen. Van haar moeder mag ze het huis niet uit, vanwege haar klompvoet. Ada mag eigenlijk bijzonder weinig van haar moeder. Van de manier waarop ze haar dochter behandeld, word je als lezer vanzelf triest. Vanwege de oorlog worden de kinderen uit Londen geëvacueerd. Ada en Jamie weten te ontsnappen van huis en stappen in de trein. Ze komen terecht bij Susan Smith. Een alleenstaande, onafhankelijke vrouw die nooit kinderen gewild heeft, maar op haar manier zo goed mogelijk voor Jamie en Ada zorgt. Pony Butter geeft Ada een doel in haar leven.

Niet perfecte personages waar je direct van gaat houden

De personages die Kimberly Brubaker Bradley heeft gecreëerd zijn verre van perfect. Ada kan boos en onredelijk zijn. Susan Smith heeft depressieve buien. Jamie spreidt de botte eerlijkheid van een zesjarige tentoon. Maar je gaat wel van ze houden. Het geeft de karakters vorm en diepgang. Zonder alles tot achter de komma te beschrijven, zorgt Bradley er voor dat je precies snapt waarom Ada zo boos is. Je leeft mee terwijl hun wereld door de oorlog enerzijds kleiner wordt, maar anderzijds juist groter. Zonder sentimenteel te worden, is De oorlog die mijn leven redde een ingrijpend boek. Het is zo geloofwaardig geschreven, dat je niet anders kan dan ontzettend meeleven met Ada, Jamie en Susan. En je gunt ze elke overwinning van harte!

Eindoordeel De oorlog die mijn leven redde

Prachtig geschreven boek met een mooi uitgewerkt verhaal en dito personages. Het houdt de lezer aan het boek gekluisterd en je voelt je bijna een mede inwoner van het dorp waar het grootste deel van het verhaal speelt. Een +++++ (uitstekend) boek.

Recensie de oorlog die mijn leven reddeDe oorlog die mijn leven redde

• Schrijfster: Kimberly Brubaker Bradley
  • Oorspronkelijke titel: The War That Saved My Life (2015)
  • Vertaling: Ernst Bergboer
  • Uitgeverij: Callenbach
  • Verschenen: januari 2017 (oorspronkelijke uitgave in 2015 in Amerika)
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs:  €16,99 / € 9,99
  • Flaptekst:  De negenjarige Ada heeft nog nooit een stap buiten de deur gezet. Haar moeder schaamt zich voor Ada’s klompvoeten en houdt haar binnen. Maar als haar broertje geëvacueerd wordt uit Londen om aan de oorlog te ontsnappen, grijpt Ada haar kans en glipt weg om hem te volgen. Zo begint er een nieuw avontuur voor Ada, en voor Susan Smith, de vrouw die verplicht wordt de twee kinderen in huis te nemen. Er ontstaat een sterke band tussen Ada en Susan, maar is hij sterk genoeg om de oorlog te overleven?
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • …Meer informatie en Bestellen >