Peter Stamm In geen velden of wegen Recensie

Peter Stamm In geen velden of wegen Recensie Roman
Thomas is een typische middenklasse man. Hij heeft een vrouw en twee kinderen, een aardige baan en een eigen huis in een kleine Zwitserse stad. Maar toch knaagt er iets aan hem. Het gezin is net terug van vakantie als hij besluit weg te gaan. Hij vertrekt van het één op het andere moment en laat zijn vrouw en kinderen zonder bericht achter.

De kracht van Peter Stamm is dat hij registreert zonder enig waardeoordeel

In eerste instantie denkt Astrid dat het een bevlieging is. Dat het Thomas even teveel is geworden, maar dat hij wel terugkeert. Dat houdt ze in eerste instantie ook de kinderen voor en aan de collega’s van Thomas vertelt ze dat hij ziek is. Thomas trekt intussen door het Zwitserse landschap. Slaapt vaak in de buitenlucht en ervaart het leven zoals het zich op het moment aandient. Langzamerhand wordt het Astrid duidelijk dat Thomas niet terugkeert. En ze moet zich schikken in de ontstane situatie en ermee om leren gaan. Thomas trekt intussen verder. Soms laat hij nog een spoor achter en wordt er naar hem gezocht. Maar gevonden wordt hij niet. Thomas is intussen dood verklaard omdat er sporen zijn gevonden van een ongeluk. De maanden, jaren volgen, Thomas woont en werkt op verschillende plekken in binnen- en buitenland. Maar altijd tijdelijk. En Astrid probeert in het reine te komen met de ontstane situatie.

Een bijzondere, stijlvolle en intense roman die een groot lezerspubliek verdient
Peter Stamm vertelt het verhaal als waarnemer. Hij spreekt geen enkel waardeoordeel uit maar registreert. Waarom Thomas is weggegaan wordt nergens expliciet duidelijk gemaakt. Ook voor Astrid is het onmogelijk om een rationele verklaring te vinden. Ze worstelt met de verdwijning en weet zich niet goed raad met de kinderen, de buren en collega’s van Thomas. Tussen de regels door zet Peter Stamm de lezer aan het denken. Schets hij het dilemma van de keuze voor persoonlijke vrijheid met achterlating van het gezin. Doordat er in het verhaal regelmatig wordt teruggeblikt op het ontstaan van de relatie tussen Astrid en Thomas. De liefde, als die er al was, de komst van de kinderen. Maar Peter Stamm psychologiseert nauwelijks. Hij blijft vooral waarnemer. En daarin ligt vooral de kracht van deze bijzondere roman. Natuurlijk formuleert Peter Stamm, zoals hij ook al in zijn eerdere boeken deed, op een zeer zorgvuldige manier en hanteert een prachtige stijl. De roman van Peter Stamm – In geen velden of wegen biedt een bijzondere leeservaring die een groot lezerspubliek verdient en wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

PETER STAMM – IN GEEN VELDEN OP WEGEN INFORMATIE
– Titel: In geen velden of wegen
– Schrijver: Peter Stamm ♂ (Zwitserland)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Weit über das Land (2016)
– Nederlandse vertaling: Gerrit Bussink
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschenen: 2 mei 2017
– Omvang: 208 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 11,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Peter Stamm – In geen velden of wegen
Is het een nieuw begin, als je alles achter je laat? Een man staat op en gaat. Een ogenblik aarzelt Thomas nog, dan verlaat hij het huis, zijn vrouw en zijn kinderen. Met een beduusde glimlach loopt hij verder en verdwijnt. Astrid, zijn vrouw, vraagt zich eerst af waar hij naartoe gegaan is, daarna wanneer hij weer terugkomt en uiteindelijk of hij nog leeft. Iedereen kent het: de wens om te vluchten, de gedachte het oude leven af te werpen, iemand anders te kunnen zijn, jezelf. Peter Stamm is een meester in het vertellen over dromen die tegelijkertijd lokken en afschrikken, die de mooiste mogelijkheid en het vreselijkste verlies belichamen. In geen velden of wegen is een roman die de meest alledaagse van alle vragen stelt: wie ben ik?

Zwitserse Schrijvers Schrijfster Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017