Het sein staat op rood Wim Beukenkamp boek over ongevallen en incidenten op het Nederlandse spoor 1993-2025

Wim Beukenkamp – Het sein staat op rood

Wim Beukenkamp Het sein staat op rood recensie en informatie boek over ongevallen en incidenten op het Nederlandse spoor 1993-2025. Op 27 november 2025 verschijnt bij Uitgeverij De Alk het nieuwe boek van Wim Beukenkamp het boek over treinongevallen in Nederland. Hier lees je informatie over de inhoud van het boek, de auteur en over de uitgave.

Wim Beukenkamp Het sein staat op rood recensies

Als er in de media een boekbespreking, review of recensie verschijnt van Het sein staat op rood, Ongevallen en incidenten op het Nederlandse spoor 1993-2025, het boek geschreven door Wim Beukenkamp, dan besteden we er op deze pagina aandacht aan.

Wim Beukenkamp Het sein staat op rood

Het sein staat op rood

Ongevallen en incidenten op het Nederlandse spoor 1993-2025

  • Auteur: Wim Beukenkamp (Nederland)
  • Soort boek: spoorwegboek
  • Uitgever: Uitgeverij De Alk
  • Verschijnt: 27 november 2025
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 33,90
  • Boek bestellen bij: Boekenwereld / Bol / Libris

Flaptekst van het boek van Wim Beukenkamp over treinongevallen

Het Nederlandse spoor is een van de veiligste ter wereld. Toch gaat soms mis, heel erg mis, onbedoeld en onverwacht, met veel schade en af en toe zelfs met trieste gevolgen. In dit boek neemt oud-inspecteur rail Dr. ir. Wim Beukenkamp u mee door 33 jaar geschiedenis van ernstige incidenten en ongevallen op het Nederlandse spoor. Enkele hebben de publiciteit gehaald, maar de meeste voorvallen zijn buiten de schijnwerpers gebleven, tot nu.

Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk gaat over seinen en beveiliging op het Nederlands spoor. Hoofdstuk 2 over de ontwikkeling van de spoorwegen vanaf 1993. Hierna volgen in de hoofdstukken 3 t/m 7 de verschillende ongevallen, onderverdeeld in ongevallen op overwegen, treinbotsingen en overige treinincidenten, ontsporingen, stootjukaanrijdingen en problemen in de infrastructuur. Verder is er een hoofdstuk gewijd aan spoorwegveiligheid anno 2015 en wat we van de voorvallen kunnen leren. Met de nabeschouwing en de geraadpleegde bronnen en bijlagen eindigt het boek.

Bijpassende boeken