De laatste Braedy Recensie Stipboek WOI Ivan Petrus Adriaenssens

Het moet doenbaar zijn om op korte termijn een aantal stoomtractoren te voorzien van een kogelvrij pantser met daarin mannen en machinegeweren. Het rupsbandensysteem kan ervoor zorgen dat we gemakkelijk loopgraven oversteken en het gewicht van de machine zou alle hindernissen van prikkeldraad vernietigen. Churchill (jan 1915)

Historische strip over de tankslagen bij Passendale en Cambrai in 1917
Een stripboek is een uitermate geschikt medium om een verhaal uit de geschiedenis uit te beelden. Het zoomt in op personen, meestal gewone burgers of soldaten en beeldt ze ook uit. Hierdoor krijgt geschiedenis een gezicht. In “De laatste Braedy” wordt het verhaal van de bedovergrootvader van hedendaagse Vicky verteld. Hij hoort bij de bemanning van een tankeenheid tijdens de Eerste Wereldoorlog, die betrokken was bij de bloedige slag bij Passendale. Hij sneuvelt en Vicky gaat honderd jaar later naar hem en zijn tank op zoek. Het verhaal springt heen en weer tussen 1917 en 2017, onderbroken door een vruchteloze zoektocht in 1922 van zijn vrouw Victoria naar haar gesneuvelde echtgenoot.

De auteur en tekenaar heeft het stripboek met kleuren een extra dimensie gegeven. Elk tijdvak heeft zijn eigen kleur. De oorlog vooral bruin, groen en grijs met geel als de opvallende kleur van de vlammen. Het heden speelt zich af in blauw. Wanneer de soldaat droomt van zijn thuis, zijn de tekeningen feller en meerkleurig. Achter in het boek wordt een uitgebreide verantwoording gegeven over fictie en feiten uit het boek. De tank, die de hoofdrol speelt, heeft werkelijk bestaan. Ook de zoektocht na de oorlog naar deze machine klopt. Sommige personen zijn verzonnen om een goed verhaal te maken, maar dat geldt niet voor de deskundigen die in het boek voorkomen.

Zeer geslaagd stripboek met relevante informatie over de eerste tankveldslagen en hun dappere bemanning
Zoals in deze hele wereldoorlog zat de legerleiding er vaak naast. De inzet van tanks was een juiste beslissing, maar niet in de Zuidhoek van Vlaanderen, die vooral bestond uit modderpoelen. De tanks liepen erin vast en de 8 koppige bemanning wachtte vaak een vreselijke dood. Met onderkoelde, cynische humor had de bemanning hun tank Fray Bentos genoemd, de naam van een groothandel in blikjes vlees. Na een voltreffer werd er “gehakt in blik” van de bemanning gemaakt. De laatste Braedy is een geslaagd verhaal met juiste en relevante informatie over de eerste tankveldslagen en hun dappere bemanning. Mooi stemmig getekend en gekleurd. Het verhaal over moed, opoffering en hoop is ondanks de tijdssprongen goed te volgen en komt geloofwaardig over. De laatste Braedy van Ivan Petrus Adriaenssens is gewaardeerd met de maximale +++++ (uitmuntend).

Boekbespreking van: Jos van Raan

IVAN PETRUS ADRIAENSSENS – DE LAATSTE BRAEDY INFORMATIE
– Titel: De laatste Bready
– Ondertitel: Van Passendale naar Cambrai
– Schrijver: Ivan Petrus Adriaenssens (België)
– Soort stripboek: historisch stripboek, oorlogsstripboek (WOI)
– Uitgever: Lannoo
– Verschenen: 17 maart 2017
– Omvang: 128 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Jos van Raan
…Meer informatie en Bestellen >

Flaptekst De laatste Braedy
Nieuwe historische strip over de slag bij Passendale en Cambrai in 1917. Vicky is enig kind, en de laatste persoon met de familienaam Braedy. Haar betovergrootvader kent ze alleen uit de brieven op haar zolder. Als ze ontdekt dat ze zwanger is, wil ze tot elke prijs meer weten over haar roots. Het enige dat ze weet is dat hij honderd jaar eerder stierf op de slagvelden van Passendale, vlakbij de legendarische tank ‘Fray Bentos’. Zowel zijn lichaam als de tank is nooit gevonden. Alle sporen leiden haar van Passendale naar Cambrai, net als de tanks in 1917. Ze is vastbesloten om de mysterieuze dood van haar betovergrootvader te ontrafelen. Wat heeft zijn dood met de tanks te maken? Is ze echt de laatste Braedy?

Nieuwe Stripboeken 2017
Boeken over de Eerste Wereldoorlog