Roman Helinski De wafelfabriek Recensie

Roman Helinski De wafelfabriek Recensie Waardering ★★★

Met zijn bijzondere debuutroman Bloemkool uit Tsjernobyl (2014) wist Roman Helinski direct de aandacht op zich te vestigingen. En nu is is met De wafelfabriek de altijd lastige tweede roman gepubliceerd. De roman verhaalt over een kleine gesloten gemeenschap die al jarenlang werkzaam is in een wafelfabriek. Alle medewerkers, vooral vrouwen, wonen vlak bij elkaar in de nabijheid van de fabriek. Het werk is hard en de medewerkers zijn behoorlijk afgestompt. De fabrieksdirecteur heerst als een koning over zijn bedrijf en medewerkers.

Wat gebeurt er als een charismatische leider latent aanwezige onvrede weet te activeren?
Toch komt daar verandering is als hij op een dag de uit Polen afkomstige Arka Narovski aanstelt in de fabriek. Twee meter lang en charismatisch weet Narovski al snel de aandacht op zich te vestigen. Hij zorgt er al snel voor dat de medewerkers van de fabriek gaan nadenken over hun eigen wel en wee. Sterker nog hij spoort de vrouwen aan in opstand te komen tegen de directeur. En als de fabriek door een incident stil komt te liggen, nemen zijn invloed en macht bizarre vormen aan. De vrouwen raken volledige in de van van Arka Narovski en zelfs de mannen die niet in de fabriek werkzaam zijn ontkomen niet aan zijn charismatische invloed.

Een boeiende actuele roman over de effecten van charismatische machtsuitoefening
Roman Helinski schets op boeiende in De wafelfabriek wat er kan gebeuren als een charismatisch leider latent aanwezige onvrede weet te activeren en om te zetten in irrationele actie. Het is een actuele roman die laat zien hoe het mechanisme van charismatische macht kan ontaarden in blinde irrationele actie met alle gevolgen en consequenties van dien. Actueel en boeiend wordt Roman Helinski – De wafelfabriek gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie door: Theo Jordaan

ROMAN HELINSKI – DE WAFELFABRIEK
– Titel: De wafelfabriek
– Schrijver: Roman Helinski ♂ (Nederland)
– Soort boek: sociale roman
– Uitgever: Hollands Diep
– Verschenen: 1 september 2017
– Omvang; 176 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Inhoud boek: De werknemers van de wafelfabriek leven al jaren op het ritme van hun wafelmachines. Tot op een dag Arka Narovski zich aandient, een charismatische en boomlange ex-militair. Niet lang na zijn entree leggen de werknemers plotseling de productie stil. Een opstand volgt. Maar tegen wie of wat precies, en waarom? De wafelfabriek is een tijdloze roman over het gemak waarmee de massa te misleiden is, maar ook over de wens om misleid te worden.
Recensie en waardering: Nog niet gelezen door de redactie