Thomas Siffer Het zijn de geheimen Recensie ★★★★

Thomas Siffer Het zijn de geheimen Recensie Waardering en Informatie. In mei 2018 is bij Uitgeverij Angèle de debuutroman verschenen van de Vlaamse schrijver Thomas Siffer Het zijn de geheimen. Op deze pagina kun je de Thomas Siffer Het zijn de geheimen recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Thomas Siffer Het zijn de geheimen Recensie

Het zijn de geheimen is het romandebuut van de Vlaamse schrijver Thomas Siffer. Zelf al jaren woonachtig in Zuid-Italië heeft hij zijn eerste roman over een fatale vriendschap tussen twee mannen hier gesitueerd. Lou is de spraakmakende hoofdredacteur van een Vlaams roddeltijdschrift. Hij kent nauwelijks grenzen in de jacht op “nieuws” en ook in zijn privé-leven gaat hij zich regelmatig te buiten. Dit gaat zo ver dat hij zijn vrouw de dood in jaagt. Hij besluit zijn leven in België te ontvluchten en vestigt zich in een dorpje in Zuid-Italië en gaat langzaam maar zeker zijn noodlot tegemoet.

De maffia beheerst het leven in een Zuid-Italiaanse dorpsgemeenschap

Hier raakt hij bevriend met de plaatselijke dorpskruidenier. Al snel blijkt in het dorp van alles te spelen en blijkt de  mores van de maffia bepalend te zijn in alles wat er zich afspeelt. Lou komt er geleidelijk aan achter dat de maffia diep in het doen en laten van de kruidenier en veel van de dorpsgenoten is doorgedrongen. Desalniettemin ontwikkelt de vriendschap tussen de beide mannen zich. Zij het dat ze nog altijd geheimen voor elkaar koesteren. Geheimen waarbij door beide mannen grenzen worden overschreden en die ervoor zorgen ze langzaam maar zeker hun noodlot te gemoed gaan.

De onvermijdelijke consequenties van geheimen in een vriendschap

Alhoewel Het zijn de geheimen thrillerelementen bevat, is de roman meer dan dat. Het is een overtuigend portret van een noodlottige vriendschap in een omgeving waarin de maffia de allesbepalend kracht is. Wanneer moet je zwijgen? Wat betekent het als je spreekt? Wat gebeurt er met een vriendschap waarin geheimen niet gedeeld worden? Thomas Siffer overtuigt in zijn debuutroman. Hij weet de sfeer van een door de maffia beheerste dorpsgemeenschap indringend te schetsen en de onvermijdelijke consequenties hiervan indringend te beschrijven. Door ervoor te kiezen om het verhaal zich langzaam maar zeker te laten ontplooien en het vertelperspectief te kiezen van de Italiaanse dorpskruidenier die zijn gehele leven is opgegroeid met het bewaren van geheimen wordt nog een extra dimensie toegevoegd. Thomas Siffer Het zijn de geheimen is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Thomas Siffer – Het zijn de geheimen

• Titel: Het zijn de geheimen
  • Schrijver: Thomas Siffer (België)