Achilles Cools Mijn mieren hoop Recensie

• Soort boek: boek over mieren
  • Uitgever: Noordboek
  • Verschijnt: 15 september 2021
  • Uitgave: paperback
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering van het boek

• De Belgische beeldend kunstenaar Achilles Cools is vooral bekend geworden door zijn boeken en tekening van kauwen waarmee hij een nauwe band opbouwde in zijn eigen tuin. In zijn nieuwe boek vindt hij wederom inspiratie dicht bij huis. Deze keer raakt hij gefascineerd door bosmieren. In zijn tuin is, mede door zijn eigen toedoen een hoge en grote mierenterp ontstaan. In plaats van de mieren te bestrijden raakt Achilles Cools gefascineerd door deze bijzondere insecten. Hij gaat zich verdiepen in het functioneren van de mierengemeenschap. Zijn nieuwe boek Mijn mieren hoop is het zeer geslaagd verslag geworden naar de zoektocht naar het functioneren van de mierenhoop. Niet alleen weet Cools op prettige en zeer informatieve wijze voor de lezer de fascinerende gemeenschap van de mieren te beschrijven hij doet bovendien in een wonderschone en persoonlijke stijl. Het is een prachtig natuurboek geworden dat een breed lezerspubliek verdient. (Allesoverboekenenschrijvers.nl,  ∗∗∗∗∗)

Flaptekst boek over bosmieren van Achilles Cools

Kijk naar de bosmieren! Achilles Cools heeft een hoge mierenterp in zijn tuin en probeert binnen te dringen in dat superorganisme: een mierenvolk dat functioneert als één brein met een collectief bewustzijn. Op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten en indrukwekkende voorbeelden introduceert hij de lezer in de wereld van de mier. Je leeft mee tussen prinsessen en koninginnen, hofdames, de oermoeder, dauwmeisjes, kuddewachters en poppen die kunnen zingen. Al ver voor wij de landbouw ontdekten, hielden ze al vee. Ze houden bruidsvluchten, praten met geurcodes, kennen een SOS alarm, en vragen wachtwoorden. Hun succesverhaal steunt op een oerdegelijke sociale organisatie. Dan vraag je je toch wel af: hoe is het om een bosmierenvolk te zijn?