Ahmed Bouanani De kliniek Recensie

• Soort boek: Marokkaanse roman
  • Origineel: L’Hôpital (1990)
  • Nederlandse vertaling: Hester Tollenaar
  • Uitgever: Uitgeverij Jurgen Maas
  • Verschijnt: 20 november 2020
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Recensie roman: Ahmed Bouanani neemt de lezer mee naar de meest duistere randen van het menselijk bestaan. Daar waar een eigen mening, een eigen initiatief, een eigen idee direct onderdrukt wordt door het systeem, het regime. Dat bepaalt de regels, en degene die om welke reden dan ook niet meekunnen of wellicht zelfs niet mee willen lopen, of struikelt over de uitgezette lijnen  zal terzijde worden geschoven, de mond gesnoerd, of zelfs gedrogeerd als dat het beste werkt. Zeer indrukwekkend…lees verder >

Recensie en waardering van De Kliniek

• “Overtuigend en indringend verslag van een bezoek aan de donkerste randen van het menselijk bestaan.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “Een melancholischehallucinerendebijtende overdenking.” The New York Review of Books
  • “De kliniek heeft een cultstatus bereikt.” The Brooklyn Rail

Flaptekst van de roman van Ahmed Bouanani

Donker, kafkaiaans, en zeer bijzonder. De kliniek is een opwindende herontdekking. ‘Toen ik door de grote ijzeren poort van de kliniek liep, leefde ik waarschijnlijk nog.’ Zo begint deze hallucinerende en fascinerende roman van Ahmed Bouanani. De naamloze verteller raakt ondergedompeld in een vreemde microkosmos die wordt bevolkt door andere dromers en invaliden, en die met het verstrijken van de tijd – of met het schijnbare verstrijken – steeds meer begint te voelen als een gevangenis of nachtmerrie: de levenden vertegenwoordigen de doden; bureaucratische engelen van de dood eisen de levens van de bonte verzameling gedetineerden een voor een op; herinneringen aan de kindertijd en fantasieën over herrijzenis flitsen door het bewustzijn van de verteller.

Zoals Sadegh Hedayats De blinde uil, de werken van Franz Kafka, of misschien Thomas Manns De Toverberg door een vleesmolen gehaald, is De kliniek is een duikvlucht in zeer levendige, onwerkelijke werelden, en een uiterst bijzondere moderne klassieker.

Schrijver, dichter, illustrator en filmmaker Ahmed Bouanani (1938-2011) was een sleutelfiguur in de Marokkaanse literaire en artistieke scène. De kliniek verscheen voor het eerst in 1990. Het raakte in de vergetelheid tot het opnieuw werd gepubliceerd in Frankrijk en Marokko, wat leidde tot grote lovende kritieken in 2012. In 2016 werd het vertaald naar het Arabisch en in 2018 naar het Engels.