Colson Whitehead De ondergrondse spoorweg

Colson Whitehead De ondergrondse spoorweg Recensie Roman

Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg Recensie Roman
In januari 2017 verschijnt de Nederlandse vertaling van de roman van de Amerikaanse schrijver Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg bij Uitgeverij Atlas Contact. De roman heeft de National Book Award gewonnen. Op deze pagina kun je de Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg recensie roman boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

– Titel: De ondergrondse spoorweg
– Schrijver: Colson Whitehead ♂ (Verenigde Staten)
– Soort boek: historische roman, sociale roman
– Origineel: The Underground Railroad (2016)
– Nederlandse vertaling: Harm Damsma, Niek Miedema
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 4 januari 2017
– Prijs: € 21,99 / € 9,99
– Winnaar National Book Award: 2016
– Winnaar Pulitzer Prize for Fiction: 2016
– Booker Prize 2017: longlist
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
– Bijzonderheden: Boek van de Week

Colson Whitehead Ondergrondse spoorweg recensie
Een van de erfenissen van oud-president Barack Obama is de lof die hij gaf voor de roman van Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg nadat hij het boek in de zomer van 2016 gelezen had. De roman over het slavernijverleden van de Verenigde Staten kon trouwens toch al op veel lovende kritieken en woorden rekenen. En dat is volkomen terecht.

Rijke roman over de gruwelijkheden van de slavernij en het racisme
De ondergrondse spoorweg is een rijke en briljant geschreven roman over het slavernijverleden van de Verenigde Staten en het racisme met veel verwijzingen naar de hedendaagse Amerikaanse samenleving. Cora, de hoofdpersoon van de roman, is de dochter van Mabel een slavin die is gevlucht van een gruwelijke plantage in Georgia. Ook zij besluit te vluchten samen met Ceasar. Wat volgt is een tocht door het van slavernij en racisme doordrongen Amerika van de 19e eeuw. Ze maken gebruik van de zogenaamde Ondergrondse Spoorweg, een geheim netwerk van clandestiene vluchtroutes waarvan slaven op de vlucht gebruik konden maken. In de roman van Colson Whitehead is de benaming die gegeven werd voor deze geheime smokkelroute uitgewerkt tot een surrealistisch ondergronds netwerk van geheime spoorlijnen waarover treinen hun weg banen die op de vlucht gelagen slaven naar de vrijheid zouden moeten brengen.

Een fascinerende reis door een van racisme doordrenkt Amerika

Cora reist op de vlucht door een van slavernij, haat en wreedheden doortrokken Amerika in de 19e eeuw op zoek naar een veilige plek om te leven. In South Carolina maakt ze kennis met leraressen die taalles geven, ze wordt geconfronteerd met doktoren die experimenten uitvoeren op (vrijgemaakte) slaven, moet onderduiken voor de wreedheden van zogenaamde nightriders die tot groot genoegen van de blanke bevolking slaven martelen en op gruwelijke wijze publiek vermoorden. Cora wordt achterna gezeten door de meedogenloze slavenjaren Ridgeway. Hij heeft eerder tevergeefs jacht gemaakt op haar moeder. Ondanks al de gruwelijkheden en moordpartijen weet Colson Whitehead van het begin tot eind te boeien. De bijzondere en boeiende personages die hij opvoert zijn levensecht en nooit eendimensionaal. En de roman is spannend, doorspekt met galgenhumor en reflecteert op de actualiteit van het de rassenproblematiek in het huidige Amerika en de angst voor asielzoekers in Europa.

De ondergrondse spoorweg raakt, fascineert en intrigeert
De roman van Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg raakt, fascineert en intrigeert. Het is zonder twijfel één van de beste romans die in 2016 zijn verschenen en sinds begin januari ook in Nederlandse vertaling beschikbaar. De ondergrondse spoorweg wordt beoordeeld met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van: Theo Jordaan

Flaptekst en inhoud Colson Whitehead – De ondergrondse spoorweg
Van een van de meest ambitieuze, baanbrekende schrijvers van dit moment is er nu De ondergrondse spoorweg, een alternatieve geschiedenis van de slavernij in Amerika, en een beheerste, doch woedende allegorie van de black struggle. Cora is slavin op een katoenplantage in Georgia. Haar helse leven staat op het punt om nog erger te worden: de wrede eigenaar heeft zijn oog op haar laten vallen. Ze besluit om te vluchten, en met hulp van de Ondergrondse Spoorweg (een clandestien netwerk van antislavernijactivisten) begint ze een lange, huiveringwekkende reis door de zuidelijke staten van Amerika richting het vrije Noorden, met de slavenpatrouille op haar hielen. Tot zover een verhaal zoals 12 jaar slaaf. Maar in het universum van Colson Whitehead is de ‘ondergrondse spoorweg’ letterlijk een tunnelstelsel dwars door Amerika heen, en leest Cora’s reis als een macabere Alice in Wonderland. In alle zuidelijke staten die ze aandoet wordt Cora geconfronteerd met nóg groteskere vormen van racisme en terreur.

Bijpassende Boeken en informatie
Amerikaanse Schrijvers en Schrijfsters Boeken 2017
Nieuwe Boeken januari 2017 Informatie en Recensies